Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Stargard

- Protokół Nr XVI/20

 

Protokół nr XVI/20
z obrad XVI Sesji Rady Gminy Stargard
z dnia 29 kwietnia 2020 r.


AD 1. OTWARCIE OBRAD XVI SESJI RADY GMINY STARGARD

Obrady XVI Sesji Rady Gminy Stargard prowadził Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak, który dokonał otwarcia obrad XVI Sesji Rady Gminy Stargard w dniu 29 kwietnia 2020 roku o godz. 10.24 i poinformował, że XVI Sesja Rady Gminy Stargard odbywa z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (zdalny tryb obradowania).
Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak przywitał wszystkich uczestników obrad sesji, Radnych oraz Wójta Gminy Stargard Jerzego Makowskiego. W obradach Sesji Rady Gminy Stargard uczestniczył zdalnie Radca Prawny Krzysztof Judek, ponadto w części obrad uczestniczyły Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Patrycja Gross, Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur, Sekretarz Gminy Jadwiga Michalska oraz Skarbnik Gminy Bernadeta Opasińska.

AD 2. STWIERDZENIE QUORUM

Na podstawie listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał listę obecności, Radni po kolei zgłaszając się, potwierdzali swoją obecność. Po odczytaniu listy obecności, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad.

AD 3. ZATWIERDZENIE PORZĄDKU OBRAD

Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał porządek obrad. Porządek obrad XVI sesji Rady Gminy Stargard przedstawiał się następująco:
1.    Otwarcie obrad XVI Sesji Rady Gminy Stargard
2.    Stwierdzenie quorum
3.    Zatwierdzenie porządku obrad
4.    Przyjęcie protokołu Nr XV/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 27 lutego 2020 r.
5.    Podjęcie uchwały w sprawie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Stargard w 2020 roku
6.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/95/19 Rady Gminy Stargard z dnia 27 września 2019 r., w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości
7.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa
8.    Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej na remont zabytku
9.    Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej na remont zabytku
10.    Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania
11.    Ocena funkcjonowania biblioteki publicznej Gminy Stargard. Stanowisko Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
12.    Stan bezrobocia na terenie gminy. Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
13.    Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2019 rok oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2020 r.
14.    Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym
15.    Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym
16.    Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji
17.    Wolne wnioski i zapytania kierowane w formie pisemnej lub e-mail
18.    Ustalenie terminu następnej sesji
19.    Zamknięcie obrad sesji.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że składa wniosek o uzupełnienie porządku obrad poprzez wprowadzenie punktu dotyczącego Interpelacji radnych, a następnie poddał przedmiotowy wniosek pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania w sprawie wprowadzenia do porządku obrad punktu dotyczącego Interpelacji radnych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o wprowadzenie do porządku obrad punktu dotyczącego Interpelacji radnych.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał wniosek o zmianę porządku obrad dotyczący wprowadzenia Sprawozdania z konsultacji społecznych z mieszkańcami w sprawie statutów wszystkich sołectw z terenu gminy Stargard. Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak otworzył dyskusję na temat przedmiotowego wniosku.
Radna Agnieszka Bieniek zapytała, od kogo wpłynął przedmiotowy wniosek? Ponadto Radna zapytała, kto zlecał konsultacje, na jakiej podstawie prawnej, kto przeprowadzał konsultacje, w jakim terminie zostały one przeprowadzone, w jakiej sprawie były te konsultacje, tj. uchylenia starego statutu, czy stworzenia nowego, czy też zmiany statutów, jeśli tak, to w jakim zakresie? Ponadto dodała, że nie wprowadza się poprawek i zmian porządku obrad o godz. 17.00 dzień przed sesją.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że wszystkie kwestie dotyczące konsultacji społecznych z mieszkańcami w sprawie statutów wszystkich sołectw z terenu gminy Stargard zostaną wyjaśnione i przedstawione w punkcie obrad sesji, który dotyczy sprawozdania z konsultacji. Ponadto poinformował, że wszystkie informacje dotyczące przedmiotowych konsultacji były umieszczone na stronie internetowej urzędu oraz w BIP.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał przedmiotowy wniosek pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania w sprawie wprowadzenia do porządku obrad punktu dotyczącego Sprawozdania z konsultacji społecznych z mieszkańcami w sprawie statutów wszystkich sołectw z terenu gminy Stargard stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 13 głosami „za”, przy 2 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o wprowadzenie do porządku Sprawozdania z konsultacji społecznych z mieszkańcami w sprawie statutów wszystkich sołectw z terenu gminy Stargard.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak przedstawił wniosek o wprowadzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard-Sowno wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am – przejście przez miejscowość Sowno”.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak otworzył dyskusję na temat przedmiotowego wniosku.

Radna Agnieszka Bieniek zapytała, kto złożył wniosek o wprowadzenie ww. uchwały do porządku obrad? Radna dodała, że otrzymała e-mail w dniu wczorajszym o godzinie 17.00, z którego wynika, że to Przewodniczący Rady przedkłada powyższy wniosek. Dodatkowo wyraziła swoją opinię i powiedziała, że niedopuszczalne jest wprowadzanie wnioskiem uchwały, która została przedstawiona Radnym na dzień przed sesją o godzinie 17.00. Ponadto Radna dodała, że na komisjach Radni nie rozmawiali na temat tej uchwały. Radna wyjaśniła, że projekt uchwały różni się od pisma, które wpłynęło z Powiatu, w zakresie kwoty dofinansowania, a mianowicie w uchwale widnieje kwota 350 tys. zł, natomiast Powiat w piśmie określił kwotę 300 tys. zł.
Odpowiadając Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że to Wójt Gminy przedkłada projekt uchwały.
Radny Józef Tracz zabierając głos, powiedział, że temat wraca, ponieważ na ostatniej sesji była dyskusja odnośnie tej uchwały i w opinii Radnego, Wójt wówczas nie był w stanie zapewnić, czy w związku z realizacją tego zadania interes Gminy i mieszkańców będzie zapewniony. Radny kontynuując powiedział, że z ostatniego pisma z Powiatu wynika, że nie jest przewidziane uporządkowanie pobocza na tyle, aby można było się po nim poruszać. Radny dodał, że w jego opinii brakuje konstruktywnych, popartych dokumentami rozmów między Gminą a Powiatem, żeby dojść w tej kwestii do porozumienia w interesie mieszkańców i Gminy. Ponadto Radny podkreślił, że nie jest przeciwny tej inwestycji i warto pochylić się nad tematem bezpieczeństwa mieszkańców Sowna, ale tylko i wyłącznie poprzez zabezpieczenie interesu Gminy w tym zakresie.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że chciałaby dodać do swojej wcześniejszej wypowiedzi, że bezpieczeństwo dzieci i wszystkich mieszkańców jest bardzo ważne, natomiast w tym wypadku jest to pas drogowy i zakres prac Powiatu, w związku z tym Radna podkreśliła, że Powiat ma swój budżet. Następnie zwróciła uwagę, że pytała Wójta, czy Powiat korzystał z dofinansowania ze źródeł zewnętrznych i zapytała, dlaczego Gmina nie może udzielić Powiatowi pożyczki na realizację tego zadania? Radna podkreśliła, że Gmina chce przeznaczyć 300 tys. zł na dofinansowanie dla Powiatu, mając dużo swoich potrzeb choćby w kwestii dróg gminnych, które wymagają napraw. Radna powiedziała, że otrzymała informację z Krąpiela, gdzie od wielu lat ludzie czekają na szatnię dla dzieci. Kontynuując Radna powiedziała, że w jej opinii nie ma właściwego porozumienia między Gminą a Powiatem, a ten projekt uchwały jest przedłożony na siłę.
Radny Krzysztof Kowalczyk powiedział, że sama idea wprowadzenia tego projektu uchwały pod obrady dzisiejszej sesji nie wygląda zbyt poprawnie, tym bardziej, że na komisjach był poruszony tylko temat pisma z Powiatu odnośnie kwoty dofinansowania, ale nie było mowy o tym, że ta sprawa pojawi się na dzisiejszej sesji w formie projektu uchwały. Radny dodał, że w jego opinii ten projekt uchwały nie powinien znaleźć się w porządku obrad dzisiejszej sesji, poza tym w chwili obecnej ta inwestycja nie powinna być realizowana, ponieważ za około 700 tys. zł mają być tylko wyznaczone nowe granice i przesunięte ogrodzenia.
Radny Janusz Łojko zapytał, czy w chwili obecnej dyskusja dotyczy projektu uchwały, czy też rozmowa dotyczy wprowadzenia projektu uchwały do porządku obrad?
Radny Maciej Lipka zabierając głos wyjaśnił, że ten projekt uchwały był już wielokrotnie przedmiotem dyskusji i Radni wiedzą na czym polega i czego dotyczy. Radny powiedział, że nadrzędnym celem jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców naszej gminy. Ponadto dodał, że w ramach Programu Dróg Samorządowych, Powiat planuje złożenie wniosku i w chwili obecnej powinno wszystkim zależeć na stworzeniu prostej ścieżki do osiągnięcia celu, jakim jest przebudowa pobocza i zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom. Następnie Radny powiedział, że realizacja zadania pozostaje w gestii Wójta, który wraz z Powiatem będzie odpowiedzialny za realizację tego zadania. Radny zwracając się do Wójta, powiedział, że istotny jest nadzór nad pracownikami w tym zakresie i współpraca z Powiatem na poziomie merytorycznym.
Radna Agnieszka Lenda powiedziała, że po wysłuchaniu dotychczasowych wypowiedzi na temat wprowadzenia przedmiotowego projektu uchwały do porządku obrad, proponuje, aby przejść do głosowania wniosku, ponieważ dyskusja na temat projektu uchwały budzi emocje i jeżeli zostanie wprowadzona do porządku obrad sesji, wówczas będzie czas na dyskusje nad projektem uchwały.
Radna Monika Nikołajew przedstawiając swoje stanowisko na temat wprowadzenia przedmiotowego projektu uchwały, powiedziała, że nie podoba jej się postępowanie Powiatu w zakresie dofinansowywania zadań, ale trzeba wziąć pod uwagę bezpieczeństwo mieszkańców.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że w poniedziałek odbywały się komisje w trybie zdalnym, gdzie Radny Józef Tracz odniósł się do kwestii związanej z tą drogą. Przewodniczący Rady wyjaśnił, że tego dnia rozmawiał telefonicznie ze Starostą Iwoną Wiśniewską oraz Członkiem Zarządu Powiatu Agatą Łucką na temat drogi w Sownie, gdzie Przewodniczący zapytał o zakres prac i plany Powiatu odnośnie tej drogi. Przewodniczący powiedział, iż otrzymał informację, że jeżeli Gmina partycypowałaby w kosztach tej inwestycji, to należałoby się spieszyć z podjęciem uchwały, ponieważ Powiat czeka na decyzję Gminy, wówczas zostanie ogłoszony przetarg na realizację tego zadania, które będzie polegało na uaktualnieniu granic i przestawieniu ogrodzeń. Następnie Przewodniczący Rady wyjaśnił, że w uchwale jest mowa o przekazaniu w ramach dofinansowania nie więcej niż 350 tys. zł i takie środki zostały zaplanowane na tę inwestycję, ponadto po rozmowie ze Starostą okazało się, że firmy które przystępują do przetargów obniżyły stawki stąd w piśmie została wskazana mniejsza kwota w wysokości 300 tys. zł. Dodatkowo starostwo ma dołożyć 70 tys. zł do tego zadania.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał przedmiotowy wniosek pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania w sprawie wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard-Sowno wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am – przejście przez miejscowość Sowno” stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 9 głosami „za”, przy 5 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, przyjęła wniosek o wprowadzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard-Sowno wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am – przejście przez miejscowość Sowno”.

Wobec braku innych wniosków do porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał porządek obrad po zmianach, który przedstawiał się następująco i według, którego Rada Gminy obradowała podczas XVI Sesji Rady Gminy Stargard:
1.    Otwarcie obrad XVI Sesji Rady Gminy Stargard
2.    Stwierdzenie quorum
3.    Zatwierdzenie porządku obrad
4.    Przyjęcie protokołu Nr XV/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 27 lutego 2020 r.
5.    Interpelacje radnych
6.    Podjęcie uchwały w sprawie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Stargard w 2020 roku
7.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/95/19 Rady Gminy Stargard z dnia 27 września 2019 r., w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości
8.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa
9.    Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej na remont zabytku
10.    Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej na remont zabytku
11.    Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania
12.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard–Sowno  wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am – przejście przez miejscowość Sowno”
13.    Ocena funkcjonowania biblioteki publicznej Gminy Stargard
Stanowisko Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
14.    Stan bezrobocia na terenie gminy
Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
15.    Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2019 rok oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2020 r.
16.    Sprawozdanie z konsultacji społecznych z mieszkańcami w sprawie statutów wszystkich sołectw z terenu gminy Stargard
17.    Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym
18.    Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym
19.    Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji
20.    Wolne wnioski i zapytania kierowane w formie pisemnej lub e-mail
21.    Ustalenie terminu następnej sesji
22.    Zamknięcie obrad sesji.

AD 4.    PRZYJĘCIE PROTOKOŁU NR XV/20 Z OBRAD SESJI RADY GMINY STARGARD, KTÓRA ODBYŁA SIĘ W DNIU 27 LUTEGO 2020 R.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował przyjęcie powyższego protokołu bez odczytywania i zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu Nr XV/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 27 lutego 2020 r. bez odczytywania.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad przyjęciem protokołu Nr XV/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 27 lutego 2020 r., stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła protokół z obrad XV Sesji Rady Gminy z dnia 27 lutego 2020 r.

Radna Agnieszka Bieniek po zakończonym głosowaniu, zabierając głos, zapytała, na jakiej podstawie od tej sesji wolne wnioski i zapytania mają być składane na piśmie, ponadto zapytała, dlaczego nie ma punktu w porządku obrad dotyczącego spraw różnych.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że w Statucie Gminy jest zapis, że wolne wnioski i zapytania muszą znaleźć się w porządku obrad, jednak nie jest określona forma. Ponadto powiedział, że w statucie brak jest zapisu dotyczącego spraw różnych, co nie oznacza,  że nie będzie można zabrać głosu w punkcie wolne wnioski i zapytania.

AD 5. INTERPELACJE RADNYCH

Interpelacji nie zgłoszono.

AD 6.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE PROGRAMU OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI BEZDOMNYMI ORAZ ZAPOBIEGANIA BEZDOMNOŚCI ZWIERZĄT NA TERENIE GMINY STARGARD W 2020 ROKU

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Stargard w 2020 roku,a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 6 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVI/154/20 Rady Gminy Stargard z dnia 29 kwietnia 2020 r. w sprawie w sprawie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Stargard w 2020 roku, która stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

AD 7.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIANY UCHWAŁY NR X/95/19 RADY GMINY STARGARD Z DNIA 27 WRZEŚNIA 2019 R., W SPRAWIE OKREŚLENIA WZORU DEKLARACJI O WYSOKOŚCI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI SKŁADANEJ PRZEZ WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/95/19 Rady Gminy Stargard z dnia 27 września 2019 r., w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości,a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja 7 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVI/155/20 Rady Gminy Stargard z dnia 29 kwietnia 2020 r. w sprawie w sprawie zmiany uchwały Nr X/95/19 Rady Gminy Stargard z dnia 27 września 2019 r., w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, która stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

AD 8.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA NABYCIE W DRODZE DAROWIZNY NIERUCHOMOŚCI Z ZASOBU SKARBU PAŃSTWA

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa,a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja 2 głosami „za” przy 1 głosie „przeciw” i 4 głosach „wstrzymujących się” zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja 3 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 5 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zabierając głos odnośnie ww. projektu uchwały, powiedział, że prosi o poparcie uchwały, żeby przejąć nieruchomość znajdującą się przy ulicy Bydgoskiej w Stargardzie. Przewodniczący Rady powiedział, iż wie, że były różne zdania na temat przejęcia tej nieruchomości w takim stanie, w jakim jest ten budynek. Przewodniczący Rady wyjaśnił, że przejęcie nieruchomości podlega odwołaniu, w związku z tym w każdej chwili będzie można go oddać w sytuacji, kiedy okaże się, że jednak nie ma potrzeby adaptacji lub nie będzie środków na remont.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 12 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVI/156/20 Rady Gminy Stargard z dnia 29 kwietnia 2020 r. w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa, która stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 11.35 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 11.53 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji, a następnie sprawdził obecność i stwierdził, że po przerwie wszyscy Radni są obecni.

AD 9.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UDZIELENIA DOTACJI CELOWEJ NA REMONT ZABYTKU

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej na remont zabytku, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja „wstrzymała się” w sprawie zaopiniowania projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 2 głosami „za” przy 4 głosach „wstrzymujących się” zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Radna Agnieszka Bieniek zabierając głos w dyskusji powiedziała, że na komisji wywiązała się rozmowa na temat możliwości podjęcia uchwały, jednak realizowania jej, tj. przekazania dotacji, w późniejszym terminie, kiedy będzie wiedza na temat sytuacji finansowej Gminy w związku z koronawirusem. Z odpowiedzi jaką uzyskała Radna, wynika, że po podjęciu uchwały następuje przekazanie dotacji. Radna powiedziała, że jej zdaniem pieniądze w chwili obecnej potrzebne są na zakup maseczek dla wszystkich mieszkańców, ponieważ pomyślano tylko o seniorach. Natomiast jeżeli chodzi o dotację na remont zabytków, Radna powiedziała, że proboszcz powinien wystąpić o środki zewnętrzne m.in. z Unii, czy od Konserwatora Zabytków. Radna dodała, że wstrzyma się od głosu, ponieważ w chwili obecnej priorytetem jest zdrowie i bezpieczeństwo ludzi.
Radny Janusz Łojko powiedział, że przekazanie dotacji dotyczy dwóch projektów uchwał. Następnie Radny dodał, że w jego opinii należy podjąć uchwały i wspomóc te zadania, ponieważ dotacja z Gminy jest jedną ze składowych, żeby Parafie mogły zamknąć temat pod kątem wyłonienia wykonawcy i rozpoczęcia inwestycji.
Radny Grzegorz Stępień odnosząc się do kwestii dotowania zabytków, powiedział, że chciałby podpowiedzieć na przyszłość, żeby ogłaszać możliwość dofinansowania na zasadzie konkursu, żeby wszyscy właściciele zabytków mogli wystąpić o dotacje. W opinii Radnego kościoły wytrzymały wiele lat, w związku z tym można wstrzymać te inwestycje w tym roku.
Radny Paweł Żmuda odnosząc się do wypowiedzi Radnego Grzegorza Stępnia powiedział, że program jest otwarty dla wszystkich właścicieli zabytków, jednak tak się złożyło, że w tym roku o dotację wystąpiły dwie parafie. Następnie Radny dodał, że w jego opinii te dwie uchwały powinny uzyskać poparcie, ponieważ parafie składając wniosek o dotacje wkalkulowały wkład Gminy w realizację inwestycji.
Radna Agnieszka Lenda zabierając głos w dyskusji powiedziała, że w dobie koronawirusa i w odniesieniu do informacji przedstawionej przez Wójta, że przedsiębiorcy znajdują się w trudnej sytuacji i potrzebują pomocy, a także w związku z inicjatywą dofinansowania szpitala, zdaniem Radnej, to nie jest dobry moment na dofinansowanie zabytków. Kontynuując Radna dodała, że zawnioskowała na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej o zorganizowanie wspólnego spotkania wszystkich komisji Rady Gminy, celem rozeznania sytuacji i informacji na temat kondycji, w jakiej znajduje się Gmina, jak wygląda stan budżetu. Radna powiedziała, że w związku z tym o inwestycjach powinno się rozmawiać dopiero, jak będzie znana sytuacja finansowa Gminy, ponieważ na chwilę obecną nie są znane wpływy środków z gospodarki odpadami i z podatków. Ponadto obecnie powinna zostać przeprowadzona analiza tego, co zostało zaplanowane w grudniu w ramach uchwalenia budżetu.
Radna Agnieszka Bieniek zwracając się do Wójta, zapytała, czy parafie, które złożyły wnioski o dotacje na remont zabytków, starały się o dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych?
Wójt Gminy Jerzy Makowski wyjaśnił, że według wniosków, które złożyły parafie, kwoty całej inwestycji znacznie przewyższają wysokość dotacji z Gminy, która wynosi 20% kosztów inwestycji, w związku z tym, żeby udało się zrealizować inwestycje, parafie posiadają również inne środki.
Radny Grzegorz Stępień nawiązując do jakości wniosków złożonych przez parafie, Radny zapytał, czy będzie przedłożony plan, ponieważ nie zostały rozpisane szczegóły, a w opinii Radnego te inwestycje są wątpliwe do zrealizowania zwłaszcza w tym roku.
Wójt Gminy Jerzy Makowski wyjaśnił, że każda dotacja musi zostać rozliczona w momencie zakończenia inwestycji poprzez złożenie sprawozdania.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że w dalszym ciągu nie wiadomo, czy parafie wystąpiły o środki zewnętrzne. Ponadto Radna powiedziała, że podejmując decyzję o przekazaniu dotacji powinna być wiedza, czy parafie skorzystały z innych źródeł zewnętrznych, a nie dopiero po rozliczeniu dotacji.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 5 głosami „za”, przy 2 głosach „przeciw” i 8 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVI/157/20 Rady Gminy Stargard z dnia 29 kwietnia 2020 r. w sprawie udzielenia dotacji celowej na remont zabytku, która stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

AD 10.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UDZIELENIA DOTACJI CELOWEJ NA REMONT ZABYTKU

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej na remont zabytku, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja 5 głosami „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się” zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja „wstrzymała się” w sprawie zaopiniowania projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 2 głosami „za” przy 4 głosach „wstrzymujących się” zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 5 głosami „za”, przy 3 głosach „przeciw” i 7 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVI/158/20 Rady Gminy Stargard z dnia 29 kwietnia 2020 r. w sprawie udzielenia dotacji celowej na remont zabytku, która stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

AD 11.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWYCH WARUNKÓW PRZYZNAWANIA I ODPŁATNOŚCI ZA USŁUGI OPIEKUŃCZE I SPECJALISTYCZNE USŁUGI OPIEKUŃCZE I SPECJALISTYCZNE USŁUGI OPIEKUŃCZE, Z WYŁĄCZENIEM SPECJALISTYCZNYCH USŁUG OPIEKUŃCZYCH DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI,ORAZ SZCZEGÓŁOWYCH WARUNKÓW CZĘŚCIOWEGO LUB CAŁKOWITEGO ZWOLNIENIA Z OPŁAT, JAK RÓWNIEŻ TRYBU ICH POBIERANIA

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVI/ 159/20 Rady Gminy Stargard z dnia 29 kwietnia 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania, która stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

AD 12.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELENIE POMOCY FINANSOWEJ POWIATOWI STARGARDZKIEMU NA ZREALIZOWANIE ZADANIA INWESTYCYJNEGO POD NAZWĄ: „PRZEBUDOWA I BUDOWA DROGI NR 1709Z STARGARD-SOWNO WRAZ Z BUDOWĄ ŚCIEŻKI ROWEROWEJ I CHODNIKÓW. ETAP AM – PRZEJŚCIE PRZEZ MIEJSCOWOŚĆ SOWNO”

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard–Sowno  wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am – przejście przez miejscowość Sowno”.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Radna Agnieszka Bieniek zabierając głos w dyskusji powiedziała, że chciałaby zwrócić uwagę, iż uchwała dotyczy pasa drogowego należącego do Powiatu. Radna wyjaśniła, że w jej opinii bezpieczeństwo mieszkańców jest ważne, ale Gmina boryka się ze swoimi problemami tj. fatalnym stanem dróg gminnych, oprócz tego są też inne potrzeby, które ma Gmina, m.in. problem Krąpiela, gdzie potrzebna jest szatnia dla dzieci. Radna dodała, że Powiat ma swój budżet i w ramach własnego budżetu powinien wykonać to zadanie, które jest priorytetowe, ponieważ chodzi o bezpieczeństwo ludzi i dzieci idących tą drogą do szkoły. Radna dodała, że w momencie, kiedy była rozbudowywana szkoła w Sownie, wówczas powinien być nadzór ze strony Gminy pod kątem współpracy, w celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom. Podsumowując wypowiedź, Radna powiedziała, że w uchwale jest mowa o pomocy Powiatowi, a w opinii Radnej w związku z tym, że Gmina boryka się ze swoimi problemami, najpierw powinny być zrealizowane zadania własne Gminy, a następnie pomoc innym jednostkom.
Radny Janusz Łojko powiedział, że z wypowiedzi Wójta na sesji dwa miesiące temu nie do końca było wiadomo na co te środki w ramach zadania w Sownie, mają być przeznaczone, ponadto Radny dodał, że w jego opinii Wójt nie wiedział też, jaki konkretnie ma być zakres prac. W związku z tym Radny zwracając się do Wójta poprosił o przedstawienie realnych możliwości jakie zostaną wykonane ze strony Powiatu? Ponadto zapytał, na co środki w wysokości 350 tys. zł w ramach dofinansowania ze strony Gminy mają zostać przekazane?
Radny Krzysztof Kowalczyk powiedział, że dziwi go, iż po raz kolejny została wprowadzona ta uchwała. Ponadto Radny dodał, że dopiero w dniu wczorajszym pojawiła się informacja, iż projekt uchwały ma zostać wprowadzony do porządku obrad dzisiejszej sesji, a powinna być dyskusja wcześniej na ten temat, ponieważ należy zastanowić się w chwili obecnej nad wydatkowaniem pieniędzy. Radny powiedział, że na terenie gminy jest wiele dróg gminnych, które są w fatalnym stanie, a Gmina chce przekazać pieniądze dla Powiatu. Kontynuując dodał, że w momencie projektu budżetu był „za” realizacją tego zadania w Sownie, jednak w zakresie obejmującym zrobienie chodnika, a w chwili obecnej okazuje się, że środki w wysokości 300 tys. zł mają zostać przekazane tylko na przesunięcie ogrodzeń. Radny wyraził swoją opinię i powiedział, że jest przeciw wydatkowaniu pieniędzy w takiej formie jaką zaproponował Powiat, czyli tylko i wyłącznie na przesunięcie ogrodzeń.
Radny Józef Tracz powiedział, że chciałby nawiązać do wcześniejszych wypowiedzi i wyjaśnił, że zgadza się, iż bezpieczeństwo mieszkańców Sowna jest bardzo ważne i dlatego, w momencie projektu budżetu był „za”, pomimo sceptycznego nastawienia do dofinansowywania zadań Powiatu. Radny powiedział, że przekonała go kwestia bezpieczeństwa mieszkańców, a ponieważ nie ma innej możliwości, żebyśmy jako Gmina zrealizowali to zadanie, należy porozumieć się z Powiatem. Kontynuując Radny powiedział, że Powiat nie uwzględnił potrzeb Gminy w tym zadaniu, ponadto na poprzednich komisjach i sesji, Wójt nie wiedział, jaki ma być wykonany zakres prac przez Powiat w ramach tego zadania. Następnie dodał, że z pism, które na ten temat wpłynęły z Powiatu wynika, że zakres zadań ma obejmować jedynie wyznaczenie granic i przesunięcie ogrodzeń. Podsumowując Radny powiedział, że w zakresie prac powinno znaleźć się uporządkowanie pobocza, w takim stopniu, aby można było się po nim poruszać. Radny zaproponował, aby w chwili obecnej odrzucić projekt uchwały i sformalizować na piśmie skierowanym do Powiatu zakres prac, żeby była pewność, że środki będą właściwie wydatkowane, a w chwili obecnej nie ma żadnych potwierdzeń na ten temat na piśmie w związku z tym nie ma pewności, że wszystko będzie zrobione tak, jak należy.
Radny Paweł Żmuda zabierając głos powiedział, że pomimo iż droga przebiegająca przez Sowno jest drogą powiatową, to trzeba wziąć pod uwagę, że korzystają z niej mieszkańcy naszej gminy. Ponadto dodał, że jeżeli Gmina teraz nie przystąpi do realizacji zadania, to Powiat znajdzie inną gminę, z którą będzie partycypował w kosztach ich inwestycji. Następnie powiedział, że wielokrotnie temat drogi w Sownie i dofinansowania tego zadania był dyskutowany, ponadto w grudniu przy uchwaleniu budżetu gminy na 2020 r. zostały zabezpieczone środki na to zadanie, polegające na przesunięciu ogrodzeń i utwardzeniu pobocza w pasie drogi w Sownie. Radny podkreślił, że trzeba zacząć od czegoś, żeby można było mówić o remoncie drogi w Sownie.
Radny Remigiusz Zakrzewski wyrażając swoją opinię, powiedział, że współpraca z Powiatem nie do końca wygląda tak, jak powinna. Radny dodał, że należy przyjrzeć się, jak wygląda współpraca innych Gmin z Powiatem, gdzie pod tym względem, w opinii Radnego Gmina Stargard jest daleko w tyle, a stan dróg jest w fatalnym stanie, dlatego zdaniem Radnego należy poprawić współpracę z Powiatem.
Wójt Gminy Jerzy Makowski odniósł się do wypowiedzi Radnego Remigiusza Zakrzewskiego i powiedział, że nie zgadza się z opinią, iż nie ma współpracy z Powiatem. Wójt wyjaśnił, że współpraca zaczęła się  w 2009 roku, a następnie przedstawił, jak wyglądała ta współpraca pod kątem inwestycji drogowych. Podsumowując Wójt dodał, że bezpieczeństwo mieszkańców i bezpieczeństwo dzieci poruszających się tą drogą do szkoły jest najważniejsze.
Radna Monika Nikołajew zwracając się do Wójta poprosiła o wyjaśnienie kwot 100 tys. zł dofinansowania do drogi powiatowej w Witkowie, a następnie zwróciła uwagę, że 50 tys. zł, o których mówił Wójt przedstawiając jak wyglądała współpraca z Powiatem, w zakresie inwestycji drogowych. W opinii Radnej jest to droga gminna, na którą zostały przeznaczone środki z funduszu sołeckiego.
Odpowiadając Wójt Gminy Jerzy Makowski wyjaśnił, że w 2014 roku kwota dofinansowania na budowę chodnika przy drodze powiatowej w Witkowie Drugim wyniosła 50 tys.
Radna Monika Nikołajew odnosząc się do projektu uchwały, powiedziała, że to zadanie powinno zostać wykonane, jak dodała Radna niestety z udziałem Gminy, ale to jedyny sposób, żeby rozpocząć tę inwestycję. Kontynuując Radna podkreśliła, aby pilnować tej inwestycji, a następnie negocjować, aby powstał chodnik przy większym udziale Powiatu.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił o zabranie głosu w sprawie przedmiotowego projektu uchwały, uczestniczącą zdalnie w obradach sesji, Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji Panią Beatę Wilk.
Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji Beata Wilk wyjaśniła, że w budżecie Powiatu zabezpieczone zostały dodatkowe środki na aktualizację projektu. Powiat w chwili obecnej czeka na stanowisko Gminy w zakresie wsparcia I etapu  polegającego na przesunięciu ogrodzeń i uporządkowaniu pobocza, żeby złożyć wniosek o dofinansowanie z Programu Dróg Samorządowych na docelową rozbudowę tej drogi.
Radna Agnieszka Lenda zabierając głos powiedziała, że chciałaby nawiązać do wypowiedzi Kierownik Beaty Wilk i zapytała, w jakiej wysokości zostały zabezpieczone środki przez Powiat? Następnie odnosząc się do wcześniejszych wypowiedzi Radnych, którzy mówili o współpracy innych Gmin z Powiatem, Radna powiedziała, że specyfika każdej Gminy jest inna, ponadto Radna dodała, że nie można argumentować przełożenia realizacji tego zadania na później, tym, że zostanie ono zapomniane. Następnie Radna powiedziała, że w Lipniku od 50 lat również są drogi, które pilnie wymagają remontu i ludzie nie mają jak dojść do swoich domów. Kontynuując Radna powiedziała, że dobrze iż pojawiła się propozycja Powiatu odnośnie drogi w Sownie, ponieważ bezpieczeństwo ludzi jest najważniejsze, jednak Radna dodała, że w ostatnim czasie została rozbudowana szkoła w Sownie za ogromne pieniądze, a w opinii Radnej pieniądze na inwestycje powinny płynąć także do innych miejscowości w gminie, żeby się nie okazało, że o niektórych miejscowościach w gminie zapomina się zupełnie. Ponadto w opinii Radnej zakres inwestycji w Sownie, który ma objąć jedynie przeniesienie ogrodzeń i wyznaczenie granic w chwili obecnej jest niezasadny. Podsumowując Radna ponownie zapytała, jakie środki zabezpieczyło Starostwo w swoim budżecie na to zadanie?
Radny Janusz Łojko zwracając się do Wójta powiedział, że chciałby usłyszeć argumenty, które przekonają wszystkich, że podjęcie tej uchwały jest słuszne, ponadto dodał, że Wójt powinien udokumentować i wskazać, co konkretnie ma obejmować to zadanie.
Radna Agnieszka Bieniek zapytała, dlaczego Gmina nie zaproponuje dla Powiatu udzielenia wsparcia w formie pożyczki? Ponadto dodała, że nie ma wiedzy, czy Powiat starał się o dofinansowanie z innych źródeł zewnętrznych na zrealizowanie tego zadania. Radna zapytała również, kiedy Powiat wspierał inwestycje drogowe gminne?
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zabierając głos, powiedział, że jest po rozmowach z przedstawicielami Starostwa Powiatowego i dofinansowanie będzie wynosiło 50/50, ponadto Powiat ma do tego zadania dołożyć dodatkowo 70 tys. zł, gdzie już te środki zostały zabezpieczone w budżecie Powiatu. Przewodniczący Rady wyjaśnił, że podjęcie tej uchwały jest niezbędne do złożenia przez Powiat wniosku do Programu Dróg Samorządowych w 2021 roku na drogę w Sownie. Kontynuując Przewodniczący Rady dodał, że w związku z tym, iż polityka Powiatu jest taka, a nie inna, że wszystkie Gminy, które oczekują na działanie Starostwa na swoim terenie, zabezpieczają środki w swoich budżetach na wsparcie dla Powiatu na wspólne inwestycje. Następnie Przewodniczący wyjaśnił, że zakres prac ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników drogi, którzy są mieszkańcami gminy, ponadto w opinii Przewodniczącego Rady, wydawanie w chwili obecnej pieniędzy na utwardzenie pobocza jest niezasadne, w sytuacji, gdzie w 2021 roku ma ewentualnie rozpocząć się inwestycja polegająca na przebudowie tej drogi, która ma być realizowana przez Powiat.
Radny Józef Tracz powiedział, że najważniejsze są konkretne, potwierdzone informacje, a nie tylko rozmowy ze Starostą, które nie zawsze przekładają się na rzeczywistość. Następnie powiedział, że jeżeli przestawienie ogrodzeń jest najważniejsze w tej inwestycji, to w opinii Radnego, Powiat powinien realizować to we własnym zakresie, a dopiero ewentualnie w kolejnym etapie Gmina mogłaby dofinansować zadanie polegające na utwardzeniu pobocza, w takim zakresie, aby można było się po nim poruszać.
Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że tę inwestycję należy rozpocząć od pierwszego etapu, czyli wyznaczenia nowych granic i przesunięcia ogrodzeń, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, ponieważ wykonanie tych prac umożliwi pieszym zejście na pas zieleni. Wójt zapewnił, że jeżeli porozumienie z Powiatem zostanie zawarte, to będzie tego pilnował, ponieważ jest to dotacja, która musi być do końca rozliczona.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że w projekcie uchwały jest błąd, jeżeli chodzi o kwotę dofinansowania, ponieważ powinno być 300 tys. zł zgodnie z pismem z Powiatu, a w uchwale wpisana jest kwota 350 tys. Ponadto Radna po raz kolejny podkreśliła, że Radni zbyt późno otrzymali informację o tym, że uchwała ma się znaleźć w porządku obrad, jak również zbyt późno otrzymali sam projekt uchwały. Radna dodała, że nie uzyskała także odpowiedzi od Wójta, kiedy Powiat wspierał remonty dróg gminnych.
Odpowiadając na uwagę Radnej w sprawie błędu w projekcie uchwały Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że kwota w wysokości 350 tys. zł została zaplanowana w budżecie, ponadto w uchwale jest zapis, że dofinansowanie ma wynieść nie więcej niż 350 tys. zł, a Powiat będzie musiał rozliczyć się z niewykorzystanej kwoty.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 8 głosami „za”, przy 5 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVI/160/20 Rady Gminy Stargard z dnia 29 kwietnia 2020 r. w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard–Sowno  wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am – przejście przez miejscowość Sowno”, która stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

AD 13. OCENA FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ GMINY STARGARD

Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie stanowiska Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie ww. informacji.
Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno–Porządkowa i Oświaty na posiedzeniu w dniu 27 kwietnia 2020 r., po zapoznaniu się z informacją na temat Oceny funkcjonowania biblioteki publicznej Gminy Stargard, wyrażając swoje stanowisko powyższą informację przyjęła.

AD 14.    STAN BEZROBOCIA NA TERENIE GMINY

Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie ww. informacji.
Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno–Porządkowa i Oświaty na posiedzeniu w dniu 27 kwietnia 2020 r., po zapoznaniu się z informacją o stanie bezrobocia na terenie gminy Stargard na koniec 2019 roku, wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła.

Następnie Przewodniczący Rady Sebastian Janiak przywitał uczestniczącą zdalnie w obradach Sesji Rady Gminy Stargard Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Panią Patrycję Gross. Następnie powiedział, że przedmiotowe sprawozdanie jest na chwilę obecną mało aktualne w związku z sytuacją związaną z koronawirusem. Przewodniczący Rady zwracając się do Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, zapytał, w jaki sposób Powiatowy Urząd Pracy przygotowuje się na ewentualne zwiększenie ilości osób bezrobotnych, redukcję miejsc pracy w poszczególnych zakładach pracy. Ponadto zapytał, czy PUP jest w posiadaniu informacji, czy są organizowane spotkania pracownicze, Związków Zawodowych w dużych firmach, gdzie mogą być zwolnienia grupowe?
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Patrycja Gross zabierając głos powiedziała, że jeżeli chodzi o Stargardzki Park Przemysłowy, na chwilę obecną nie ma informacji o grupowych zwolnieniach. Następnie Dyrektor PUP, powiedziała, że są także drogi nieformalne, gdzie pracodawcy pytają o możliwości uzyskania wsparcia, jakie PUP może im zaoferować, żeby uniknąć kryzysu. Ponadto Pani Dyrektor powiedziała, że jeden z zakładów pracy rozważa grupowe zwolnienia, jednak jak dodała, cały czas trwają prace nad tarczą antykryzysową i na bieżąco pojawiają się nowe wytyczne w tym zakresie. Kontynuując Pani Dyrektor poinformowała, że stan osób bezrobotnych na dzień 27 kwietnia br., jeżeli chodzi o gminę Stargard wyniósł 306 osób, gdzie w ubiegłym roku w analogicznym okresie było 340 osób bezrobotnych. Następnie powiedziała, że PUP zajmuje się wsparciem mikro i małych przedsiębiorców, który rzeczywiście wystąpili o środki pomocowe. Podsumowując Pani Dyrektor poinformowała, że na chwilę obecną nie ma znacznego wzrostu stanu ilości bezrobotnych.
Radny Grzegorz Stępień zabierając głos powiedział, że kilka lat temu była możliwość dla osób bezrobotnych, które były zarejestrowane w PUP, że po znalezieniu zatrudnienia, osoby te mogły dokonać zakupu biletu miesięcznego za 1 zł, jednak ta usługa została wycofana. W związku z tym Radny zapytał dlaczego?
Odpowiadając Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Patrycja Gross wyjaśniła, że projekt, o którym powiedział Radny, wyglądał trochę inaczej, a mianowicie zakładał, aby osoby bezrobotne na naszym terenie mogły poruszać się w poszukiwaniu pracy za mniejszy koszt zakupu biletu miesięcznego. W chwili obecnej Miasto Stargard ma podjętą uchwałę odnośnie usługi dla mieszkańców miasta, która polega na tym, że osoby zarejestrowane w PUP, które otrzymają skierowanie do pracy, po otrzymaniu zaświadczenia, mogą uzyskać bilet miesięczny na dojazd do pracy przez pierwszy miesiąc, zanim otrzymają pierwsze wynagrodzenie. Koszt tego biletu wynosi około 20 zł, a ubiegać się o taki bilet mogą wyłącznie mieszkańcy miasta Stargard. Pani Dyrektor dodała, że musiałaby być wola Rady i podjęta stosowna uchwała, aby mieszkańcy z terenu gminy Stargard mogli korzystać z takiej możliwości.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak podziękował za przedstawienie sprawozdania oraz za udział w obradach sesji Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Pani Patrycji Gross, która następnie opuściła obrady sesji.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 13.10 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 13.33 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

AD 15.    SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ Z ZAKRESU WSPIERANIA RODZINY ZA 2019 ROK ORAZ ZA PRZEDSTAWIENIE POTRZEB ZWIĄZANYCH Z REALIZACJĄ ZADAŃ W 2020 R.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że w obradach sesji uczestniczy zdalnie Kierownik Gminnego Ośrodka Pomoc Społecznej Pani Anna Ładniak. W związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy Radni mają pytania do przedmiotowego sprawozdania. Wobec braku pytań Przewodniczący Rady zamknął dyskusję.

Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2019 rok oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2020 r. stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

AD 16.    SPRAWOZDANIE Z KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z MIESZKAŃCAMI W SPRAWIE STATUTÓW WSZYSTKICH SOŁECTW Z TERENU GMINY STARGARD

Radny Grzegorz Stępień zabierając głos powiedział, że chciałby odnieść się do jakości statutów. Radny wyjaśnił, że ze statutów wynika jedynie kwestia wyboru Sołtysa, Rady Sołeckiej, a także pojedyncze zapisy o współpracy Sołectwa z Gminą. W opinii Radnego brak jest w statucie zapisów o możliwości rozszerzenia kompetencji Sołectw, ponadto brak jest zapisów odnośnie logo sołectwa, a kilka miejscowości w gminie Stargard takowe posiada, ponadto nie ma zapisu o współpracy między sołectwami. W opinii Radnego statuty powinny być tworzone indywidualnie dla danego sołectwa. Ponadto zdaniem Radnego w statucie nie powinno być zapisów, które nie są weryfikowalne, na przykład dane dotyczące powierzchni danego sołectwa. Radny powiedział, że sołectwo mając odpowiednio przygotowany statut miałoby większe możliwości i zachęciłoby to mieszkańców do działania i współpracy. W opinii Radnego te statuty są zlepkiem tych samych zapisów, a jedynie zmienia się nazwa sołectwa.
Radna Agnieszka Bieniek zapytała, kiedy odbywały się konsultacje w sprawie statutów, a także kto zlecił te konsultacje?
Radny Józef Tracz powiedział, że najpierw warto byłoby zacząć od przedstawienia sprawozdania, a następnie prowadzić dyskusję.
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak odczytał treść sprawozdania z konsultacji społecznych z mieszkańcami w sprawie statutów wszystkich sołectw z terenu gminy Stargard. Następnie Przewodniczący Rady powiedział, że konsultacje w sprawie statutów nie są dla Radnych wiążące, ponadto sprawozdanie nie jest projektem uchwały dotyczącym statutów, w związku z powyższym nad samymi statutami przyjdzie czas na dyskusje w momencie, kiedy będzie przygotowany stosowny projekt uchwały. Przewodniczący dodał, że osobiście wniósł uwagi do projektów statutów, co do formy zapisów, ponadto były już dyskusje na ten temat. Przewodniczący poprosił uczestniczącą zdalnie w obradach sesji Sekretarz Gminy Jadwigę Michalską o zabranie głosu na temat sprawozdania z konsultacji społecznych z mieszkańcami w sprawie statutów wszystkich sołectw z terenu gminy Stargard.
Sekretarz Gminy Jadwiga Michalska wyjaśniła, że Zarządzeniem Nr 18/20 Wójta Gminy Stargard, zostały przygotowane projekty statutów sołectw, które podlegają konsultacjom społecznym. Projekty statutów są takie same dla wszystkich sołectw, były one publikowane na stronie internetowej gminy oraz wyłożone u sołtysów do konsultacji przez mieszkańców. Konsultacje były przeprowadzone w okresie od 7 lutego do 28 lutego 2020 roku. Sekretarz dodała, że była przygotowana anonimowa ankieta z prośbą do mieszkańców o naniesienie uwag, poprawek, jednak takowe nie wpłynęły do urzędu. Sekretarz wyjaśniła, że statuty były konsultowane, ale to nie jest w żaden sposób wiążące dla Rady Gminy, ponadto nie został jeszcze przygotowany projekt uchwały w sprawie statutów sołectw, przede wszystkim ze względu na obecną sytuację i ograniczoną możliwość dyskusji, ponieważ nikt nie wiedział, jak będzie wyglądała w praktyce sesja zdalna i ewentualnie możliwość dyskusji.
Radny Grzegorz Stępień zauważył, że konsultacje w sprawie statutów sołectw odbyły się dwukrotnie, tj. w ubiegłym roku i na początku tego roku, a następnie zapytał dlaczego podsuwa się mieszkańcom kolejne statuty, które w opinii Radnego powinny być dawno uchwalone?
Odpowiadając Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że sytuacja, o której powiedział Radny, związana jest z tym, iż poprzednie projekty statutów, zawierały błędy. Przewodniczący wyjaśnił również, że podjęcie uchwały w sprawie statutów, a następnie ich konsultowanie mija się z celem, ponieważ założeniem konsultacji jest zebranie opinii i uwag od mieszkańców na temat statutów. Następnie Przewodniczący dodał, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby każde sołectwo mogło modyfikować statut, żeby dostosować go do swoich potrzeb, najważniejsze jest, aby statuty były zgodne z obowiązującymi normami prawnymi. Przewodniczący Rady dodał, że w poprzednich statutach był błąd, który dotyczył długości trwania kadencji sołtysa. Następnie podkreślił, że statuty były wyłożone do konsultacji i każdy miał prawo wnieść swoje uwagi.
Sekretarz Gminy Jadwiga Michalska zwracając się do Radnego Grzegorza Stępnia, powiedziała, że mógł wnieść swoje uwagi do statutu w czasie konsultacji, wówczas Wójt ustosunkowałby się do nich. Sekretarz dodała, że wszystkie sugestie będą brane pod uwagę.
Sprawozdanie z konsultacji społecznych z mieszkańcami w sprawie statutów wszystkich sołectw z terenu gminy Stargard stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.

AD 17.    INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI WÓJTA W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM

Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że informacja nt. działalności Wójta w okresie międzysesyjnym tym razem jest inna niż dotychczas, ze względu na sytuację związaną z koronawirusem. Wójt poinformował, że  uczestniczył w spotkaniu sztabu kryzysowego w Urzędzie Miasta Stargard. W tym czasie odbywały się też spotkania sprawozdawcze w jednostkach OSP, które zostały przerwane i od tamtej pory nie są prowadzone żadne spotkania w OSP. Wójt wyjaśnił, iż w związku z tym, że urząd jest nieczynny nie znaczy to, że urząd nie pracuje. Wszelkie niezbędne sprawy mieszkańcy mogą załatwić, a korespondencję skierowaną do urzędu można wrzucić do skrzynki na parterze budynku, przesłać za pomocą ePuap, e-mail lub pocztą. Jedynym odstępstwem w obsłudze interesanta jest możliwość osobistego załatwienia sprawy w ewidencji ludności i ewidencji działalności gospodarczej. Ponadto Wójt powiedział, że Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zachowuje ciągłość pracy, pracownicy są na stanowiskach, wywiady środowiskowe prowadzone są przez telefon, a dokumenty można przesyłać drogą elektroniczną, ponadto jest możliwość rozmowy telefonicznej z psychologiem dla osób przebywających w kwarantannie. Następnie Wójt poinformował, że na polecenie Wojewody oraz Starosty, podjął decyzję o utworzeniu w budynku świetlicy wiejskiej w Barzkowicach zbiorowego miejsca kwarantanny, gdzie do tej pory w kwarantannie przebywały dwie osoby zdrowe, a w chwili obecnej nikt tam nie przebywa. Wójt poinformował, że w ostatnim czasie  zwrócili się do niego prywatni przewoźnicy, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji w związku z tym, że szkoły zostały zamknięte i nie ma dowozów dzieci do szkół. W związku z powyższym Wójt podjął decyzję o wsparciu prywatnych przewoźników i zawarł z nimi umowę. Następnie powiedział, że wydał zalecenia o nieorganizowaniu imprez i zebrań, w związku z tym nie odbyły się wybory sołtysa w Witkowie Pierwszym i na ten moment sołectwo nie ma wybranego sołtysa.
Radny Janusz Łojko odnosząc się do przedstawionej przez Wójta informacji, zapytał o punkt utworzony w Barzkowicach, gdzie mają przebywać osoby w kwarantannie, a mianowicie, czy Gmina jest przygotowana, żeby prowadzić takie miejsce, które wiąże się z dezynfekcją, dowożeniem posiłków, opieką sanitarną, medyczną, transportem sanitarnym itp.
Wójt Gminy Jerzy Makowski odpowiadając na pytanie Radnego powiedział, że w pierwszym okresie od ogłoszenia stanu epidemicznego, były podejmowane dynamiczne działania, m.in.  spotkanie sztabu kryzysowego u Prezydenta Miasta Stargard, ponadto pojawiły się zalecenia Wojewody o utworzenie miejsca zbiorowej kwarantanny. Wójt wyjaśnił, że Gmina miała obowiązek utworzenia takiego miejsca i wszystkie Gminy z terenu powiatu stargardzkiego zastosowały się do zaleceń Wojewody.

Informacja Wójta nt. działalności w okresie międzysesyjnym stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.

Następnie Zastępca Wójta Dorota Mazur przedstawiła Informację o pracy Ośrodka Administracyjnego Szkół Gminy Stargard i placówek oświatowych w gminie Stargard, która stanowi załącznik nr 23.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał w odniesieniu do informacji, którą ogłosił Premier na temat uruchomienia przedszkoli, a mianowicie, jak pod tym kątem przygotowuje się Gmina?
Zastępca Wójta Dorota Mazur odpowiedziała, że w chwili obecnej nie może udzielić wiążącej informacji w tym zakresie.
Radny Grzegorz Stępień zapytał, czy Gmina planuje otworzyć gminne boiska dla mieszkańców?
Odpowiadając Zastępca Wójta Dorota Mazur powiedziała, że jeżeli ukażą się przepisy zezwalające na to, wówczas Gmina się do nich zastosuje.

AD 18.    INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy, Sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy Stargard za 2019 rok, Sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury za 2019 rok oraz Informację o stanie mienia komunalnego, ponadto Przewodniczący powiedział,  że sprawozdania zostaną przesłane Radnym. Następnie Przewodniczący przypomniał Radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych i dodał, że stosownie do Ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych z dnia 2 marca 2020 r. zgodnie z art. 31zza osoby zobowiązane do złożenia oświadczenia o stanie majątkowym za rok 2019, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, mogą złożyć oświadczenie w terminie do dnia 31 maja 2020 r.
Następnie Przewodniczący Rady powiedział, że chciałby pochwalić działania całego urzędu w sytuacji, kiedy pojawiło się zagrożenie związane z koronawirusem. W opinii Przewodniczącego podjęto szereg istotnych działań, które miały na celu ochronę mieszkańców i pracowników urzędu. Przewodniczący podkreślił, że wdrożone zostały zabezpieczenia polegające na zakupie i montażu szyb-plex odgradzających urzędników od petentów, zakupiono środki dezynfekcyjne, maseczki i rękawice minimalizując zagrożenie zarażenia koronawirusem. Ponadto Wójt podjął decyzję o utworzeniu miejsca kwarantanny zbiorowej, które okazało się niezbędne. Gmina i Dyrektorzy Szkół szybko zareagowali w sytuacji związanej z zamknięciem szkół, gdzie jeszcze przed decyzją wdrożony został system zdalnego nauczania, żeby dzieci mogły być na bieżąco. Przewodniczący Rady powiedział, że jeżeli chodzi o zdalne nauczanie to szkoły z naszej gminy mogą być stawiane są za wzór. Kontynuując Przewodniczący Rady powiedział, że powstała inicjatywa oddolna związana ze wsparciem szpitala stargardzkiego w ramach walki z koronawirusem i chorobą COVID-19. Przewodniczący wyjaśnił, że jest w kontakcie z Dyrektorem Szpitala Krzysztofem Kowalczykiem w tym zakresie, ponadto powiedział, że rozmawiał z Przewodniczącymi Rad Gmin Miejskich i Wiejskich z terenu Powiatu Stargardzkiego o możliwości wsparcia szpitala stargardzkiego. Pojawiła się propozycja wsparcia w wysokości 3 zł od mieszkańca na wsparcie szpitala poprzez zakup wysokospecjalistycznych łóżek na potrzeby oddziału intensywnej opieki medycznej. Następnie Przewodniczący Rady odczytał pismo z dnia 11 marca br. od Rady Sołeckiej w Grzędzicach, skierowane do wiadomości Radnych, dotyczące oświadczenia Rady Sołeckiej w Grzędzicach, że Radna Agnieszka Bieniek nie jest upoważniona do występowania w imieniu Rady Sołeckiej przed żadnymi instytucjami. Rada Sołecka w przedmiotowym piśmie zwróciła się również z prośbą do Rady Gminy o nierozpatrywanie żadnych wniosków i interpelacji złożonych przez Radną Agnieszkę Bieniek w imieniu Rady Sołeckiej Grzędzice.

AD 19.    ODPOWIEDZI NA INTERPELACJE RADNYCH

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że na poprzedniej sesji nie zostały złożone interpelacje.

AD 20.    WOLNE WNIOSKI I ZAPYTANIA KIEROWANE W FORMIE PISEMNEJ LUB E-MAIL

Wójt Gminy Jerzy Makowski zabierając głos, poinformował, że przed sesją zostały złożone na piśmie zapytania od Przewodniczącego Rady Gminy Stargard Sebastiana Janiaka, Radnej Agnieszki Bieniek oraz od Radnego Pawła Żmudy.

Wójt Gminy Jerzy Makowski w pierwszej kolejności przedstawił pytania złożone przez Przewodniczącego Rady Gminy Sebastiana Janiaka, a mianowicie odnośnie pierwszego pytania na jakim etapie w chwili obecnej jest realizacja założeń dotyczących pozyskania funduszy na termomodernizację budynku szkoły w Strachocinie oraz na jakim etapie jest przeprojektowanie budynku szkoły w Strachocinie? Odpowiadając Wójt wyjaśnił, że ogłoszenie o naborze wniosków na dofinansowanie na zadania związane z termomodernizacją budynków szkolnych zostało ogłoszone w dniu 3 marca br. Nabór wniosków trwa do 15 lipca 2020 r., natomiast warunki formalne, tj. wartość dofinansowania do 70% nie mniej niż kwota 500 tys. euro (ok. 2,1 mln zł). Wójt wyjaśnił, że obecnie trwa aktualizacja kosztorysów do zadania oraz aktualizacja audytu energetycznego, a termin dokumentacji to 10 maja br. Po otrzymaniu zaktualizowanej dokumentacji zostanie przeprowadzona analiza finansowa zadania pod względem spełnienia przez Gminę wymogów formalnych i w przypadku ich spełnienia wniosek zostanie złożony. Odnośnie drugiej części pytania Wójt powiedział, że termin zmiany dokumentacji nowego budynku szkoły w Strachocinie to 30 maja br. Na drugie pytanie złożone przez Przewodniczącego Rady dotyczące wymiany pieca w Strachocinie, Wójt odpowiedział, że temat jest już nieaktualny ponieważ sprawa pieca została załatwiona. Odnośnie trzeciego pytania w sprawie udzielenia informacji odnośnie pracownika urzędu, Wójt wyjaśnił, że sprawy pracownicze leżą w jego gestii. Wójt dodał, że poinformuje Przewodniczącego Rady o sposobie załatwienia sprawy. Kolejne pytanie złożone przez Przewodniczącego Rady dotyczyło udzielenia informacji, ile osób jest zatrudnionych w Urzędzie Gminy Stargard, które osiągnęły wiek emerytalny oraz, ile osób osiągnie ten wiek na koniec bieżącego roku? Odpowiadając Wójt, poinformował, że w chwili obecnej w Urzędzie Gminy Stargard jest zatrudnionych pięć osób, które osiągnęły wiek emerytalny, natomiast do końca roku dojdzie do tej liczby jedna osoba i stan ten zmieni się na sześć osób. Ostatnie pytanie złożone przez Przewodniczącego Rady Sebastiana Janiaka dotyczyło udzielenia informacji, czy Gmina zamierza w związku z obecną sytuacją w kraju wspierać przedsiębiorców, szczególnie dotkniętych przez pandemię koronawirusa, jeśli tak to w jakiej formie? Wójt odpowiedział, że o pomoc zgłosili się przewoźnicy z terenu gminy Stargard, ponieważ nie są w stanie w chwili obecnej utrzymać swoich firm w takim zakresie jak dotychczas. Wójt poinformował, że zawarł z przewoźnikami stosowną umowę na realizację przewozów mieszkańców.

Następnie odnośnie pytań złożonych przez Radną Agnieszkę Bieniek, Wójt poinformował, że w związku z informacją uzyskaną od Radnej na Komisji, odpowiedzi zostaną udzielone na piśmie.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur poinformowała również, że jeżeli chodzi o odpowiedzi dla Radnej Agnieszki Bieniek zostaną one zgodnie z oczekiwaniami przekazane Radnej na piśmie. Następnie Zastępca Wójta Dorota Mazur powiedziała, że pytania na piśmie złożył również Radny Paweł Żmuda. Pytania Radnego Pawła Żmudy i odpowiedzi, które podczas obrad sesji przedstawiła Zastępca Wójta Dorota Mazur, stanowią załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.

Radny Janusz Łojko odniósł się do pisma Kierownik Ośrodka Administracyjnego Szkół, które zostało odczytane na styczniowej sesji przez Zastępcę Wójta Panią Dorotę Mazur, a także do pytań skierowanych przez Zastępcę Wójta do Kierownika OAS. Radny powiedział, że chciałby usłyszeć te pytania i odpowiedzi  na następnej sesji.
Radna Agnieszka Lenda odczytała art. 24 ustawy o samorządzie gminnym i powiedziała, że treść zapytań i odpowiedzi, powinny być opublikowane w BIP. W związku z powyższym w opinii Radnej, nie ma potrzeby w czasie obrad sesji, tak szczegółowo przedstawiać przygotowanych odpowiedzi.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał pytania złożone przez Radnego Pawła Żmudę, skierowane do Rady Gminy, a mianowicie pierwsze pytanie w związku z powzięciem informacji o nieprawidłowościach w zarządzaniu finansami i nadzorze nad Ośrodkiem Administracji Szkół w kontekście upublicznionych na BIP wyników kontroli w zakresie gospodarki finansowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, w której ujawniono braki w funduszu na kwotę 330 tys. zł, Radny zapytał, czy należałoby podjąć następujące działania, tj.: zgodnie z § 90 Statutu Gminy nie byłoby zasadnym, aby Komisja Rewizyjna wystąpiła do Rady Gminy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę  Kontroli , NIK lub inne organy kontroli. Ponadto w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Rada Gminy jest organem  stanowiącym i kontrolnym, w związku z tym, czy nie byłoby zasadne, aby Rada Gminy jako organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego dopełniając swoich obowiązków winna poinformować Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o nadużyciach i nieprawidłowościach w finansach OAS?
Następnie Przewodniczący Rady udzielając odpowiedzi wyjaśnił, że w tej chwili przygotowywane jest przez Wójta złożenie zawiadomienia do Prokuratury w związku z nieprawidłowościami w OAS. Następnie zwracając się do Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej zapytał, czy nie uważa iż Rada Gminy powinna zawiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w sprawie przeprowadzenia kontroli. Ponadto Przewodniczący wyjaśnił, że złożenie zawiadomienia do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych wiąże się  przedłożeniem kompletu dokumentów, na których przeprowadzana jest kontrola. W opinii Przewodniczącego Rada Gminy powinna przygotować stosowną uchwałę w sprawie zawiadomienia Regionalnej Izby Obrachunkowej o przeprowadzenie kontroli. Na drugie pytanie Radnego Pawła Żmudy o informację na jakim etapie rozpatrzenia sprawy znajduje się zaskarżone przez Radę Gminy rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego  w sprawie skargi mieszkańców Gminy Stargard na Zastępcę Wójta Pana Marka Gardygajło za narażenie gminy na straty finansowe w wysokości 500 tys. zł, Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odpowiedział, że 28 kwietnia br. wpłynęło zawiadomienie o terminie rozprawy w sprawie skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego.
Radna Agnieszka Lenda odnosząc się do pytania Przewodniczącego Rady, powiedziała, że nie rozumie, jaka miałaby być rola w tym momencie Komisji Rewizyjnej, skoro to Rada Gminy zleca Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie kontroli doraźnej.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zabierając głos powiedział, że w jego opinii Rada Gminy powinna podjąć decyzję o zawiadomieniu NIK, Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych czy RIO, pod kątem sytuacji w OAS. Kontynuując poinformował, że chciałby złożyć wniosek o powołanie przez Radę Gminy komisji doraźnej w sprawie przeprowadzenia kontroli transportu zbiorowego na terenie gminy oraz dowozów uczniów do szkół, celem zbadania prawidłowości realizacji i funkcjonowania transportu, także pod kątem ewentualnego obniżenia kosztów, przyjrzenia się tematowi, także w zakresie modyfikacji i ulepszenia transportu i dowozów dzieci.
Radna Agnieszka Lenda w odniesieniu do sprawy Ośrodka Administracyjnego Szkół, powiedziała, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada Wójt, w związku z tym zdaniem Radnej, jeżeli Wójt otrzymał informację o nieprawidłowościach od biegłego rewidenta, to Wójt powinien poczynić stosowne kroki i w tym momencie powinno być to wyczerpujące, chyba, że Wójt nie zrobi nic w tym kierunku, wówczas Rada Gminy powinna podjąć stosowną uchwałę o zawiadomieniu odpowiednich służb, czy instytucji o przeprowadzenie kontroli w OAS.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, zwraca się do Rady Gminy o przygotowanie stosownego projektu uchwały lub podjęcie wspólnej decyzji z Wójtem oraz Kierownikiem OAS-u o zawiadomienie Rzecznika Finansów Publicznych.
Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że złożenie zawiadomienia do Prokuratury w sprawie nieprawidłowości w OAS jest przygotowywane przez Kancelarię Prawną obsługującą Urząd Gminy i ma być złożone do końca kwietnia.
Radny Janusz Łojko zabierając głos powiedział, że w odpowiedziach odczytanych przez Zastępcę Wójta pojawiła się informacja o odpowiedzialności za gospodarkę finansową, w opinii Radnego taką odpowiedzialność za nieprawidłowości ponoszą również pracownicy zajmujący się tym zakresem spraw oraz kierownik.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Mateusz Jarosz za zgodą Przewodniczącego Rady o godzinie 14.55 opuścił obrady Sesji.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak udzielił głosu Skarbnik Gminy Bernadecie Opasińskiej,  która poprosiła o głos.
Skarbnik Gminy Bernadeta Opasińska powiedziała, że chciałaby odnieść się do odczytanych odpowiedzi na temat odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Skarbnik wyjaśniła, że w jej opinii należy przemyśleć składanie zawiadomień, ponieważ takie działanie może doprowadzić do sytuacji, że w Ośrodku Administracyjnym Szkół będą tylko kontrole, ponieważ dopiero skończyła się kontrola przeprowadzane przez biegłego rewidenta, ma być też przeprowadzany audyt. Zawiadomienie Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych zgodnie z art. 93 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych może dotyczyć zawiadomienia w przypadku wydatkowania środków niezgodnie z przepisami jeżeli chodzi o fundusz socjalny, natomiast w drugim przypadku w zakresie braku kontroli zarządczej. Następnie Skarbnik wyjaśniła, że za gospodarkę finansową Gminy odpowiada Wójt i tak zdaniem Skarbnik jest we wszystkich przepisach. Skarbnik powiedziała, że z odczytanej przez Zastępcę Wójta odpowiedzi wynika, że za gospodarkę finansową odpowiada Skarbnik, co wynika z Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy, gdzie rzeczywiście jest zapis, że za gospodarkę finansową odpowiada Skarbnik Gminy. Zdaniem Skarbnik Regulamin być może powinien ulec zmianie, ponieważ za gospodarkę finansową zawsze odpowiada kierownik jednostki. Skarbnik dodała, że chciałaby zapytać w jakie instrumenty Wójt wyposażył Skarbnika, żeby miał prowadzić bieżącą kontrolę funduszu socjalnego? Skarbnik wyjaśniła, że gospodarka finansowa to badanie rzetelności sprawozdań, dokumentów, stawianie kontrasygnat, do tego Wójt upoważnił również kierowników jednostek organizacyjnych i głównych księgowych. Podsumowując Skarbnik powiedziała, że nie zgadza się z odpowiedzią udzieloną przez Zastępcę Wójta, ponieważ dużym uproszczeniem była odpowiedź, że w OAS doszło do nieprawidłowości a z całość gospodarki finansowej odpowiada Skarbnik.
Radny Grzegorz Stępień powiedział, że w jego opinii do puli nieprawidłowości i sumy środków, należy doliczyć również koszt kontroli przeprowadzonej przez biegłego rewidenta.
Radna Monika Nikołajew odnosząc się do pytań złożonych przez Radnego Pawła Żmudę i udzielonych na nie odpowiedzi przez Zastępcę Wójta, powiedziała, że chciała jako Radna poznać stan faktyczny związany z sytuacją w OAS. Następnie dodała, że zgodnie z zapewnieniami Wójta do jutra ma zostać złożone zawiadomienie do Prokuratury i wówczas sprawa się wyjaśni.
Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że chciałby podziękować pracownikom Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Ośrodka Administracyjnego Szkół, którzy pomimo obaw o swoje zdrowie wykonywali codziennie obowiązki służbowe, a także pełnili i pełnią całodobowe dyżury telefoniczne. Pracownikom GOPS, Wójt podziękował szczególnie za pomoc w tej trudnej sytuacji osobom samotnym, starszym i niepełnosprawnym.

AD 21.    USTALENIE TERMINU NASTĘPNEJ SESJI

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował termin zwołania XVII sesji Rady Gminy Stargard na dzień 27 maja 2020 r., która prawdopodobnie odbędzie się w trybie zdalnym oraz termin posiedzenia wszystkich komisji stałych Rady Gminy Stargard. Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, aby komisja odbyła się 25 maja br. w systemie tradycyjnym, w budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Sownie z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa. Następnie zwracając się do Radnych zapytał, czy wyrażają zgodę na uczestnictwo w komisji, która miałaby się odbyć w budynku szkoły w zaproponowanym terminie i odczytując nazwiska, Radni po kolei wyrażali swoją opinię, gdzie wszyscy przychylili się do propozycji Przewodniczącego Rady, natomiast Radny Maciej Lipka zwrócił się z prośbą o umożliwienie uczestnictwa w posiedzeniu komisji w trybie zdalnym.

AD 22.    ZAMKNIĘCIE OBRAD SESJI

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec wyczerpania porządku obrad podziękował wszystkim za udział i o godzinie 15.20 zamknął obrady XVI Sesji Rady Gminy Stargard.

Przewodniczący Rady Gminy
Sebastian Janiak

Protokołowała:
Aleksandra Przybyszewska

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Ewa Misztela 30-04-2020 10:22
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Aleksandra Kowal 30-04-2020
Ostatnia aktualizacja: Aleksandra Kowal 26-05-2020 08:19