Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Stargard

- Protokół nr XXIX/21

Protokół nr XXIX/21
z obrad XXIX nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Stargard
z dnia 12 sierpnia 2021 r. w trybie zdalnym


AD 1.    OTWARCIE OBRAD XXIX SESJI RADY GMINY STARGARD

Obrady XXIX nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Stargard prowadził Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak, który dokonał otwarcia obrad XXIX nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Stargard w dniu 12 sierpnia 2021 roku o godz. 10.05 i poinformował, że XXIX Sesja Rady Gminy Stargard odbywa się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (zdalny tryb obradowania).

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak wyjaśnił, że podstawą prawną zdalnego trybu obradowania jest art. 15zzx ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, a następnie poinformował Radnych o kwestiach organizacyjnych w trakcie obrad sesji, tj. m.in. o sposobie głosowania, sprawdzeniu obecności oraz chęci zabrania głosu.

AD 2.    STWIERDZENIE QUORUM

Na podstawie listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał listę obecności, Radni po kolei zgłaszając się, potwierdzali swoją obecność. Po odczytaniu listy obecności, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych było 11 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad. Nieobecni Radny Paweł Szutkowski, Radny Józef Tracz, Radny Remigiusz Zakrzewski oraz Radna Aleksandra Kotschendoff, która następnie dołączyła w trakcie obrad.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak przywitał wszystkich uczestników obrad sesji, Radnych, Wójta Gminy Stargard Jerzego Makowskiego, Sekretarz Gminy Jadwigę Michalską, Skarbnik Gminy Bernadetę Kubicką, kierowników Referatów i jednostek organizacyjnych Gminy Stargard, Przedstawiciela Wodociągów Zachodniopomorskich Dyrektora Szymona Różańskiego, Radcę Prawnego Krzysztofa Judka, a także wszystkich oglądających transmisję obrad Sesji.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał porządek XXIX nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Stargard, który przedstawiał się następująco:
1.    Otwarcie obrad XXIX Sesji Rady Gminy Stargard.
2.    Stwierdzenie quorum.
3.    Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków i przekazania go do zaopiniowania.
4.    Zamknięcie obrad sesji.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że wnioskodawcą zwołania sesji w trybie nadzwyczajnym jest Wójt Gminy, który przedstawił porządek obrad. Przewodniczący Rady poinformował, że radni nie mają możliwości zmiany porządku obrad.

AD 3.    PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE PRZYJĘCIA PROJEKTU REGULAMINU DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW I PRZEKAZANIA GO DO ZAOPINIOWANIA

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków i przekazania go do zaopiniowania, a następnie poprosił o przedstawienie opinii Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu do przedmiotowego projektu uchwały.

Opinię Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu przedstawił Radny Mateusz Jarosz, który poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały 5 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących się”.

Kolejno Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak udzielił głosu Wójtowi Gminy Jerzemu Makowskiego, który poinformował, że chciałby przedstawić autopoprawkę do przedmiotowego projektu uchwały. Wójt Gminy wyjaśnił, że autopoprawka dotyczy zmian zaproponowanych na posiedzeniu komisji i następnie odczytał autopoprawkę.
Kopia Zarządzenia Nr 154/21 Wójta Gminy Stargard z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie autopoprawki do projektu uchwały w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków i przekazania go do zaopiniowania, stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał Wójta Gminy, jakiej zmiany dotyczy autopoprawka w paragrafie 19 i następnie zauważył, że zmiana dotyczy tylko błędu literowego, co Wójt Gminy Jerzy Makowski potwierdził.

Radny Paweł Żmuda odnosząc się również do paragrafu 19, przypomniał Wójtowi, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, prosił go o dostarczenie radnym na e-mail kopii umowy zawartej między Gminą Stargard, a przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym i Strażą Pożarną. Radny powiedział, że radni nie otrzymali do dnia dzisiejszego tej umowy, a Wójt wprowadza autopoprawkę do tego paragrafu zamieniając przecinek na literę „z”. Radny dodał, że nie za bardzo rozumie ideę tej zmiany i zapytał Wójta czy może odpowiedzieć czy ta umowa jest czy dopiero będzie zawarta?

Wójt Gminy Jerzy Makowski odpowiedział, że takiej umowy nie ma w Urzędzie, ani w Wodociągach Zachodniopomorskich, dlatego taka umowa będzie przygotowana na podstawie regulaminu.

Odpowiadając na pytanie Radnego Pawła Żmudy czy to będzie nowa regulacja, Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że będzie zawarta nowa umowa z podmiotami, które są wymienione w paragrafie 19, czyli z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym i Państwową Strażą Pożarną.

Następnie Radny Paweł Żmuda poprosił Przedstawiciela Wodociągów Zachodniopomorskich, aby wyjaśnił, jakie elementy będzie zawierała ta umowa, ponieważ on rozumie, że nie jest tutaj kwestią ilość zużytej wody do celów pożarowych, tylko sprawność systemu.

Przedstawiciel Wodociągów Zachodniopomorskich Dyrektor Szymon Różański odnosząc się do wcześniejszych wypowiedzi, wyjaśnił, iż praktyka jest taka, że przedsiębiorstwo wodociągowe oraz gminy nie podpisują żadnej umowy z Komendą Powiatową Straży Pożarnej. Jeśli były jakiekolwiek umowy w Polsce podpisywane, to zostały one na wniosek Prokuratury poddane pod wątpliwość. W związku z powyższym dzisiaj to reguluje się na takiej zasadzie, że jeśli zużyto wodę z hydrantu w granicach 300 m3, to Komenda stwierdza, że mniej więcej tyle wody zużyła i można powiedzieć, że jest to jednorazowo zleceniowo rozliczane. Natomiast nie ma sztywnych umów, a jeśli są, to są one poddawane przez Prokuratora pod wątpliwość. Dyrektor Szymon Różański powiedział, że dlatego prosi Gminę o rozwagę i sprawdzenie, czy rzeczywiście chciałaby taką umowę i rozeznanie tematu. Dyrektor Szymon Różański dodał, że dzisiaj wie, iż przedsiębiorstwa wodociągowe nie regulują to w ten sposób, a jedynie tylko i wyłącznie na zasadzie rozliczenia wynikającego ze zdarzeń. Jednocześnie odnosząc się do hydrantów, Dyrektor Szymon Różański powiedział, że Wodociągi Zachodniopomorskie ze swej strony robią zawsze przeglądy hydrantów i takie przeglądy są robione zgodnie z ustawą co dwa lata. Są one robione wspólnie ze Strażą Pożarną. Dokumenty są sukcesywnie przekazywane zarówno do Gminy i do Straży oraz znajdują się w Wodociągach Zachodniopomorskich.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał Przedstawiciela Wodociągów Zachodniopomorskich, w jakim celu jest wprowadzony ten zapis do regulaminu, skoro nie podpisuje się żadnych umów?

Przedstawiciel Wodociągów Zachodniopomorskich Dyrektor Szymon Różański odpowiedział, że generalnie jest to kwestia tego, że ktoś musi zapłacić za tą wodę, więc jeżeli jest tu rozstrzygniecie polegające na tym, że ta woda ma być zapłacona, to pytanie, kto ma za to zapłacić. Jeżeli Komenda Powiatowa stwierdza, że zużyła na cele przeciwpożarowe 300 m3 to Gmina ten rachunek przyjmuje i opłaca.

Na pytanie Przewodniczącego Rady Gminy Sebastiana Janiaka czy Gmina opłaca rachunek bez umowy, Przedstawiciel Wodociągów Zachodniopomorskich Dyrektor Szymon Różański potwierdził, że opłaca bez umowy, ponieważ umowy zostały zatwierdzone. Dyrektor Szymon Różański dodał, że zostawia ten temat otwarty, a powiedział tylko jaka jest praktyka i w jaki sposób jest to rozstrzygnięte również w innych przedsiębiorstwach wodociągowych.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odnosząc się do wypowiedzi Przedstawiciela Wodociągów Zachodniopomorskich, powiedział, że zapoznał się z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego odnośnie tego konkretnego zapisu i są tam kwestionowane stricte zapisy, które precyzują ilość pobieranej wody, ponieważ nie sposób określić, ile tej wody zostanie pobranej, ile będzie pożarów. Natomiast NSA stwierdził, że umowa musi być zawarta, ponieważ przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne mogłoby jakby nie zabezpieczać dostawy wody na te cele. Przewodniczący Rady powiedział, że dlatego chciałby w tej kwestii dociekać. Jednocześnie Przewodniczący Rady dodał, że to jest projekt, który idzie do zaopiniowania do Wód Polskich i do tematu Rada wróci na najbliższej wrześniowej sesji i ma nadzieję, że do tego czasu te wątpliwości zostaną rozwiane.

Przedstawiciel Wodociągów Zachodniopomorskich Dyrektor Szymon Różański potwierdził, że Przewodniczący Rady ma racje i dlatego w regulaminie jest zapis „Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na mocy umowy zawartej przez przedsiębiorstwo”. Jednocześnie Dyrektor Szymon Różański dodał, że można zawrzeć taką umowę, ale bez określenia tych parametrów, o których powiedział Przewodniczący Rady.

Wójt Gminy Jerzy Makowski odnosząc się do wypowiedzi Dyrektora Szymona Różańskiego, przypomniał, że na posiedzeniu Komisji w minionym tygodniu rozmawiano na temat tego paragrafu i projekt ten jest przygotowany przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne WZ w Goleniowie. Wójt Gminy odnosząc się również w tej kwestii zapytał, dlaczego jest ten zapis dotyczący umowy zawieranej pomiędzy tymi trzema podmiotami, skoro nie jest zawierana umowa?

Przedstawiciel Wodociągów Zachodniopomorskich Dyrektor Szymon Różański wyjaśnił, iż wobec wątpliwości, o których powiedział Przewodniczący Rady, mówiących o tym, że nie można określić ilości pożarów, ilości pobranej wody, to ta umowa byłaby tylko i wyłącznie ogólna, że przedsiębiorstwo zapewnia dostawę wody na cele przeciwpożarowe.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że na pewno do tematu wróci i go zgłębi oraz sprawdzi, jak wygląda to w przypadku innych samorządów i jak wyglądają postanowienia sądów administracyjnych.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie wraz z autopoprawką.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 12 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 11 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, (1 osoba niegłosująca), podjęła uchwałę Nr XXIX/258/21 z dnia 12 sierpnia 2021 r., w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków i przekazania go do zaopiniowania, która stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

AD 4.    ZAMKNIĘCIE OBRAD SESJI

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec wyczerpania porządku obrad podziękował wszystkim za udział i o godzinie 10.27 zamknął obrady XXIX Sesji Rady Gminy Stargard.

 


Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak


Protokołowała:
Ewa Misztela

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Ewa Misztela 12-08-2021 14:10
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Misztela 12-08-2021
Ostatnia aktualizacja: Ewa Misztela 17-08-2021 13:55