Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Stargard

- Protokół nr XXVI/21

Protokół nr XXVI/21
z obrad XXVI Sesji Rady Gminy Stargard
z dnia 28 kwietnia 2021 r. w trybie zdalnym

AD 1. OTWARCIE OBRAD XXVI SESJI RADY GMINY STARGARD
Obrady XXVI Sesji Rady Gminy Stargard prowadził Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak, który dokonał otwarcia obrad XXVI Sesji Rady Gminy Stargard w dniu 28 kwietnia 2021 roku o godz. 10.03 i poinformował, że XXVI Sesja Rady Gminy Stargard odbywa się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (zdalny tryb obradowania).
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak wyjaśnił, że podstawą prawną zdalnego trybu obradowania jest art. 15zzx ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, a następnie poinformował Radnych o kwestiach organizacyjnych w trakcie obrad sesji, tj. m.in. o sposobie głosowania, sprawdzeniu obecności oraz chęci zabrania głosu.

AD 2. STWIERDZENIE QUORUM
Na podstawie listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał listę obecności, Radni po kolei zgłaszając się, potwierdzali swoją obecność. Po odczytaniu listy obecności, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak przywitał wszystkich uczestników obrad sesji, Radnych, Zastępcę Wójta Gminy Dorotę Mazur, Skarbnik Gminy Bernadetę Kubicką, Sekretarz Gminy Jadwigę Michalską, kierowników Referatów i jednostek organizacyjnych Gminy Stargard, Radcę Prawnego Krzysztofa Judka, Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Stargardzie st. kpt. mgr Łukasza Stefańskiego, a także wszystkich, którzy oglądają transmisję obrad Sesji.

AD 3. ZATWIERDZENIE PORZĄDKU OBRAD
Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak wyjaśnił, że Radni przed Sesją, w terminie określonym w §23 Statutu Gminy Stargard, otrzymali porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy Stargard wraz z uchwałami i wszystkimi materiałami na sesję.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy Stargard, który przedstawiał się następująco:
1.    Otwarcie obrad XXVI Sesji Rady Gminy Stargard.
2.    Stwierdzenie quorum.
3.    Zatwierdzenie porządku obrad.
4.    Przyjęcie protokołu Nr XXV/21 z obrad XXV Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 26 marca 2021 r.
5.    Interpelacje radnych.
6.    Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
7.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
8.    Podjęcie uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Rady Gminy.
9.    Podjęcie uchwały w sprawie powołania w skład osobowy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
10.    Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
11.    Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia w zakresie zadań własnych, szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za udzielenie wsparcia w postaci tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych i schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.
12.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy.
13.    Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia pomnika przyrody.
14.    Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu dotyczącego zasad i trybu udzielania dotacji celowych z budżetu gminy Stargard na pokrycie kosztów związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie gminy Stargard.
15.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Stargard Szczeciński Nr XXV/219/13 z dnia 31 stycznia 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2013 r. poz. 1009, z 2020 r. poz.4757) w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych oraz warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem, lub zarządzającym jest Gmina Stargard Szczeciński.
16.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Budowa chodnika w Klępinie”.
17.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2021 r.
18.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2021-2031.
19.    Informacja Wójta Gminy nt. stanu dróg po okresie zimowym, oraz plan budowy i remontów – Stanowisko Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu.
20.    Informacja Wójta Gminy o przejmowanych nieruchomościach od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz o ich zagospodarowaniu w 2020 roku – Stanowisko Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu.
21.    Ocena stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy – Stanowisko Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty.
22.    Informacja Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na temat profilaktyki realizowanej na terenie gminy oraz o wynikach kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi w 2020 roku – Stanowisko Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty.
23.    Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2020 r. oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2021 r.
24.    Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym.
25.    Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym.
26.    Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji.
27.    Wolne wnioski i zapytania.
28.    Ustalenie terminu następnej sesji.
29.    Zamknięcie obrad sesji.

Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak zapytał, czy są wnioski do porządku obrad?
Zastępca Wójta Dorota Mazur zabierając głos, powiedziała, że ma propozycję o zdjęcie z porządku obrad punktu 15 dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Stargard Szczeciński Nr XXV/219/13 z dnia 31 stycznia 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2013 r. poz. 1009, z 2020 r. poz.4757) w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych oraz warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem, lub zarządzającym jest Gmina Stargard Szczeciński. Pani Wójt wyjaśniła, że ta propozycja wynika z faktu, iż po wysłuchaniu uwag i sugestii Radnych na Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, gdzie projekt uzyskał pozytywną opinię, jednak było dużo uwag i burzliwa dyskusja, w związku z tym w opinii Pani Wójt zasadnym będzie skierowanie ww. projektu uchwały pod obrady Komisji doraźnej ds. funkcjonowania transportu zbiorowego.W związku z tym Pani Wójt powiedziała, że prosi Radę o zaakceptowanie zdjęcia ww. projektu uchwały z porządku obrad dzisiejszej sesji.
Kopia projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Stargard Szczeciński Nr XXV/219/13 z dnia 31 stycznia 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2013 r. poz. 1009, z 2020 r. poz.4757) w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych oraz warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem, lub zarządzającym jest Gmina Stargard Szczeciński stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak zapytał, czy są inne wnioski do porządku obrad?

Wobec braku innych wniosków do porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że wnioskodawcą projektu uchwały jest Wójt, w związku z tym ma prawo wycofać ten projekt, a następnie poddał pod głosowanie porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy Stargard po zmianie, polegającej na zdjęciu z porządku obrad punktu 15 dotyczącego Podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Stargard Szczeciński Nr XXV/219/13 z dnia 31 stycznia 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2013 r. poz. 1009, z 2020 r. poz.4757) w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych oraz warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem, lub zarządzającym jest Gmina Stargard Szczeciński.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad zatwierdzeniem porządku obrad po zmianie, stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, zatwierdziła porządek obrad po zmianie, który przedstawiał się następująco i według tego porządku obradowała podczas XXVI Sesji Rady Gminy Stargard:
1.    Otwarcie obrad XXVI Sesji Rady Gminy Stargard.
2.    Stwierdzenie quorum.
3.    Zatwierdzenie porządku obrad.
4.    Przyjęcie protokołu Nr XXV/21 z obrad XXV Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 26 marca 2021 r.
5.    Interpelacje radnych.
6.    Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
7.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
8.    Podjęcie uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Rady Gminy.
9.    Podjęcie uchwały w sprawie powołania w skład osobowy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
10.    Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
11.    Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia w zakresie zadań własnych, szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za udzielenie wsparcia w postaci tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych i schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.
12.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy.
13.    Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia pomnika przyrody.
14.    Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu dotyczącego zasad i trybu udzielania dotacji celowych z budżetu gminy Stargard na pokrycie kosztów związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie gminy Stargard.
15.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Budowa chodnika w Klępinie”.
16.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2021 r.
17.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2021-2031.
18.    Informacja Wójta Gminy nt. stanu dróg po okresie zimowym, oraz plan budowy i remontów – Stanowisko Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu.
19.    Informacja Wójta Gminy o przejmowanych nieruchomościach od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz o ich zagospodarowaniu w 2020 roku – Stanowisko Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu.
20.    Ocena stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy – Stanowisko Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty.
21.    Informacja Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na temat profilaktyki realizowanej na terenie gminy oraz o wynikach kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi w 2020 roku – Stanowisko Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty.
22.    Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2020 r. oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2021 r.
23.    Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym.
24.    Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym.
25.    Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji.
26.    Wolne wnioski i zapytania.
27.    Ustalenie terminu następnej sesji.
28.    Zamknięcie obrad sesji.

AD 4. PRZYJĘCIE PROTOKOŁU NR XXV/21 Z OBRAD SESJI RADY GMINY STARGARD, KTÓRA ODBYŁA SIĘ W DNIU 26 MARCA 2021 R.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu Nr XXV/21 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu26 marca 2021 r. bez odczytywania.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad przyjęciem protokołu Nr XXV/21 z obrad XXV/21 Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 26 marca 2021 r., stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania,15głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, przyjęła protokół z obrad XXV Sesji Rady Gminy z dnia 26 marca 2021 r.

AD 5. INTERPELACJE RADNYCH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że w dniu dzisiejszym interpelację złożyła Radna Aleksandra Kotschendoff, a następnie odczytał tę interpelację w sprawie lokalizacji budowy PSZOK w Tychowie i powiedział, że niezwłocznie przekaże ją Wójtowi Gminy.
Kopia interpelacji stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał Radnych, czy ktoś zgłasza interpelacje? Innych interpelacji nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że z uwagi na obowiązki służbowe zaproszonego gościa, przed realizacją kolejnego punktu porządku obrad, udzieli głosu uczestniczącemu zdalnie w obradach Sesji Komendantowi Powiatowemu Państwowej Straży Pożarnej w Stargardzie st. kpt. mgr Łukaszowi Stefańskiemu.

Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Stargardzie st. kpt. mgr Łukasz Stefański zbierając głos przedstawił informację z działań ratowniczych oraz o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej i zagrożeniach pożarowych na terenie gminy Stargard za rok 2020. Komendant powiedział, że na terenie gminy Stargard działa w tej chwili sześć jednostek ochrony przeciwpożarowej, dwie w KSRG, natomiast cztery spoza KSRG. Następnie dodał, że z przykrością musi stwierdzić, iż w roku 2020 w związku z COVID-em nie przeprowadzono przeglądów sprzętu, stanu technicznego pojazdów oraz sprzętu silnikowego. Następnie wymienił pojazdy, które są na wyposażeniu jednostek OSP na terenie gminy Stargard i powiedział, że niektóre auta są już wiekowe, które można by już było wymienić. Kontynuując poinformował o przeprowadzonych w ubiegłym roku na terenie gminy czynnościach kontrolno-rozpoznawczych. Następnie Komendant powiedział, że po przeprowadzonej analizie zwiększył się stopień zagrożenia na terenie gminy z III na IV ze względu na przebieg przez teren gminy gazociągów wysokiego ciśnienia, transport kolejowy o dużym natężeniu ruchu, w tym transport niebezpieczny, materiałów niebezpiecznych, jak również z uwagi na drogę krajową o dużym natężeniu, w tym transport materiałów niebezpiecznych. Kontynuując dodał, że również jest duży obszar leśny zaliczany do pierwszej kategorii zagrożenia pożarowego i występowanie pojedynczych zakładów przemysłowych. Następnie Komendant odniósł się do zabezpieczenia logistycznego jednostek OSP za ubiegły rok i finansowania jednostek z budżetu gminy. Kontynuując dodał, że jednostki OSP również mogą skorzystać ze środków finansowych przekazywanych z budżetu państwa na realizację zadań z zakresu zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, gdzie dotacje z budżetu państwa w ramach KSRG w zeszłym roku zostały przeznaczone głównie na remont remizy w OSP Żarowo, jak również zakup zestawu oświetleniowego dla OSP Sowno. Komendant powiedział, o wysokości dofinansowań Jednostek Ochotniczej Straży Pożarnych w gminie Stargard. Następnie Komendant odniósł się do działań ratowniczych na terenie gminy, gdzie w zeszłym roku na terenie powiatu odnotowano 1299 zdarzeń, natomiast biorąc pod uwagę ilość zdarzeń w poszczególnych gminach, największą ich ilość odnotowano na terenie miasta Stargard, to jest 561 oraz gminy Stargard, to jest 175 zdarzeń. Ponadto wyjaśnił, że Jednostka OSP Żarowo wyjeżdżała ogółem do 42 zdarzeń, Jednostka z Grzędzic do 8, Jednostka z Sowna do 19, Jednostka z Pęzina do 22, a Jednostka z Barzkowic wyjeżdżała do 3 zdarzeń.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak otworzył dyskusję i zapytał, czy ktoś z Radnych ma pytania do zaproszonego gościa?

Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak podziękował Komendantowi Powiatowemu Państwowej Straży Pożarnej w Stargardzie st. kpt. mgr Łukaszowi Stefańskiemu za przedstawienie informacji na temat ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy Stargard oraz za udział w obradach sesji. Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Stargardzie st. kpt. mgr Łukasz Stefański o godzinie 10.24 opuścił obrady sesji.

AD 6. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE PRZYJĘCIA REZYGNACJI Z PEŁNIENIA FUNKCJI PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zarządził reasumpcję głosowania, ponieważ w trakcie głosowania jawnego, w czasie wyczytywania Radnych został pomyłkowo pominięty jeden z Radnych.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały – Reasumpcja głosowania, stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, 1 osoba niegłosująca, podjęła uchwałę Nr XXVI/234/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie przyjęcia rezygnacji z pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy, która stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

AD 7. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIANY SKŁADU OSOBOWEGO KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie zmiany składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Radna Monika Nikołajew powiedziała, że chciałaby, aby w skład Komisji Rewizyjnej powołać jeszcze jedną osobę, żeby było pięciu członków Komisji tak, jak do tej pory.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że kolejny projekt uchwały dotyczy powołania w skład Komisji Rewizyjnej.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, 1 osoba niegłosująca, podjęła uchwałę Nr XXVI/235/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie zmiany składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy, która stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

AD 8. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE POWOŁANIA DO SKŁADU OSOBOWEGO CZŁONKA KOMISJI GOSPODARKI MIENIA KOMUNALNEGO I BUDŻETU RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Rady Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że jest jej bardzo miło, że Radna Agnieszka Lenda chce być członkiem Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, ponieważ była do tej pory jedyną kobietą w składzie Komisji.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, 1 osoba niegłosująca, podjęła uchwałę Nr XXVI/236/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Rady Gminy, która stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

AD 9. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE POWOŁANIA W SKŁAD OSOBOWY KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie powołania w skład osobowy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił o zgłaszanie się chętnych Radnych do powołania w skład osobowy Komisji Rewizyjnej. Ponadto Przewodniczący Rady przypomniał, że zgodnie z §60 ust. 5 Statutu Gminy Stargard, Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch stałych Komisji.
Radna Monika Nikołajew zapytała czy na nowo zostaje wybrany cały skład Komisji, czy chodzi o wybór jednej osoby?
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że jest propozycja, aby powołać w skład Komisji Rewizyjnej jedną osobę, aby uzupełnić skład Komisji.
Radna Monika Nikołajew poprosiła, aby ktoś z Radnych zgłosił się do pracy w Komisji Rewizyjnej, ponieważ w chwili obecnej jest czterech Radnych. Następnie zaproponowała kandydaturę Radnego Grzegorza Stępnia. Ponadto zaproponowała kandydaturę Radnego Macieja Lipki, jednak dodała, że Radny jest już członkiem dwóch komisji.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że Radny Grzegorz Stępień jest członkiem Komisji Rewizyjnej.

Wobec braku chętnych Radnych do powołania w skład osobowy Komisji Rewizyjnej, Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że wobec powyższego projekt uchwały w sprawie powołania w skład osobowy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy nie będzie procedowany.

AD 10. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYBORU PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i poinformował, że Radny zgłoszony musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
Radny Paweł Żmuda zbierając głos powiedział, że w chwili obecnej w Komisji Rewizyjnej jest czterech Radnych, w związku z tym spośród członków tej Komisji, Radny zaproponował kandydaturę Radnego Grzegorza Stępnia.
Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zwracając się do Radnego Grzegorza Stępnia zapytał, czy wyraża zgodę na kandydowanie na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy?
Radny Grzegorz Stępień powiedział, że wyraża zgodę na kandydowanie na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy. Następnie Radny zaproponował kandydaturę Radnej Moniki Nikołajew na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
Radna Monika Nikołajew nie wyraziła zgody na kandydowanie na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał czy Radny Remigiusz Zakrzewski wyraża zgodę na kandydowanie na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy?
Radny Remigiusz Zakrzewski nie wyraził zgody na kandydowanie na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał czy Radny Sławomir Zabłocki wyraża zgodę na kandydowanie na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy?
Radny Sławomir Zabłocki nie wyraził zgody na kandydowanie na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
Radny Janusz Łojko powiedział, że proponuje, aby w gronie Komisji Rewizyjnej wybrać Przewodniczącego, a mianowicie, żeby Komisja się zebrała i z własnego grona wyłoniła Przewodniczącego.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, w jaki sposób wybierany jest Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, a mianowicie, że to Rada Gminy wybiera Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Radny Maciej Lipka poprosił o kandydowanie na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Radną Monikę Nikołajew. Następnie dodał, że to, iż Radna Monika Nikołajew jest Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty, nie stanowi problemu formalnego.
Radna Monika Nikołajew wyjaśniła, że jest Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty.
Radny Maciej Lipka powiedział, że uważa, iż Radna Monika Nikołajew jest właściwą osobą do tego, żeby prowadzić tak ważną komisję na stanowisku Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Radny powiedział, że zachęca i poprosi Radną Monikę Nikołajew o kandydowanie na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Radna Monika Nikołajew wyraziła zgodę na kandydowanie na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy. Następnie zapytała, czy Radny Janusz Łojko nie zechciałby dołączyć do Komisji Rewizyjnej?
Radny Janusz Łojko powiedział, że nie chce dołączyć do innej Komisji, chce pozostać tylko w jednej, ze względu na brak czasu i zbyt dużo obowiązków.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak dodał, że być może w trakcie kadencji coś się zmieni i ktoś wyrazi chęć pracy w Komisji Rewizyjnej.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są pytania i uwagi? Wobec braku pytań i braku chętnych do zabrania głosu w dyskusji, Przewodniczący zamknął dyskusję i poddał kandydaturę Radnego Grzegorza Stępnia na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad kandydaturą Radnego Grzegorza Stępnia na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 5 głosami „za”, przy 4 głosach „przeciw” i 5 głosach „wstrzymujących się” (1 osoba niegłosująca), opowiedziała się za kandydaturą Radnego Grzegorza Stępnia na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał kandydaturę Radnej Moniki Nikołajew na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad kandydaturą Radnej Moniki Nikołajew na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 9 głosami „za”, przy 3 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się” (1 osoba niegłosująca), opowiedziała się za kandydaturą Radnej Moniki Nikołajew na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Stargard została wybrana Radna Monika Nikołajew, a tym samym Rada Gminy Stargard podjęła uchwałę Nr XXVI/237/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy, która stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak pogratulował wyboru na Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej Radnej Monice Nikołajew, która podziękowała wszystkim.

AD 11. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE USTALENIA W ZAKRESIE ZADAŃ WŁASNYCH, SZCZEGÓŁOWYCH ZASAD PONOSZENIA ODPŁATNOŚCI ZA UDZIELENIE WSPARCIA W POSTACI TYMCZASOWEGO SCHRONIENIA W SCHRONISKACH DLA OSÓB BEZDOMNYCH I SCHRONISKACH DLA OSÓB BEZDOMNYCH Z USŁUGAMI OPIEKUŃCZYMI
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie ustalenia w zakresie zadań własnych, szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za udzielenie wsparcia w postaci tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych i schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, a następnie poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno-Porządkowa i Oświaty 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVI/238/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie ustalenia w zakresie zadań własnych, szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za udzielenie wsparcia w postaci tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych i schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, która stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

AD 12. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA ZAWARCIE KOLEJNEJ UMOWY DZIERŻAWY NIERUCHOMOŚCI STANOWIĄCEJ WŁASNOŚĆ GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, a następnie poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVI/239/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, która stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

AD 13. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE USTANOWIENIA POMNIKA PRZYRODY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie ustanowienia pomnika przyrody, a następnie poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVI/240/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie ustanowienia pomnika przyrody, która stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.

AD 14. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE PRZYJĘCIA REGULAMINU DOTYCZĄCEGO ZASAD I TRYBU UDZIELANIA DOTACJI CELOWYCH Z BUDŻETU GMINY STARGARD NA POKRYCIE KOSZTÓW ZWIĄZANYCH Z BUDOWĄ PRZYDOMOWEJ OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW NA TERENIE GMINY STARGARD
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu dotyczącego zasad i trybu udzielania dotacji celowych z budżetu gminy Stargard na pokrycie kosztów związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie gminy Stargard, a następnie poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVI/241/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie przyjęcia regulaminu dotyczącego zasad i trybu udzielania dotacji celowych z budżetu gminy Stargard na pokrycie kosztów związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie gminy Stargard,która stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.

AD 15. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELENIE POMOCY FINANSOWEJ POWIATOWI STARGARDZKIEMU NA ZREALIZOWANIE ZADANIA INWESTYCYJNEGO POD NAZWĄ: „BUDOWA CHODNIKA W KLĘPINIE”
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Budowa chodnika w Klępinie”, a następnie poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Ponadto powiedział, że dyskusja na posiedzeniu Komisji w tym temacie była żarliwa, ponieważ mowa jest o pomocy finansowej dla Powiatu, gdzie w drugą stronę to nie działa. Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że w związku z tym Radni mieli obawy, jednak opinia do projektu uchwały jest pozytywna, ponieważ jest to inwestycja kończąca wcześniejsze działania i starania Gminy o bezpieczeństwo mieszkańców.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu poruszyła tę kwestię, iż Gmina pomaga Powiatowi w remontach dróg, jednak w opinii Radnej ta współpraca jest jednostronna. Radna wyjaśniła, że jeżeli Gmina potrzebuje pomocy, chociażby w postaci frezu, o który Radna prosiła z remontu ronda na odcinku, gdzie powstaje galeria handlowa w Lipniku, Radna dostała odpowiedź, że frez zostanie spożytkowany do zadań własnych Powiatu. Radna powiedziała, że ma nadzieję, iż Gmina będzie egzekwować od Powiatu, żeby ta pomoc była obustronna, ponieważ Gmina wydała ostatnio 300 tys. zł na drogę powiatową w Sownie, teraz 20 tys. zł na budowę chodnika w Klępinie, gdzie drogi gminne są w opłakanym stanie i Gmina też potrzebuje środków finansowych i wsparcia ze strony Powiatu. Radna podsumowując powiedziała, że tak jak na Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu będzie za tą uchwałą, ponieważ tu chodzi o dobro mieszkańców gminy Stargard, natomiast zadaniem i obowiązkiem Gminy jest egzekwować pomoc i wsparcie ze strony Powiatu.
Radny Janusz Łojko powiedział, że prosi o poparcie tego projektu uchwały, ze względu na to, że ten chodnik się urywa w pewnym miejscu i brakuje 70 m, żeby skomunikować odcinek z przystankiem autobusowym. Radny wyjaśnił, że odcinek, o którym mowa jest na łuku drogi i jest to miejsce bardzo niebezpieczne. Radny zauważył, że kwota 20 tys. zł wystarczy na współudział w dokończeniu tego 70 m odcinka i temat będzie zakończony, co poprawi bezpieczeństwo w Klępinie.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się” (1 osoba niegłosująca), podjęła uchwałę Nr XXVI/242/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Budowa chodnika w Klępinie”, która stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.

AD 16. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN BUDŻETU GMINY NA 2021 R.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2021 r. i poinformował o Zarządzeniu Wójta Gminy Stargard Nr 98/21 w sprawie autopoprawki do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2021 r., którego kopia stanowi załącznik nr 26 do niniejszego protokołu, a następnie poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu ostatecznie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały wraz z autopoprawką. Następnie Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że dyskusja nad ww. projektem uchwały była dosyć burzliwa, szczególnie nad pozycją dotyczącą zakupu tabletów dla Radnych, do której został zgłoszony wniosek Radnej Agnieszki Bieniek o zdjęcie pozycji dotyczącej zakupu tabletów wraz z aplikacją do głosowania dla Radnych na kwotę 35 tys. zł. Ponadto powiedział, że Radni mieli uwagę, że wstępnie była informacja, iż taki zamysł jest planowany, jednak nie było informacji czemu ma to służyć,ponadto nagle pojawił się zapis w budżecie, co jest niezrozumiałe.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2021 r. wraz z autopoprawką.

Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że chciałaby podziękować Wójtowi za wprowadzenie do budżetu wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy ul. Spacerowej w Grzędzicach. Radna wyjaśniła, że wszyscy dobrze wiedzą, że od wielu lat ta droga jest naprawiana nieskutecznie, gdzie wykorzystywane są coraz to nowsze technologie, które się nie sprawdzają i po pierwszych opadach deszczu stan tej drogi wygląda tragicznie. W opinii Radnej wykonanie projektu generalnej i kompleksowej naprawy ul. Spacerowej, spowoduje, że będzie znany koszt remontu i będzie można go rozdzielić na etapy, aby móc po kolei naprawić tę drogę. Następnie odnośnie punktu dotyczącego zakupu tabletów, Radna powiedziała, że zgłaszała wniosek na Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu o ściągnięcie tej pozycji i wyjaśniła, że na początku pandemii jeszcze byłoby to zasadne, ale w chwili obecnej, kiedy sesja jest zdalnie i Radni mają dostęp, Radna powiedziała, że nie wie czemu miałby służyć ten zakup tabletów, zwłaszcza, że za chwilę może się okazać, że wrócą obrady w Urzędzie Gminy. Radna stwierdziła, że kwota 35 tys. zł na zakup tabletów jest ogromna, poza tym za tę kwotę można kupić fajne laptopy. Ponadto zdaniem Radnej, jeżeli ktoś ma problem z łączem czy z systemem, to można kupić z diet Radnych, a te pieniądze na pewno się przydadzą, chociażby na część chodnika w Grzędzicach, ponadto inne miejscowości też by coś miały za te pieniądze w zależności od priorytetów i potrzeb. Podsumowując Radna powiedziała, że z uwagi na powyższe złożyła na Komisji Budżetowej wniosek o ściągnięcie tego punktu i przekazanie 35 tys. zł jako naddatek do wolnych środków, do rozdysponowania na potrzeby gminne. Radna powiedziała, że jej wniosek nie przeszedł.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że zakup tabletów nie wiąże się tylko z przeprowadzaniem zdalnego głosowania za pośrednictwem systemu. Ponadto Przewodniczący Rady powiedział, że cała korespondencja z wyjątkami będzie prowadzona z Radnymi za pomocą elektronicznego obiegu dokumentów, wobec powyższego obowiązkiem Gminy jest zabezpieczyć sprzęt, który będzie służył Radnym do pracy, a sprzęt będzie użyczony na okres kadencji i będzie ubezpieczony.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że jej zdaniem jest to niezasadne, a kwota, którą Radni mają poprzeć, to 35 tys. zł, ponadto w opinii Radnej każdy może mieć inne zdanie. Zdaniem Radnej jest to ogromna kwota na taki sprzęt, jak tablet, który jest bardzo awaryjny i który już jest mało popularny, gdzie lepszym rozwiązaniem byłyby laptopy. Radna powiedziała, że mając tę kwotę można przeznaczyć ją na łóżko dla szpitala.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że jest wielu Radnych, którzy biorą udział w posiedzeniach komisji oraz sesji wykorzystując do tego sprzęt i pomieszczenia w Urzędzie Gminy.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 27 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVI/243/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie zmian budżetu gminy na 2021 r., która stanowi załącznik nr 28 do niniejszego protokołu.

AD 17. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIANY WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ GMINY STARGARD NA LATA 2021-2031
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2021-2031i poinformował o Zarządzeniu Wójta Gminy Stargard Nr 99/21 w sprawie autopoprawki do projektu uchwały Rady Gminy Stargard w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2021-2031, którego kopia stanowi załącznik nr 29 do niniejszego protokołu, a następnie poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały wraz z autopoprawką. Ponadto Przewodniczący Komisji odniósł się do wskaźników i powiedział, że w opinii Pani Skarbnik są na bezpiecznej granicy.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 30 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVI/244/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2021-2031, która stanowi załącznik nr 31 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 11.25 zarządził przerwę w obradach sesji. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 11.46 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji, a następnie sprawdzając obecność, stwierdził, że na stan 15 radnych uczestniczących w obradach XXVI Sesji, po przerwie obecnych było 14 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad (po przerwie, w trakcie sprawdzania obecności, nieobecny był Radny Grzegorz Stępień).

AD 18. INFORMACJA WÓJTA GMINY NT. STANU DRÓG PO OKRESIE ZIMOWYM, ORAZ PLAN BUDOWY I REMONTÓW

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie stanowiska Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu odnośnie ww. Informacji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu na posiedzeniu w dniu 26 kwietnia 2021 r., zapoznała się z Informacją Wójta Gminy nt. stanu dróg po okresie zimowym, oraz plan budowy i remontów, Komisja wyrażając swoje stanowisko powyższą informację przyjęła.Ponadto Przewodniczący Komisji powiedział, że to jest kolejny raz, kiedy Komisja nie wyjeżdża w teren ze względu na panującą pandemię, żeby Radni mogli sami skontrolować stan dróg. Następnie Przewodniczący Komisji dodał, że dyskusja w tym temacie na posiedzeniu Komisji dotyczyła formy przekazania tej informacji dla Radnych, ale w tym zakresie dyskusje są prowadzone z Kierownikiem Referatu GKI, aby ta informacja była przejrzysta dla wszystkich i do akceptacji przez wszystkich.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Zastępcę Wójta Gminy Dorotę Mazur o krótkie przedstawienie ww. informacji.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur wyjaśniła, że przedłożona informacja z dnia 19 kwietnia 2021r. została uzupełniona i przesłana dla Radnych w odpowiedzi na wniosek Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza. Pani Wójt wyjaśniła, że nie zostały wskazane konkretne terminy remontów i napraw dróg m.in. ze względu na sytuację związaną z  pandemią. Następnie Pani Wójt powiedziała, że Gmina robi wszystko, żeby poprawić stan nawierzchni dróg. Kontynuując wyjaśniła, że sporządzona została kolejna propozycja informacji w wersji tabelarycznej, na wniosek Radnych na posiedzeniu Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, gdzie była burzliwa dyskusja na temat tej informacji i propozycji ze strony Gminy, odnośnie wykonanych remontów i co do planów tych remontów. Pani Wójt powiedziała, że w tej chwili wykonywane są cząstkowe naprawy, ponadto Pani Wójt dodała, że wczoraj jeździła po drogach gminnych i sprawdzała, jak wygląda sytuacja na drogach. Pani Wójt wyjaśniła, że dodatkowo Gmina jest w kontakcie z Radnymi, słuchając wszystkich głosów i sugestii, ponadto Radni mają informację na bieżąco, a wczorajsza wersja informacji w formie tabeli, która została przesłana Radnym, to jest propozycja.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji?
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że ma bardzo wiele zastrzeżeń, co do sporządzonego raportu przez gminę Stargard, a także do uzupełnienia raportu oraz do propozycji w wersji tabelarycznej, którą Radni otrzymali wczoraj. Wyrażając swoją opinię Radna powiedziała, że są to trzy dokumenty w tej samej kwestii, które są niejasne i niekompletne. Radna wyjaśniła, że Sołtysi i Radni mają obowiązek zgłaszania za głosem mieszkańców stanu dróg, które wymagają napraw. Radna powiedziała, że zgłosiła potrzebę napraw dróg w miejscowości Grzędzice, wnioskiem, który zawiera prawie 60 stron, z przedstawionymi zdjęciami tych ulic, które są w złym stanie i które wymagają napraw. Radna dodała, że na ten wniosek do dnia dzisiejszego nie dostała odpowiedzi, a jedyna odpowiedź na ten wniosek, to warunki pogodowe niesprzyjające do przeprowadzania wizji lokalnej. Następnie Radna odniosła się do wytypowania dróg, które wymagają pilnej naprawy. W opinii Radnej okazuje się, że raport nie uwzględnił wszystkich wymienionych dróg z wniosku Radnej, nie uwzględnił naprawy ulicy Spacerowej, ulicy Łąkowej, czy ul. Anny Jagiellonki, która była ujęta w raporcie i w uzupełnieniu do raportu, natomiast nie jest ujęta w tabelarycznym wykazie. Radna powiedziała, że każdy z trzech raportów jest inny, dodatkowo, nie ma kosztów ujętych w raporcie. Radna zapytała, że jeżeli ulica Łąkowa i Spacerowa naprawiane były w ramach gwarancji, to dlaczego pozostałe ulice, które zgłaszała nie zostały naprawione w ramach gwarancji? Poza tym w opinii Radnej, to nie jest naprawa tylko rozgrzebanie ulic, gdzie tylko część została poprawiona. Radna powiedziała, że w raporcie brak terminu rozpoczęcia praca chodzi o to, żeby było wiadomo, iż te ulice, które Radna zgłosiła, będą do końca roku zrobione. Następnie Radna powiedziała, że na ostatniej Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty dowiedziała się, że chodniki w Grzędzicach, które są w wpisane w budżecie, będą robione po zakończeniu napraw dróg. W związku z tym Radna zapytała, kiedy chodniki będą wykonane, jeżeli nieznane są terminy naprawy dróg? Radna odniosła się także do ul. Spacerowej i planowanej naprawy przy zastosowaniu płyt i zapisu w raporcie na temat tej drogi, iż procedowane jest postępowanie w sprawie nieruchomości, gdzie Radna powiedziała, że od wielu lat problem wraca i sprawa jest dalej na etapie procedowania. W opinii Radnej raport nie powinien tak wyglądać, ponieważ jest niekompletny, nieprzejrzysty i obejmuje dwie kartki, w związku z tym Radna stwierdziła, że jest przeciwko takiej formie postępowania. Ponadto Radna powiedziała, że sądziła, iż raport w wersji tabelarycznej zostanie uzupełniony o uwagi, które zgłaszała na komisjach, jednak w opinii Radnej zostały powtórzone te same informacje z pominięciem ul. Anny Jagiellonki, która wcześniej była ujęta.
Zastępca Wójta Dorota Mazur (ad vocem) powiedziała, że wyjaśniała już wszystko na Komisji i była w tej sprawie dyskusja. Następnie wyjaśniła, że wersja tabelaryczna, to propozycja. Zastępca Wójta poprosiła, żeby określić propozycje odnośnie przedstawienia informacji w wersji tabelarycznej. Kontynuując Pani Wójt dodała, że konkretne terminy nie zostaną podane, ponieważ wszystko może się wydarzyć, choćby w związku z pandemią. Ponadto Pani Wójt powiedziała, że wszystkie prace, o których Radna mówiła zostały zawarte w pkt 1. uzupełnienia, które Radni otrzymali. Następnie powiedziała, że nie tylko Grzędzice są w gminie Stargard, ponieważ jest wiele innych miejscowości
Radna Agnieszka Bieniek zapytała, gdzie są wpisane w raporcie naprawy ulic i koszt tych napraw, także napraw ulic, które były wykonywane w ramach gwarancji, a następnie Radna wymieniła nazwy tych ulic w Grzędzicach. Ponadto zapytała, gdzie wpisana jest naprawa ul. Spacerowej, Łąkowej i Anny Jagiellonki? Radna powiedziała, że przecież ktoś odbierał naprawy. Ponadto zapytała, gdzie jest protokół z wizji lokalnej, gdyż w opinii Radnej wszystkie ulice powinny zostać ujęte, które zgłosiła.Radna odniosła się do wizji lokalnej w zakresie dróg i wytypowania dróg do naprawy.Kontynuując Radna odniosła się do naprawy łącznika skrzyżowania ul. Klonowej, gdzie zdaniem Radnej całe skrzyżowanie ul. Klonowej jest w dziurach oraz do napraw na ulicy Radości, gdzie nie ma o tym informacji w raporcie, ponadto odniosła się do naprawy ul. Anny Jagiellonki za 2 tys. zł, która również jest cała w dziurach. Radna zapytała, kto odbierał te naprawy? Ponadto zapytała, dlaczego nie zostało to ujęte w raporcie?
Zastępca Wójta Dorota Mazur odniosła się do wypowiedzi Radnej na temat rozmowy z pracownikiem odnośnie wytypowania dróg. Następnie Pani Wójt wyjaśniła, że remonty cząstkowe ujęte są w informacji w pkt. 1, ponieważ to były pojedyncze naprawy i jest tych ulic więcej,nie tylko w Grzędzicach, ponadto to nie jest raport, tylko informacja o stanie dróg.Ponadto Pani Wójt powiedziała, że w informacji nie zostaną ujęte konkretne terminy napraw dróg, a następnie wyjaśniła dlaczego.Podsumowując Pani Wójt wyjaśniła, że tak jak wcześniej mówiła, na ten moment wszystkie informacje zostały zawarte w formie tabelarycznej i w uzupełnieniu do informacji pierwotnej.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że domaga się, aby ulice, które ujęła we wniosku, znalazły się w raporcie, z uwagi na to, że nie dostała odpowiedzi na swój wniosek. Radna dodała, że będzie kierowała tę sprawę do NIK. W opinii Radnej nie może być sytuacji, żeby Gmina nie podawała kosztów, a naprawy gwarancyjne odbywały się w sposób taki, jak się odbywają. Radna dodała, że zastanawia się, kto odbierał te naprawy, które jej zdaniem to trzy rozgrzebane ulice, z których żadna nie została naprawiona. Radna wymieniła ulice w Grzędzicach, które zgłosiła we wniosku, a które nie zostały ujęte w raporcie. Ponadto zdaniem Radnej w raporcie nie ma ujętych napraw gwarancyjnych, nie ma kosztów, nie ma chodników w Grzędzicach, nie ma terminu ich wykonania.
Radny Józef Tracz Józef Tracz powiedział, że ma propozycję do Radnych, pracujących w Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, a mianowicie, aby na bazie informacji, których jest kilka, do posiedzenia Komisji w maju przeanalizować to, czego każdy z Radnych oczekuje po tej informacji. Następnie dodał, że ten temat zostałby poruszony w sprawach różnych i ostatecznie najlepiej by było przegłosować w komisji, jakie informacje są niezbędne Radnym, żeby gmina przygotowywała. Podsumowując dodał, że również postara się przygotować propozycję i ma nadzieję, że ten temat ostatecznie uda się uregulować na posiedzeniu Komisji w maju.
Radna Agnieszka Bieniek zwracając się do Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza, powiedziała, że od początku kadencji zgłasza Przewodniczącemu Komisji, jak i Gminie swoje oczekiwania, w jaki sposób powinien być przedstawiany raport odnośnie stanu dróg po okresie zimowym i innych okresach, jak również złożyła propozycję na piśmie, a w chwili obecnej ponownie się oczekuje propozycji, gdzie Radna powiedziała, że swoją rolę wypełniła przedstawiając propozycję, jednak od trzech lat zdaniem Radnej nic nie jest robione w tym temacie. Następnie Radna odniosła się do informacji w formie tabelarycznej, którą Radni wczoraj otrzymali, gdzie w tabeli nie została ujęta ul. Anny Jagiellonki.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Mateusz Jarosz, który w zastępstwie prowadził chwilowo obrady Sesji ze względu na problemy techniczne Przewodniczącego Rady Gminy, poprosił Radną Agnieszkę Bieniek o kulturę wypowiedzi, a następnie odebrał Radnej głos.
Radny Józef Tracz powiedział, że po pierwsze nie ma wymogu czy wzoru, którego Gmina musiałaby się trzymać, przekazując tę informację, po drugie zwracając się do Radnej Agnieszki Bieniek, powiedział, że Komisja wspólnie zadecyduje, które informacje są niezbędne i to jest podstawa do dalszej dyskusji.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że w gminie jest bardzo dużo dróg, spośród których wiele jest w stanie złym i potrzeby w tym zakresie są ogromne. Następnie Przewodniczący odniósł się do dokumentu z 18 listopada 2019 roku, a mianowicie chodzi o harmonogram naprawy dróg na terenie gminy Stargard. Kontynuując powiedział, że zastanawia się czy Radni mieli nad tym dokumentem debatować? Następnie dodał, że były dyskusje prowadzone odnośnie tego, aby Radni pomogli Urzędowi wskazać kierunki i potrzeby, w którym kierunku gmina powinna zmierzać i wyznaczyć te priorytety. Przewodniczący powiedział, że nie wie, czy wszyscy otrzymali ten dokument, który składa się z 18 stron, gdzie są wymienione drogi, działki, jest napisane, jakie jest wypełnienie. Przewodniczący dodał, że postara się to Radnym przesłać, żeby wrócić do tematu i może będzie to jakiś początek do dyskusji dla Komisji.
Radna Agnieszka Bieniek zwracając się do Przewodniczącego powiedziała, że odnosi się on do 2019 czy 2018 roku, a ciężko o tym pamiętać. Następnie Radna dodała, że na bieżąco zgłasza stan dróg. Ponadto powiedziała, że temat dróg jest to temat priorytetowy dla wszystkich mieszkańców gminy, ponieważ wszyscy wiedzą w jakim stanie są drogi gminne. Radna zauważyła, że odnosi się do raportu, który jest teraz przedstawiany na komisji w postaci dwóch kartek i zdaniem Radnej jest niekompletny i niejasny. Następnie dodała, że uzupełnienie do raportu oraz forma tabelaryczna informacji również są niekompletne i niejasne, dodatkowo Radna powiedziała, że pominięta została ul. Anny Jagiellonki, która jest ujęta w raporcie. Radna powiedziała, że na bieżąco odnosi się do stanu dróg i złożyła swoje propozycje na piśmie, jednak do dnia dzisiejszego nic w tym kierunku nie zostało zrobione.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji i braku uwag Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.

AD 19. INFORMACJA WÓJTA GMINY O PRZEJMOWANYCH NIERUCHOMOŚCIACH OD KRAJOWEGO OŚRODKA WSPARCIA ROLNICTWA ORAZ O ICH ZAGOSPODAROWANIU W 2020 ROKU
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie stanowiska Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu odnośnie ww. Informacji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu na posiedzeniu w dniu 26 kwietnia 2021 r., zapoznała się z Informacją Wójta Gminy o przejmowanych nieruchomościach od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz o ich zagospodarowaniu w 2020 roku, Komisja wyrażając swoje stanowisko powyższą informację przyjęła.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji?

Wobec braku głosów w dyskusji i braku uwag Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.

AD 20. OCENA STANU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ NA TERENIE GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie stanowiska Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie ww. informacji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno–Porządkowa i Oświaty na posiedzeniu w dniu 27 kwietnia 2021 r., zapoznała się z informacją Ocena stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy, Komisja wyrażając swoje stanowisko powyższą informację przyjęła.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej informacji?

Wobec braku głosów w dyskusji i braku uwag Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.

AD 21. INFORMACJA GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA TEMAT PROFILAKTYKI REALIZOWANEJ NA TERENIE GMINY ORAZ O WYNIKACH KONTROLI PRZESTRZEGANIA ZASAD OBROTU NAPOJAMI ALKOHOLOWYMI W 2020 ROKU
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie stanowiska Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie ww. informacji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno–Porządkowa i Oświaty na posiedzeniu w dniu 27 kwietnia 2021 r., zapoznała się z Informacją Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na temat profilaktyki realizowanej na terenie gminy oraz o wynikach kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi w 2020 roku, Komisja wyrażając swoje stanowisko powyższą informację przyjęła.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Annę Ładniak o przedstawienie ww. informacji.

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Anna Ładniak powiedziała, że Radni otrzymali Informację, a następnie wyjaśniła odnośnie kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, iż w ubiegłym roku ze względu na panującą pandemię było mniej kontroli, które zaczęły się dopiero na podstawie upoważnienia Wójta z sierpnia 2020. Kierownik wyjaśniła, że przeprowadzono pięć kontroli w dwunastu punktach, gdzie było brak zastrzeżeń. Ponadto dodała, że protokoły z przeprowadzonych kontroli, znajdują się w Urzędzie Gminy. Natomiast jeżeli chodzi o profilaktykę, Kierownik GOPS powiedziała, że jest ona dosyć szeroko prowadzona przez szkoły i w informacji ujęte są te zadania, które udało się zrealizować szkołom pomimo pandemii.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej informacji?

Wobec braku głosów w dyskusji i braku uwag Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.

AD 22. SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ Z ZAKRESU WSPIERANIA RODZINY ZA 2020 R. ORAZ PRZEDSTAWIENIE POTRZEB ZWIĄZANYCH Z REALIZACJĄ ZADAŃ W 2021R.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że w obradach sesji uczestniczy zdalnie Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Anna Ładniak, w związku z tym Radni mogą zadawać pytania do powyższego sprawozdania. Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Annę Ładniak o przedstawienie ww. Sprawozdania.

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Anna Ładniak przedstawiła Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2020 r. oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2021 r.

Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2020 r. oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2021 r. stanowi załącznik nr 32 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec braku głosów w dyskusji i braku uwag stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższe Sprawozdanie do wiadomości.

AD 23. INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI WÓJTA W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM
Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur przedstawiła informację nt. działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.

Informacja Wójta nt. działalności w okresie międzysesyjnym stanowi załącznik nr 33 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji?

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.

AD 24. INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zabierając głos powiedział, że w okresie międzysesyjnym brał udział w spotkaniach z mieszkańcami. Ponadto Przewodniczący dodał, że miał spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych, jak również z przedstawicielami służb państwowych, celem omówienia strategii dla gminy.

AD 25. ODPOWIEDZI NA INTERPELACJE RADNYCH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że na poprzedniej sesji nie zostały złożone interpelacje.

AD 26. WOLNE WNIOSKI I ZAPYTANIA
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak otworzył dyskusję w powyższym punkcie porządku obrad.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że ma pytanie do wszystkich Przewodniczących poszczególnych Komisji, ponieważ od ostatniej sesji w opinii Radnej dużo się zmieniło. Radna powiedziała, że niektóre komisje nie spotykają się i nie mają obrad, a na Komisjach, w których jest członkiem, nie wszystkie uchwały są dyskutowane, tak jak to było przez trzy lata, gdzie Komisje zbierały się i Radni dyskutowali i głosowali nad każdym projektem uchwały, a teraz czegoś takiego nie ma. W związku z tym Radna zapytała, w którym momencie Radni złamali jakieś przepisy, czy przez trzy lata głosując nad wszystkimi projektami uchwał i dyskutując nad nimi, czy teraz, kiedy te zmiany nastąpiły? Radna dodała, że jeżeli te zmiany, które są teraz mają pozostać, a wcześniej było źle, to może powinni wszyscy Radni oddać diety, które pobierali przez trzy lata? Radna powiedziała, że nie wie czym podyktowane są takie zmiany, gdzie jej zdaniem przez trzy lata było dobrze, a od ostatniej sesji jest inaczej.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odpowiadając odwołał się do Statutu Gminy Stargard, do paragrafu 49 ust. 1 i 2 i powiedział, że wynika to ze Statutu, że komisje właściwe opiniują projekty uchwał, natomiast w opinii Przewodniczącego nic nie stoi na przeszkodzie, aby Przewodniczący poszczególnych komisji zwoływali swoje komisje, celem wykonania określonych zadań, a także aby dyskutować nad projektami wszystkich uchwał, ponadto Radni na Sesję zapoznają się z całym materiałem i z wszystkimi projektami uchwał. Przewodniczący wyjaśnił, że na Sesję potrzebne są opinie właściwych komisji.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że przez trzy lata wszystko działało, a teraz nagle są zmiany, w związku z tym dodała, że zastanawia się z czego to wynika. Radna powiedziała, że rozumie Statut, tylko że o tym Statucie żaden z Przewodniczących nie mówił od początku kadencji, tylko nagle teraz są zmiany. Radna zwracając się do Przewodniczących Komisji, powiedziała, że uważa, iż nic nie stoi na przeszkodzie, żeby od następnych posiedzeń komisji dyskutować nad każdym projektem uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby komisje dyskutowały nad każdym projektem uchwały, natomiast opinie do projektu uchwały przedkładają właściwe komisje.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że nie rozumie, dlaczego nagle Przewodniczący poszczególnych Komisji, od ostatniej sesji wprowadzili zmiany? W związku z tym Radna powiedziała, że ma nadzieję, iż komisje będą debatować nad każdym projektem uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że tę kwestię zostawia poszczególnym Przewodniczącym Komisji, jeżeli Radny ma potrzebę, to wystarczy o tym powiedzieć, żeby dyskutować każdą uchwałę, która pojawia się na sesji, natomiast zasada jest taka, że opiniuje tylko komisja właściwa.
Radna Monika Nikołajew zwracając się do Radnej Agnieszki Bieniek, powiedziała, że to było dwie sesje temu, ponadto w posiedzeniu komisji jest punkt wolne wnioski i wówczas można rozmawiać na temat każdej uchwały i ją omawiać. Następnie odniosła się do tematu diet poruszonego przez Radną Agnieszkę Bieniek i powiedziała, że Radna za każdym razem mówi, żeby oddać diety, ale to nie o to chodzi, ponieważ Radni otrzymują dietę za swoją pracę.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że nie przypomina sobie, żeby było głosowanie nad jakimikolwiek zmianami. Radna dodała, że przypomina tylko sobie punktowanie Radnej Agnieszki Lendy przez Radnego Grzegorza Stępnia. Natomiast jeżeli chodzi o diety, powiedziała, że nikogo nie rozlicza, bo wie, ile sama ma kosztów. Radna odnośnie zmian dodała, że zdała pytanie, w którym momencie Rada złamała przepisy wcześniej czy teraz, ponieważ wcześniej wszystkie komisje debatowały nad wszystkimi projektami uchwał, wszystkie projekty brane były pod uwagę, a teraz są nagle zmiany. Następnie odniosła się do tematu diet. Radna dodała, że widzi, jak są prowadzone posiedzenia i to zaczęło ją niepokoić.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zwracając się do Radnej Agnieszki Bieniek, powiedział, że odsyła Radną do Statutu, ponieważ tam jest wszystko jasno i wyraźnie napisane, a jedyna zmiana to, że komisje nie opiniują wszystkich uchwał, a jedynie są wydawane opinie komisji właściwych do poszczególnych projektów uchwał.
Radna Agnieszka Bieniek dodała, że szkoda tylko, iż nie od początku kadencji Radni są o tym informowani.
Zastępca Wójta Dorota Mazur zabierając głos, powiedziała, że chciałaby przekazać informacje, które od poniedziałku starała się zebrać w odpowiedzi na pytania Radnych podczas ostatnich Komisji. Odnośnie pytania Radnego Krzysztofa Kowalczyka na temat światłowodu, w których miejscowościach prowadzone są sieci przez operatora Orange, Pani Wójt wyjaśniła, że są to miejscowości Trzebiatów, Lubowo, Rogowo, Lipnik, Strachocin, Strzyżno, Krąpiel, Sułkowo, Witkowo Pierwsze, Witkowo Drugie, Kiczarowo, Święte i Sowno. Na drugie pytanie Radnego Krzysztofa Kowalczyka, jaka jest sytuacja, jeśli chodzi o lokalizację w miejscowości Krąpiel sklepu „Dino”, Pani Wójt poinformowała, że 22 kwietnia br. wpłynął wniosek inwestora o zmianę decyzji o warunkach zabudowy. Następnie Zastępca Wójta powiedziała, że podczas Komisji było pytanie Radnej Agnieszki Lendy odnośnie kosztów, jakie Gmina poniosła przez ostatnie trzy lata na remonty i na naprawę ul. Spacerowej w Grzędzicach. Odpowiadając Pani Wójt powiedziała, że w 2017 r. to kwota 209 118, 76 zł, w 2018 r. kwota 4 612, 50 zł, w 2019 r. kwota 10 700 zł i w 2020 r. kwota w wysokości 18 680 zł. Zastępca Wójta wyjaśnia, że tyle było wydane na remont tej drogi, która nadal nie jest we właściwym stanie, ponieważ dopóki będą trwały budowy w Grzędzicach i będą kolejne tereny rozbudowywane, te główne ulice Gryfa, Spacerowa, Podleśna będą terenami, po których przejeżdża ciężki sprzęt z materiałami budowlanymi, który ten wyremontowany odcinek będzie niszczył. W odpowiedzi na kolejny temat przywołany przez Radną Agnieszkę Lendę, który dotyczył nieruchomości w miejscowości Grzędzice, gdzie chodzi o działki gminne i jest to teren w centrum miejscowości przy ul. Lipowej. Pani Wójt wyjaśniła, że temat dotyczy dwóch odrębnych postępowań, gdzie wysłane zostały zawiadomienia do stron postępowania o zakończeniu i możliwości zapoznania się z aktami sprawy i wnoszenia uwag, z uwagi na to, że w tej sprawie wpłynęła lista osób, które wyrażają sprzeciw, w związku z tym do wszystkich osób zostało wysłane zapytanie o wykazanie swojego interesu prawnego. Następnie Pani Wójt odniosła się do kwestii związanych z gospodarką odpadami i przekazała informację na temat wysokości zaległości, dochodów otrzymanych w roku bieżącym, kosztach upomnień i ilości wystawionych tytułów wykonawczych. Następnie Pani Wójt przekazała informację o wizjach w terenie i powiedziała, że pracownicy Urzędu dokonują wizji w terenie, gdzie sprawdzane są obiekty użyteczności publicznej będące we władaniu Gminy, a mianowicie ich tan techniczny po sezonie zimowym, a także pod kątem nieprawidłowości w zakresie złożonych deklaracji odpadowych i deklaracji podatkowych przez mieszkańców, a następnie Pani Wójt poinformowała, w jakich miejscowościach odbyły się ostatnie wizje oraz o ilości stwierdzonych nieprawidłowości.
Radna Agnieszka Bieniek pokazała teczkę z dokumentami, gdzie wszystkie dotyczą ul. Spacerowej, a następnie zwracając się do Zastępcy Wójta, zapytała, czy Pani Wójt chce powiedzieć, że tej ulicy nie opłaca się naprawiać, bo jest duże natężenie na niej ruchu i będzie wiecznie psuta? Następnie powiedziała, że w związku z tym trzeba tę drogę tak przygotować, żeby ciężki transport mógł mieć przejezdność, ponieważ jest to główna droga do innych posesji, do innych dróg i na cmentarz. Radna powiedziała, że w jej opinii od kilku lat jest marnotrawstwo pieniędzy na ulicę Spacerową, gdzie naprawa jest do pierwszego deszczu, po czym jest dziura na dziurze. Radna powiedziała, że ta droga musi być naprawiona. Następnie dodała, że należy położyć tam, jak Gmina zaplanowała płyty jako tymczasowe rozwiązanie, a następnie, żeby powstał projekt, żeby można było przeprowadzić etapami generalny, kompleksowy remont tej ulicy. Radna dodała, że drogi, które mają duże natężenie w innych miejscowościach też są naprawiane, a wiadomo, jak są potężne Grzędzice i wiadomo jakie jest natężenie ruchu na tej drodze. Zdaniem Radnej ul. Spacerowa wymaga przejezdności i wymaga w chwili obecnej rozwiązania tymczasowego do czasu realizacji kompleksowego remontu tej drogi.
Zastępca Wójta Dorota Mazur wyjaśniła, że nie powiedziała, iż nie jest zasadne remontowanie tej drogi, ponieważ uważa, że jest to zasadne. Natomiast Pani Wójt powiedziała, że poinformowała o kosztach, które z budżetu gminy od 2017 zostały zainwestowane w tę drogę i dodała, że poinformowała również o tym, że te wszystkie starania, żeby droga była przejezdna są niweczone z uwagi na ciężki sprzęt.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że jeżeli Pani Wójt twierdzi, że jest zasadność naprawy tej drogi, to bardzo cieszy Radną. Następnie powiedziała, że do tej pory nic w tym temacie Gmina nie zrobiła, oprócz cząstkowych napraw, a to w opinii Radnej jest marnotrawstwem pieniędzy gminnych. Radna powiedziała, że ma nadzieje, iż problem tej ulicy zakończy się pozytywnie i wierzy w dobre zamiary Gminy w tej kwestii, ponadto liczy razem z mieszkańcami, że ta droga zostanie teraz tymczasowo przejezdna na dłuższy czas do momentu, aż rozpoczną się kompleksowe i generalne remonty tej drogi.

Wobec wyczerpania dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję w tym punkcie porządku obrad.

AD 27. USTALENIE TERMINU NASTĘPNEJ SESJI
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak ustalił termin zwołania XXVII Sesji Rady Gminy Stargard na dzień 21 maja 2021 r. o godz. 10.00. Ponadto Przewodniczący powiedział również o wstępnym terminie sesji w czerwcu.

AD 28. ZAMKNIĘCIE OBRAD SESJI
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec wyczerpania porządku obrad podziękował wszystkim za udział i o godzinie 13.05 zamknął obrady XXVI Sesji Rady Gminy Stargard.

Przewodniczący Rady Gminy

Sebastian Janiak

 

Protokołowała:
Aleksandra Kowal

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Aleksandra Kowal 29-04-2021 08:51
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Aleksandra Kowal 29-04-2021
Ostatnia aktualizacja: Aleksandra Kowal 14-05-2021 10:14