Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Stargard

- Protokół Nr XIV/20

Protokół nr XIV/20
z obrad XIV Sesji Rady Gminy Stargard
z dnia 23 stycznia 2020 r.


AD 1.    SPRAWY REGULAMINOWE

−    OTWARCIE OBRAD XIV SESJI RADY GMINY STARGARD

Obrady XIV Sesji Rady Gminy Stargard prowadził Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak, który dokonał otwarcia obrad XIV Sesji Rady Gminy Stargard w dniu 23 stycznia 2020 roku o godz. 10.00
Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak przywitał wszystkich przybyłych na obrady sesji.

−    STWIERDZENIE QUORUM

Na podstawie listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak stwierdził, że na stan 14 radnych obecnych było 13 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad.
Nieobecny Radny Janusz Łojko(nieobecność usprawiedliwiona).
Lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

−    ZATWIERDZENIE PORZĄDKU OBRAD

Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał porządek obrad.
Porządek obrad XIV sesji Rady Gminy Stargard przedstawiał się następująco:

1.    Sprawy regulaminowe:
-    otwarcie obrad XIV sesji Rady Gminy Stargard
-   stwierdzenie quorum
-    zatwierdzenie porządku obrad
-   przyjęcie protokołu Nr XIII/19 z obrad sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 19 grudnia 2019 r.
2.    Interpelacje radnych
3.    Podjęcie uchwały w sprawie użytku ekologicznego pn. „Dolina rzeki Iny II”
4.    Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXXVIII/272/2006 Rady Gminy Stargard Szczeciński w sprawie ustanowienia pomników przyrody
5.    Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Stargard do zasięgnięcia od Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie informacji o kandydatach na ławników w wyborach uzupełniających ławników na kadencję lat 2020-2023
6.    Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników w wyborach uzupełniających ławników na kadencję lat 2020-2023
7.    Podjęcie uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Stargard ze Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania
8.    Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z Gminą Miasto Szczecin w przedmiocie powierzenia wykonania zadania
9.    Podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XIV/128/12 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 3 lutego 2012 r. w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę
10.   Podjęcie uchwały w sprawie określenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Stargard na rok szkolny 2019/2020
11.   Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu ewidencyjnego Grzędzice, gmina Stargard
12.   Podjęcie uchwały w sprawie określenia wstępnej lokalizacji przystanków dla autobusowej komunikacji publicznej na terenie Gminy Stargard
13.   Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r.
14.   Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców gminy Stargard
15.   Informacja Wójta Gminy o stanie budynków i mieszkań komunalnych w gminie
Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
16.  Informacja Wójta Gminy na temat realizacji składanych wniosków w sprawie sporządzania lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy w 2019 roku
Stanowisko Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
17.  Sprawozdania z działalności poszczególnych Komisji Rady Gminy za rok 2019
Sprawozdania przedkładają Przewodniczący Komisji
18.  Ocena udziału radnych w pracach Rady Gminy
Informację przedkłada Przewodniczący Rady Gminy
19.  Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym
20.  Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym
21.  Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji
22.  Wolne wnioski i zapytania
23.  Sprawy różne
24.  Ustalenie terminu następnej sesji
25.  Zamknięcie obrad sesji.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak przed przystąpieniem do zatwierdzenia porządku obrad, poinformował, iż składa wniosek o zmianę porządku obrad poprzez zdjęcie punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców gminy Stargard. Przewodniczący Rady powiedział, że przychyla się do opinii Przewodniczącej Agnieszki Lendy odnośnie jej obaw i zastrzeżeń, czy Rada Gminy ma kompetencje do rozpatrzenia przedmiotowej skargi a następnie odczytał wniosek o zmianę porządku obrad. Wniosek stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję wniosek o zmianę porządku obrad.

Z uwagi na awarię sprzętu do elektronicznej obsługi sesji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 10.12 zarządził przerwę techniczną. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 10.30 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

Po przerwie przed rozpoczęciem dyskusji w sprawie złożonego wniosku Przewodniczącego Rady Gminy o zmianę porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał opinię prawną sporządzoną przez Kancelarię Prawną obsługującą Gminę w sprawie skargi mieszkańców gminy Stargard. Następnie Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że nie podziela odczytanej opinii w związku z powyższym podtrzymuje swój wniosek o zmianę porządku obrad, a następnie otworzył dyskusję w tej sprawie.

Radny Józef Tracz zabierając głos powiedział, że zgadza się z wnioskiem o zmianę porządku obrad złożonym przez Przewodniczącego Rady Gminy, ponieważ w opinii Radnego Rada Gminy nie ma kompetencji do rozpatrzenia przedmiotowej skargi. Radny dodał, że nie rozumie, dlaczego skarga złożona przez mieszkańców gminy, nie została przeanalizowana przed przekazaniem jej do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, gdzie w opinii Radnego od razu powinna być skierowana do rozpatrzenia przez Wójta Gminy. Radny podkreślił, że w związku z tym Gmina poniosła koszty związane z wypłatą diet dla członków Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Następnie Radny wyrażając swoją opinię, powiedział, że opinia prawna słusznie wskazuje na naruszenie dyscypliny służbowej, jednak brak jest w tym przypadku znamion przestępstwa, w związku z tym bezzasadne jest kierowanie wniosku do Prokuratury w tej sprawie.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odnosząc się do pytania Radnego Józefa Tracza, wyjaśnił, że pismo mieszkańców zostało skierowane do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, ponieważ po wstępnej analizie przedmiotowego pisma uznano, że jest to skarga, w związku z tym podjęto decyzję o rozpatrzeniu pisma w trybie skargi, przez właściwą do tego Komisję. Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że jego opinia jest odmienna od stanowiska Kancelarii Prawnej, czego odzwierciedleniem jest złożony przez niego wniosek o zmianę porządku obrad i skierowanie skargi według właściwości do rozpatrzenia przez Wójta Gminy. Przewodniczący Rady wyjaśnił, że w opinii biura prawnego, Rada Gminy jest władna do rozpatrzenia przedmiotowej skargi. Następnie Przewodniczący Rady Gminy podkreślił, że Radni mają prawo zdecydować, czy uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej przez mieszkańców gminy Stargard, ma być procedowana, czy też zgodnie z wnioskiem Przewodniczącego Rady Gminy ma zostać zdjęta z porządku obrad.

Radny Paweł Żmuda zabierając głos, powiedział, że jako Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która to komisja wypracowała stanowisko dotyczące złożonej przez mieszkańców gminy skargi, wyjaśnił, że komisja rozpoczęła swoją pracę nad rozpatrzeniem przedmiotowej skargi od wystąpienia o opinię do biura prawnego. Kontynuując Radny powiedział, że w otrzymanej opinii prawnej było wskazanie, że Rada Gminy ma kompetencje do rozpatrzenia skargi. Radny powiedział, że w związku z powyższym Komisja Skarg, Wniosków i Petycji, przystąpiła do prac nad rozpatrzeniem skargi, czego efektem jest wypracowane stanowisko i przygotowana uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców gminy Stargard. Radny powiedział, że pomimo opinii prawnej, z której wynika, że Rada Gminy ma kompetencje do rozpatrzenia przedmiotowej skargi, przychyla się do wniosku Przewodniczącego Rady Gminy o zdjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi z porządku obrad, ponieważ istnieje niebezpieczeństwo, że uchwała mogłaby zostać uchylona przez nadzór prawny Wojewody. Kontynuując powiedział, że ważne jest, aby mieszkańcy wiedzieli, że skarga jest rozpatrywana, a skoro Rada Gminy nie ma kompetencji w tym zakresie, w związku z tym Wójt Gminy powinien wypracować swoje stanowisko w tej sprawie, posiłkując się materiałem zgromadzonym przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji. Ponadto Radny złożył deklarację, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji rezygnuje z diety za posiedzenie komisji dotyczące rozpatrzenia skargi.

Radny Maciej Lipka zabierając głos, powiedział, że ta sprawa była szeroko omawiana na posiedzeniach komisji i nie jest to moment na ocenę wyników wypracowanych przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji. Radny zaproponował, aby zdjąć tę uchwałę z porządku obrad i dokonać dogłębnej analizy, kto jest kompetentny do rozpatrzenia tej skargi, a następnie przedłożyć właściwą i popartą debatą, uchwałę na następną sesję.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odnosząc się do wypowiedzi Radnego Macieja Lipki, powiedział, że nie ma możliwości debaty w tej sprawie na następnych komisjach i sesji, ponieważ termin rozpatrzenia skargi wyznaczony został do 31 stycznia br. Następnie Przewodniczący dodał, że Radni mają prawo do dyskusji w tej chwili, ponieważ przedmiotowa uchwała budzi wiele emocji.

Radny Maciej Lipka (ad vocem) dodał, że w jego opinii, uchwała w takiej formie powinna zostać zdjęta z porządku obrad, ponieważ jest wiele wątpliwości, co do skutków prawnych.

Radna Agnieszka Lenda powiedziała, że zgadza się z wnioskiem Przewodniczącego Rady Gminy o zdjęcie uchwały z porządku obrad. Ponadto Radna dodała, że chciałaby zwrócić uwagę na opinie prawne dotyczące skargi mieszkańców gminy, z którymi Radni mieli okazje się zapoznać, a mianowicie Radna wyjaśniła, że w jej opinii oba orzecznictwa biura prawnego pozostają ze sobą w konflikcie, gdzie z jednej opinii wynika, iż Rada ma kompetencje do rozpatrzenia skargi, a z drugiej opinii, że Rada nie ma kompetencji w tej sprawie.

Radny Józef Tracz zabierając głos, powiedział, że jest za zdjęciem przedmiotowej uchwały z porządku obrad i przekazaniem jej do Wójta Gminy. Kontynuując wyjaśnił, że Rada Gminy ma prawo zająć się rozpatrzeniem skargi, ale istnieje obawa, że podjęta uchwała w tej sprawie może zostać uchylona przez Wojewodę.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec wyczerpania dyskusji, poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie zmiany do porządku obrad XIV Sesji Rady Gminy.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad wprowadzeniem zmiany do porządku obrad stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła wprowadzenie zmiany do porządku obrad XIV Sesji Rady Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał porządek obrad po zmianach, który przedstawiał się następująco:

1.   Sprawy regulaminowe:
-    otwarcie obrad XIV sesji Rady Gminy Stargard
-    stwierdzenie quorum
-    zatwierdzenie porządku obrad
-    przyjęcie protokołu Nr XIII/19 z obrad sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 19 grudnia 2019 r.
2.   Interpelacje radnych
3.   Podjęcie uchwały w sprawie użytku ekologicznego pn. „Dolina rzeki Iny II”
4.   Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXXVIII/272/2006 Rady Gminy Stargard Szczeciński w sprawie ustanowienia pomników przyrody
5.   Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Stargard do zasięgnięcia od Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie informacji o kandydatach na ławników w wyborach uzupełniających ławników na kadencję lat 2020-2023
6.   Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników w wyborach uzupełniających ławników na kadencję lat 2020-2023
7.   Podjęcie uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Stargard ze Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania
8.   Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z Gminą Miasto Szczecin w przedmiocie powierzenia wykonania zadania
9.   Podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XIV/128/12 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 3 lutego 2012 r. w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę
10.   Podjęcie uchwały w sprawie określenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Stargard na rok szkolny 2019/2020
11.   Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu ewidencyjnego Grzędzice, gmina Stargard
12.   Podjęcie uchwały w sprawie określenia wstępnej lokalizacji przystanków dla autobusowej komunikacji publicznej na terenie Gminy Stargard
13.   Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r.
14.   Informacja Wójta Gminy o stanie budynków i mieszkań komunalnych w gminie
Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
15.  Informacja Wójta Gminy na temat realizacji składanych wniosków w sprawie sporządzania lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy w 2019 roku
Stanowisko Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
16.   Sprawozdania z działalności poszczególnych Komisji Rady Gminy za rok 2019
Sprawozdania przedkładają Przewodniczący Komisji
17.   Ocena udziału radnych w pracach Rady Gminy
Informację przedkłada Przewodniczący Rady Gminy
18.   Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym
19.   Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym
20.   Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji
21.   Wolne wnioski i zapytania
22.   Sprawy różne
23.   Ustalenie terminu następnej sesji
24.   Zamknięcie obrad sesji.

Następnie po odczytaniu zmienionego porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał go pod głosowanie.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad wprowadzeniem zmienionego porządku obrad stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, zatwierdziła zmieniony porządek obrad XIV Sesji Rady Gminy Stargard i według tego porządku obradowała.

−    PRZYJĘCIE PROTOKOŁU NR XIII/19 Z OBRAD SESJI RADY GMINY STARGARD, KTÓRA ODBYŁA SIĘ W DNIU 19 GRUDNIA 2019 R.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował przyjęcie powyższego protokołu bez odczytywania i zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu Nr XIII/19 z obrad XIII Sesji Rady Gminy Stargard z dnia 19 grudnia 2019 r. bez odczytywania.
Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad przyjęciem protokołu Nr XIII/19 z obrad Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 19 grudnia 2019 r., stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania 11 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła protokół z obrad XIII Sesji Rady Gminy z dnia 19 grudnia 2019 r.

AD 2.    INTERPELACJE RADNYCH

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że wpłynęła interpelacja Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Mateusza Jarosza, w związku z powyższym poprosił o jej przedstawienie.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Mateusz Jarosz odczytał interpelację w sprawie Rozbudowy Szkoły Podstawowej w Strachocinie. Kopia interpelacji stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

AD 3.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UŻYTKU EKOLOGICZNEGO PN. „DOLINA RZEKI INY II”

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie użytku ekologicznego pn. „Dolina rzeki Iny II”, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Prowadzący posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że komisja 6 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XIV/131/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie użytku ekologicznego pn. „Dolina rzeki Iny II”, która stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

AD 4.  PODJĘCIE UCHWAŁY ZMIENIAJĄCEJ UCHWAŁĘ NR XXXVIII/272/2006 RADY GMINY STARGARD SZCZECIŃSKI W SPRAWIE USTANOWIENIA POMNIKÓW PRZYRODY

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXXVIII/272/2006 Rady Gminy Stargard Szczeciński w sprawie ustanowienia pomników przyrody, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Prowadzący posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że komisja 6 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XIV/132/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. zmieniającej uchwałę Nr XXXVIII/272/2006 Rady Gminy Stargard Szczeciński w sprawie ustanowienia pomników przyrody, która stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

AD 5.  PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UPOWAŻNIENIA PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY STARGARD DO ZASIĘGNIĘCIA OD KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO POLICJI W SZCZECINIE INFORMACJI O KANDYDATACH NA ŁAWNIKÓW W WYBORACH UZUPEŁNIAJĄCYCH ŁAWNIKÓW NA KADENCJĘ LAT 2020-2023

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Stargard do zasięgnięcia od Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie informacji o kandydatach na ławników w wyborach uzupełniających ławników na kadencję lat 2020-2023, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Prowadzący posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że komisja 6 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XIV/133/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Stargard do zasięgnięcia od Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie informacji o kandydatach na ławników w wyborach uzupełniających ławników na kadencję lat 2020-2023, która stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

AD 6.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE POWOŁANIA ZESPOŁU DS. ZAOPINIOWANIA KANDYDATÓW NA ŁAWNIKÓW W WYBORACH UZUPEŁNIAJĄCYCH ŁAWNIKÓW NA KADENCJĘ LAT 2020-2023

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował powołanie na członków zespołu opiniującego, Przewodniczących Komisji Rady Gminy. Następnie Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych, czy mają inne propozycje. Wobec braku propozycji innych kandydatów, Przewodniczący Rady Gminy, zapytał o wyrażenie zgody przez kandydatów wskazanych spośród Rady.

Radny Józef Tracz poinformował, że nie będzie mógł uczestniczyć w pracy zespołu, w związku z tym, zaproponował kandydaturę Radnego Krzysztofa Kowalczyka, który wyraził zgodę na powołanie do zespołu. Zgodę wyrazili również Przewodniczący pozostałych komisji Radna Agnieszka Lenda, Radna Monika Nikołajew oraz Radny Paweł Żmuda.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował na członka zespołu również Sekretarz Gminy Jadwigę Michalską jako reprezentanta organu wykonawczego, która wyraziła zgodę na powołanie do zespołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników w wyborach uzupełniających ławników na kadencję lat 2020-2023.

Na pytanie Radnego Pawła Żmudy, czy radni powołani do pracy w zespole ds. zaopiniowania kandydatów na ławników w wyborach uzupełniających ławników na kadencję lat 2020-2023, mogą brać udział w głosowaniu nad projektem ww. uchwały, Radca Prawny Łukasz Korejwo, odpowiedział, że udział w tym głosowaniu nie świadczy o zajęciu się przez radnego swoją sprawą, gdzie byłby interes prywatny radnego, w związku z powyższym radni zgłoszeni do pracy w zespole, mogą brać udział w głosowaniu nad uchwałą w tej sprawie.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XIV/134/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników w wyborach uzupełniających ławników na kadencję lat 2020-2023, która stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

AD 7.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYSTĄPIENIA GMINY STARGARD ZE STOWARZYSZENIA GMIN POLSKICH EUROREGIONU POMERANIA

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Stargard ze Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji.Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Prowadzący posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że komisja 6 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 12 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XIV/135/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie wystąpienia Gminy Stargard ze Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania, która stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

AD 8.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZAWARCIA POROZUMIENIA Z GMINĄ MIASTO SZCZECIN W PRZEDMIOCIE POWIERZENIA WYKONANIA ZADANIA

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z Gminą Miasto Szczecin w przedmiocie powierzenia wykonania zadania, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji.Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Prowadzący posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że komisja 6 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XIV/136/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie zawarcia porozumienia z Gminą Miasto Szczecin w przedmiocie powierzenia wykonania zadania, która stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

AD 9.    PODJĘCIE UCHWAŁY ZMIENIAJĄCEJ UCHWAŁĘ NR XIV/128/12 RADY GMINY STARGARD SZCZECIŃSKI Z DNIA 3 LUTEGO 2012 R. W SPRAWIE USTALENIA WYSOKOŚCI EKWIWALENTU PIENIĘŻNEGO DLA CZŁONKA OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ, KTÓRY UCZESTNICZYŁ W DZIAŁANIU RATOWNICZYM LUB SZKOLENIU POŻARNICZYM ORGANIZOWANYM PRZEZ PAŃSTWOWĄ STRAŻ POŻARNĄ LUB GMINĘ  

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XIV/128/12 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 3 lutego 2012 r. w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 4 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja 3 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Prowadzący posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że komisja 6 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, zaznaczając, iż Komisja zwróciła się o zmianę brzmienia w §3, tj. daty wejścia w życie uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał Zarządzenie Wójta Gminy Stargard Nr 21/20 z dnia 22 stycznia 2020 r. w sprawie autopoprawki do projektu uchwały zmieniającej Uchwałę nr XIV/128/12 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 3 lutego 2012 r. w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę. Kopia ww. Zarządzenia stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę, zwracając uwagę, że jest to projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że z głosowania nad ww. uchwałą, powinni wyłączyć się radni, którzy są członkami OSP, ze względu na interes prywatny strony, w związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że nie weźmie udziału w głosowaniu nad tą uchwałą, ze względu na to, iż jest członkiem OSP.

Radny Maciej Lipka powiedział, że w tej kwestii formalnej również chciał zabrać głos, a następnie po wysłuchaniu opinii Radcy Prawnego Łukasza Korejwo, który wyjaśnił, że w głosowaniu nad tą uchwałą nie powinny brać udziału osoby, które są członkami OSP i przysługiwałby im ekwiwalent, o którym w tej uchwale radni decydują, po czym Radny Maciej Lipka powiedział, że również nie będzie brał udziału w głosowaniu nad projektem ww. uchwały.

Kontynuując Radny Maciej Lipka powiedział, że cieszy fakt, iż temat ekwiwalentu został podniesiony, ponieważ ostatnia zmiana w tej sprawie miała miejsce w 2012 roku. Następnie wyjaśnił, że ekwiwalent to nie jest wynagrodzenie dla ratowników, którzy biorą udział w działaniach ratowniczo-pożarniczych, ale jest to wzrost poniesionych kosztów i nakładów. Radny dodał, że ze względu na poświęcony czas i zaangażowanie ratowników OSP w pomoc innym ludziom, powinno się nad tematem ekwiwalentu pochylić przynajmniej raz w roku, żeby poprawić warunki oraz możliwości prowadzenia działań ratowniczych, a także znaleźć sposób, aby zachęcić młode osoby do wstępowania w szeregi OSP.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, przypominając, że do tego projektu uchwały jest autopoprawka.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 10 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 1głosie„wstrzymującym się”, Radni będący równocześnie członkami Ochotniczej Straży Pożarnej tj. Radni: Sebastian Janiak oraz Maciej Lipka, stosownie do art. 25a ustawy o samorządzie gminnym wyłączyli się z głosowania, podjęła uchwałę Nr XIV/137/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. zmieniającej Uchwałę Nr XIV/128/12 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 3 lutego 2012 r. w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej, która stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.

AD 10.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE OKREŚLENIA ŚREDNIEJ CENY JEDNOSTKI PALIWA W GMINIE STARGARD NA ROK SZKOLNY 2019/2020

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie określenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Stargard na rok szkolny 2019/2020, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Prowadzący posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że komisja 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XIV/138/19 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie określenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Stargard na rok szkolny 2019/2020, która stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.

AD 11.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE PRZYSTĄPIENIA DO SPORZĄDZENIA MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO CZĘŚCI OBRĘBU EWIDENCYJNEGO GRZĘDZICE, GMINA STARGARD

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu ewidencyjnego Grzędzice, gmina Stargard, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno – Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Prowadzący posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że komisja 5 głosami „za” przy 1 głosie „przeciw” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Radna Agnieszka Bieniek zabierając głos, powiedziała, że podczas posiedzeń komisji, zwróciła uwagę na fakt, że w projekcie uchwały jest zapis, iżw Studium przewidziano kontynuację dotychczasowych funkcji, tj. zabudowy zagrodowej i zabudowy mieszkaniowej, oraz lokalizacje nowych funkcji: zabudowy mieszkaniowej, z dominacją zabudowy jednorodzinnej oraz zabudowy usługowej.Radna wyjaśniła, że podczas posiedzeń komisji, zwracała się z prośbą o wyjaśnienie, co oznacza zabudowa usługowa i Wójt odpowiedział, że będzie to zabudowa nieuciążliwa dla mieszkańców tych terenów i że te tereny należą do prywatnych właścicieli. Kontynuując Radna powiedziała, że zwróciła się z wnioskiem o dopisanie do projektu ww. uchwały zapisu: „z wyłączeniem PSZOK-ów”, na co Radna uzyskała odpowiedź, że nie ma takiej potrzeby, co w opinii Radnej jest niezrozumiałe.Ponadto Radna powiedziała, że lokalizacja PSZOK-ów w jej odczuciu owiana jest tajemnicą. Następnie Radna powiedziała, że Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur zapewniła na zebraniu wiejskim dotyczącym gospodarki odpadami, że Gmina na dzień dzisiejszy nie planuje budowy PSZOK-ów w Grzędzicach, ale nie zaprzecza takiej możliwości w kolejnych latach. Ponadto Radna dodała, że na zebraniu wiejskim w Grzędzicach odnośnie odpadów, Zastępca Wójta Dorota Mazur deklarowała, że Gmina planuje trzy lokalizacje budowy PSZOK-ów na terenie gminy Stargard, ale nie w Grzędzicach. Następnie Radna dodała, że zarówno ona, jak i mieszkańcy mają nadzieję, że w Grzędzicach nie będzie PSZOK-ów.

Radny Józef Tracz zaproponował, aby sięgnąć do definicji zabudowy usługowej, gdzie wyjaśnione jest, co taki rodzaj zabudowy obejmuje. Następnie powiedział, że ciągle się mówi o tym, że Grzędzice i okolica się rozbudowują, w związku z tym, w opinii Radnego zasadne byłoby wybudowanie tam PSZOK-u, ze względu na duże potrzeby mieszkańców w tym zakresie, ponadto Radny dodał, że jest to temat do przedyskutowania.

Zastępca Wójta Dorota Mazur zwracając się do Radnej Agnieszki Bieniek, powiedziała, że Radna zadaje już po raz trzeci to samo pytanie, gdzie we wtorek w obecności członków komisji, uzyskała odpowiedź na wszystkie pytania. Kontynuując Zastępca Wójta Dorota Mazur, powiedziała, że Radna twierdzi, że mieszkańcy Grzędzic nie są zainteresowani lokalizacją PSZOK-u w Grzędzicach, jednak od mieszkańców Grzędzic, czy Lipnika docierają inne informacje, gdzie z uwagi na to, że są to jedne z największych miejscowości, zasadne byłoby zlokalizowanie tam PSZKOK-u. Następnie Zastępca Wójta wyjaśniła, że Gmina posiada własne nieruchomości i obecnie trwają oględziny i dyskusje na temat lokalizacji, ponieważ na tę chwilę nie ma podjętej decyzji, gdzie PSZOK-i powstaną, ponieważ w tym zakresie brane są pod uwagę przede wszystkim możliwości terenowe i parametry niezbędne do budowy takich obiektów.

Radna Agnieszka Bieniek (ad vocem) zwracając się do Zastępcy Wójta Pani Doroty Mazur, powiedziała, że na zebraniu było siedemdziesiąt osób i padła obietnica, że na terenie gminy będą trzy lokalizacje, ale nie są to Grzędzice.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XIV/139/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu ewidencyjnego Grzędzice, gmina Stargard, która stanowi załącznik nr 26 do niniejszego protokołu.

AD 12.   PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE OKREŚLENIA WSTĘPNEJ LOKALIZACJI PRZYSTANKÓW DLA AUTOBUSOWEJ KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ NA TERENIE GMINY STARGARD

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie określenia wstępnej lokalizacji przystanków dla autobusowej komunikacji publicznej na terenie Gminy Stargard, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno – Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Prowadzący posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że komisja 6 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 27 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XIV/140/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie określenia wstępnej lokalizacji przystanków dla autobusowej komunikacji publicznej na terenie Gminy Stargard, która stanowi załącznik nr 28 do niniejszego protokołu.

AD 13.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN BUDŻETU GMINY NA 2020 R.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r., a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno – Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Prowadzący posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że komisja 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 29 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XIV/141/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r., która stanowi załącznik nr 30 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 11.30 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 11.56 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że podczas przerwy obrady sesji za zgodą Przewodniczącego Rady opuściła Radna Agnieszka Bieniek. Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak przywitał przedstawiciela mediów obecnego na obradach sesji.

AD 14.  INFORMACJA WÓJTA GMINY O STANIE BUDYNKÓW I MIESZKAŃ KOMUNALNYCH W GMINIE

Przewodniczący Rady Sebastian Janiak, poprosił Radnego Krzysztofa Kowalczyka o przedstawienie opinii Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu odnośnie ww. informacji.

Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2020 r., po zapoznaniu się z Informacją Wójta Gminy o stanie budynków i mieszkań komunalnych w gminie, wyrażając swoją opinię, informację przyjęła.

AD 15.  INFORMACJA WÓJTA GMINY NA TEMAT REALIZACJI SKŁADANYCH WNIOSKÓW W SPRAWIE SPORZĄDZANIA LUB ZMIANY MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO ORAZ STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY W 2019 ROKU

Przewodniczący Rady Sebastian Janiak, poprosił Radnego Krzysztofa Kowalczyka o przedstawienie stanowiska Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu odnośnie ww. informacji.

Radny Krzysztof Kowalczyk poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2020 r., po zapoznaniu się z Informacją Wójta Gminy na temat realizacji składanych wniosków w sprawie sporządzania lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy w 2019 roku, wyrażając swoje stanowisko, informację przyjęła.

AD 16. SPRAWOZDANIA Z DZIAŁALNOŚCI POSZCZEGÓLNYCH KOMISJI RADY GMINY ZA ROK 2019

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił kolejno poszczególnych przewodniczących komisji o przedstawienie przygotowanych sprawozdań z działalności poszczególnych Komisji Rady Gminy za rok 2019.

Jako pierwsza sprawozdanie z działalności poszczególnych Komisji Rady Gminy za rok 2019 przedstawiła Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew (sprawozdanie stanowi załącznik nr 31 do niniejszego protokołu).

Następnie sprawozdanie z działalności poszczególnych Komisji Rady Gminy za rok 2019 przedstawił Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda (sprawozdanie stanowi załącznik nr 32 do niniejszego protokołu).

W następnej kolejności sprawozdanie z działalności poszczególnych Komisji Rady Gminy za rok 2019 przedstawił Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz (sprawozdanie stanowi załącznik nr 33 do niniejszego protokołu).

Jako ostatnia sprawozdanie z działalności poszczególnych Komisji Rady Gminy za rok 2019, przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda (sprawozdanie stanowi załącznik nr 34 do niniejszego protokołu).

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec braku pytań do przedstawionych sprawozdań, przeszedł do kolejnego punktu obrad.

AD 17.    OCENA UDZIAŁU RADNYCH W PRACACH RADY GMINY

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak przedstawił informację dotyczącą oceny udziału radnych w pracach Rady Gminy.Informacja ta stanowi załącznik nr 35 do niniejszego protokołu.

AD 18.    INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI WÓJTA W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM

Wójt Gminy Jerzy Makowski poinformował, że radni otrzymali pisemną informację na temat działalności w okresie międzysesyjnym. Następnie Wójt powiedział, że w informacji zawarte są zadania realizowane przez Referaty Urzędu Gminy. Wójt powiedział także o pracy urzędu w okresie międzysesyjnym, która zawarta jest w informacji. Ponadto poinformował, że w urzędzie odbyło się spotkanie z dyrektorami szkół, których organem prowadzącym jest Gmina Stargard. Ponadto Wójt powiedział, że uczestniczył w spotkaniach noworocznych, Dniu Seniora, do tego wraz z Sekretarz Gminy Panią Jadwigą Michalską odwiedzili z życzeniami mieszkankę gminy, która obchodziła 100. rocznicę urodzin. Następnie Wójt poinformował, że w związku z pismem skierowanym do Wójta Gminy przez Kierownik OAS Panią Magdalenę Ściężor, podjął decyzję o skierowaniu do Ośrodka Administracyjnego Szkół, biegłego rewidenta celem zbadania dokumentów. Ponadto Wójt dodał, że w lutym w OAS-ie zostanie przeprowadzony audyt wewnętrzny, a o wynikach kontroli poinformuje Radę Gminy.

Informacja Wójta nt. działalności w okresie międzysesyjnym stanowi załącznik nr 36 do niniejszego protokołu.

AD 19.    INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że z pismami, które wpłynęły do Przewodniczącego Rady w okresie międzysesyjnym, Radni mogą zapoznać się w biurze rady. Ponadto powiedział, że w ostatnim czasie uczestniczył w spotkaniach Jasełkowych i Noworocznych. Następnie Przewodniczący poinformował o prowadzonych rozmowach z politykami z lokalnych instytucji samorządu terytorialnego.Ponadto w uzupełnieniu informacji dotyczącej oceny udziału radnych w pracach Rady Gminy, Przewodniczący Rady powiedział, że Rada Gminy poprzez Kluby Radnych, składała własne inicjatywy uchwałodawcze.

AD 20.    ODPOWIEDZI NA INTERPELACJE RADNYCH

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że na poprzedniej sesji interpelacji nie złożono.

Radny Paweł Żmuda zabierając głos powiedział, że na poprzedniej sesji złożył zapytanie w sprawie sporządzania przez Gminę projektów inwestycyjnych i koncepcji projektowo-kosztorysowej i na tę chwilę Radny uzyskał informację o potrzebie wydłużenia czasu na przygotowanie odpowiedzi do 31 stycznia br.

AD 21.    WOLNE WNIOSKI I ZAPYTANIA

Radny Paweł Żmuda zabierając głos, powiedział, że chciałby odnieść się do wypowiedzi Wójta na temat kontroli, która ma zostać przeprowadzona w OAS-ie. Radny wyjaśnił, że dotarł do Zarządzeń wydanych przez Wójta w październiku i grudniu 2019 r., odnośnie przeprowadzenia w OAS-ie kontroli w zakresie funduszu socjalnego. Radny zapytał, czy to ciągle ta sama kwestia, czy audyt dotyczy innego zakresu?

Wójt Gminy Jerzy Makowski odpowiedział, że audyt obejmuje inny zakres, a biegły rewident ma zająć się funduszem socjalnym. Następnie Wójt dodał, że zapozna Radę z wynikami kontroli.

Radny Paweł Żmuda zapytał, czy są wyniki z kontroli, którą zgodnie z wydanymi Zarządzeniami Wójta, mieli przeprowadzić pracownicy Urzędu.

Wójt Gminy Stargard wyjaśnił, że na tę chwilę nie udało się przeprowadzić kontroli w całości. Kontynuując powiedział, że Kierownik Ośrodka Administracyjnego Szkół wystosowała pismo do Wójta w sprawie przeprowadzenia kontroli. W związku z tym Wójt wyjaśnił, że podjął decyzję o przeprowadzeniu audytu, a także kontroli przez biegłego rewidenta w Ośrodku Administracyjnym Szkół.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur wyjaśniła, że Zarządzeniem Wójta Gminy została wyznaczona do nadzoru nad Ośrodkiem Administracyjnym Szkół i placówkami oświatowymi. Zastępca Wójta Dorota Mazur powiedziała, że od tego czasu podjęła czynności, żeby zapoznać się z sytuacją zarówno w szkołach, jak i Ośrodku Administracyjnym Szkół. Kontynuując wyjaśniła, że działania te polegały na rozmowach i spotkaniach, gdzie m.in. takie spotkanie zostało zorganizowane 9 stycznia br. z dyrektorami szkół. Zastępca Wójta Dorota Mazur powiedziała, że wcześniej została podjęta decyzja o przeprowadzeniu kontroli przez pracowników Referatu Finansowego Urzędu Gminy Stargard, która nie została jeszcze przeprowadzona do końca. Ponadto po zapoznaniu się z pismem Kierownik OAS, podjęta została decyzja o powołaniu biegłego rewidenta, który zaczął pracę w obszarze funduszu socjalnego, jak również podjęta została decyzja o przeprowadzeniu w miesiącu lutym audytu. Zastępca Wójta Dorota Mazur wyjaśniła, że wyniki kontroli zawarte będą w protokole pokontrolnym, z którym Rada zostanie zapoznana.

Radny Paweł Żmuda zapytał, czy audyt, to dobry kierunek, ponieważ jest to koszt, który poniesie Gmina, a w opinii Radnego kontrolę powinna przeprowadzić Regionalna Izba Obrachunkowa.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur wyjaśniła, że umowa z biegłym rewidentem zawarta została na okres trzech miesięcy, a jej wartość wynosi 24 tys. zł, jak dodała Pani Wójt, wyniki kontroli przeprowadzonej przez biegłego rewidenta posłużą do wypracowania stanowiska i ewentualnego skierowania do odpowiednich służb. Kontynuując Zastępca Wójta Dorota Mazur poinformowała, że skierowała pismo z zapytaniami do Kierownik OAS.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, m.in. w imieniu Radnej Moniki Nikołajew, czy jest możliwość, zapoznania Radnych z pismem Kierownik OAS kierowanym do Wójta Gminy, a następnie poprosił o jego odczytanie.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur odczytała pismo Kierownik OAS dotyczące nieprawidłowości w Ośrodku Administracyjnym Szkół, a następnie odczytała swoje pismo z zapytaniami skierowane do Kierownik OAS.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że w jego opinii Gmina na tym etapie, kiedy powzięła informację od Kierownika OAS o nieprawidłowościach, powinna skierować tę sprawę m.in. do RIO.

Radny Paweł Żmuda również powiedział, że w związku z tym, co wybrzmiało do tej pory na temat nieprawidłowości w OAS, to odnosząc się do kontroli, zdaniem Radnego powinna taką kontrolę przeprowadzić Regionalna Izba Obrachunkowa. Radny wyjaśnił, że mówi o tym w kontekście §90 Statutu Gminy Stargard, gdzie Komisja Rewizyjna może występować do Rady Gminy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli. Radny uzasadnił swoją wypowiedź również kwestią finansową, którą poniesie Gmina w ramach przeprowadzenia audytu oraz kontroli przez biegłego rewidenta.

Sekretarz Gminy Stargard Jadwiga Michalska wyjaśniła, że audyt zostanie przeprowadzony przez firmę, z którą Gmina ma zawartą umowę, w związku z obowiązkiem ciążącym na Gminie odnośnie posiadania audytora. Sekretarz dodała, że miesięczny koszt w ramach umowy z audytorem wynosi 2400 zł. Natomiast odnośnie zawarcia umowy z biegłym rewidentem, Wójt podjął decyzję o dokonaniu weryfikacji i zbadaniu kwestii związanych z funduszem socjalnym w Ośrodku Administracyjnym Szkół. Po przeprowadzonych kontrolach i raporcie końcowym Wójt podejmie odpowiednie działania.

Radny Paweł Żmuda zabierając głos powiedział, że rozumie, iż te dwie kontrole, tj. audyt i biegły rewident, dotyczą dwóch różnych obszarów nieprawidłowości w Ośrodku Administracyjnym Szkół.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że nie do końca zgadza się z tym, że Wójt, po informacji uzyskanej od Kierownik OAS, chce weryfikować te kwestie przez pryzmat audytu, czy biegłego rewidenta. W opinii Przewodniczącego Rady, Wójt powinien poinformować Regionalną Izbę Obrachunkową.

Skarbnik Gminy Bernadeta Opasińska wyjaśniła, że audyt jest obowiązkiem Gminy i jest przeprowadzany co roku, w chwili obecnej przedmiotem działania audytora jest Ośrodek Administracyjny Szkół, gdzie kontroli podlegają istniejące tam procedury. Natomiast o skierowaniu biegłego rewidenta do OAS-u zadecydował Wójt, po spotkaniu z dyrektorami szkół, gdzie pojawiły się wątpliwości związane z funduszem socjalnym. Skarbnik wyjaśniła, że wcześniej była decyzja o skontrolowaniu funduszu socjalnego w ramach kontroli zarządczej przez pracowników Urzędu Gminy, gdzie ta kontrola jeszcze trwa. Skarbnik dodała, że w jej opinii w chwili obecnej, kiedy nie ma wiedzy, czy w Ośrodku Administracyjnym Szkół są nieprawidłowości, nie ma potrzeby informowania RIO czy NIK. Kontynuując powiedziała, że wątpliwości Pani Kierownik Ośrodka Administracyjnego Szkół mogą być związane z tym, że od niedawna objęła stanowisko i nie do końca ma pełne informacje, co do działania OAS-u w kwestii finansowej i organizacyjnej.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zwracając się do Skarbnik Gminy, zapytał, czy dyrektorzy szkół posiadają umowy na pożyczki z funduszu mieszkaniowego, czy te umowy posiada OAS, czy fizycznie tych umów nie ma. W związku z tym, Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że nie rozumie, dlaczego Gmina nie informuje o sytuacji w OAS-ie, Regionalnej Izby Obrachunkowej i innych służb przeznaczonych do kontroli.Następnie zapytał, jak OAS funkcjonuje obecnie?

Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że Ośrodek Administracyjny Szkół funkcjonuje normalnie, natomiast w chwili obecnej ogłoszony jest nabór na stanowisko księgowego, na umowę na czas określony.

Radny Paweł Żmuda wyrażając swoją opinię powiedział, że nieprawidłowości na taką skalę i w tylu obszarach, to zapewne zaniechanie nie jednego miesiąca, tylko dłuższego okresu, w związku z tym Radny zapytał, czy to ma związek z nadzorem nad OAS-em przez byłego zastępcę wójta, czy są to zaniechania z lat wcześniejszych? Następnie zapytał o ZFŚS, jaka to skala pieniędzy i ile gotówki jest w obiegu?

Skarbnik Gminy Bernadeta Opasińska odpowiedziała, że wszystko okaże się po kontroli.

Radna Monika Nikołajew zapytała, jak działa Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w Gminie?

Sekretarz Gminy Jadwiga Michalska wyjaśniła, jak działa Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w Gminie Stargard.

Radny Paweł Żmuda (ad vocem) nawiązując do wypowiedzi Pani Sekretarz powiedział, że w Urzędzie Gminy temat ZFŚS, jest uregulowany i logicznie poukładany, natomiast z tego, co wybrzmiało na sesji wychodzi, że w OAS-ie w zakresie funduszu socjalnego są nieprawidłowości.

Radna Monika Nikołajew zapytała, czy w OAS-ie powołana jest komisja socjalna, która powinna odpowiadać za pożyczki?

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur odpowiadając wyjaśniła, że w każdej ze szkół jest odrębny Regulamin i komisja socjalna, natomiast wątpliwości związane są z brakiem umów na pożyczki mieszkaniowe.

Radny Remigiusz Zakrzewski zapytał, czy w tej chwili jest możliwość wglądu w Regulaminy funduszu socjalnego i składów komisji socjalnej każdej ze szkół?

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur wyjaśniła, że kwestie, o które zapytał Radny były pierwszym punktem zapytania w piśmie skierowanym do Kierownika Ośrodka Administracyjnego Szkół o pozyskanie w tym zakresie informacji ze wszystkich szkół i przekazaniu ich do końca stycznia br.

Radny Remigiusz Zakrzewski (ad vocem) zapytał, kiedy taka decyzja została podjęta?

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur odpowiedziała, że pismo do Kierownik OAS w sprawie Regulaminów jest z datą 15 stycznia br.

Radny Paweł Żmuda zapytał na jakiej podstawie była przetrzymywana gotówka w kwocie 55 tys. zł, skoro w OAS-ie nie ma pogotowia kasowego?Ponadto, dlaczego pieniądze pobierane były z banku w nieuzasadnionych sytuacjach?

Skarbnik Bernadeta Opasińska wyjaśniła, że pieniądze pobrane jako gotówka powinny być codziennie odprowadzane na rachunek dochodowy urzędu, który jest oprocentowany i są dopisywane odsetki. Następnie Skarbnik wyjaśniła, że w tej chwili nie ma możliwości rozmowy z Główną Księgową OAS-u, która powinna się odnieść do tych zapytań.

Radny Paweł Żmuda zapytał, od kiedy stanowisko objęła obecna Kierownik Ośrodka Administracyjnego Szkół?

Sekretarz Gminy Jadwiga Michalska odpowiedziała, że Kierownik OAS objęła stanowisko od 24 września 2019 r. w niepełnym wymiarze czasu pracy, tj. ¾ etatu, obecnie Pani Kierownik pracuje na pełen etat.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 13.14 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 13.44 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

AD 22. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE PRZEKAZANIA WEDŁUG WŁAŚCIWOŚCI SKARGI MIESZKAŃCÓW GMINY STARGARD

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak złożył wniosek formalny o zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie przekazania według właściwości skargi mieszkańców gminy Stargard, a następnie odczytał porządek obrad po zmianach, w brzmieniu jak niżej:

22. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania według właściwości skargi mieszkańców gminy Stargard
23. Sprawy różne
24. Ustalenie terminu następnej sesji
25. Zamknięcie obrad sesji.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję wniosek o zmianę porządku obrad.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec braku głosów w dyskusji, poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie zmiany do porządku obrad XIV Sesji Rady Gminy.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad wprowadzeniem zmiany do porządku obrad stanowi załącznik nr 37 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 12 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 12 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o wprowadzenie zmiany do porządku obrad XIV Sesji Rady Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał projekt uchwały w sprawie przekazania według właściwości skargi mieszkańców gminy Stargard, a następnie poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 38 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 12 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 12 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XIV/142/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie w sprawie przekazania według właściwości skargi mieszkańców gminy Stargard, która stanowi załącznik nr 39 do niniejszego protokołu.

AD 23.  SPRAWY RÓŻNE

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy w Gminie Stargard funkcjonuje Karta Dużej Rodziny?

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur odpowiedziała,że Karta Dużej Rodziny funkcjonuje na poziomie kraju, województwa i gminy. Na terenie gminy z Karty Dużej Rodziny krajowej korzysta 336 rodzin, na poziomie województwa zachodniopomorskiego wydano 39 kart dużej rodziny. Dodatkowo na terenie Gminy wydano 94 karty seniora. Zastępca Wójta powiedziała, że w odniesieniu do ustawy o utrzymaniu czystości nie ma przeszkód, żeby wprowadzić przywileje związane z posiadaniem Kart Dużej Rodziny i Seniora. W związku z powyższym, gdyby Rada Gminy podjęła stosowną uchwałę, wówczas należałoby zabezpieczyć środki na ulgi w opłatach za odpady związku z posiadaniem kart.

Radna Agnieszka Lenda poprosiła o więcej informacji na temat Karty Dużej Rodziny.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur wyjaśniła, że Kartę Dużej Rodziny na poziomie krajowym może uzyskać rodzina składająca się z rodziców i trojga dzieci, natomiast na poziomie wojewódzkim rodzina składająca się z rodziców i dwójki dzieci. Ponadto o kartę mogą ubiegać się rodzice, którzy mają już dorosłe dzieci.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy jest możliwość umieszczenia na stronie internetowej Gminy informacji na temat Kart Dużej Rodziny i Karty Seniora oraz informacji, gdzie są honorowane i gdzie można z nich korzystać?

Radny Paweł Żmuda zapytał, gdzie można złożyć wniosek o wydanie Karty Dużej Rodziny krajowej?

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur odpowiedziała, że na tę chwilę nie ma wiedzy na ten temat, ale ustali wszystkie informacje i je przekaże.

Radny Paweł Żmuda wyjaśnił, że rodzice, którzy wychowali już dzieci, które są dorosłe, nadal mogą ubiegać się o Kartę Dużej Rodziny. Radny powiedział, że dzięki posiadaniu Karty Dużej Rodziny krajowej w wielu sklepach przysługują ulgi, natomiast Zachodniopomorska Karta Dużej Rodziny dotyczy mieszkańców Szczecina. Radny podkreślił, że ważne jest, żeby dzięki Karcie Dużej Rodziny mieszkańcy mogli płacić mniej za bilety autobusowe.

Następnie Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur przedstawiła informację na temat systemu gospodarki odpadami i powiedziała, że co sesję będzie przedstawiać taką informację. Zastępca Wójta wyjaśniła, że do dnia sesji do Urzędu wpłynęło 3690 deklaracji, z czego na tę chwilę do systemu wprowadzono 3205 deklaracji, w których zdeklarowanych jest 9800 osób. Kontynuując Zastępca Wójta powiedziała, że na ten moment za odbiór odpadów wpłacono 190 tys. Ponadto Zastępca Wójta wyjaśniła, że wysłana zostanie korespondencja, listami bez potwierdzenia odbioru, z indywidualnymi numerami kont do dokonywania opłat za odpady.

Radny Maciej Lipka zabierając głos, powiedział, że w dalszym ciągu nie ma możliwości złożenia deklaracji za pomocą skrzynki ePuap, poprzez profil zaufany.  

Informatyk Robert Lange wyjaśnił, że na stronie internetowej Gminy, znajduje się pełna informacja, w jaki sposób można złożyć deklarację, za pomocą ePuap, gdzie jak powiedział, nie jest to deklaracja w formie tabeli do uzupełnienia bezpośrednio w ePuapie, ale można ją wypełnić w dokumencie w formacie Word lub wydrukować, zeskanować i podpisać profilem zaufanym lub kwalifikowanym i wówczas wysłać do Urzędu na skrzynkę ePuap.

Radny Maciej Lipka powiedział, że powinna być możliwość złożenia deklaracji bezpośrednio za pomocą profilu zaufanego. Radny dodał, że nie przekonuje go drukowanie deklaracji, a następnie skanowanie jej, ponieważ nie każdy ma możliwość, żeby zeskanować dokument.

Radna Agnieszka Lenda odniosła się do informacji na temat środków, które wpływają za odpady, gdzie już w tej chwili jest deficyt, ponieważ wpłynęło mniej pieniędzy niż oczekiwano. W związku z tym Radna zapytała, kiedy zostaną podjęte działania weryfikacyjne pod kątem sprawdzenia danych w deklaracjach? Radna dodała, że jednym z powodów wystąpienia ze Związku Gmin Dolnej Odry, był brak windykacji i weryfikacji deklaracji.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur odpowiadając wyjaśniła, że w momencie, kiedy wszystkie deklaracje zostaną wprowadzone do systemu, co ma nastąpić w miesiącu lutym, wówczas będzie czas na weryfikacje danych zawartych w deklaracjach poprzez m.in. weryfikacje w terenie. Następnie Zastępca Wójta Pani Dorota Mazur powiedziała, że chciałaby odnieść się do odczytanego wcześniej pisma od Kierownik Ośrodka Administracyjnego Szkół i wyjaśniła, że to była jej decyzja podyktowana oczekiwaniami Radnych.

Radny Paweł Żmuda zabierając głos, powiedział, że w związku z doniesieniami medialnymi na temat planowanej rozbudowy drogi S10, ma pytanie, czy Gmina podejmie kroki w zakresie ustalenia, co GDDKiA przewiduje pod kątem naszej Gminy, przy realizacji tej inwestycji. Radny kontynuując dodał, że trzeba pilnować tego tematu, żeby nie przeoczyć momentu na etapie sporządzania przez GDDKiA projektu, bo może się okazać, że nie będzie żadnego zjazdu na odcinku przebiegającym przez teren naszej Gminy i nie będzie można skorzystać z terenów przyległych do tej inwestycji. Radny wyjaśnił, że ta inwestycja drogowa to dobrodziejstwo, tylko trzeba dobrze to wykorzystać i dopilnować tej inwestycji na etapie sporządzania planów przez GDDKiA, żeby powstały zjazdy na odcinku przebiegającym przez naszą gminę.

Wójt Gminy Jerzy Makowski wyjaśnił, że kilka lat wcześniej były trzy warianty przebiegu drogi S10 przez gminę Stargard, jednak jak dodał, na chwilę obecną nie ma wiedzy, który wariant został wybrany.

Radny Paweł Żmuda nawiązując do wypowiedzi Wójta, powiedział, że w związku z tym podjął ten temat, żeby szybko reagować, aby gmina Stargard nie została pominięta w zakresie zjazdów z budowanej drogi S10, a tereny przylegające do tej drogi mogłyby zostać wykorzystane pod inwestycje.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że chciałby odnieść się do kilku kwestii. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poinformował, że 14 stycznia br. pojawiła się informacja Gminnej Komisji Wyborczej o obsadzeniu mandatu Radnego do Rady Gminy Stargard, okręg wyborczy nr 14, bez głosowania, z uwagi na to, że zgłosił się jeden Komitet Wyborczy, który zgłosił kandydata Pana Grzegorza Stępnia, który obejmie mandat Radnego po zakończeniu wyborów, zgodnie z kalendarzem wyborczym tj. 16 lutego br. Następnie Przewodniczący Rady podziękował Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Radnej Agnieszce Lendzie za wyjście z inicjatywą poprzez przygotowanie i zebranie we własnym zakresie zabawek, książeczek i słodyczy, które w postaci paczek trafiły do dzieci z rodzin, które są podopiecznymi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Kolejno Przewodniczący przekazał informację, którą otrzymał od Kierownika Ośrodka Administracyjnego Szkół Pani Magdaleny Ściężor, na temat funkcjonowania OAS-u, w której poinformowała, że dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników Ośrodek funkcjonuje normalnie. Następnie Przewodniczący powiedział, że czuje się w obowiązku, żeby zająć stanowisko w sprawie wpisu Radnej Agnieszki Bieniek, który Radna opublikowała na swoim profilu na portalu społecznościowym w dniu 16 stycznia br. Przewodniczący dodał, że żałuje, iż Radnej nie ma, żeby mogła odnieść się do tego wpisu. Następnie Przewodniczący odczytał fragment tego wpisu i powiedział, że Radna postawiła zarzut wobec całej Rady Gminy Stargard, a następnie dodał, że Radna myli się i mija się z prawdą, ponieważ nie jest prawdą, że Rada Gminy poprzedniej i obecnej kadencji robiła cokolwiek „pod stołem”, bez informowania mieszkańców. Przewodniczący podkreślił, że Rada działa jawnie i w granicach prawa. Kontynuując Przewodniczący odczytał fragment uchwały Nr XXXVII/258/18 w sprawie zmian budżetu, podjętej przez Radę Gminy, w której jest zapis odnośnie rozbudowy SP Strachocin. Przewodniczący wyrażając swoją opinię powiedział, że Radna Agnieszka Bieniek oczernia pracę Rady Gminy oraz Urzędu Gminy Stargard, a działania Radnej są niejasne albo wynikają z braku wiedzy merytorycznej.

Sekretarz Gminy Jadwiga Michalska zabierając głos poinformowała, że od 1 stycznia 2020 r. został zmieniony Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w zakresie wydłużenia czasu pracy, gdzie w poniedziałki urząd pracuje w godzinach od 7.30 do 17.00.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że z inicjatywą na temat wydłużenia czasu pracy urzędu, wyszła poprzednia Przewodnicząca Rady Gminy, gdzie założeniem była dłuższa praca pod kątem konkretnych spraw, tj. kancelarii urzędu czy dowodów osobistych, ale nie chodziło o funkcjonowanie całego urzędu. Przewodniczący dodał, że w jego opinii Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej powinien pracować dłużej, natomiast nie ma potrzeby pracy Referatu Finansowego do godziny 17.00.

Sekretarz Gminy Jadwiga Michalska wyjaśniła, że w związku z tym, że w urzędzie ustalone są zastępstwa 1:1, ponadto są jednoosobowe stanowiska pracy, w związku z tym jeden pracownik nie może pracować od godziny 7.30 do 17.00. Sekretarz dodała, że Wójt dokonując zmian w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu, podjął decyzję, że wydłużony czas dotyczy całego urzędu. Następnie Sekretarz wyjaśniła, że zbierane są wszelkie propozycje, żeby ułatwić załatwianie spraw przez mieszkańców. Odnośnie pracy GOPS-u, Sekretarz powiedziała, że zgodnie z decyzją Wójta Ośrodek pracuje do 15.30, a jeżeli będą wpływały wnioski kierowane do GOPS, będą mogły być one składane w sekretariacie urzędu.

Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że uważa, iż cały urząd powinien pracować zamiennie w wydłużonym czasie, ponieważ trzeba się posiłkować pracą wszystkich Referatów.

AD 24.   USTALENIE TERMINU NASTĘPNEJ SESJI

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował termin zwołania XV Sesji Rady Gminy Stargard na dzień 27 lutego 2020 r. na godz. 10.00 oraz terminy posiedzeń komisji:
−    posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu na dzień 24 lutego2020 r., o godz. 8.30,
−    posiedzenie Komisji Rewizyjnej na dzień na dzień 24 lutego 2020 r., o godz. 12.00,
−    posiedzenie Komisji Socjalno – Porządkowej i Oświaty na dzień 25 lutego 2020 r., o godz. 8.30,
−    posiedzenie Komisji Skarg Wniosków i Petycji na dzień 25 lutego 2020 r., o godz. 12.00.

AD 25.    ZAMKNIĘCIE OBRAD SESJI

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec wyczerpania porządku obrad podziękował wszystkim za udział i o godzinie 14.31 zamknął obrady XIV Sesji Rady Gminy Stargard.

Przewodniczący Rady Gminy
Sebastian Janiak

Protokołowała:
Aleksandra Przybyszewska

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Ewa Misztela 24-01-2020 09:26
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Aleksandra Kowal 24-01-2020
Ostatnia aktualizacja: Ewa Misztela 24-01-2020 09:26