- Protokół Nr XVII/20
Protokół nr XVII/20
z obrad XVII Sesji Rady Gminy Stargard
z dnia 27 maja 2020 r.
AD 1. OTWARCIE OBRAD XVII SESJI RADY GMINY STARGARD
Obrady XVII Sesji Rady Gminy Stargard prowadził Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak, który dokonał otwarcia obrad XVII Sesji Rady Gminy Stargard w dniu 27 kwietnia 2020 roku o godz. 10.01 i poinformował, że XVII Sesja Rady Gminy Stargard odbywa z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (zdalny tryb obradowania).
Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak przywitał wszystkich uczestników obrad sesji, Radnych oraz Wójta Gminy Stargard Jerzego Makowskiego. W części obrad zdalnie uczestniczyli Komendant Powiatowy Policji insp. Robert Nowak, Kierownik Rewiru III Dzielnicowych asp. szt. Jarosław Kowalczuk oraz p.o. Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej kpt. mgr Łukasz Stefański. Ponadto w obradach sesji zdalnie uczestniczyli Radca Prawny Krzysztof Judek, Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur, Sekretarz Gminy Jadwiga Michalska oraz Skarbnik Gminy Bernadeta Opasińska.
AD 2. STWIERDZENIE QUORUM
Na podstawie listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał listę obecności, Radni po kolei zgłaszając się, potwierdzali swoją obecność. Po odczytaniu listy obecności, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad.
Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak poinformował, że w dniu dzisiejszym, tj. 27 maja br. obchodzony jest Dzień Samorządu Terytorialnego, a w tym roku przypada 30. rocznica pierwszych wyborów samorządowych, które rozpoczęły najnowszą historię polskiej samorządności. Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak nakreślił krótki rys historyczny polskiego samorządu. Podsumowując Przewodniczący powiedział, że w chwili obecnej pojawiają się nowe wyzwania, a w ich sprostaniu mogą pomóc doświadczenia trzech ostatnich dekad. Przewodniczący zaznaczył również, jak istotna jest wspólnota i solidarność w działaniu, a następnie powiedział, że na takim fundamencie, na jakim zbudowano ostatnie 30 lat wspólnych sukcesów należy zbudować przyszłość. Przewodniczący złożył życzenia mieszkańcom, Radnym, Wójtom oraz całej administracji.
Następnie głos zabrała Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur składając wszystkim życzenia z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego. Zastępca Wójta Dorota Mazur przedstawiła historię samorządu i rys historyczny Rady Gminy Stargard poszczególnych kadencji. Zastępca Wójta wspomniała o Przewodniczących, którzy wpisali się w historię Samorządu Terytorialnego Gminy Stargard, a mianowicie Przewodniczący Rady Gminy Edward Kosmal, Przewodniczący Rady Gminy Grzegorz Godlewski, Przewodniczący Rady Gminy śp. Jerzy Wojciechowski, Przewodnicząca Rady Gminy Wiesława Kuśnierz oraz obecny Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak. Zastępca Wójta Dorota Mazur powiedziała, że Dzień Samorządu Terytorialnego jest dla niej szczególną kartą w kalendarzu, ponieważ przez 30 lat, w tej samej jednostce samorządu terytorialnego, była świadkiem, a także uczestnikiem zmian, realizacji podejmowanych decyzji, wyborów, powołań i stanowienia przez kolejne kadencje Rady Gminy. Pani Wójt powiedziała, iż życzy wszystkim, żeby kolejne kadencje przyczyniały się do rozwoju Gminy.
AD 3. ZATWIERDZENIE PORZĄDKU OBRAD
Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał porządek obrad.
Porządek obrad XVII sesji Rady Gminy Stargard przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie obrad XVII Sesji Rady Gminy Stargard
2. Stwierdzenie quorum
3. Zatwierdzenie porządku obrad
4. Przyjęcie protokołu Nr XVI/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 29 kwietnia 2020 r.
5. Interpelacje radnych
6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia statutów Sołectw Gminy Stargard
7. Podjęcie uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej
8. Podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji doraźnej celem przeanalizowania funkcjonowania transportu zbiorowego oraz dowozów uczniów do szkół podstawowych
9. Podjęcie uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli doraźnej
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy
11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych z terenu gminy Stargard
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Ośrodka Administracyjnego Szkół Gminy Stargard
13. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży w Gminie Stargard”
14. Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej w Sownie
15. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r.
16. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031
17. Analiza stanu porządku publicznego
Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
18. Ocena stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy
Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
19. Analiza remontów i doposażenia szkół gminnych w 2019 roku
Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
20. Informacja Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na temat profilaktyki realizowanej na terenie gminy oraz o wynikach kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi w 2019 roku
Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
21. Informacja Wójta Gminy nt. gospodarki gruntami i nieruchomościami, oraz utrzymaniu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, w tym obiektów OSP w 2019 roku
Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
22. Ocena stanu dróg po okresie zimowym, oraz plan budowy i remontów
Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
23. Informacja Wójta Gminy o przejmowanych nieruchomościach od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz o ich zagospodarowaniu w 2019 roku
Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
24. Informacja dotycząca „Oceny zasobów Pomocy Społecznej w gminie Stargard za rok 2019” – Ocenę przedstawia Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Anna Ładniak
25. Sprawozdanie Wójta Gminy Stargard z realizacji ,,Rocznego Programu współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2019 r.” – Sprawozdanie przedstawia Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur
26. Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym
27. Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym
28. Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji
29. Wolne wnioski i zapytania
30. Ustalenie terminu następnej sesji
31. Zamknięcie obrad sesji.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że składa wniosek o zdjęcie z porządku obrad Projektu uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli doraźnej.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak otworzył dyskusję na temat przedmiotowego wniosku.
Radna Agnieszka Lenda zabierając głos powiedziała, że chciałaby zgłosić zastrzeżenia do przygotowanego projektu uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej, ponieważ jako wnioskodawca podpisał się Przewodniczący Rady Gminy, natomiast zgodnie ze Statutem Gminy z inicjatywą uchwałodawczą może wystąpić Wójt, Komisje Rady lub co najmniej czterech Radnych, w związku z tym Radna wyjaśniła, że zasadne jest, aby zdjąć powyższy projekt uchwały z porządku obrad.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że chciałaby złożyć wniosek w formie ustnej do porządku obrad poprzez ściągnięcie zadania „Przebudowa i rozbudowa Szkoły Podstawowej wraz z zagospodarowaniem terenu – Część I – Budowa sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Strachocinie z projektu uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031”.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał Radną Agnieszkę Bieniek, czy powyższy wniosek dotyczy zdjęcia z porządku obrad projektu uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031, ponieważ jeżeli wniosek dotyczy treści projektu uchwały, Przewodniczący zaproponował, aby Radna złożyła powyższy wniosek w punkcie dotyczącym projektu uchwały.
Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał wniosek o zdjęcie z porządku obrad Projektu uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli doraźnej pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania w sprawie zdjęcia z porządku obrad Projektu uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli doraźnej stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
W związku z tym, że Radny Grzegorz Stępień nie oddał głosu, Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zarządził reasumpcję głosowania, a wykaz z wynikiem imiennego głosowania – reasumpcja nad powyższym wnioskiem stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o zdjęcie z porządku obrad Projektu uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli doraźnej.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował Radną Agnieszkę Lendę, że odnosząc się do uwagi w zakresie inicjatywy uchwałodawczej, zgadza się z opinią Radnej w tym zakresie. Następnie poinformował, że projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej został podpisany przez czterech Radnych, w związku z powyższym zapytał Radną Agnieszkę Lendę, czy składa wniosek o wycofanie powyższego projektu uchwały z porządku obrad.
Radna Agnieszka Lenda powiedziała, że prace nad statutem są ważne, dlatego Radna wyjaśniła, że jeżeli przesłanki formalne zostały spełnione, w związku z tym wycofuje swój wniosek.
Następnie Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że składa wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Ośrodka Administracyjnego Szkół Gminy Stargard. Wójt uzasadniając złożony wniosek wyjaśnił, że w treści projektu uchwały miał zostać wyłączony punkt dotyczący prowadzenia Kuchni Gminnej oraz zadań związanych z dożywianiem uczniów w placówkach oświatowych. Wójt powiedział, że zasadne jest zdjęcie z porządku obrad sesji powyższego projektu uchwały w związku z koniecznością usystematyzowania większej ilości zapisów Statutu OAS, by był to akt prawny w pełnej treści - ujednolicony: zmiany będą dotyczyły: siedziby OAS, nazwy jednostek obsługiwanych, zakresu i celu działań OAS, aby ujednolicić treść Statutu, zostanie przedstawiony nowy projekt uchwały na sesji czerwcowej.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak otworzył dyskusję na temat przedmiotowego wniosku.
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał przedmiotowy wniosek pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania w sprawie zdjęcia z porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Ośrodka Administracyjnego Szkół Gminy Stargard, stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o zdjęcie z porządku obrad z porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Ośrodka Administracyjnego Szkół Gminy Stargard.
Wobec braku innych wniosków do porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał porządek obrad po zmianach, który przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie obrad XVII Sesji Rady Gminy Stargard
2. Stwierdzenie quorum
3. Zatwierdzenie porządku obrad
4. Przyjęcie protokołu Nr XVI/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 29 kwietnia 2020 r.
5. Interpelacje radnych
6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia statutów Sołectw Gminy Stargard
7. Podjęcie uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej
8. Podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji doraźnej celem przeanalizowania funkcjonowania transportu zbiorowego oraz dowozów uczniów do szkół podstawowych
9. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy
10. Podjęcie uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych z terenu gminy Stargard
11. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży w Gminie Stargard”
12. Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej w Sownie
13. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r.
14. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031
15. Analiza stanu porządku publicznego
Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
16. Ocena stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy
Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
17. Analiza remontów i doposażenia szkół gminnych w 2019 roku
Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
18. Informacja Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na temat profilaktyki realizowanej na terenie gminy oraz o wynikach kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi w 2019 roku
Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty
19. Informacja Wójta Gminy nt. gospodarki gruntami i nieruchomościami, oraz utrzymaniu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, w tym obiektów OSP w 2019 roku
Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
20. Ocena stanu dróg po okresie zimowym, oraz plan budowy i remontów
Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
21. Informacja Wójta Gminy o przejmowanych nieruchomościach od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz o ich zagospodarowaniu w 2019 roku
Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
22. Informacja dotycząca „Oceny zasobów Pomocy Społecznej w gminie Stargard za rok 2019” – Ocenę przedstawia Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Anna Ładniak
23. Sprawozdanie Wójta Gminy Stargard z realizacji ,,Rocznego Programu współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2019 r.” – Sprawozdanie przedstawia Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur
24. Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym
25. Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym
26. Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji
27. Wolne wnioski i zapytania
28. Ustalenie terminu następnej sesji
29. Zamknięcie obrad sesji.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod głosowanie porządek obrad XVII Sesji Rady Gminy Stargard po zmianach.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad zatwierdzeniem porządku obrad po zmianach, stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, zatwierdziła porządek obrad po zmianach i według tego porządku obradowała podczas XVII Sesji Rady Gminy Stargard.
AD 4. PRZYJĘCIE PROTOKOŁU NR XVI/20 Z OBRAD SESJI RADY GMINY STARGARD, KTÓRA ODBYŁA SIĘ W DNIU 29 KWIETNIA 2020 R.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował przyjęcie powyższego protokołu bez odczytywania i zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu Nr XVI/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 29 kwietnia 2020 r. bez odczytywania.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad przyjęciem protokołu Nr XVI/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 29 kwietnia 2020 r., stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania 13 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, przyjęła protokół z obrad XVI Sesji Rady Gminy z dnia 29 kwietnia 2020 r.
AD 5. INTERPELACJE RADNYCH
Interpelacji nie zgłoszono.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zabierając głos powiedział, że w związku z tym, iż w obradach sesji zdalnie uczestniczą Komendant Powiatowy Policji insp. Robert Nowak oraz Kierownik Rewiru III Dzielnicowych asp. szt. Jarosław Kowalczuk odnośnie tematu Analiza stanu porządku publicznego, a także p.o. Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej kpt. mgr Łukasz Stefański odnośnie tematu Ocena stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy, proponuje aby zmienić kolejność porządku obrad i w pierwszej kolejności przejść do omówienia punktu 15 porządku obrad, czyli Analizy stanu porządku publicznego, a następnie punktu 16 porządku obrad Ocena stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy. W związku z powyższym zapytał, czy Radni przychylają się do tej propozycji. Wobec braku uwag Przewodniczący poinformował, że w pierwszej kolejności omawiany będzie punkt 15 porządku obrad, a następnie punkt 16.
AD 15. ANALIZA STANU PORZĄDKU PUBLICZNEGO
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie ww. Analizy.
Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno–Porządkowa i Oświaty na posiedzeniu w dniu 25 maja 2020r., zapoznała się z informacją Analiza stanu porządku publicznego. Komisja wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak przywitał uczestniczących zdalnie w obradach sesji Komendanta Powiatowego Policji insp. Roberta Nowaka oraz Kierownika Rewiru III Dzielnicowych asp.szt. Jarosława Kowalczuka.
Komendant Powiatowy Policji insp. Robert Nowak zabierając głos przywitał wszystkich Radnych i uczestniczących w obradach sesji, a następnie powiedział, że Analizę stanu porządku publicznego przedstawi Kierownik Rewiru III Dzielnicowych asp. szt. Jarosław Kowalczuk.
Kierownik Rewiru III Dzielnicowych asp.szt. Jarosław Kowalczuk przedstawił Analizę stanu porządku publicznego.
Komendant Powiatowy Policji insp. Robert Nowak podziękował za wsparcie i współpracę Gminy Stargard z Komendą Powiatową Policji w Stargardzie. Komendant podziękował także Kierownikowi Rewiru Dzielnicowych Jarosławowi Kowalczukowi, który pomimo trudnej sytuacji kadrowej, stara się utrzymać bezpieczeństwo mieszkańców na właściwym poziomie. Kontynuując Komendant wyjaśnił, że sytuacja kadrowa, przekłada się w pewien sposób na ograniczony kontakt bezpośredni z mieszkańcami, ponieważ często dzielnicowi mają dwa rejony działania. Komendant dodał, że ta sytuacja może się zmienić ze względu na to, iż poprawiły się warunki finansowe, co może zachęcić do wstępowania w szeregi Policji.
Radny Janusz Łojko poprosił o rozszerzenie tematu i wyjaśnienie, na czym polega Krajowa Mapa Zagrożeń.
Komendant Powiatowy Policji insp. Robert Nowak wyjaśnił, że Krajowa Mapa Zagrożeń jest jednym z elementów komunikacji z Policją. Komendant powiedział, że w sytuacjach nagłych należy kontaktować się poprzez numer alarmowy 112. Następnie wyjaśnił, iż jednym z narzędzi komunikacji z dzielnicowym jest poczta e-mail, telefon służbowy do dzielnicowego, a także aplikacja Moja Komanda, do tego dochodzi Krajowa Mapa Zagrożeń, na której można zaznaczyć, gdzie dane zdarzenie miało miejsce, następnie te informacje są weryfikowane przez policjantów, oprócz tego, że każda informacja musi zostać zweryfikowana, a dodatkowo gwarantuje zupełną anonimowość.
Radny Grzegorz Stępień zapytał, do jakich najczęściej dochodzi wykroczeń i które z nich stanowią największy problem?
Komendant Powiatowy Policji insp. Robert Nowak odpowiedział, że najczęściej są to zakłócenia ładu i porządku w różnej formie, min. spożywanie alkoholu, szereg interwencji domowych, które wymagają założenia niebieskiej karty, także stosunki międzyludzkie i wynikające z nich konflikty i nieporozumienia.
Radny Grzegorz Stępień zapytał, jak wygląda procentowa skuteczność rozwiązywania, zakończenia postępowań? Następnie odnosząc się do przedstawionego sprawozdania, w którym jest mowa o kierunkach pracy na 2020 r., a mianowicie do debaty, która miała zostać wprowadzona jako narzędzie do kontaktowania się ze społeczeństwem.
Komendant Powiatowy Policji insp. Robert Nowak odniósł się do debaty z mieszkańcami, która w chwili obecnej nie może być realizowana ze względu na sytuację związaną z koronawirusem, ponadto powiedział o sytuacji kadrowej w Komendzie i powiedział, że ma ona w jakimś stopniu wpływ na ograniczony kontakt policji z mieszkańcami. Ponadto policja w pierwszej kolejności zajmuje się interwencjami, które ratują zdrowie i życie ludzkie, a następnie innymi problemami. Komendant powiedział, że obecna sytuacja związana z pandemią również wprowadza ograniczenia w kontakcie bezpośrednim z mieszkańcami, ponadto policjanci, głównie dzielnicowi kierowani byli do kontrolowania osób przebywających w kwarantannie. Następnie odnosząc się do skuteczności, Komendant wyjaśnił, iż statystyki nie są celem samym w sobie, traktowane są jako materiał pomocniczy i źródło informacji. Kontynuując Komendant powiedział, że najważniejsze jest edukacyjne podejście do tematu, żeby przekonać społeczeństwo do stosowania się do przepisów, ponieważ nadrzędnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa.
Radny Grzegorz Stępień powiedział, że na ostatnim posiedzeniu Komisji, skierował zapytanie odnośnie sytuacji związane z tym, iż dane osób, które zgłaszają interwencję wypływają z Komendy.
Komendant Powiatowy Policji insp. Robert Nowak powiedział, że aby odnieść się do tego, o czym mówi Radny i wyjaśnić sprawę, trzeba podać konkretny przykład poprzez skonkretyzowanie informacji i uwag do konkretnej interwencji.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Analizy? Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Analizę do wiadomości.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak podziękował Komendantowi Powiatowemu Policji insp. Robertowi Nowakowi oraz Kierownikowi Rewiru III Dzielnicowych asp.szt. Jarosławowi Kowalczukowi za udział w obradach sesji.
AD 16. OCENA STANU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ NA TERENIE GMINY
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie ww. Oceny.
Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno–Porządkowa i Oświaty na posiedzeniu w dniu 25 maja 2020r., zapoznała się z informacją Ocena stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy. Komisja wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak przywitał uczestniczącego w obradach sesji p.o. Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej kpt. mgr Łukasza Stefańskiego.
p.o. Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej kpt. mgr Łukasz Stefański podziękował za wsparcie dla jednostek OSP na terenie gminy Stargard, a następnie poinformował, że na wniosek OSP Żarowo, Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej przyznał dotację w wysokości ponad 43 tys. zł na remont strażnicy w Żarowie.
Radny Maciej Lipka odnosząc się do statystyk, powiedział, że w ubiegłym roku OSP Żarowo dokonało 66 interwencji plus 33 zdarzenia, natomiast pozostałe jednostki z terenu gminy Stargard interweniowały 72 razy, w tym 66 razy Żarowo. Kontynuując Radny powiedział, że w chwili obecnej na terenie gminy są dwie jednostki włączone do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Radny dodał, że jednostki OSP z terenu naszej gminy od lat borykają się z problemami związanymi z brakiem taboru i na dzień dzisiejszy jedynie OSP Żarowo kilka lat temu pozyskało nowy wóz, a także samochód z jednostki ze Stargardu, natomiast pozostałe jednostki OSP mają na swoim stanie stare samochody. Radny zapytał, czy jest możliwość pozyskania środków na pojazdy dla jednostek OSP, czy też jest możliwość wnioskowania o przesunięcie pojazdów z innych jednostek do jednostek OSP na terenie gminy Stargard?
p.o. Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej kpt. mgr Łukasz Stefański odpowiedział, że jeżeli chodzi o Komendę Powiatową PSP w Stargardzie, to na chwilę obecną nie ma pojazdów, które można by przekazać do innych jednostek. Komendant dodał, że należy zwrócić się z takim zapytaniem do Komendanta Wojewódzkiego PSP, a także Komendanta Głównego PSP.
Radny Maciej Lipka zabierając ponownie głos powiedział, że na dzień dzisiejszy brakuje chętnych do wstępowania w szeregi OSP. Następnie Radny zapytał o działania, które mogłyby przyciągnąć młodych ludzi do wstępowania do OSP?
p.o. Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej kpt. mgr Łukasz Stefański powiedział, że istotne są szkolenia ochotników, Następnie dodał, że to na barkach Prezesów OSP spoczywa, aby pozyskiwać, jak największą ilość młodzieży. Komendant powiedział, że jest coraz mniej chętnych do wstępowania do OSP i jest to problem ogólny.
Radny Maciej Lipka dodał, że coraz mniej młodych ludzi wstępuje do OSP i jest to także związane ze stanem obiektów OSP. Radny podkreślił, że poprawa stanu obiektów i wyposażenia jest wynikiem starań druhów ochotników, którzy pozyskują środki z różnych źródeł. Następnie Radny zapytał, czy jest możliwość włączenia OSP Przemocze i OSP Sowno do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, co pozwoli doposażyć jednostkę i wzmocnić tę część gminy, która jest oddalona od miasta.
p.o. Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej kpt. mgr Łukasz Stefański odpowiedział, że istnieje taka możliwość, najważniejsze w tym zakresie, aby spełnić warunki włączenia jednostki spoza systemu do KSRG, a mianowicie jest to obiekt, pojazdy, a przede wszystkim ilość wyszkolonych ludzi.
Radny Maciej Lipka powiedział, że włączenie jednostki do KSRG, pozwoli przede wszystkim aby mieszkańcy gminy czuli się bezpiecznie. Podsumowując Radny powiedział, że cieszy fakt, iż udało się pozyskać środki dla OSP Żarowo, które pozwolą uruchomić proces doprowadzenia jednostki do stanu, który będzie gwarantował bezpieczeństwo.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Oceny? Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Ocenę do wiadomości.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak podziękował p.o. Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej kpt. mgr Łukaszowi Stefańskiemu za udział w obradach sesji.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 11.17 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 11.39 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji, a następnie sprawdzając obecność, stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad.
AD 6. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA STATUTÓW SOŁECTW GMINY STARGARD
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie uchwalenia statutów Sołectw Gminy Stargard, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 4 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVII/161/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie uchwalenia statutów Sołectw Gminy Stargard, która stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
AD 7. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE POWOŁANIA DORAŹNEJ KOMISJI STATUTOWEJ
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Radnych o zgłaszanie swoich kandydatur do pracy w Komisji Statutowej.
Do pracy w Komisji Statutowej swoje kandydatury zgłosili: Radny Paweł Żmuda, Radny Maciej Lipka, Radna Monika Nikołajew, Wiceprzewodniczący Rady Gminy Mateusz Jarosz oraz Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak. Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował, aby na Przewodniczącego Komisji Statutowej powołać Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Mateusza Jarosza.
Wobec braku uwag i braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał projekt uchwały wraz ze składem Komisji Statutowej, a następnie poddał powyższy projekt uchwały pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVII/162/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej, która stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
AD 8. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE POWOŁANIA KOMISJI DORAŹNEJ CELEM PRZEANALIZOWANIA FUNKCJONOWANIA TRANSPORTU ZBIOROWEGO ORAZ DOWOZÓW UCZNIÓW DO SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie powołania Komisji doraźnej celem przeanalizowania funkcjonowania transportu zbiorowego oraz dowozów uczniów do szkół podstawowych, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Radnych o zgłaszanie swoich kandydatur do pracy w Komisji doraźnej celem przeanalizowania funkcjonowania transportu zbiorowego oraz dowozów uczniów do szkół podstawowych.
Do pracy w Komisji doraźnej celem przeanalizowania funkcjonowania transportu zbiorowego oraz dowozów uczniów do szkół podstawowych swoje kandydatury zgłosili: Radny Grzegorz Stępień, Radny Janusz Łojko, Radny Paweł Żmuda, Radny Remigiusz Zakrzewski oraz Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec braku uwag i braku głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały wraz ze składem Komisji doraźnej celem przeanalizowania funkcjonowania transportu zbiorowego oraz dowozów uczniów do szkół podstawowych, a następnie poddał powyższy projekt uchwały pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVII/163/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie w sprawie powołania Komisji doraźnej celem przeanalizowania funkcjonowania transportu zbiorowego oraz dowozów uczniów do szkół podstawowych, która stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
AD 9. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA ZAWARCIE KOLEJNEJ UMOWY DZIERŻAWY NIERUCHOMOŚCI STANOWIĄCEJ WŁASNOŚĆ GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVII/164/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, która stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
AD 10. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE OKREŚLENIA GÓRNYCH STAWEK OPŁAT ZA USŁUGI ODBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH Z NIERUCHOMOŚCI ORAZ OPRÓŻNIANIA ZBIORNIKÓW BEZODPŁYWOWYCH I TRANSPORTU NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU GMINY STARGARD
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych z terenu gminy Stargard, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVII/165/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych z terenu gminy Stargard, która stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
AD 11. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE PRZYJĘCIA „LOKALNEGO PROGRAMU WSPIERANIA EDUKACJI UZDOLNIONYCH DZIECI I MŁODZIEŻY W GMINIE STARGARD”
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży w Gminie Stargard”, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVII/166/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie przyjęcia „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży w Gminie Stargard”, która stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.
AD 12. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE NADANIA IMIENIA SZKOLE PODSTAWOWEJ W SOWNIE
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej w Sownie, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVII/167/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej w Sownie, która stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.
AD 13. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN BUDŻETU GMINY NA 2020 R.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r., a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja 5 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących się”, 1 osoba nieobecna podczas głosowania, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 5 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja 4 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Następnie Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu 25 maja 2020 r. Radna Monika Nikołajew złożyła wniosek do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r., a następnie poinformowała, że Komisja Rewizyjna 3 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących się” przyjęła przedmiotowy wniosek.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał wniosek Radnej Moniki Nikołajew do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r. o zdjęcie środków na budowę szatni sportowej w Krąpielu 100 tys. zł i przeniesienie ww. kwoty do klasyfikacji budżetowej Dział 75412 Ochotnicze Straże Pożarne paragraf 6050 Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych Docieplenie i termomodernizacja budynku remizy w Żarowie.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję przedmiotowy wniosek.
Radny Krzysztof Kowalczyk odnosząc się do złożonego wniosku powiedział, że nie wierzy w to, iż Radni przyjmą taką zmianę w środku roku i zostanie zdjęte zadanie, które było wcześniej zaplanowane w budżecie Gminy. Ponadto Radny powiedział, iż nie wie, co ma na celu ten wniosek oraz że okazuje się, iż strażacy są ważniejsi niż dzieci z Krąpiela. Radny powiedział, że w ubiegłym tygodniu w szatni spadł sufit, w związku z tym wyjaśnił, że w chwili obecnej nie kalkuluje się robienie remontu istniejącego budynku szatni i wszystko przemawia za zakupem szatni w wersji kontenerowej. Ponadto Radny powiedział, że obecna sytuacja w kraju związana z pandemią COVID-19, spowodowała, że wnioski o granty nie są rozpatrywane. W opinii Radnego niezasadne jest zdejmowanie zadania budowy szatni sportowej w Krąpielu z budżetu. Radny zapytał dlaczego Krąpiel ma być gorszy. Zdaniem Radnego próba zdjęcia tego zadania z budżetu jest nieobiektywnym traktowaniem mieszkańców gminy. W związku z powyższym Radny wyrażają swoją opinię powiedział, że jest przeciw zdejmowaniu zadania budowy szatni sportowej w Krąpielu z budżetu.
Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że w budżecie zaplanowana była kwota 100 tys. zł na obiekt kontenerowy do Krąpiela, w chwili obecnej okazuje się, iż ma być to kwota 125 tys. zł. Wójt dodał, że jeżeli w dniu dzisiejszym ta kwota zostanie zdjęta z budżetu, wówczas będzie wskazywał tę kwotę do budżetu na 2021 rok i będzie to zapisane w ramach dotacji, a nie inwestycji. Wójt powiedział, że uda się do Krapiela, aby zobaczyć jak wygląda budynek w środku, ponadto Wójt dodał, że zleci ekspertyzę budynku, który obecnie służy jako szatnia dla sportowców.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Mateusz Jarosz powiedział, że w związku z tym, iż nie ma pełnej wiedzy, ile będą kosztowały kontenery i wiedzy, czy ewentualnie jest możliwy remont istniejącego budynku szatni, warto przeprowadzić ekspertyzę budynku pod kątem jego remontu. Ponadto Wiceprzewodniczący powiedział, że w momencie, kiedy będzie kosztorys na kontenery i ekspertyza, wówczas będzie popierał zadanie remontu budynku szatni w Krąpielu lub zakupu szatni w wersji kontenerowej, w budżecie na 2021r., w zależności od tego, która z opcji będzie bardziej korzystna.
Radna Agnieszka Bieniek wyrażając swoją opinię na temat złożonego wniosku, powiedziała, że uważa to za karygodne i niezasadne, ponieważ dzieci z Krąpiela zasługują na dobre warunki, a w chwili obecnej w szatni sportowej spadł sufit. Zdaniem Radnej komuś pomyliły się priorytety, ponieważ OSP jest potrzebna, ale strażacy powinni zrozumieć potrzeby miejscowości Krąpiel. W opinii Radnej jeżeli jest niebezpieczeństwo, czyli tak, jak w Krąpielu, gdzie spadł sufit, powinno się temu zapobiegać, dlatego Radna powiedziała, że nie powinno być tego wniosku i powinien on zostać odrzucony, a Gmina powinna przychylić się i pomóc postawić szatnię w wersji kontenerowej dla dzieci w Krąpielu.
Radny Maciej Lipka zabierając głos powiedział, że tonując dotychczasowe wypowiedzi, prosi, aby nie grać na emocjach. Następnie dodał, że we wcześniejszej rozmowie z p.o. Komendanta PSP, pojawiła się informacja, że OSP Żarowo staraniem własnym druhów otrzymało od Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej wsparcie w wysokości ponad 43 tys. zł na poprawę obiektu należącego do Gminy, gdzie w części znajduje się remiza OSP Żarowo. Kontynuując Radny powiedział, że te środki jest to wkład finansowy do pozostałej części, którą Gmina musi przeznaczyć. Radny wyjaśnił, że zadanie, na które zostało udzielone dofinansowanie ma obejmować poprawę jakości funkcjonowania remizy w części technicznej wewnątrz budynku, nie zaś w części, która dotyczy samego obiektu na zewnątrz. Następnie Radny powiedział, że środki, które są potrzebne, posłużą temu, aby była możliwość niewielkim wkładem finansowym Gminy, wykonać kompleksową inwestycję obiektu należącego do Gminy, w którym w części znajduje się kuchnia, pomieszczenia, w których przebywają dzieci oraz świetlica wiejska. Radny podkreślił, że mieszkańcy Żarowa, druhowie z OSP, Sołtys i Koło Gospodyń Wiejskich, angażują się w dbałość i remontowanie obiektu w Żarowie. Kontynuując Radny powiedział, że w jego opinii obiekt, w którym znajduje się szatnia w Krapielu wygląda źle z zewnątrz, natomiast w środku był remontowany wielokrotnie, a mówienie o odpadającym suficie jest w opinii Radnego, lekkim nadużyciem, ponieważ odpadła część gładzi szpachlowej, co prawdopodobnie spowodowane jest problemem z izolacją dachu. Radny powiedział, że w związku z pozyskanymi środkami przez OSP Żarowo, zwraca się z prośbą do Radnych, jako członek OSP Żarowo i mieszkaniec Żarowa o przychylenie się do wniosku, ponieważ uzyskując dofinansowanie z KSRG i dokładając wsparcie z Gminy, jest możliwość uzyskać dofinansowanie na termomodernizację. Radny wyjaśnił, że w budynku nie ma ogrzewania, w związku z tym, na ten cel idą ogromne koszty związane z utrzymaniem tego obiektu, aby dzieci mogły w godnych warunkach przebywać tam zimą. W opinii Radnego, jeżeli chodzi o szatnię sportową w Krąpielu, za niewykonywaniem tego zadania w chwili obecnej przemawia fakt, że obecnie nie odbywają się rozgrywki sportowe w związku z panującą pandemią, ponadto pomimo tego, że projekt na szatnie kontenerową jest dobry, zapewne w tym roku nie uda się uzyskać kompletnej dokumentacji, w związku z tym zgadzając się z wypowiedzią Wiceprzewodniczącego, powiedział, że również będzie za przeznaczeniem środków na szatnię sportową w Krapielu w budżecie na 2021 rok. Radny powiedział, że w jego opinii w chwili obecnej, Gminy nie stać na przeznaczenie 100% kwoty na budowę szatni sportowej. Następnie Radny powiedział, że jest za szatnią w Krapielu, natomiast powinno być to wykonane przy udziale środków z zewnątrz. Odnosząc się do złożonego wniosku o przeniesienie środków na docieplenie i termomodernizację budynku remizy w Żarowie wyjaśnił, że nie jest to wrzutka, ale potrzeba, która pojawiła się w tej chwili, aby uhonorować ciężką pracę, trud i zaangażowanie ratowników ochotników OSP Żarowo, w ratowanie życia, zdrowia i mienia. Radny wyjaśnił, że sprzęt będący w posiadaniu OSP powinien być przechowywany w godnych warunkach. Podsumowując Radny, podziękował Druhom z OSP Żarowo, za ich starania w zdobycie tych dodatkowych środków. Następnie poprosił o przychylność do wniosku, dodając, że wspólnymi siłami trzeba będzie znaleźć pomysł i środki na zrealizowanie szatni dla sportowców w Krąpielu.
Radny Grzegorz Stępień powiedział, że w jego opinii nie powinno się przeznaczyć środków na szatnię sportową, ani teraz, ani w przyszłym roku i zdaniem Radnego nikomu nie pomieszały się priorytety, tylko jak powiedział Radny w gestii Klubów powinno leżeć pozyskiwanie grantów. Kontynuując Radny powiedział, że kładąc na szali jednostkę OSP i klub sportowy, ważniejsza jest jednostka OSP. Ponadto jak dodał Radny dofinansowana jednostka OSP, to sprawna jednostka i w tym względzie najważniejsze jest bezpieczeństwo.
Radny Krzysztof Kowalczyk powiedział, że chciałby dodać, że wszystko jest ważne, a następnie zapytał, dlaczego nie zostało zdjęte inne zadanie. Radny wyjaśnił, że cały czas wysyłane są wnioski na pozyskanie środków ze źródeł zewnętrznych, ale przez sytuację związaną z COVID-19 terminy odpowiedzi są przesuwane. Radny dodał, że Sołectwo ze Stowarzyszeniem pozyskują środki ze źródeł zewnętrznych. Następnie powiedział, że przyłącza do nowej szatni są, ponadto LZS zobowiązał się do przygotowania terenu we własnym zakresie.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że jest zniesmaczona wypowiedziami i graniem na emocjach. Następnie wyjaśniła, że zostało obiecane na inwestycję budowy szatni w Krąpielu 100 tys. zł i niedużo brakuje, żeby zapewnić bezpieczeństwo korzystającym z szatni. Zdaniem Radnej starania osób o dofinansowania zostały zaprzepaszczone. Następnie dodała, iż założony został portal zrzutka.pl, ponieważ mieszkańcy Krąpiela wiedzieli, że Radni zabiorą to, co wcześniej zostało obiecane.
Radna Agnieszka Lenda zabierając głos powiedziała, że w jej opinii dyskusja zmierza w niewłaściwym kierunku, ponadto Radna poprosiła o powstrzymanie emocji i poszukiwanie właściwego rozwiązania. Radna powiedziała, że nie pozwoli obrażać i powiedzieć złego słowa o strażakach OSP. Radna dodała, że trzeba pomóc OSP Żarowo za ich poświęcenie. Radna powiedziała, iż bezpieczeństwo ludzi i dzieci jest ważne, w związku z tym trzeba poszukać właściwego rozwiązania zarówno dla OSP Żarowo, jak i mieszkańców Krąpiela.
Radna Aleksandra Kotschendoff powiedziała, że warto zastanowić się nad przeznaczeniem z wolnych środków kwoty na OSP Żarowo, ponieważ zdaniem Radnej oba zadania są ważne.
Radny Maciej Lipka nawiązując do wypowiedzi Radnej Aleksandry Kotschendoff powiedział, że gdyby była możliwość pozyskania potrzebnej kwoty z wolnych środków, Gmina zapewne taką propozycję by przedstawiła. Następnie Radny powiedział, że w chwili obecnej potrzebny jest transfer środków, żeby uruchomić projekt, na który uda uzyskać się dofinansowanie. Kontynuując Radny wyjaśnił, że nikt nie mówi, że miejscowość Krąpiel nie potrzebuje tych środków na szatnię sportową, ale ważne jest, żeby Klub Sportowy przedstawił promesę o uzyskaniu dofinansowania z zewnątrz. Radny dodał, że istotne jest, żeby nie obrażając siebie nawzajem znaleźć konstruktywne rozwiązanie.
Radny Krzysztof Kowalczyk zabierając ponownie głos, powiedział, że jego zdaniem dzieli się miejscowości na lepsze i gorsze. Radny dodał, że LZS napisał do 25 firm zwracając się z prośbą o środki na szatnię sportową, obecnie LZS założył zrzutke.pl. Radny powiedział, że istniejący budynek szatni nie nadaje się do niczego i należy postawić nowy obiekt. Następnie zwracając się do Radnych dodał, aby szukać środków potrzebnych na OSP, gdzie indziej, żeby nie zdejmować z budżetu szatni w Krąpielu.
Radny Józef Tracz powiedział, że czuje niesmak słuchając wypowiedzi niektórych Radnych. Zdaniem Radnego powinno się myśleć o wszystkich mieszkańcach i miejscowościach równo. Następnie Radny powiedział, że jest za wspomaganiem projektów, które mają środki zewnętrzne. Radny dodał, że jest za OSP Żarowo, ponieważ ta jednostka wspiera całą gminę, ale rozumie też rozżalenie Radnego Krzysztofa Kowalczyka spowodowane złożonym wnioskiem, ponieważ wcześniej nie było w ogóle rozmowy na ten temat.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że na tę chwilę przez całe pięć miesięcy, jeżeli chodzi o inwestycję w Krąpielu nie było żadnego zaangażowania i żadnych ruchów w budżecie w ramach tego zadania. Ponadto Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że to zadanie jest w paragrafie inwestycyjnym jeśli chodzi o budżet Gminy, w związku z tym Gmina miałaby z własnych środków wybudować szatnię sportową, następnie dodał, że Gminy nie stać na wybudowanie szatni za 100 tys. zł. Kontynuując wyjaśnił, że nie jest to zapisane jako dotacja, albo wkład. Następnie Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że Wójt ma udać się do Krąpiela, aby osobiście ocenić stan budynku i podjąć stosowne kroki. Podsumowując Przewodniczący powiedział, że poza tym, że Gmina nie jest w stanie wybudować tej szatni za 100 tys. zł, to dodatkowo nie da się tego zrobić w ciągu kilku miesięcy. W związku z tym Przewodniczący wyjaśnił, że uważa za stosowne przeniesienie środków z przeznaczeniem na termomodernizację i izolację budynku remizy OSP Żarowo, ze względu na to, iż jednostka otrzymała dofinansowanie i jeżeli nie zostanie wykonana termomodernizacja i izolacja z zewnątrz, wówczas prace w środku będą nieefektywne.
Radny Grzegorz Stępień zabierając głos odniósł się do inwestowania w obiekty sportowe i powiedział, że patrząc na inwestycję budowy boiska w Ulikowie, nie przyniosło to efektów w zakresie chociażby drużyny sportowej. Kontynuując wyraził swoją opinię, że dofinansowywanie obiektów sportowych na większą skalę jest niezasadne. Zdaniem Radnego Gmina powinna mieć inne priorytety, tj. bezpieczeństwo i infrastruktura.
Radny Krzysztof Kowalczyk powiedział, że w jego opinii dzieli się miejscowości na lepsze i gorsze, ponadto dodał, że jeżeli chodzi o szatnię sportową w Krąpielu, to projekt już jest gotowy, złożony w Referacie Gospodarki Komunalnej i Inwestycji. Następnie poprosił o odrzucenie wniosku.
Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał przedmiotowy wniosek pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad powyższym wnioskiem stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 9 głosami „za”, przy 4 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek Radnej Moniki Nikołajew do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r. o zdjęcie środków na budowę szatni sportowej w Krąpielu 100 tys. zł i przeniesienie ww. kwoty do klasyfikacji budżetowej Dział 75412 Ochotnicze Straże Pożarne paragraf 6050 Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych Docieplenie i termomodernizacja budynku remizy w Żarowie, który stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że na Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu w dniu 25 maja 2020 r. złożył zapytanie na piśmie w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r., a mianowicie, Radny wyjaśnił, że chodzi o to, iż robi się zmianę w budżecie polegającą na przeniesieniu środków z działu 801 kwoty 44 tys. zł na zakup posiłków do przedszkola w Sownie, a następnie Radny odczytał pytania. Zapytanie Radnego Krzysztofa Kowalczyka opublikowane jest w BIP Gminy Stargard.
Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur zabierając głos powiedziała, że zawsze są podejmowane wszelkie starania, aby jak najszybciej udzielić odpowiedzi na zapytania, czy interpelacje Radnych. Następnie poinformowała, że wraz z Kierownik Ośrodka Administracyjnego Szkół przygotowały odpowiedź na zapytania złożone przez Radnego Krzysztofa Kowalczyka. Zastępca Wójta Dorota Mazur odczytała treść odpowiedzi na zapytania Radnego Krzysztofa Kowalczyka złożone na piśmie w dniu 25 maja 2020 r. Powyższa odpowiedź opublikowana jest w BIP Gminy Stargard.
Radny Krzysztof Kowalczyk powiedział, że ma nadzieje, iż wszystko zostało dokładnie przeanalizowane przez Głównego Księgowego Ośrodka Administracyjnego Szkół i Skarbnik Gminy, ponieważ w opinii Radnego chodzi o to, żeby być pewnym, iż ta uchwała jest poprawnie przyjmowana, ponieważ obejmuje szereg istotnych spraw. Radny powiedział, że dalej ma wątpliwości i nie zostały one rozwiane. Następnie dodał, czy we właściwy sposób interpretowany jest art. 52 ust. 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, który mówi o tym, że opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią nieopodatkowane należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zwracając się do Radnego Krzysztofa Kowalczyka, powiedział, aby wskazał miejsce wady prawnej w tej uchwale.
Radny Krzysztof Kowalczyk powiedział, że w jego opinii, te środki niepotrzebnie zostały zdjęte z paragrafu, o którym w zapytaniu napisał Radny. Zdaniem Radnego powinny zostać w tym paragrafie ponieważ dalej są nieopodatkowane. Ponadto Radny powiedział, że środki za wyżywienie powinny być pobierane na konto Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, a nie na konto Ośrodka Administracyjnego Szkół. Dlatego w opinii Radnego, środki za wyżywienie zapewne zostają zdjęte z powodu nadwyżki, spowodowanej ich zdublowaniem, co zdaniem Radnego nie powinno mieć miejsca. Radny wyjaśnił, że Zespół Szkolno-Przedszkolny powinien środki za wyżywienie przekazać bezpośrednio do Gminy.
Skarbnik Gminy Bernadeta Opasińska powiedziała, że również chciała zapytać, gdzie Radny w uchwale widzi wadę prawną, a następnie wyjaśniła, że uchwała nie dotyczy specyfikacji pobierania pieniędzy, ale zmian w budżecie.
Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r. wraz z wcześniej przyjętym wnioskiem do projektu uchwały pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XVII/168/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r. wraz z wcześniej przyjętym wnioskiem do projektu uchwały, która stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 13.21 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 13.40 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji, a następnie sprawdzając obecność, stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad.
AD 14. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA ZMIANY WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ GMINY STARGARD NA LATA 2020-2031
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja 5 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja 1 głosem „za”, przy 2 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się” negatywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 4 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Radna Agnieszka Bieniek zabierając głos powiedziała, że składa wniosek do projektu uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031 dotyczący zmiany zadania Przebudowa i rozbudowa Szkoły Podstawowej wraz z zagospodarowaniem terenu – Część I – Budowa sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Strachocinie na Przebudowę i rozbudowę Szkoły Podstawowej w Strachocinie w formie kontenerowej. Radna uzasadniając złożony w formie ustnej wniosek, zapytała, w czym dzieci ze Strachocina są lepsze od dzieci z Grzędzic, ponadto dodała, że na komisji wspólnej Radni dowiedzieli się, że wartość rozbudowy szkoły w formie murowanej ma wynieść ok. 20 mln zł, a w opinii Radnej dzieci ze Strachocina powinny mieć ten sam standard jeżeli chodzi o warunki do nauki, co dzieci z Grzędzic, ponieważ dzieci z Grzędzic nie są gorsze od dzieci ze szkoły w Strachocinie. W opinii Radnej zaproponowane rozwiązanie w złożonym wniosku, może spowodować, że Gminie wystarczy środków finansowych na LZS-y, chodniki, poprawę stanu dróg gminnych, oświetlenie, OSP, czy spłatę kredytów.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że w tym momencie nie chodzi o rozbudowę szkoły w Strachocinie, natomiast w WPF jest pozycja dotycząca budowy sali gimnastycznej, na którą Gmina stara się wystąpić o dofinansowanie w wysokości 2 mln zł.
Radna Agnieszka Bieniek odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady odnośnie starania się Gminy o uzyskanie dofinansowania, powiedziała, że w momencie, kiedy był temat rozbudowy szkoły w Grzędzicach, była mowa o tym, że nie można występować o dofinansowanie przed rozstrzygnięciem przetargów, a w chwili obecnej okazuje się, że można i jak dodała Radna, iż dopiero w WPF pojawiła się budowa sali gimnastycznej w Strachocinie, a Gmina już wystąpiła o dofinansowanie. Następnie Radna powiedziała, aby zachować ten sam standard przy rozbudowie szkoły, żeby nie skłócać społeczności lokalnej i nie dzielić miejscowości na lepsze i gorsze.
Radny Krzysztof Kowalczyk zabierając głos odniósł się do wniosku złożonego przez Radną Agnieszkę Bieniek i powiedział, że zgadza się z wnioskiem i uznaje za zasadne zmienić zapis odnośnie zmiany sposobu rozbudowy szkoły w Strachocinie. W opinii Radnego zmiana sposobu rozbudowy spowoduje mniejsze wydatki i wówczas Gmina będzie mogła poradzić sobie z innymi inwestycjami.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Mateusz Jarosz zwracając się do Radnej Agnieszki Bieniek, powiedział, że nikt nie dzieli uczniów na lepszych i gorszych, a następnie odniósł się do warunków, które są w obu szkołach, a mianowicie iż w Szkole w Grzędzicach jest sala gimnastyczna, jadalnia, biblioteka, czy pokój nauczycielski, natomiast w SP Strachocin brak jest tego zaplecza. Wiceprzewodniczący Rady dodał, że być może uda się uzyskać dofinansowanie na salę gimnastyczną i wówczas być może będzie możliwość postawienia szkoły, tj. sal lekcyjnych w wersji modułowej.
Radna Agnieszka Lenda zabierając głos powiedziała, że jest za wnioskiem złożonym przez Radną Agnieszkę Bieniek. Następnie odnosząc się do zapisu w WPF na temat sali gimnastycznej, zapytała dlaczego rozbudowę szkoły rozpoczyna się od budowy sali gimnastycznej, a nie od sal lekcyjnych, w sytuacji, gdzie od lat mówi się, że ich brakuje i w opinii Radnej sale dydaktyczne są ważniejsze. Podsumowując Radna wyjaśniła, że jest za rozwiązaniem zaproponowanym przez Radną Agnieszkę Bieniek w złożonym przez nią wniosku, ponieważ uważa iż w pierwszej kolejności należy poprawić warunki dydaktyczne dla dzieci.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał wniosek Radnej Agnieszki Bieniek do projektu uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031 dotyczący zmiany zadania Przebudowa i rozbudowa Szkoły Podstawowej wraz z zagospodarowaniem terenu – Część I – Budowa sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Strachocinie na Przebudowę i rozbudowę Szkoły Podstawowej w Strachocinie w formie kontenerowej.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod głosowanie przedmiotowy wniosek.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad powyższym wnioskiem stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 3 głosami „za”, przy 10 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się”, nie przyjęła wniosku Radnej Agnieszki Bieniek do projektu uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031 dotyczący zmiany zadania Przebudowa i rozbudowa Szkoły Podstawowej wraz z zagospodarowaniem terenu – Część I – Budowa sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Strachocinie na Przebudowę i rozbudowę Szkoły Podstawowej w Strachocinie w formie kontenerowej.
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 26 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 11 głosami „za”, przy 4 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XVII/169/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031, która stanowi załącznik nr 27 do niniejszego protokołu.
AD 17. ANALIZA REMONTÓW I DOPOSAŻENIA SZKÓŁ GMINNYCH W 2019 ROKU
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie ww. Analizy.
Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno–Porządkowa i Oświaty na posiedzeniu w dniu 25 maja 2020 r., po zapoznaniu się z informacją na temat Analiza remontów i doposażenia szkół gminnych w 2019 roku. Komisja wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Analizy? Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Analizę do wiadomości.
AD 18. INFORMACJA GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA TEMAT PROFILAKTYKI REALZOWANEJ NA TERENIE GMINY ORAZ O WYNIKACH KONTROLI PRZESTRZEGANIA ZASAD OBROTU NAPOJAMI ALKOHOLOWYMI W 2019 ROKU
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie ww. informacji.
Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno–Porządkowa i Oświaty na posiedzeniu w dniu 25 maja 2020 r., po zapoznaniu się z Informacją Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na temat profilaktyki realizowanej na terenie gminy oraz o wynikach kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi w 2019 roku, wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji? Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.
AD 19. INFORMACJA WÓJTA GMINY NT. GOSPODARKI GRUNTAMI I NIERUCHOMOŚCIAMI, ORAZ UTRZYMANIU GMINNYCH OBIEKTÓW I URZĄDZEŃ UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ, W TYM OBIEKTÓW OSP W 2019 ROKU
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu odnośnie ww. informacji.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu na posiedzeniu w dniu 25 maja 2020 r., po zapoznaniu się z Informacją Wójta Gminy nt. gospodarki gruntami i nieruchomościami, oraz utrzymaniu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, w tym obiektów OSP w 2019 roku, wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła. Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz wyjaśnił, że w ramach tej informacji Komisja zgodnie z planem pracy miała udać się w teren, jednak ze względu na sytuację związaną z koronawirusem wyjazd nie odbył się i Komisja bazowała jedynie na informacji opisowej przygotowanej przez Wójta.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji? Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.
AD 20. OCENA STANU DRÓG PO OKRESIE ZIMOWYM, ORAZ PLAN BUDOWY I REMONTÓW
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu odnośnie ww. informacji.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu na posiedzeniu w dniu 25 maja 2020 r., po zapoznaniu się z informacją na temat Oceny stanu dróg po okresie zimowym, oraz plan budowy i remontów, wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła. Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz wyjaśnił, że w ramach tej informacji Komisja również zgodnie z planem pracy miała udać się w teren, jednak ze względu na sytuację związaną z koronawirusem wyjazd nie odbył się i Komisja bazowała jedynie na informacji opisowej przygotowanej przez Wójta.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Oceny? Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Ocenę do wiadomości.
AD 21. INFORMACJA WÓJTA GMINY O PRZEJMOWANYCH NIERUCHOMOŚCIACH OD KRAJOWEGO OŚRODKA WSPARCIA ROLNICTWA ORAZ O ICH ZAGOSPODAROWANIU W 2019 ROKU
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu odnośnie ww. informacji.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu na posiedzeniu w dniu 25 maja 2020 r., po zapoznaniu się z Informacja Wójta Gminy o przejmowanych nieruchomościach od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz o ich zagospodarowaniu w 2019 roku, wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji? Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 14.09 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 14.18 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji. Po przerwie do obrad sesji zdalnie dołączyła Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Anna Ładniak.
AD 22. INFORMACJA DOTYCZĄCA „OCENY ZASOBÓW POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE STARGARD ZA ROK 2019”
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił uczestniczącą zdalnie w obradach Sesji Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Annę Ładniak o przedstawienie powyższej informacji.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Anna Ładniak przedstawiła Informację dotyczącą „Oceny zasobów Pomocy Społecznej w gminie Stargard za rok 2019”, która stanowi załącznik nr 28 do niniejszego protokołu.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji? Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.
AD 23. SPRAWOZDANIE WÓJTA GMINY STARGARD Z REALIZACJI „ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY STARGARD Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO W 2019 R.”
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że Radni otrzymali Sprawozdanie Wójta Gminy Stargard z realizacji ,,Rocznego Programu współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2019 r.”, a następnie zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższego Sprawozdania? Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższe Sprawozdanie do wiadomości.
Sprawozdanie Wójta Gminy Stargard z realizacji ,,Rocznego Programu współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2019 r.”, stanowi załącznik nr 29 do niniejszego protokołu.
AD 24. INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI WÓJTA W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM
Wójt Gminy Jerzy Makowski przedstawił informację nt. działalności Wójta w okresie międzysesyjnym. Wójt poinformował, że stanowisko do obsługi ewidencji ludności zostało przeniesione na parter budynku. Następnie Wójt powiedział, że został pozyskany sprzęt komputerowy, na potrzeby zdalnej nauki. Sprzęt został przekazany do szkół, które rozdysponują go do uczniów. Kontynuując Wójt poinformował, że do końca maja zostanie przedłożony do Rady Gminy Raport o stanie Gminy. Ponadto Wójt dodał, że odbyły się spotkania z Dyrektorami Szkół odnośnie sytuacji z uruchomieniem przedszkoli i konsultacjami dla uczniów klas ósmych.
Informacja Wójta nt. działalności w okresie międzysesyjnym stanowi załącznik nr 30 do niniejszego protokołu.
AD 25. INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że do Przewodniczącego Rady wpłynęło zawiadomienie z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczące posiedzenia Kolegium w zakresie badania uchwały Nr XVI/155/20 ws. zmiany uchwały Nr /95/19 w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości. Przewodniczący dodał, że Kolegium wszczęło postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności ww. uchwały w części lub całości. Następnie Przewodniczący Rady poinformował, że Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę Gminy Stargard na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 13 lutego 2020 r.
AD 26. ODPOWIEDZI NA INTERPELACJE RADNYCH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że na poprzedniej sesji nie zostały złożone interpelacje.
AD 27. WOLNE WNIOSKI I ZAPYTANIA
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak przypomniał o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych do końca maja br.
Radny Grzegorz Stępień zwracając się do Zastępcy Wójta Gminy, zapytał o funkcjonowanie boisk, placów zabaw i świetlic na terenie gminy w najbliższym czasie, a mianowicie, jak Gmina formalnie podchodzi do funkcjonowania boisk na swoim terenie, czy będzie wymagana dezynfekcja?
Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur wyjaśniła, że jeżeli chodzi o boiska, to ostateczna decyzja o otwarciu obiektu należy do podmiotu odpowiedzialnego za udostępnienie obiektu. Pani Wójt dodała, że z najnowszych informacji wynika, iż od 6 czerwca br. obiekty sportowe na świeżym powietrzu mają zostać otwarte, jednak będzie trzeba zachować wszelkie zasady bezpieczeństwa.
Radny Grzegorz Stępień zwracając się do Wójta Gminy, zapytał jaka problematyka została poruszona na spotkaniu podczas wizyty Rafała Trzaskowskiego w Stargardzie? Radny zapytał, czy wizyta wiąże się z korzyściami dla Gminy Stargard?
Wójt Gminy Jerzy Makowski wyjaśnił, że w spotkaniu mógł uczestniczyć każdy mieszkaniec i to spotkanie nie miało charakteru spotkania samorządowego.
Radna Aleksandra Kotschendoff poinformowała, że w poniedziałek 25 maja br. złożyła petycję mieszkańców Tychowa odnośnie zamiaru postawienia przez Gminę w środku miejscowości Tychowo PSZOK-u. Radna powiedziała, że do petycji zostało dołączonych 185 podpisów mieszkańców, którzy są przeciwni budowie PSZOK-u w miejscowości Tychowo. Kontynuując Radna zwróciła się do Wójta i poprosiła o wyjaśnienie, dlaczego nie została poinformowana jako Sołtys i Radna, a także dlaczego nie poinformowano mieszkańców o tym fakcie, a okazuje się że sprawa o zamianie działek z Agrofirmą Witkowo toczy się od lutego br.
Odpowiadając Wójt Gminy Jerzy Makowski wyjaśnił, że w chwili obecnej sprawa PSZOKu i zamiany nieruchomości jest na etapie rozmów. Wójt powiedział, że w kontekście sprzeciwu kolejnej miejscowości w zakresie lokalizacji PSZOKu, trzeba będzie zastanowić nad ich lokalizacją. Wójt podkreślił, że na chwilę obecną nie ma ostatecznej decyzji o lokalizacji PSZOKu w konkretnej miejscowości.
Radna Agnieszka Bieniek zapytała, jakie Gmina ma przewidziane lokalizacje pod PSZOK? Ponadto zapytała, czy Wójt bierze pod uwagę lokalizację przy schronisku w Kiczarowie? Wyrażając opinię Radna powiedziała, że Gmina dalej trzyma miejsce w tajemnicy.
Wójt Gminy Jerzy Makowski wyjaśnił, że Zastępca Wójta Dorota Mazur na jednej z Komisji przedstawiła informację przygotowaną przez pracowników odnośnie proponowanych lokalizacji PSZOK.
Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur powiedziała, że Wójt wyczerpał odpowiedź na pytanie odnośne PSZOKu, a następnie zwracając się do Radnej Agnieszki Bieniek powiedziała, że nie ma na tę chwilę konkretnej lokalizacji PSZOKu i podkreśliła, iż kwestia wyboru lokalizacji jest wciąż otwarta. Kontynuując Zastępca Wójta dodała, że na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, przedstawiła Radnym opracowanie sporządzone przez pracowników urzędu z lokalizacjami PSZOK, z którym Radna może się zapoznać i może pomóc w wyborze lokalizacji. Następnie Zastępca Wójta powiedziała, że można zastanowić się nad powołaniem zespołu spośród Radnych, odnośnie pomocy w wyborze lokalizacji PSZOKu.
AD 28. USTALENIE TERMINU NASTĘPNEJ SESJI
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował termin zwołania XVIII Sesji Rady Gminy Stargard na dzień 26 czerwca 2020 r. oraz terminy posiedzeń komisji:
− posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu na dzień 09 czerwca 2020 r., o godz. 8.30 oraz na dzień 22 czerwca 2020 r. godz. 8.30,
− posiedzenie Komisji Rewizyjnej na dzień na dzień 10 czerwca 2020 r., o godz. 12.00 oraz na dzień 22 czerwca 2020 r. godz. 12.00,
− posiedzenie Komisji Socjalno – Porządkowej i Oświaty na dzień 10 czerwca 2020 r., o godz. 8.30 oraz na dzień 23 czerwca 2020 r. godz. 8.30,
− posiedzenie Komisji Skarg Wniosków i Petycji na dzień 09 czerwca 2020 r., o godz. 12.00 oraz na dzień 23 czerwca 2020 r. godz. 12.00.
Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur zabierając głos powiedziała, że na ostatniej Sesji Radny Janusz Łojko zwrócił się o udostępnienie treści zapytań Zastępcy Wójta skierowanych do Kierownika Ośrodka Administracyjnego Szkół oraz uzyskanych odpowiedzi na nie, w związku z tym Pani Wójt powiedziała, że Radny może zapoznać się z powyższymi dokumentami.
AD 29. ZAMKNIĘCIE OBRAD SESJI
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec wyczerpania porządku obrad podziękował wszystkim za udział i o godzinie 14.56 zamknął obrady XVII Sesji Rady Gminy Stargard.
Przewodniczący Rady Gminy
Sebastian Janiak
Protokołowała:
Aleksandra Przybyszewska
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Ewa Misztela | 28-05-2020 15:08 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Aleksandra Kowal | 28-05-2020 |
Ostatnia aktualizacja: | Ewa Misztela | 28-05-2020 15:08 |