Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Stargard

- Protokół nr XXI/20

Protokół nr XXI/20
z obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard
z dnia 26 listopada 2020 r. w trybie zdalnym

AD 1. OTWARCIE OBRAD XXI SESJI RADY GMINY STARGARD
Obrady XXI Sesji Rady Gminy Stargard prowadził Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak, który dokonał otwarcia obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard w dniu 26 listopada 2020 roku o godz. 10.00 i poinformował, że XXI Sesja Rady Gminy Stargard odbywa się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (zdalny tryb obradowania).
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak wyjaśnił, że podstawą prawną zdalnego trybu obradowania jest art. 15zzx ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak przywitał wszystkich uczestników obrad sesji, Radnych oraz Wójta Gminy Stargard Jerzego Makowskiego, Zastępcę Wójta Gminy Dorotę Mazur, Sekretarz Gminy Jadwigę Michalską, Skarbnik Gminy Bernadetę Kubicką oraz Radcę Prawnego Krzysztofa Judka, a także wszystkich oglądających obrady sesji.

AD 2. STWIERDZENIE QUORUM
Na podstawie listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał listę obecności, Radni po kolei zgłaszając się, potwierdzali swoją obecność. Po odczytaniu listy obecności, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych było 14 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad. W trakcie sprawdzania obecności nieobecny był Radny Remigiusz Zakrzewski (nieobecność usprawiedliwiona), który dołączył do obrad sesji o godzinie 10.21

AD 3. ZATWIERDZENIE PORZĄDKU OBRAD
Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak wyjaśnił, że Radni przed Sesją, w terminie określonym w §23 Statutu Gminy Stargard, otrzymali porządek obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard wraz z uchwałami i wszystkimi materiałami na sesję.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał porządek obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard, który przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard
2. Stwierdzenie quorum
3. Zatwierdzenie porządku obrad
4. Przyjęcie protokołu Nr XX/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 16 października 2020 r.
5. Interpelacje radnych
6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy
7. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania wniosku o uznanie lasów za ochronne, na terenie Gminy Stargard, będących w zarządzie Nadleśnictwa Dobrzany
8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
9. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych
10. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na terenie gminy Stargard na lata 2020-2024
11. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 r.”
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r.
13. Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych
14. Informacja Wójta Gminy na temat zakresu inwestycji publicznych dotyczących infrastruktury technicznej i społecznej realizowanych przez Gminę – Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
15. Analiza wykonania budżetu gminy za III kwartały 2020 roku – Opinia Komisji Rewizyjnej
16. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Stargard w roku szkolnym 2019/2020
17. Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym
18. Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym
19. Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji
20. Wolne wnioski i zapytania
21. Ustalenie terminu następnej sesji
22. Zamknięcie obrad sesji.

Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak poinformował, że wpłynął wniosek Komisji Skarg, Wniosków i Petycji podpisany przez Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Pawła Żmudę o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców miejscowości Lipnik.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał ww. wniosek wraz z uzasadnieniem wprowadzenia przedmiotowego projektu uchwały do porządku obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard, w którym Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w imieniu komisji wniósł o procedowanie ww. projektu uchwały, w związku z wypracowaniem przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji na posiedzeniu w dniu 19 listopada 2020 r., stanowiska Komisji odnośnie rozpatrzenia przedmiotowej skargi, które zostało przedstawione w uzasadnieniu do projektu uchwały oraz terminów wynikających z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
Wniosek Komisji Skarg, Wniosków i Petycji stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak otworzył dyskusję na temat przedmiotowego wniosku i zapytał, czy są pytania, uwagi?
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do porządku obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard, punktu 14. dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców miejscowości Lipnik.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad wnioskiem o wprowadzenie do porządku obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard punktu 14. dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców miejscowości Lipnik, stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o wprowadzenie do porządku obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard, punktu 14. dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców miejscowości Lipnik.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak zapytał, czy są jeszcze wnioski do porządku obrad?

Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że chciałaby złożyć wniosek dotyczący zdjęcia z porządku obrad, dwóch uchwał, a następnie Radna przedstawiła swoje uzasadnienie do złożonego wniosku. Radna powiedziała, że wnioskuje o ściągnięcie z porządku obrad punktu 8 tj. podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz punktu 9 tj. podjęcie uchwały  w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych. Radna uzasadniając swój wniosek powiedziała, że w związku z tym, że jest pandemia i ciężkie czasy, więc zdaniem Radnej nie powinno podnosić się podatków, zwłaszcza w części dotyczącej przedsiębiorców, ponieważ ten rok jest i był trudny, i spowodował znaczne uszczuplenie przychodów dla pracodawców, a ludziom żyje się coraz gorzej, ponieważ ludzie albo stracili pracę, albo mniej zarabiają. Radna dodała, że uważa, iż powinno się wyjść z propozycją pomocy sektorowi, który płaci, wysokie podatki, a nie podnosić podatki. Wyrażając swoją opinię powiedziała, że Radni powinni zastanowić się nad obniżeniem podatków, albo nad pozostawieniem ich na poziomie z roku 2020.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że te uchwały muszą być procedowane na dzisiejszej sesji, ponieważ wynika to z ustawy o finansach publicznych oraz z Ordynacji podatkowej, następnie dodał, że Rada może obniżyć stawki podatków, jeżeli będzie taki wniosek.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że w takim razie może złożyć swoje wnioski dotyczące obniżenia stawek podatków do poziomu z roku 2020, w trakcie dyskusji nad ww. uchwałami
W związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał Radną, czy wycofuje swój wniosek?
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że wycofuje swój wniosek ze względu na to, że będzie dyskusja w każdym z punktów dotyczących ww. uchwał i wówczas złoży wniosek w odpowiednim czasie.

O godzinie 10.21 do obrad Sesji dołączył Radny Remigiusz Zakrzewski.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak zapytał, czy są jeszcze wnioski do porządku obrad?
Wobec braku innych wniosków do porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał porządek obrad po zmianie, który przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard
2. Stwierdzenie quorum
3. Zatwierdzenie porządku obrad
4. Przyjęcie protokołu Nr XX/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 16 października 2020 r.
5. Interpelacje radnych
6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy
7. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania wniosku o uznanie lasów za ochronne, na terenie Gminy Stargard, będących w zarządzie Nadleśnictwa Dobrzany
8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
9. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych
10. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na terenie gminy Stargard na lata 2020-2024
11. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 r.”
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r.
13. Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych
14. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców miejscowości Lipnik
15. Informacja Wójta Gminy na temat zakresu inwestycji publicznych dotyczących infrastruktury technicznej i społecznej realizowanych przez Gminę – Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu
16. Analiza wykonania budżetu gminy za III kwartały 2020 roku – Opinia Komisji Rewizyjnej
17. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Stargard w roku szkolnym 2019/2020
18. Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym
19. Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym
20. Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji
21. Wolne wnioski i zapytania
22. Ustalenie terminu następnej sesji
23. Zamknięcie obrad sesji.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod głosowanie porządek obrad XXI Sesji Rady Gminy Stargard po zmianie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad zatwierdzeniem porządku obrad po zmianach, stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, zatwierdziła porządek obrad po zmianie i według tego porządku obradowała podczas XXI Sesji Rady Gminy Stargard.

AD 4. PRZYJĘCIE PROTOKOŁU NR XX/20 Z OBRAD SESJI RADY GMINY STARGARD, KTÓRA ODBYŁA SIĘ W DNIU 16 PAŹDZIERNIKA 2020 R.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że Protokół nr XX/20 z obrad XX Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 16 października 2020 r. został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Stargard, ponadto była możliwość zapoznania się z protokołem w Biurze Rady. Jednocześnie Przewodniczący Rady Gminy powiedział, iż uwag do protokołu nie zgłoszono, w związku z tym zaproponował przyjęcie powyższego protokołu bez odczytywania i zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu Nr XX/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu16 października 2020 r. bez odczytywania.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad przyjęciem protokołu Nr XX/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 16 października 2020 r., stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, przyjęła protokół z obrad XX Sesji Rady Gminy z dnia 16 października 2020 r.

AD 5. INTERPELACJE RADNYCH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał Radnych, czy ktoś zgłasza interpelacje.
Interpelacji nie zgłoszono.

AD 6. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA ZAWARCIE KOLEJNEJ UMOWY DZIERŻAWY NIERUCHOMOŚCI STANOWIĄCEJ WŁASNOŚĆ GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania,15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXI/197/20z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie w wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, która stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

AD 7. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZAOPINIOWANIA WNIOSKU O UZNANIE LASÓW ZA OCHRONNE, NA TERENIE GMINY STARGARD, BĘDĄCYCH W ZARZĄDZIE NADLEŚNICTWA DOBRZANY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie zaopiniowania wniosku o uznanie lasów za ochronne, na terenie Gminy Stargard, będących w zarządzie Nadleśnictwa Dobrzany, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur zabierając głos odczytała pytanie sformułowane przez Radnego Grzegorza Stępnia na czacie, a mianowicie, czy Nadleśnictwo w Dobrzanach złożyło sprawozdanie z ostatnich dziesięciu lat, ze swoich działań ma rzecz ochrony doliny rzeki Krąpiel, a następnie ustosunkowała się do powyższego pytania i poinformowała, że złożenie sprawozdania nie jest wymagane do złożonego przez Nadleśnictwo wniosku.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania,14 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXI/198/20z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie zaopiniowania wniosku o uznanie lasów za ochronne, na terenie Gminy Stargard, będących w zarządzie Nadleśnictwa Dobrzany, która stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

AD 8. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE OKREŚLENIA WYSOKOŚCI STAWEK PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja 3 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” (3 Radnych było nieobecnych), zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja 4 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się” zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 4 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się” zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że w związku z uzasadnieniem, które złożyła na początku, chciałaby w tym punkcie złożyć wniosek. Następnie Radna złożyła wniosek o obniżenie lub pozostawienie stawek podatków na tym samym poziomie w stosunku do roku 2020.
Radny Paweł Żmuda powiedział, że zgłoszony wniosek przez Radną Agnieszkę Bieniek będzie miał wpływ na kalkulacje związane z ustaleniem budżetu na rok 2021. Następnie zapytał Radną, czy jest zdecydowana, którą pozycję w budżecie chce zmienić? Kontynuując powiedział, że z takim wnioskiem Radna miała prawo wraz z grupą radnych wystąpić i złożyć go przed sesją, aby kwestia ewentualnego obniżenia stawek omawiana była na poszczególnych komisjach. Radny powiedział, że w jego ocenie ten wniosek spowoduje bałagan przy procedowaniu uchwał podatkowych.
Radna Agnieszka Bieniek (ad vocem) w odniesieniu do słów Radnego Pawła Żmudy, powiedziała, że ma prawo złożyć wniosek w każdej chwili tj. na komisji i na sesji. Radna powiedziała, że na komisjach padła informacja, że obniżenie stawek jest możliwe, gdzie Pani Skarbnik, miała Radnym przed sesją przedstawić, czy Radni mogą uchwalić obniżenie stawek podatków. Na pytanie, który z punktów, chciałaby obniżyć, jeżeli chodzi o podatek, odpowiedziała, że wszystkie, ponieważ ludziom należy pomóc, szczególnie ze względu na sytuację spowodowaną koronawirusem, przez którą ludziom żyje się coraz gorzej. Radna powiedziała, że należy zrobić coś dobrego dla ludzi, w związku z tym trzeba zostawić inwestycje gminne, ponieważ Gmina sobie poradzi, a ludzie sobie nie poradzą.
Radny Józef Tracz zabierając głos powiedział, że temat stawek podatków wraca co roku i jest to trudny temat, ponieważ trzeba podjąć decyzję, odnośnie wysokości podatku. Zdaniem Radnego zaproponowana podwyżka podatku jest bardzo niska, jedynie o stopę inflacji, następnie powiedział, że należy pamiętać o potrzebach Gminy i o potrzebach mieszkańców, którzy cały czas zgłaszają je i oczekują napraw i wydatków inwestycyjnych ze strony Gminy, więc w opinii Radnego należy rozważyć głosowanie przy złożonym przez Radną wniosku, ponieważ należy patrzeć pod kątem oczekiwań mieszkańców.
Radna Agnieszka Bieniek (ad vocem) w odniesieniu do wypowiedzi Radnego Józefa Tracza, zapytała, czy Gmina jest dla ludzi, czy ludzie dla Gminy? Radna powiedziała, że rozumie, iż są inwestycje gminne i są one dla wszystkich mieszkańców gminy. Radna wyjaśniła, że mówi o pojedynczych przedsiębiorcach, pracodawcach, ludziach, którzy ciężko pracują, którym obecnie jest bardzo ciężko z powodu COVID-u, dlatego należy im pomóc. Radna powiedziała, że inwestycje gminne mogą być nadal prowadzone, może nie na taką skalę jakby wszyscy tego chcieli, ale ludzie też muszą za coś żyć. Radna dodała, że jeżeli chodzi o inwestycje, to można starać się o dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.
Radny Józef Tracz powiedział, że mieszkańcy czy przedsiębiorcy mają prawo skorzystać z pomocy i wystąpić o zwolnienie z podatku. Radny wyjaśnił. że podniesienie stawek podatku nie zamyka żadnej drogi pomocowej.
Radny Maciej Lipka zapytał, czy Gmina ma analizę skutków finansowych dla Gminy i budżetu przyszłorocznego, co jest o tyle istotne, że wówczas, zmiana, która by ewentualnie nastąpiła, czyli obniżenie, czy wyrównanie stawek podatków w stosunku do roku bieżącego, skutkowałoby niestety zdjęciem wielu zadań, które Gmina jest zobowiązana wykonywać dla mieszkańców, a wiadomo, że oczekiwania mieszkańców są bardzo wysokie. W związku z tym Radny zapytał, czy Pan Wójt posiada analizę skutków finansowych dla Gminy w tym zakresie?
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że chciałaby zwrócić uwagę, że otrzymuje telefony od mieszkańców z prośbą o pomoc, w związku z tym Radna zadzwoniła do GOPS.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Mateusz Jarosz powiedział, że w jego ocenie wypowiedź Radnej Agnieszki Bieniek jest sprzeczna z tym, co Radna umieszcza na portalu społecznościowym, ponieważ w chwili obecnej prosi o obniżenie stawek podatku, a na portalu społecznościowym prosi Wójta o wyjaśnienie, dlaczego nie pojawiło się w projekcie budżetu na 2021 rok zadanie przebudowa i budowa jednej z ulic w Grzędzicach. Następnie powiedział, że nie rozumie Radnej Agnieszki Bieniek, dlaczego z jej strony padają słowa, żeby odpuścić inwestycje.
Radna Agnieszka Bieniek (ad vocem) zwracając się do Wiceprzewodniczącego Rady, powiedziała, aby nie rozmijał się z prawdą i jeżeli śledzi on profil Radnej na portalu społecznościowym, to powinien zwrócić uwagę, że to co jest na papierze obiecane, powinno być ujęte w budżecie. Radna wyjaśniła, że w jej wypowiedzi, chodziło o to, że jeżeli są jakieś inwestycje zaplanowane, to można je zaplanować, ale na mniejszą skalę. Następnie dodała, że cały czas mówi o tym, jak pomóc ludziom i przedsiębiorcom.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał treść wniosku złożonego przez Radną Agnieszkę Bieniek w brzmieniu: wniosek radnej Agnieszki Bieniek dotyczący poprawki do projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości o zastosowanie stawek podatków z roku 2020, a następnie zwrócił się do Radnej i zapytał, czy akceptuje treść wniosku?
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że akceptuje treść wniosku.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak następnie zamknął dyskusję i poddał wniosek Radnej Agnieszki Bieniek dotyczący poprawki do projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości o zastosowanie stawek podatków z roku 2020, pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad wnioskiem Radnej Agnieszki Bieniek  dotyczącego poprawki do projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości o zastosowanie stawek podatków z roku 2020, stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 3 głosami „za”, przy 12 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, nie przyjęła wniosku Radnej Agnieszki Bieniek  dotyczącego poprawki do projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości o zastosowanie stawek podatków z roku 2020.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 12 głosami „za”, przy 3 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXI/199/20 z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, która stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

AD 9. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE USTALENIA STAWEK PODATKU OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja zaopiniowała projekt uchwały, w następujący sposób, a mianowicie 4 głosy „wstrzymujące się”, 1 głos przeciw, 2 Radnych było nieobecnych. Kontynuując Przewodniczący Komisji wyjaśnił, z czego wynikało takie głosowanie komisji nad powyższym projektem uchwały i powiedział, że w trakcie omawiania projektu uchwały, pojawiło się zapytanie dotyczące punktu 7, tj. podatku od autobusów. Przewodniczący podkreślił, że pomimo tego, iż Radni są świadomi tego, że przedsiębiorcy mogą zwrócić się o pomoc w zakresie zwolnienia z podatku, na Komisji padło zapytanie, czy ewentualnie nie można by obniżyć tych stawek, gdzie Pan Wójt miał to sprawdzić, jednak do chwili obecnej Radni nie otrzymali odpowiedzi w tym zakresie.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja 3 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 3 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się” zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że w tym punkcie składa wniosek o obniżenie lub ewentualnie pozostawienie podatku dla przedsiębiorców na poziomie stawek z roku 2020, ponieważ w odniesieniu do wcześniejszej wypowiedzi, chciałaby zwrócić uwagę, iż jest to sektor, który płaci najwięcej podatków, więc Radni nie powinni obciążać przedsiębiorców podwyżką podatku, szczególnie ze względu na sytuację związaną z pandemią.
Radny Józef Tracz poprosił o skierowanie pytania z posiedzenia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, do Wójta, ponieważ komisja do tej pory nie otrzymała odpowiedzi.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że Wójt w tym momencie jest nieobecny, ponieważ uczestniczy w wideokonferencji z Marszałkiem Województwa Zachodniopomorskiego.
Zastępca Wójta Dorota Mazur poinformowała, że Wójt jest chwilowo zajęty, natomiast w tym temacie wypowie się Pani Skarbnik.
Skarbnik Gminy Bernadeta Kubicka powiedziała, że obniżenie stawek od środków transportowych, jest możliwe, jednak Regionalna Izba Obrachunkowa zaleca w tym względzie ostrożność. Ponadto Pani Skarbnik powiedziała, że przedsiębiorcy mają możliwość skorzystania z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, gdzie ordynacja podatkowa daje taką możliwość, ponadto przedsiębiorcy, mogą wystąpić do Wójta w sprawie odroczenia płatności podatku lub rozłożenia podatku na raty. Następnie powiedziała, że przedsiębiorcy mogą wystąpić o odroczenie lub rozłożenie na raty spłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami albo o umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej.
Radna Agnieszka Bieniek zwracając się do Radnych, poprosiła o poparcie wniosku, który złożyła, ponieważ już w tej chwili Radna otrzymuje wiadomości sms od ludzi na temat tych dwóch uchwał.
Radny Krzysztof Kowalczyk odnosząc się do wniosku Radnej Agnieszki Bieniek, powiedział, że jest za tym, aby ten wniosek poprzeć. Radny powiedział, że trzeba liczyć się z tym, iż wpływy do budżetu będą niższe, ale patrząc na sytuację i to co się może wydarzyć na początku roku, może się okazać, że problemy finansowe mogą mieć wszyscy, łącznie z przedsiębiorcami. Radny wyjaśnił, że zostawienie stawek na poziomie z roku 2020 byłoby z korzyścią dla przedsiębiorców.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 11.05 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 11.15 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji, a następnie sprawdzając obecność, stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych po przerwie było 15 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał treść wniosku złożonego przez Radną Agnieszkę Bieniek, w brzmieniu: wniosek Radnej Agnieszki Bieniek  dotyczący poprawki do projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych o zastosowanie stawek podatków z roku 2020, a następnie zwracając się do Radnej Agnieszki Bieniek zapytał, czy akceptuje treść wniosku?
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że akceptuje treść wniosku.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie wniosek Radnej Agnieszki Bieniek dotyczący poprawki do projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych o zastosowanie stawek podatków z roku 2020.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad wnioskiem Radnej Agnieszki Bieniek  dotyczącym poprawki do projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych o zastosowanie stawek podatków z roku 2020, stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 4 głosami „za”, przy 10 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, nie przyjęła wniosku Radnej Agnieszki Bieniek dotyczącego poprawki do projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych o zastosowanie stawek podatków z roku 2020.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 10 głosami „za”, przy 4 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXI/200/20 z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych, która stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

AD 10. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA WIELOLETNIEGO PLANU ROZWOJU I MODERNIZACJI URZĄDZEŃ WODOCIĄGOWYCH I URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH NA TERENIE GMINY STARGARD NA LATA 2020-2024
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na terenie gminy Stargard na lata 2020-2024, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że na ostatnich posiedzeniach komisji, były rozmowy z przedstawicielami Wodociągów Zachodniopomorskich. Radna powiedziała, że ma nadzieje, iż powstanie nowej hydroforni w miejscowości Lipnik, spowoduje, że miejscowość Grzędzice będzie lepiej zasilana w wodę, a mieszkańcy miejscowości nie będą mieli już problemów, tak jak to się działo do tej pory zwłaszcza latem, kiedy był brak wody lub słabe ciśnienie wody. Radna powiedziała, że nowa hydrofornia, to jest dobre rozwiązanie, ale trzeba wziąć pod uwagę, że na terenie Grzędzic są stare rury azbestowe, więc może się okazać, iż przy większym ciśnieniu wody, te rury mogą popękać. Natomiast odnośnie rur azbestowych, Radna powiedziała, że trzeba je zacząć wymieniać na terenie całej gminy i starać się o dofinansowania na ich wymianę.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXI/201/20 z dnia 26 listopada 2020 r.w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na terenie gminy Stargard na lata 2020-2024, która stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

AD 11. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA „ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY STARGARD Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA 2021 R.”
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 r.”, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję projekt ww. uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosów „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXI/202/20z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 r.”, która stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

AD 12. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN BUDŻETU GMINY NA 2020 R.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r., a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję projekt ww. uchwały.

Radna Agnieszka Bieniek zabierając głos odniosła się do strony 14 projektu uchwały, gdzie w dziale 600, rozdziale 60016 drogi publiczne gminne jest zwiększenie o 118 338,00 zł na modernizację drogi przy remizie w Żarowie. Radna powiedziała, że na komisjach poruszała ten temat i Radni dowiedzieli się, że pojawienie się tego zadania to decyzja, którą podjął Wójt, sugerując się i patrząc pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa ludziom tej miejscowości. Radna powiedziała, że jak najbardziej każda miejscowość potrzebuje wsparcia i inwestycji, więc w tym wypadku należy się przychylić do tej decyzji. Jednak Radna powiedziała, że ma prośbę, aby Wójt nie zapominał o bezpieczeństwie też w innych miejscowościach, chociażby w Grzędzicach, gdzie jest niedokończona inwestycja i ludzie chodzą po drogach i rondach, ponieważ nie zostały dokończone chodniki. Ponadto prosi, aby Wójt, podejmując sam takie decyzje, bez porozumienia z Radnymi, żeby nie odbywało się to kosztem innych miejscowości.
Radny Maciej Lipka w nawiązaniu do omawianego punktu projektu uchwały, powiedział, że decyzja Wójta w sprawie uruchomienia tego zadania jest podyktowana i poparta wieloletnimi staraniami mieszkańców miejscowości Żarowo. Radny zwrócił uwagę, iż jest to droga, która prowadzi od drogi powiatowej Stargard-Goleniów, przy Remizie i cmentarzu do zabudowań mieszkańców, którzy mieszkają tam od kilkudziesięciu lat, ponadto przy tej drodze są zakłady, firmy, ludzie, którzy prowadzą działalności gospodarcze, którzy odprowadzają podatki do budżetu gminy. Radny powiedział, że mówienie o tym, że ta droga weszła tak późno decyzją Wójta jest niewłaściwe, ponieważ starania o tę drogę były od wielu lat. Radny podkreślił, że ta droga jest w bardzo złym stanie technicznym, na której ludzie niszczą samochody, dodatkowo w chwili obecnej przy tej drodze budują się mieszkańcy. Radny dodał, że trzeba podkreślić, iż mówiąc o tej drodze, jest mowa o potrzebie mieszkańców, która była artykułowana od wielu lat. W opinii Radnego remont tej drogi jest bardzo potrzebny, szczególnie, że wielokrotnie była dyskusja na temat potrzeby remontu tej drogi. Radny powiedział, że kwota 118 tys. zł to nie jest duża kwota w stosunku do potrzeb, które są na tej drodze, ponieważ jest to droga stokowa, która przy każdych większych opadach deszczu spływa, ponadto pojawiają się kolejne nowe wyrwy i kolejne dziury, stąd konieczna jest naprawa i zrealizowanie tego zadania.
Radny Józef Tracz powiedział, że chciałby podkreślić i zwrócić uwagę na zdanie modernizacja drogi przy remizie w Żarowie, które się pojawiło oraz na kwestię, że Wójt sam podjął decyzję. Radny przypomniał, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu poprzedniej kadencji, jak i obecnej w protokołach pokontrolnych z kontroli w terenie, wskazywała kilkakrotnie tę drogę do niezbędnego remontu ze względu na faktyczny stan zagrożenia dla przejeżdżających tam pojazdów. Radny powiedział, że Wójt wpisując to zadanie zapewne brał pod uwagę taki wykaz pokontrolnych wizyt Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu w terenie, a także petycje i zapytania mieszkańców w tym temacie.
Radny Krzysztof Kowalczyk powiedział, że cieszy fakt, że jest zmiana do budżetu i zostanie zrobiona ta droga. Ponadto powiedział, że przyznaje rację Radnemu Józefowi Traczowi, iż Komisja w poprzedniej oraz w obecnej kadencji jeździła na tę drogę. Radny dodał, że ma nadzieje, iż ta droga zostanie dobrze zrobiona. Następnie odniósł się do kolejnego punktu porządku obrad, gdzie jest podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców Lipnika, którzy także wskazywali drogi do remontu i powiedział, że należy się zastanowić, czy to nie było akurat najważniejsze z rzeczy, o które mieszkańcy prosili. Radny powiedział, że jest jeszcze jedna kwestia przy okazji zmian do budżetu w dziale 801, w rozdziale 80113, gdzie jest zmniejszenie z tytułu dowożenia uczniów do szkół o kwotę 220 tys. zł. Radny stwierdził, że nie rozumie, dlaczego ta zmiana nie została wprowadzona w maju, kiedy była podejmowana uchwała dotycząca zabrania środków w wysokości 100 tys. zł na zakup szatni kontenerowej w Krapielu, ponieważ była potrzeba zrobienia remontu remizy OSP Żarowo. Radny powiedział, że w tamtym momencie było już wiadomo, że te środki na dowóz dzieci nie będą wykorzystane, a te środki dopiero są zmniejszane w listopadzie.
Radna Agnieszka Lenda powiedziała, że musi się odnieść do wypowiedzi Radnego Krzysztofa Kowalczyka i podziękowała za wsparcie mieszkańców miejscowości Lipnik, natomiast dodała, że jako Radna i mieszkanka tej miejscowości doskonale zna potrzeby miejscowości i na posiedzeniach komisji szczegółowo na te tematy rozmawia z Wójtem. Następnie dodała, że jeżeli chodzi o decyzję Wójta, to wyjaśnił ją. Kontynuując powiedziała, że Rada musi podejmować decyzje oraz ufać podejmowanym decyzjom przez Wójta. Następnie podkreśliła, że Radni nie są Radnymi tylko swoich miejscowości, ale całej gminy.
Radny Józef Tracz odnośnie wypowiedzi Radnego Krzysztofa Kowalczyka, czy można było przewidzieć nadwyżkę z tytułu dowozu dzieci do szkół, powiedział, że chciał przypomnieć, że te informacje zarówno Wójt, jak i wszyscy czerpią z ogłoszeń Prezesa Rady Ministrów, a kwestia zamknięcia szkół cały czas była niepewna, dopiero od niedawna wiadomo, że szkoły będą nieczynne do stycznia, w związku z tym, to jest najlepszy czas, aby te środki przesunąć.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXI/203/20 z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r., która stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.

AD 13. PODJĘCIE UCHWAŁY ZMIENIAJĄCEJ UCHWAŁĘ W SPRAWIE WYSOKOŚCI STAWEK OPŁAT ZA ZAJĘCIE PASA DROGOWEGO DRÓG GMINNYCH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji Socjalno–Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXI/204/20 z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych, która stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.

AD 14. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ROZPATRZENIA SKARGI MIESZKAŃCÓW MIEJSCOWOŚCI LIPNIK
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców miejscowości Lipnik.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zwracając się do Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Pawła Żmudy, poprosił o przedstawienie wypracowanego stanowiska Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, a następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda zabierając głos, powiedział, że do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji wpłynęła skarga mieszkańców miejscowości Lipnik na to, że mieszkańcy złożyli wnioski do Wójta we wrześniu 2019 roku, które nie zostały rozpatrzone. Przewodniczący wyjaśnił, że były to dwa wnioski poparte podpisami mieszkańców miejscowości Lipnik, gdzie jeden wniosek dotyczył przebudowy i odwodnienia dróg na terenie miejscowości Lipnik, natomiast drugi wniosek związany był z budową oświetlenia w miejscowości. Kontynuując powiedział, że przez rok nie została udzielona odpowiedź mieszkańcom, w związku z tym, mieszkańcy złożyli skargę do Wojewody Zachodniopomorskiego. Następnie Wojewoda zgodnie z właściwością rzeczową przekazał skargę mieszkańców miejscowości Lipnik do rozpatrzenia przez Radę Gminy Stargard jako organu właściwego i tym sposobem, skarga trafiła do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która zajęła się zbadaniem tematu oraz zasadności tej skargi. Przewodniczący wyjaśnił, że po przeanalizowaniu skargi, Komisja stwierdza, że niedochowane zostały podstawowe przepisy, a mianowicie to, że na każdy wniosek w ciągu 30 dni powinna zostać udzielona odpowiedź i w związku z tym Komisja proponuje, aby uznać skargę mieszkańców miejscowości Lipnik za zasadną. Następnie powiedział, że przedmiotem analizy dokonanej przez Komisję, było również zbadanie wszystkich wyjaśnień, które złożyli pracownicy Referatu do Wójta, zmian w budżecie i innych wniosków związanych z inwestycjami, jednak w tym momencie Komisja skupiła się na przedmiocie skargi, czyli niedotrzymaniu terminu na odpowiedź. Ponadto wyjaśnił, że Komisja zaznacza, iż nie były analizowane potrzeby mieszkańców, możliwości finansowe, plany inwestycyjno-rozwojowe Gminy, a jedynie odniesienie się do braku odpowiedzi przez Organ na pisma do niego kierowane. Przewodniczący podsumowując, powiedział, że w związku z tym Komisja proponuje, aby uznać skargę za zasadną, gdyż Wójt nie dopełnił podstawowych obowiązków wynikających z Kpa.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że chciałaby, żeby Wójt odniósł się do tej skargi.
Wójt Gminy Stargard Jerzy Makowski wyjaśnił, że w jego ocenie skarga jest zasadna, a następnie powiedział, że przeprasza mieszkańców Lipnika, którzy składali wnioski i nie otrzymali odpowiedzi. Wójt powiedział, że będzie się starał, aby taka sytuacja się nie powtórzyła.
Radna Agnieszka Bieniek zabierając głos, przypomniała się odnośnie pism, które zostały do Wójta wystosowane przez Radną, gdzie jedno pismo dotyczyło postawienia luster drogowych, natomiast drugie poprawy ulic Spacerowej, Łąkowej, Podleśnej, Warzywnej, Dębowej, Sosnowej, Lipowej, Klonowej, a teraz dodatkowo doszła ul. Stargardzka i Przedwiośnie. Radna powiedziała, że Wójt obiecał, iż jeszcze przed Sesją otrzyma odpowiedź na te pisma, jednak tak się nie stało. Ponadto Radna dodała, że nie otrzymała odpowiedzi na zapytania odnośnie przyszłorocznego budżetu.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXI/205/20z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców miejscowości Lipnik, która stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 11.59 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 12.18 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji, a następnie sprawdzając obecność, stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych po przerwie było 14 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad. Po przerwie nieobecny był Radny Remigiusz Zakrzewski, który za zgodą Przewodniczącego Rady Gminy o godz. 11.59 opuścił obrady Sesji.

AD 15. INFORMACJA WÓJTA GMINY NA TEMAT ZAKRESU INWESTYCJI PUBLICZNYCH DOTYCZĄCYCH INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ I SPOŁECZNEJ REALIZOWANYCH PRZEZ GMINĘ
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu odnośnie ww. Informacji.
Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu na posiedzeniu w dniu 23 listopada 2020 r., przeanalizowała Informacja Wójta Gminy na temat zakresu inwestycji publicznych dotyczących infrastruktury technicznej i społecznej realizowanych przez Gminę.Komisja wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji?Wobec braku głosów w dyskusji i braku uwag Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.

AD 16. ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY ZA III KWARTAŁY 2020 ROKU
Przewodniczący Rady Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej Agnieszkę Lendę o przedstawienie opinii Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie informacji na temat Analiza wykonania budżetu gminy za III kwartały 2020 roku.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 23 listopada 2020r., zapoznała się z informacją Analiza wykonania budżetu gminy za III kwartały 2020 roku. Komisja wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła. Przewodnicząca Komisji poinformowała, że podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej, głosownie nad powyższą Analizą przebiegało w następujący sposób, a mianowicie 2 głosy „za”, 1 głos „przeciw” i 1 głos „wstrzymujący się”, ponadto 1 Radny był nieobecny.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższe Analizy?
Wobec braku głosów w dyskusji i braku uwag Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Analizę do wiadomości.

AD 17. INFORMACJA O STANIE REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH GMINY STARGARD W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił o przedstawienie powyższego sprawozdania Zastępcę Wójta Gminy Panią Dorotę Mazur.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur przedstawiła Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Stargard w roku szkolnym 2019/2020, która stanowi załącznik nr 26 do niniejszego protokołu.

AD 18. INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI WÓJTA W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM
Wójt Gminy Jerzy Makowski przedstawił informację nt. działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.
Informacja Wójta nt. działalności w okresie międzysesyjnym stanowi załącznik nr 27 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji?
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że ma pytanie dotyczące kwestii oświetlenia, a mianowicie chodzi o zmniejszenie środków na inwestycje w Sownie o 50 tys. zł, gdzie było 350 tys. zł i zostało zmniejszone do 300 tys. zł z przeznaczeniem tych 50 tys. zł na oświetlenie. W związku z tym Radna zapytała, na jakie miejscowości zostały lub zostaną przeznaczone te środki?
Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur w odniesieniu do informacji przedstawionej przez Wójta, powiedziała, że chciałaby rozszerzyć wiedzę na temat dwóch tematów, które były realizowane, a mianowicie chodzi o usuwanie wyrobów zawierających azbest i o powszechny spis rolny. Odnośnie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy, Pani Wójt wyjaśniła, że udało się w tym roku uzyskać dofinansowanie jedynie na poziomie 30,7%, ponadto dodała, że dofinansowanie z roku na rok jest coraz mniejsze, a wynika to ze wskaźnika podatku dochodowego Gminy, który jest przeliczany na jednego mieszkańca, Pani Wójt poinformowała, jaki był całkowity koszt tego zadania oraz ile ton odpadu i na jaką kwotę wyniosła usługa demontaż, transport i utylizacja azbestu, a także usługa transport i utylizacja eternitu. Zastępca Wójta powiedziała, że azbest został odebrany z 41 nieruchomości. Następnie powiedziała, że od 1 września do 30 listopada br. trwa spis rolny, a następnie wyjaśniła, w jaki sposób jest realizowany spis oraz że taki obowiązek spoczywał na 397 gospodarstwach i na dzień 2 listopada br. spisane zostały 342 gospodarstwa.

O godzinie 12.45 za zgodą Przewodniczącego Rady Gminy obrady Sesji opuścił Wiceprzewodniczący Rady Gminy Mateusz Jarosz.

Wójt Gminy Jerzy Makowski odpowiadając Radnej Agnieszce Bieniek na temat przeznaczenia środków w wysokości 50 tys. zł na oświetlenie na terenie gminy, wyjaśnił, że trzy zadania dotyczą oświetlenia w miejscowościach Witkowo Drugie, Klępino i Małkocin, które zmieściło się w puli posiadanych przez Gminę środków na ten cel. Następnie Wójt wyjaśnił, że zabrakło środków na oświetlenie do Lipnika, więc te 50 tys. zł zostało przeznaczone na oświetlenie w Lipniku.
Radny Józef Tracz wyjaśnił, że chciałby uzupełnić wypowiedź Wójta dotyczącą informacji z działalności w okresie międzysesyjnym i powiedzieć o inwestycji przebudowy ujęcia i stacji uzdatniania wody w Ulikowie. Radny powiedział, że w ubiegłym miesiącu rozstrzygnięty został przetarg, a w poniedziałek został przekazany wykonawcy teren pod budowę. Radny podkreślił, że cieszy fakt, iż to zadanie doszło do skutku. Radny poinformował, że zadanie ma dofinansowanie w wysokości 60% i Gmina zamierzała przeznaczyć środki w wysokości 2,4 mln zł, jednak udało się znaleźć wykonawcę, który wykona zadanie za 1,4 mln zł, co jest bardzo dobrą informacją. Radny powiedział, że należą się podziękowania dla pracowników Referatu Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, bo ich wkład pracy w to zadanie jest znamienity. Radny dodał, że chciałby podkreślić, iż zadania, które są już wcześniej realizowane, tj. droga w Świętem, świetlica w Tychowie, to również ogromna praca pracowników Referatu GKI. Radny dodał, że przetargi dotyczące tych zadań również zakończyły się z kwotami znacznie tańszymi niż zakładała Gmina.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.

AD 19. INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że w okresie międzysesyjnym do Przewodniczącego wpłynęło wiele pism. Następnie Przewodniczący powiedział, że chciałby złożyć oświadczenie, które dotyczy wydarzenia na poprzedniej Sesji Rady Gminy Stargard, a mianowicie chodzi o użyte przez Radną Agnieszkę Bieniek stwierdzeń, że "Gmina chroni potencjalnych przestępców, kłamców", z którymi Przewodniczący się nie zgadza i nie może się z nimi identyfikować. Przewodniczący powiedział, że odcina się od tej wypowiedzi Radnej Agnieszki Bieniek i uważa ją za daleko szkodzącą i szkalującą dobre imię Gminy. Następnie Przewodniczący powiedział, że po tej wypowiedzi, postanowił złożyć zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i w dniu dzisiejszym takie zawiadomienie trafiło do Prokuratury.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że jej zdaniem Przewodniczący takie kroki, powinien podjąć odnośnie donosu, który nie został podpisany i który wpłynął na Radną Agnieszkę Bieniek z wyłączeniem Radnej Agnieszki Bieniek, do Rady Gminy Stargard. Następnie Radna poinformowała, że również złożyła dwa zawiadomienia do Prokuratury Krajowej w Warszawie. Radna powiedziała, iż dostała odpowiedź na zasadność swoich wniosków, a następnie odczytała pismo Prokuratury w sprawie skierowania zawiadomień Radnej do Prokuratury Okręgowej w Szczecinie.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odniósł się do wypowiedzi Radnej i powiedział, m.in., że anonim, o którym wspomniała Radna, otrzymali na skrzynki mailowe wszyscy Radni, łącznie z Radną Agnieszką Bieniek, ponieważ Przewodniczący uznał, że skoro pismo zostało skierowane do Radnych, Przewodniczący uznał, że Radni powinni się z tym pismem zapoznać. Przewodniczący wyjaśnił, że pismo było skierowane wprost do wszystkich Radnych również do Radnej Agnieszki Bieniek. Następnie Przewodniczący poinformował, że wpłynął jeszcze jeden anonim, ale on był skierowany wyłącznie do Przewodniczącego Rady, w związku z tym Radni tego pisma nie otrzymali.
Radna Agnieszka Bieniek odnosząc się do pisma kierowanego do Radnych, będącego anonimem, powiedziała, że uważa, iż Przewodniczący powinien się dogłębnie zapoznać z tym pismem i zasięgnąć opinii Dyrekcji Szkoły, wówczas Przewodniczący by wiedział, że nikt z grona pedagogicznego szkoły w Grzędzicach nie był inicjatorem ani autorem tego pisma. Ponadto w ocenie Radnej Przewodniczący powinien złożyć zawiadomienie na Policję o popełnieniu przestępstwa w tej sprawie. Następnie Radna powiedziała, że złożyła takie zawiadomienie. Radna zapytała, jaki był cel udostępnienia Radnym pisma, które zdaniem Radnej, nie przeszło procedury rejestracyjnej według Kpa. W opinii Radnej jest to celowe szkalowanie jej dobrego imienia.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że rozesłał to pismo do Radnych, ponieważ było ono skierowane do Radnych. Przewodniczący powiedział, że nie ma uprawnień cenzurowania korespondencji skierowanej do Radnych, bez względu na to, czy to jest anonim, czy też nie. Przewodniczący wyjaśnił, że pismo zostało zarejestrowane i znajduje się w korespondencji urzędu w biurze Rady. Następnie wyjaśnił, że ludzie z jakiegoś powodu posługują się anonimem. Kontynuując zapytał, czy Radna uważa, że anonim należy pozostawić bez echa, czy powinno się zweryfikować treść danego anonimu? Przewodniczący powiedział, że on nie może podjąć decyzji w tym zakresie, ponieważ to pismo było skierowane do wszystkich Radnych. Następnie powiedział, że konsultował kwestię tego pisma z Dyrektorem Szkoły, co nie zmienia faktu, że korespondencja była kierowana do wszystkich Radnych, bez względu na to, czy jest zasadna, czy niezasadna oraz czy jest podpisana, czy też nie. Ponadto kontynuując Przewodniczący odniósł się do faktu opublikowania tego pisma przez Radną na profilu, na portalu społecznościowym oraz tego, że Radna zdaniem Przewodniczącego nie reagowała na zarzuty pojawiające się wobec nauczycieli w komentarzach pod tym postem.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że nie ma nic do ukrycia i miała prawo opublikować anonimowy donos, tym bardziej, że dotyczy Radnej. Radna zwróciła uwagę, że Przewodniczący do tej pory nie udostępnił Radnym pisma Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz pisma nauczycieli z Grzędzic, a pisma publiczne w opinii Radnej, stały się pismami prywatnymi. Następnie dodała, że ubiegała się ponad rok o wgląd w pisma, które Przewodniczący odczytywał na sesji. Kontynuując Radna powiedziała, że w jej opinii po rozmowie z Dyrektorem, wiedząc, że nauczyciele nie są autorami pisma, Przewodniczący miał sygnał, że popełniono przestępstwo, że ktoś dopuścił się czynu zabronionego, a zdaniem Radnej Przewodniczący jedynie rozesłał pismo Radnym na skrzynki mailowe. Radna wyraziła swoją opinię na temat tego w jaki sposób odbiera to działanie, a nieprawidłowości jakich w ocenie Radnej, dopuścił się Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady, potwierdził w piśmie Wojewoda Zachodniopomorski.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że chciałby sprostować, iż Wojewoda nie potwierdził tego o czym mówi Radna, a pismo nie jest decyzją administracyjną.

AD 20.ODPOWIEDZI NA INTERPELACJE RADNYCH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że na poprzedniej sesji nie zostały złożone interpelacje.

AD 21. WOLNE WNIOSKI I ZAPYTANIA
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak otwierając dyskusję w powyższym punkcie porządku obrad, poinformował, że do obrad Sesji dołączyła Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Anna Ładniak. Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak, zwracając się do Kierownik GOPS, zapytał, czy w czasie pandemii i w związku z nauką zdalną uczniów, jest realizowane dożywianie dzieci, które są pod opieką Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, czy Spółdzielnia Pęzinka przygotowuje posiłki dla tych dzieci? Ponadto zapytał, czy Gmina korzysta z Programu posiłek w domu i szkole?
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Anna Ładniak odpowiedziała, że w chwili obecnej nie jest prowadzone dożywianie i jeżeli chodzi o posiłki ze Spółdzielni Pęzinka, to na tę chwilę nie są one realizowane, natomiast prowadzone są w tym zakresie rozmowy z Panią Prezes Spółdzielni, jednak nie jest to proste do zrealizowania. Następnie powiedziała, że Program posiłek w domu i w szkole jest realizowany, jako zasiłek celowy na żywność, który jest przyznawany na bieżąco.
Radna Agnieszka Bieniek zwracając się do Wójta, podziękowała w imieniu swoim oraz mieszkańców Grzędzic za postawienie na ul. Gryfa nowej wiaty przystankowej obok znaku przystankowego. Następnie Radna zwróciła się z wnioskiem o zaktualizowanie mapy z nazwami ulic miejscowości Grzędzice.
Radny Józef Tracz zabierając głos, powiedział, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, pytał o odcinek drogi w Bębnikącie, który należy do KOWR-u, a także o suche konary, które wiszą nad tą drogą, gdzie Pani Wójt przekazała wstępną informację. W związku z tym Radny zapytał, czy może prosić o rozwinięcie tematu, bo na jego wniosek zostały wysłane dwa pisma, m.in. o remont pobocza na tym odcinku, ale w opinii Radnego temat trzeba ponawiać.
Radny Krzysztof Kowalczyk powiedział, że ma dwie kwestie. Pierwsza w nawiązaniu do tematu Program posiłek w domu i w szkole, który poruszył Przewodniczący, a mianowicie zdaniem Radnego można tym Programem objąć osoby, które samotnie wychowują dzieci i są w trudnej sytuacji, a także osoby samotne i starsze. Druga kwestia, którą poruszył Radny odnosiła się do pytania z posiedzenia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, gdzie Radny pytał Wójta, czy były już składane jakieś wnioski, albo czy było prowadzone rozeznanie w ramach składanych wniosków, jeżeli chodzi o plan ogłoszony przez Rząd w ramach programu związanego z Covid-19, a mianowicie chodzi o dofinansowanie zadań na terenie miejscowości po byłych PGR-ach. Radny powiedział, że 3 listopada br. złożył do Gminy wniosek drogą mailową i chciałby się przypomnieć, żeby Wójt nie zapomniał o miejscowości Krąpiel, która jest jedną z największych popegeerowskich miejscowości. Radny wyjaśnił, że w piśmie wskazał dwa miejsca, jeżeli chodzi o remonty dróg.
Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur zwracając się do Radnego Józefa Tracza powiedziała, że po Komisji wykonała telefon do KOWR-u, do oddziału terenowego w Szczecinie, w sprawie zapytania Radnego, gdzie temat dotyczył prześwietlenia drzew rosnących w pasie drogowym na odcinku drogi Bębnikąt – Sułkowo. Pani Wójt powiedziała, że ustaliła, iż drzewa w pierwszym kwartale nowego roku mają zostać przycięte i prześwietlone. Pani Wójt dodała, że poprosiła o poparcie tej deklaracji pismem. Natomiast jeżeli chodzi o remont drogi Pani Wójt otrzymała zapewnienia, że jest sporządzany kosztorys przed zleceniem naprawy odcinka tej drogi.
Radny Maciej Lipka zapytał Wójta o kwestię przystanku w ciągu drogi powiatowej w Żarowie, gdzie w grę wchodzi wykonanie zatoczki i niezbędnej infrastruktury, przejścia dla pieszych w tym rejonie, oświetlenia oraz przesunięcia znaku teren zabudowany, o co od dłuższego czasu zabiegają mieszkańcy. Radny zapytał, czy Powiat wykonał jakieś ruchy w tym temacie, ponadto czy zostały wskazane jakieś konkretne terminy przez Powiat w zakresie realizacji powyższych zadań?
Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że ten temat, tak jak mówi Radny Maciej Lipka trwa już długo, a następnie Wójt powiedział, że pod koniec października otrzymał pismo z Powiatu w odpowiedzi na zapytanie, na temat przejścia dla pieszych, zatoczki oraz przystanku przy posesji 69 w Żarowie. Wójt odczytał pismo w tej sprawie, w którym Powiat poinformował, że szacowany koszt tych prac wynosi 500 tys. zł z dofinansowaniem ze strony Gminy Stargard 50 % wartości robót. Wójt wyjaśnił, że nie wprowadził tej kwoty do budżetu na 2021 rok, ponieważ w jego opinii jest to zbyt duża kwota. Natomiast odnośnie zapytania Radnego Krzysztofa Kowalczyka, Wójt wyjaśnił, że na tę chwilę nie ma ogłoszonego naboru na tzw. wnioski inwestycji popegeerowskich.
Radna Agnieszka Bieniek zwróciła się do Zastępcy Wójta Pani Doroty Mazur i odniosła się do swojego pytania na poprzedniej sesji o drzewa, które były zdaniem Pani Wójt korygowane na ul. Klonowej, która w opinii Radnej jest aleją zabytkową. Radna powiedziała, że po sesji dzwoniła do Pani Wójt, ponieważ poprosiła o wniosek, na jakiej podstawie zostały skorygowane gruntownie te drzewa. Radna powiedziała, że do tej pory nie uzyskała pisemnej odpowiedzi, natomiast Pani Wójt w rozmowie telefonicznej udzieliła odpowiedzi, że odbyło się to na wniosek ustny, a następnie zapytała, czy Pani Wójt podtrzymuje swoje stanowisko?
Radny Grzegorz Stępień zwrócił się z pytaniem do Wójta Gminy, ponieważ podczas wrześniowej sesji był poruszony temat nieprawidłowości w zakresie inwestycji szkoły w Sownie, gdzie Pan Wójt postanowił, że ustosunkuje się do tych pytań, jednak nie została ta kwestia poruszona. Radny zapytał, czy są jakieś wnioski, porozumienia z wykonawcą i jak dalej toczy się ta sprawa? Drugie pytanie Radny skierował do Zastępcy Wójta i zapytał, jak wygląda w tej chwili stan gospodarowania odpadami, szczególnie jeżeli chodzi o finanse? Natomiast kolejne pytanie do Pani Wójt dotyczyło przedszkola w Pęzinie, czy Gmina planuje takie przedszkole otworzyć?
Zastępca Wójta Dorota Mazur w odpowiedzi do Radnej Agnieszki Bieniek, powiedziała, że na ostatnim posiedzeniu komisji szczegółowo omówiła i przedstawiła obszerne wyjaśnienie na temat sytuacji na ul. Klonowej i Radna oficjalnie potwierdziła, że wystarczy jej odpowiedź udzielona ustnie na komisji. Odnośnie pytania radnego Grzegorza Stępnia na temat sytuacji związanej z gospodarką odpadami, Zastępca Wójta wyjaśniła, że jest to pierwszy rok, cały czas trwa obserwacja sytuacji, czy wydatki bilansują się z wpływami. Pani Wójt powiedziała, że martwiła się o gabaryty, ponieważ było duże zapotrzebowanie na tę usługę, a ona generuje duże wydatki. Kontynuując Zastępca Wójta poinformowała o wysokości wpływów za należności z tytułu opłat za odpady, ponadto powiedziała, że cały czas prowadzona jest windykacja zaległości. Odnośnie pytania Radnego Grzegorza Stępnia na temat utworzenia przedszkola w Pęzinie, Zastępca Wójta wyjaśniła, że na poprzedniej sesji, podczas nieobecności Wójta, na pytanie Radnego Krzysztofa Kowalczyka na ten temat wyraziła jedynie swój pogląd.
Wójt Gminy Jerzy Makowski odnosząc się do wypowiedzi Radnego Grzegorza Stępnia, poinformował, że jeżeli chodzi o inwestycję przebudowy i rozbudowy szkoły w Sownie, Gmina wystąpiła do inspektora nadzoru i otrzymała protokół końcowy. Wójt powiedział, że po analizie wszystkich dokumentów, wynika, że Gmina posiada wszystkie niezbędne dokumenty, aby uznać inwestycję za zakończoną. Wójt dodał, że każdy z radnych zgodnie z art. 24 ustawy o samorządzie gminnym, może wystąpić o wgląd w te dokumenty.
Radna Agnieszka Bieniek zwracając się do Zastępcy Wójta, powiedziała, że otrzymała odpowiedź, która satysfakcjonowała Radną na komisji, natomiast uważa, że jako Radna ma prawo reprezentować mieszkańców i zadawać pytania nawet na sesji. Radna powiedziała, że w jej ocenie Zastępca Wójta dalej nie odpowiedziała na pytanie, a chce uzyskać tylko odpowiedź czy Pani Zastępca Wójta podtrzymuje swoje stanowisko, że wniosek dotyczący wycinki drzew na ulicy Klonowej, został Pani Wójt złożony ustnie?
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odnośnie pytania Radnego Grzegorza Stępnia, poinformował, że są czynione starania, żeby budynek w Pęzinie zagospodarować na potrzeby gminnego przedszkola publicznego, jednak to będzie trwało w czasie, ze względu na potrzebę zagospodarowania środków niezbędnych na przystosowanie budynku.
Zastępca Wójta Dorota Mazur w odniesieniu do wypowiedzi Radnej Agnieszki Bieniek, powiedziała, że podczas posiedzenia komisji informowała Radną, że wnioski w sprawie korygowania, usuwania drzew spływają z różnych źródeł, a wnioskodawcami są zarówno pracownik urzędu, który uważa, że jest taka sytuacja, która wymaga natychmiastowej reakcji i trzeba przyciąć koronę drzewa i takie przypadki były, ponadto wniosek osoby fizycznej. Pani Wójt powiedziała, że również przy przeglądach pracownicy dokonując inwentaryzacji drzewostanu, wnioskują, aby takie zabiegi polegające na korekcie, usuwaniu czy dokonaniu pielęgnacji drzew, trzeba wykonać i tak też się stało w tej sytuacji na ul. Klonowej. Pani Wójt dodała, że informowała Radną, że taka procedura trwa czasem kilka miesięcy, ponieważ Gmina nie wydaje sama sobie pozwolenia, tylko takie pozwolenie wydaje Starostwo Powiatowe, z uzgodnieniem z RDOŚ, dodatkowo Pani Wójt powiedziała, że ulica Klonowa nie jest zabytkową aleją, a wszystkie zabiegi były planowane przez kilka lata.
Radny Krzysztof Kowalczyk zabierając głos odniósł się do kwestii związanej z utworzeniem przedszkola w Pęzinie, który to temat również poruszał na poprzedniej sesji i powiedział, że chciałby nadmienić, że Gmina ma możliwość skorzystania ze środków zewnętrznych na utworzenie przedszkola z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie.
Radna Agnieszka Bieniek (ad vocem) zwracając się do Zastępcy Wójta, powiedziała, że chciałaby uzyskać odpowiedź czy wniosek wpłynął ustnie, czy pisemnie?
Zastępca Wójta Dorota Mazur wyjaśniła, że wnioski nie wpływają do Zastępcy Wójta, tylko do Urzędu, następnie są dekretowane i otrzymują je pracownicy merytoryczni, pracownicy również otrzymują zgłoszenia telefoniczne, nie tylko na piśmie, chodzi tu o zgłoszenia osób z zewnątrz, natomiast są sytuacje, że pracownicy odpowiedzialni w Gminie za zieleń sami dokonują oględzin i podejmują decyzję w kwestii zabiegów niezbędnych do wykonania przy drzewostanie.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że widzi, iż nie uzyska odpowiedzi czy wniosek dotyczący ul. Klonowej wpłynął do urzędu, czy do Pani Wójt, czy do pracowników urzędu pisemnie lub ustnie. Radna powiedziała, że drzewa przy ul. Klonowej zostały skorygowane gruntownie, tzn. zostały wycięte, jak pojawił się sezon na wycinkę drzew. Radna powiedziała, że bardzo długo zabiega, żeby wycięto drzewa, które zagrażają pieszym na odcinku Lipnik-Grzedzice, jednak do dnia dzisiejszego nie zostały usunięte. Następnie Radna zapytała, czy zastępca Wójta podtrzymuje swoje stanowisko z komisji na temat informacji, że majątek Gminy tj. wycięte drzewa z ul. Klonowej trafiły do Rady Sołeckiej w Grzędzicach i jeżeli tak, to są zapewne na ten temat protokoły, z którymi Radna chciałaby się zapoznać, aby wiedzieć, gdzie majątek Gminy trafia? Następnie dodała, że nawet jeżeli trafiają do ludzi potrzebujących, to powinny być także na to dokumenty. Radna zapytała, czy ma się zwrócić na piśmie, ponieważ chciałaby znać podstawę prawną na podstawie, której te drzewa zostały rozdysponowane i komu?
Zastępca Wójta Dorota Mazur w kwestii drzew rosnących przy ścieżce rowerowej na odcinku Lipnik-Grzędzice, wyjaśniła, że rosną one na terenie należącym do ZUT-u, o czym mówiła na poprzedniej sesji. Następnie dodała, że to właściciel ma obowiązek i prawo dbania o drzewostan, a Gmina może jedynie prosić o to, żeby takie zabiegi zostały szybciej wykonane. Natomiast w kwestii zagospodarowania drzew pochodzących z wycinki, jeśli Radna zwróci się do Gminy na piśmie, wówczas otrzyma odpowiedź.

O godzinie 13.40 za zgodą Przewodniczącego Rady Gminy, obrady sesji opuścił Radny Józef Tracz.

Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że zwróci się pisemnie o tę odpowiedź, ponieważ jest w kontakcie z Rzecznikiem Finansów Publicznych. Radna powiedziała, że Zastępca Wójta na ostatniej komisji powiedziała, że porządkowanie tej ścieżki na odcinku przy lesie Lipnik-Grzędzice, należy do Sołectwa Grzędzice, a następnie zapytała, czy Zastępca Wójta podtrzymuje to stanowisko?
Zastępca Wójta Dorota Mazur odpowiedziała, że Radna pytała o drzewa, które rosną obok ścieżki, w związku z tym Pani Wójt wypowiedziała się o drzewostanie.
Wobec wyczerpania dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję w tym punkcie porządku obrad.

AD 22. USTALENIE TERMINU NASTĘPNEJ SESJI
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak ustalił termin zwołania XXII Sesji Rady Gminy Stargard na dzień 18 grudnia 2020 r. o godz. 10.00.
Ponadto Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że komisja połączona wszystkich stałych Komisji Rady Gminy Stargard dotycząca budżetu na 2021 rok, odbędzie się 4 grudnia 2020 r. o godzinie 10.00 w Sownie, a następnie poinformował, że nie będzie możliwości uczestniczenia zdalnie w posiedzeniu komisji. Następnie Przewodniczący Rady Gminy podał terminy komisji stałych:
- 16 grudnia 2020 r. posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu,
- 14 grudnia 2020 r. o godz. 9.00 posiedzenie Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty,
- 14 grudnia 2020 r. o godz. 12.00 posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji,
- 15 grudnia 2020 r. posiedzenie Komisji Rewizyjnej.

AD 23. ZAMKNIĘCIE OBRAD SESJI
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec wyczerpania porządku obrad podziękował wszystkim za udział i o godzinie 13.45 zamknął obrady XXI Sesji Rady Gminy Stargard.

                                                                                                                                                                                                                                          Przewodniczący Rady Gminy 

                                                                                                                                                                                                                                                      Sebastian Janiak

 

Protokołowała:
Aleksandra Przybyszewska

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Aleksandra Kowal 27-11-2020 13:18
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Aleksandra Kowal 27-11-2020
Ostatnia aktualizacja: Aleksandra Kowal 10-12-2020 14:39