Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Stargard

- Protokół Nr XV/20

Protokół nr XV/20
z obrad
XV sesji Rady Gminy Stargard
z dnia
27 lutego 2020 r.

AD 1. OTWARCIE OBRAD XV SESJI RADY GMINY STARGARD

Obrady XV Sesji Rady Gminy Stargard prowadził Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak, który dokonał otwarcia obrad XV sesji Rady Gminy Stargard w dniu 27 lutego 2020 roku o godz. 10.00

Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak przywitał wszystkich przybyłych na obrady sesji.

AD 2. STWIERDZENIE QUORUM

Na podstawie listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak stwierdził, że na stan 14 radnych obecnych było 13 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad.

Nieobecny Radny Maciej Lipka (nieobecność usprawiedliwiona).

Lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał informację na temat utrwalania transmisji obrad sesji za pomocą urządzeń rejestrujących.

AD 3. ZATWIERDZENIE PORZĄDKU OBRAD

Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał porządek obrad.

Porządek obrad XV sesji Rady Gminy Stargard przedstawiał się następująco:

  1. Otwarcie obrad XV Sesji Rady Gminy Stargard

  2. Stwierdzenie quorum

  3. Zatwierdzenie porządku obrad

  4. Przyjęcie protokołu Nr XIV/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 23 stycznia 2020 r.

  5. Wręczenie radnemu zaświadczenia o wyborze

  6. Złożenie ślubowania przez nowo wybranego radnego

  7. Interpelacje radnych

  8. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru uzupełniającego ławników do Sądu Rejonowego w Stargardzie na kadencję lat 2020-2023

  9. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego

  10. Podjęcie uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Stargard ze Stowarzyszenia Stargardzkiej Organizacji Turystycznej

  11. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy

  12. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie przyjęcia regulaminów dotyczących zasad i trybu udzielania dotacji celowych w zakresie ochrony środowiska ze środków budżetu gminy Stargard Szczeciński

  13. Podjęcie uchwały w sprawie określenia kryteriów rekrutacji na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznego przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sownie dla którego organem prowadzącym jest Gmina Stargard

  14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Umowy o udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard - Sowno wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am - przejście przez miejscowość Sowno”

  15. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r.

  16. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031

  17. Ocena realizacji zadań w zakresie ochrony środowiska oraz wywozu odpadów komunalnych z terenu gminy

Stanowisko Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu

  1. Informacja Wójta Gminy o zgłaszanych żądaniach i wydanych decyzjach w 2019 roku związanych ze zmianą wartości nieruchomości w skutek uchwalenia planu miejscowego lub jego zmiany

Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu

  1. Ocena funkcjonowania świetlic wiejskich, przedszkoli oraz klubów sportowych na terenie gminy

Stanowisko Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty

  1. Ocena działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2019 rok

Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty

  1. Ocena realizacji uchwał Rady Gminy za 2019 rok

Opinia Komisji Rewizyjnej

  1. Sprawozdanie za 2019 r. z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Stargard

Sprawozdanie przedstawia Zastępca Wójta

  1. Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym

  2. Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym

  3. Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji

  4. Wolne wnioski i zapytania

  5. Ustalenie terminu następnej sesji

  6. Zamknięcie obrad sesji.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że na posiedzeniach wszystkich stałych Komisji Rady Gminy Stargard, Komisje złożyły wnioski o ściągnięcie z porządku obrad Projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Stargard ze Stowarzyszenia Stargardzkiej Organizacji Turystycznej.

Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że proponuje ściągnięcie przedmiotowego projektu uchwały z porządku obrad.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał wniosek o ściągnięcie z porządku obrad Projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Stargard ze Stowarzyszenia Stargardzkiej Organizacji Turystycznej.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania w sprawie ściągnięcia z porządku obrad Projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Stargard ze Stowarzyszenia Stargardzkiej Organizacji Turystycznej stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw”, 0 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o ściągnięcie z porządku obrad Projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Stargard ze Stowarzyszenia Stargardzkiej Organizacji Turystycznej.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że w dniu 14 stycznia 2020 r. wpłynęło pismo mieszkańców gminy Stargard o podjęcie interwencji w sprawie psów, kierowane do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Według uzyskanej opinii prawnej pismo to uznane zostało jako skarga na działanie Wójta.

Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że proponuje wprowadzenie do porządku obrad projekt uchwały w sprawie przekazania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji skargi na działanie Wójta Gminy Stargard.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania w sprawie wprowadzenia do porządku obrad Projektu uchwały w sprawie przekazania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji skargi na działanie Wójta Gminy Stargard stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projekt uchwały w sprawie przekazania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji skargi na działanie Wójta Gminy Stargard.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że w dniu 13 lutego 2020 r. wpłynęło rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego stwierdzające nieważność uchwały Nr XIV/142/20 Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie przekazania według właściwości skargi mieszkańców gminy Stargard.

Wobec powyższego Przewodniczący Rady powiedział, że proponuje wprowadzenie do porządku obrad projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania w sprawie wprowadzenia do porządku obrad Projektu uchwały w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania 12 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego.

Wobec braku innych wniosków do porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał porządek obrad po zmianach, który przedstawiał się następująco:

  1. Otwarcie obrad XV Sesji Rady Gminy Stargard

  2. Stwierdzenie quorum

  3. Zatwierdzenie porządku obrad

  4. Przyjęcie protokołu Nr XIV/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 23 stycznia 2020 r.

  5. Wręczenie radnemu zaświadczenia o wyborze

  6. Złożenie ślubowania przez nowo wybranego radnego

  7. Interpelacje radnych

  8. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru uzupełniającego ławników do Sądu Rejonowego w Stargardzie na kadencję lat 2020-2023

  9. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji skargi na działanie Wójta Gminy Stargard

  10. Podjęcie uchwały w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego

  11. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego

  12. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy

  13. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie przyjęcia regulaminów dotyczących zasad i trybu udzielania dotacji celowych w zakresie ochrony środowiska ze środków budżetu gminy Stargard Szczeciński

  14. Podjęcie uchwały w sprawie określenia kryteriów rekrutacji na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznego przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sownie dla którego organem prowadzącym jest Gmina Stargard

  15. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Umowy o udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard - Sowno wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am - przejście przez miejscowość Sowno”

  16. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r.

  17. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031

  18. Ocena realizacji zadań w zakresie ochrony środowiska oraz wywozu odpadów komunalnych z terenu gminy

Stanowisko Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu

  1. Informacja Wójta Gminy o zgłaszanych żądaniach i wydanych decyzjach w 2019 roku związanych ze zmianą wartości nieruchomości w skutek uchwalenia planu miejscowego lub jego zmiany

Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu

  1. Ocena funkcjonowania świetlic wiejskich, przedszkoli oraz klubów sportowych na terenie gminy

Stanowisko Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty

  1. Ocena działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2019 rok

Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty

  1. Ocena realizacji uchwał Rady Gminy za 2019 rok

Opinia Komisji Rewizyjnej

  1. Sprawozdanie za 2019 r. z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Stargard

Sprawozdanie przedstawia Zastępca Wójta

  1. Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym

  2. Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym

  3. Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji

  4. Wolne wnioski i zapytania

  5. Ustalenie terminu następnej sesji

  6. Zamknięcie obrad sesji.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał powyższy porządek obrad po zmianach pod głosowanie. Wykaz z wynikiem imiennego głosowania w sprawie zatwierdzenia porządku obrad po zmianach stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw”, 0 głosach „wstrzymujących się”, zatwierdziła porządek obrad XV sesji Rady Gminy Stargard i według tego porządku obradowała.

AD 4. PRZYJĘCIE PROTOKOŁU NR XIV/19 Z OBRAD SESJI RADY GMINY STARGARD, KTÓRA ODBYŁA SIĘ W DNIU 23 STYCZNIA 2020 R.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował przyjęcie powyższego protokołu bez odczytywania i zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu Nr XIV/20 z obrad XIV Sesji Rady Gminy Stargard z dnia 23 stycznia 2020 r. bez odczytywania.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad przyjęciem protokołu Nr XIV/20 z obrad Sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu 23 stycznia 2020 r., stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania 11 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła protokół z obrad XIV Sesji Rady Gminy z dnia 23 stycznia 2020 r.

AD 5. WRĘCZENIE RADNEMU ZAŚWIADCZENIA O WYBORZE

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak pogratulował i złożył życzenia nowo wybranemu Radnemu Panu Grzegorzowi Stępniowi.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o zabranie głosu Przewodniczącego Gminnej Komisji Wyborczej Pana Tomasza Kaźmierczaka, który odczytał treść zaświadczenia o wyborze Radnego Grzegorza Stępnia, po czym również pogratulował i złożył życzenia nowo wybranemu Radnemu, a następnie wręczył zaświadczenie o wyborze Radnemu Grzegorzowi Stępniowi.

AD 6. ZŁOŻENIE ŚLUBOWANIA PRZEZ NOWO WYBRANEGO RADNEGO

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że zgodnie z art. 23a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”. Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak, zapytał nowo wybranego Radnego Grzegorza Stępnia, czy odczyta sam rotę ślubowania, czy ma to zrobić Przewodniczący Rady. Nowo wybrany Radny powiedział, że sam odczyta rotę ślubowania.

Następnie odbyła się ceremonia ślubowania. Nowo wybrany Radny Grzegorz Stępień odczytał rotę ślubowania, po czym wypowiedział słowo „ślubuję” z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.

Radny po złożeniu ślubowania objął mandat Radnego Rady Gminy Stargard.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zwracając się do Radnego Grzegorza Stępnia, zapytał, w jakich Komisjach chciałby pracować?

Odpowiadając Radny Grzegorz Stępień powiedział, że chciałby pracować w Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 10.20 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 10.35 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

AD 7. ZATWIERDZENIE PORZĄDKU OBRAD PO ZMIANACH

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że w związku z chęcią pracy Radnego Grzegorza Stępnia w Komisji Rewizyjnej proponuje zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie Projektu uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Rewizyjnej,

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję przedmiotowy wniosek.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał ww. wniosek pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad ww. wnioskiem stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

W związku z tym, że Radny Janusz Łojko nie zdążył oddać głosu, Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zarządził reasumpcję głosowania nad wnioskiem o zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie projektu uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Rewizyjnej.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad ww. wnioskiem stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie projektu uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Rewizyjnej.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że w związku z chęcią pracy Radnego Grzegorza Stępnia w Komisji Skarg, Wniosków i Petycji proponuje zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie Projektu uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję przedmiotowy wniosek.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał ww. wniosek pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad ww. wnioskiem stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, przyjęła wniosek o zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie projektu uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

Wobec braku innych wniosków do porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał porządek obrad po zmianach, który przedstawiał się następująco:

  1. Otwarcie obrad XV Sesji Rady Gminy Stargard

  2. Stwierdzenie quorum

  3. Zatwierdzenie porządku obrad

  4. Przyjęcie protokołu Nr XIV/20 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 23 stycznia 2020 r.

  5. Wręczenie radnemu zaświadczenia o wyborze

  6. Złożenie ślubowania przez nowo wybranego radnego

  7. Zatwierdzenie porządku obrad po zmianach

  8. Interpelacje radnych

  9. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru uzupełniającego ławników do Sądu Rejonowego w Stargardzie na kadencję lat 2020-2023

  10. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji skargi na działanie Wójta Gminy Stargard

  11. Podjęcie uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Rewizyjnej

  12. Podjęcie uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

  13. Podjęcie uchwały w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego

  14. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego

  15. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy

  16. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie przyjęcia regulaminów dotyczących zasad i trybu udzielania dotacji celowych w zakresie ochrony środowiska ze środków budżetu gminy Stargard Szczeciński

  17. Podjęcie uchwały w sprawie określenia kryteriów rekrutacji na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznego przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sownie dla którego organem prowadzącym jest Gmina Stargard

  18. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Umowy o udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard - Sowno wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am - przejście przez miejscowość Sowno”

  19. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r.

  20. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2020-2031

  21. Ocena realizacji zadań w zakresie ochrony środowiska oraz wywozu odpadów komunalnych z terenu gminy

Stanowisko Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu

  1. Informacja Wójta Gminy o zgłaszanych żądaniach i wydanych decyzjach w 2019 roku związanych ze zmianą wartości nieruchomości w skutek uchwalenia planu miejscowego lub jego zmiany

Opinia Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu

  1. Ocena funkcjonowania świetlic wiejskich, przedszkoli oraz klubów sportowych na terenie gminy

Stanowisko Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty

  1. Ocena działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2019 rok

Opinia Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty

  1. Ocena realizacji uchwał Rady Gminy za 2019 rok

Opinia Komisji Rewizyjnej

  1. Sprawozdanie za 2019 r. z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Stargard

Sprawozdanie przedstawia Zastępca Wójta

  1. Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym

  2. Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym

  3. Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji

  4. Wolne wnioski i zapytania

  5. Ustalenie terminu następnej sesji

  6. Zamknięcie obrad sesji.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał powyższy porządek obrad po zmianach pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania w sprawie zatwierdzenia porządku obrad stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw”, 0 głosach „wstrzymujących się”, zatwierdziła porządek obrad XV sesji Rady Gminy Stargard i według tego porządku obradowała.

AD 8. INTERPELACJE RADNYCH

Interpelacji nie zgłoszono.

AD 9. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYBORU UZUPEŁNIAJĄCEGO ŁAWNIKÓW DO SĄDU REJONOWEGO W STARGARDZIE NA KADENCJĘ LAT 2020-2023

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak w pierwszej kolejności przedstawił procedurę przeprowadzenia wyboru ławnika, a następnie poinformował, że wybór ławników, zgodnie z przepisami ustawy - prawo o ustroju sądów powszechnych odbywa się w głosowaniu tajnym. Głosowanie tajne przeprowadza wybrana z Rady, Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.

W pierwszej kolejności przystąpiono do zgłoszenia kandydatów do komisji skrutacyjnej, wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił o zgłaszanie kandydatur radnych do pracy w komisji skrutacyjnej. Do pracy w komisji skrutacyjnej zgłosiła się Radna Monika Nikołajew, Radny Paweł Szutkowski oraz Radny Remigiusz Zakrzewski. Kandydaci na członków komisji skrutacyjnej wyrazili zgodę na pracę w komisji. Wobec braku zgłoszeń innych kandydatów, Przewodniczący Rady Gminy zamknął listę kandydatów i poddał pod głosowanie proponowany skład komisji skrutacyjnej, do której zaproponowano następujące osoby:

1. Monika Nikołajew

2. Remigiusz Zakrzewski

3. Paweł Szutkowski.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad składem Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła skład Komisji Skrutacyjnej, jak wyżej.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 10.45 zarządził przerwę celem ukonstytuowania się Komisji Skrutacyjnej oraz na przygotowanie kart do głosowania. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 11.03 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji i stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych było 14 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad.

Przewodnicząca Zespołu do spraw opiniowania kandydatów na ławników Jadwiga Michalska, przedstawiła Protokół z posiedzenia zespołu opiniującego kandydatów na ławników z dnia 17.02.2020 r. Kopia protokołu z posiedzenia zespołu do spraw opiniowania kandydatów na ławników stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Następnie Radna Monika Nikołajew zabierając głos poinformowała, że po ukonstytuowaniu się komisja skrutacyjna, przedstawia się następująco:

1. Radna Monika Nikołajew - przewodnicząca komisji

2. Paweł Szutkowski - członek komisji

3. Remigiusz Zakrzewski - członek komisji.

Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Monika Nikołajew przedstawiła radnym zasady przeprowadzenia tajnego głosowania na ławników, a także zasady głosowania. Członkowie komisji skrutacyjnej rozdali karty do głosowania, a Przewodnicząca komisji skrutacyjnej Monika Nikołajew odczytywała nazwiska radnych według listy obecności, którzy kolejno podchodzili w wyznaczone miejsce, aby oddać głos i wrzucali karty do głosowania do urny.

Po zakończeniu głosowania Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 11.11 zarządził przerwę, niezbędną do przeliczenia głosów i sporządzenia protokołu przez komisję skrutacyjną. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 11.23 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

Przewodnicząca komisji skrutacyjnej Monika Nikołajew odczytała protokół komisji skrutacyjnej z ustalenia wyników tajnego głosowania w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Stargardzie na kadencję lat 2020-2023 sporządzonego na sesji Rady Gminy Stargard w dniu 27 lutego 2020 r.

Z odczytanego protokołu wynikało, że Pani Karolina Antonina Sokołowska została wybrana na ławnika.

Protokół Komisji Skrutacyjnej wraz z kartami do głosowania stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak po przerwie odczytał uchwałę Nr XV/143/19 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie wyboru uzupełniającego ławników do Sądu Rejonowego w Stargardzie na kadencję lat 2020-2023, która stanowi załącznik nr 15 o niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił, aby do sali konferencyjnej, w której odbywała się Sesja Rady Gminy, weszli wnioskodawcy, mieszkańcy Krąpiela, którzy złożyli pismo w dniu 25 lutego 2020 r. o umożliwienie wystąpienia podczas obrad Sesji Rady Gminy w dniu 27 lutego 2020 r., a następnie odczytał ww. wniosek. Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyjaśnił, że nie udzieli głosu wnioskodawcom na podstawie § 37 ust. 4 oraz § 38 ust. 1 Statutu Gminy Stargard i z tych przepisów Przewodniczący Rady Gminy skorzystał. Kontynuując Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że wnioskodawcy występują w imieniu własnym, w związku z tym w opinii Przewodniczącego Rady nie ma w tym interesu prawnego w tej sprawie, ponieważ dotyczy ona pracownika Ośrodka Administracyjnego Szkół. Wobec powyższego Przewodniczący Rady podkreślił, że nie widzi możliwości, aby wnioskodawcy zabrali głos na tym etapie sprawy, a poza tym porządek obrad sesji nie przewiduje takiej możliwości.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 11.33 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 11.39 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

AD 10. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE PRZEKAZANIA KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI SKARGI NA DZIAŁANIE WÓJTA GMINY STARGARD

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie przekazania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji skargi na działanie Wójta Gminy Stargard.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 12 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XV/144/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie przekazania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji skargi na działanie Wójta Gminy Stargard, która stanowi załącznik nr 17 o niniejszego protokołu.

AD 11. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE POWOŁANIA DO SKŁADU OSOBOWEGO CZŁONKA KOMISJI REWIZYJNEJ

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie w sprawie zmiany składu osobowego Komisji Rewizyjnej.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 13 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XV/145/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. zmiany składu osobowego Komisji Rewizyjnej, która stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

AD 12. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE POWOŁANIA DO SKŁADU OSOBOWEGO CZŁONKA KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XV/146/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie powołania do składu osobowego członka Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.

AD 13. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WNIESIENIA SKARGI NA ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE WOJEWODY ZACHODNIOPOMORSKIEGO

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego, a następnie poinformował, że Radni otrzymali rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego na temat skargi, o której Radni dyskutowali na poprzedniej Sesji i komisjach. Przewodniczący Rady dodał, że wówczas była również dyskusja na temat zakwalifikowania pisma mieszkańców, które ostatecznie zostało uznane jako skarga, po czym została przekazana do Komisji, Skarg, Wniosków i Petycji i na ostatniej sesji, skarga została przekazana uchwałą według właściwości do rozpatrzenia przez Wójta. W opinii Przewodniczącego Rady przez błędne uznanie pisma za skargę, Wojewoda Zachodniopomorski również rozstrzygnął uchwałę jako skargę i stwierdził, że kompetencje do rozpatrzenia skargi posiada Rada Gminy. Przewodniczący Rady Gminy wyraził swoje zdanie i powiedział, że po zasięgnięciu kilku opinii przedmiotowe pismo jest wnioskiem, a nie skargą, w związku z powyższym została podjęta decyzja o wniesieniu odwołania od rozstrzygnięcia Wojewody Zachodniopomorskiego, ze względu na to, że będzie one w obiegu prawnym, a także w związku z tym, iż jest to wniosek, zasadne jest skierowanie sprawy do Sądu Administracyjnego.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak otworzył dyskusję.

Radna Agnieszka Bieniek zwracając się do Przewodniczącego Rady zapytała, czy przedmiotowe pismo jest skargą mieszkańców Grzędzic, czy jest tylko odczytane przez mieszkankę Grzędzic, a jest skargą mieszkańców Gminy Stargard?

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak w nawiązaniu do wcześniejszej wypowiedzi powiedział, że uważa, iż to pismo jest wnioskiem a nie skargą. Pod pismem podpisało się trzydzieści sześć osób z terenu gminy Stargard.

Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że na jednej z komisji złożyła wniosek o dopisanie współwiny w tym zakresie Pana Wójta Jerzego Makowskiego i Zastępcy Wójta Doroty Mazur, Radna wyjaśniła, że wniosek został odrzucony. Radna dodała, że były zastępca wójta zatrudniony był przez Wójta Gminy, w związku z tym, zwracając się do Wójta powiedziała, że nieznajomość uchwał ZGDO nie zwalnia z odpowiedzialności. Kontynuując Radna powiedziała, że nie będzie brała udziału w głosowaniu.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 10 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących się” (w głosowaniu nie wzięła udziału Radna Agnieszka Bieniek), podjęła uchwałę Nr XV/147/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego, która stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.

AD 14. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZWOŁANIA ZEBRANIA WIEJSKIEGO

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 4 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XV/148/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie w sprawie zwołania zebrania wiejskiego, która stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.

AD 15. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA ZAWARCIE KOLEJNEJ UMOWY DZIERŻAWY NIERUCHOMOŚCI STANOWIĄCEJ WŁASNOŚĆ GMINY

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno - Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 26 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XV/149/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, która stanowi załącznik nr 27 do niniejszego protokołu.

AD 16. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHYLENIA UCHWAŁY W SPRAWIE PRZYJĘCIA REGULAMINÓW DOTYCZĄCYCH ZASAD I TRYBU UDZIELANIA DOTACJI CELOWYCH W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA ZE ŚRODKÓW BUDŻETU GMINY STARGARD SZCZECIŃSKI

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminów dotyczących zasad i trybu udzielania dotacji celowych w zakresie ochrony środowiska ze środków budżetu gminy Stargard Szczeciński, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Komisji Socjalno - Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja4 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących się” zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 28 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 11 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XV/150/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie przyjęcia regulaminów dotyczących zasad i trybu udzielania dotacji celowych w zakresie ochrony środowiska ze środków budżetu gminy Stargard Szczeciński, która stanowi załącznik nr 29 o niniejszego protokołu.

AD 17. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE OKREŚLENIA KRYTERIÓW REKRUTACJI NA DRUGIM ETAPIE POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO DO PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM W SOWNIE DLA KTÓREGO ORGANEM PROWADZĄCYM JEST GMINA STARGARD

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie określenia kryteriów rekrutacji na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznego przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sownie dla którego organem prowadzącym jest Gmina Stargard, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Komisji Socjalno - Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 30 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 12 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, w głosowaniu nie wziął udziału Radny Józef Tracz, podjęła uchwałę Nr XV/151/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie określenia kryteriów rekrutacji na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznego przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sownie dla którego organem prowadzącym jest Gmina Stargard, która stanowi załącznik nr 31 do niniejszego protokołu.

AD 18. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA ZAWARCIE UMOWY O UDZIELENIE POMOCY FINANSOWEJ POWIATOWI STARGARDZKIEMU NA ZREALIZOWANIE ZADANIA INWESTYCYJNEGO POD NAZWĄ: „PRZEBUDOWA I BUDOWA DROGI NR 1709Z STARGARD - SOWNO WRAZ Z BUDOWĄ ŚCIEŻKI ROWEROWEJ I CHODNIKÓW. ETAP AM - PRZEJŚCIE PRZEZ MIEJSCOWOŚĆ SOWNO”

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Umowy o udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard - Sowno wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am - przejście przez miejscowość Sowno”, a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja 1 głosem „za”, przy 3 głosach „wstrzymujących się” zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Komisji Socjalno - Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Radny Józef Tracz zabierając głos powiedział, że ten temat był mocno poruszany przy projekcie budżetu, ponieważ zawsze jest kontrowersja w momencie, kiedy jest mowa o przekazaniu pieniędzy dla Powiatu, w tym przypadku głównym argumentem do zabezpieczenia środków w budżecie było bezpieczeństwo mieszkańców Sowna, chodzi o to, aby mieszkańcy mogli bezpiecznie poruszać się, ponieważ w chwili obecnej nie ma nawet pobocza. Starostwo wystąpiło do Gminy z propozycją, żeby wspólnie z Gminą uporządkować pobocze. Jednak na ostatniej Komisji Radni dowiedzieli się, że uporządkowanie pobocza nie będzie się wiązało z możliwością chodzenia po tym poboczu, zadanie będzie obejmowało jedynie uporządkowanie granic i przesunięcie ogrodzeń. W związku z powyższym Radny zapytał, jaki jest cel przekazania środków dla Powiatu, który chce je spożytkować dla własnych celów, na zadanie, które powinni zrobić wcześniej. Ponadto dodał, że Powiat nie chce ująć w tym zadaniu robót polegających na uporządkowaniu wykonania pobocza na tyle, aby można było się po nim poruszać. Radny powiedział, że w takim wypadku uważa za bezzasadne partycypowanie w kosztach, w tym zadaniu obejmującym zakres prac wskazany przez Powiat, gdzie mieszkańcy dalej będą poruszać się po jezdni.

Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że temat bezpieczeństwa ludzi na drogach jest najważniejszy. Radna wyjaśniła, że w tym zadaniu jest mowa o udzieleniu pomocy dla Powiatu w wysokości 350 tys. zł, gdzie Radna dodała, że rozumie potrzeby ludzi w Sownie, a następnie wyjaśniła, iż droga w Sownie jest tym samym ciągiem komunikacyjnym, co droga w Grzędzicach i większość samochodów ciężarowych przejeżdża z Sowna przez Grzędzice omijając Stargard. Następnie Radna zaprezentowała pisma, które składa do Urzędu o naprawę dróg gminnych, które tego wymagają, gdzie w niektórych miejscowościach drogi są w tragicznym stanie. Natomiast w odpowiedziach z Gminy w tej sprawie Radna otrzymała informację, że Gmina nie posiada w budżecie środków z przeznaczeniem na naprawę dróg gminnych w stanie oczekiwanym przez mieszkańców danych miejscowości. Radna dodała, że mieszkańcy chcą tylko przejezdności dróg. Następnie Radna powiedziała, że w Sownie rozbudowana została szkoła i nikt wcześniej nie zadbał o bezpieczeństwo poruszających się do szkoły. Kontynuując Radna zapytała, dlaczego Powiat, nie wykona tego zadania we własnym zakresie, tylko występuje do Gminy o pomoc finansową w tym zakresie, gdzie drogi gminne wymagają remontów i napraw. Ponadto Radna zapytała, czy Gmina zaoferowała Powiatowi ewentualnie pożyczkę w wysokości 350 tys. zł na realizację tego zadania. Radna dodała, że w związku z tym, iż ta droga jest ważna i bezpieczeństwo ludzi poruszających się tą drogą jest ważne, dlaczego Gmina nie wystąpi na drogę prawną z Powiatem w tym zakresie. W opinii Radnej zarówno droga w Sownie jest ważna i bezpieczeństwo ludzi poruszających się po niej, tak jak ważne jest bezpieczeństwo mieszkańców Grzędzic, którzy muszą poruszać się po nieskończonej inwestycji drogowej, gdzie znajdują się namalowane pasy donikąd, dodatkowo Radna powiedziała, że stan dróg na odcinku Lipnik-Grzędzice oraz Grzędzice-Żarowo jest w fatalnym stanie, gdzie były robione wylewki dziur, a Radna zgłaszała Wójtowi, że te prace zostały źle wykonane. Radna powiedziała, że wstrzyma się od głosu odnośnie tej uchwały, ponieważ bezpieczeństwo ludzi jest ważne, ale jest to droga powiatowa, a trzeba wziąć pod uwagę, iż stan dróg gminnych jest fatalny.

Radna Agnieszka Lenda powiedziała, że wracając do tematu uchwały, chciałaby zwrócić uwagę na element, który się w niej pojawia, a mianowicie budowa ścieżki rowerowej i chodników, gdzie Radna wyjaśniła, że jest „za” w tej kwestii, natomiast jest przeciwna dofinansowaniu zadań Powiatu, ponieważ Gmina ma ogromne potrzeby. Następnie Radna powiedziała, że była przeciwna dofinansowania tego zadania już na etapie projektu budżetu. Radna nawiązała do tego, że w uchwale jest mowa o budowie ścieżki rowerowej i chodników, co wskazywałoby na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, natomiast w uzasadnieniu zawarte jest, że umowa, która byłaby zawarta na udzielenie pomocy finansowej w wysokości 350 tys. dla Powiatu, obejmuje jedynie wyniesienie granic ewidencyjnych pasa drogowego oraz przestawienie ogrodzeń posesji z pasa drogowego poza jego obszar, gdzie w opinii Radnej, jest to ewidentne porządkowanie spraw w dokumentacji Powiatu. W związku z powyższym Radna powiedziała, że jest przeciwna dofinansowaniu tego zadania.

Radna Agnieszka Bieniek zapytała, dlaczego Gmina nie wystąpi na drogę prawną z Powiatem skoro jest to tak ważne zadanie?

Radny Józef Tracz zwrócił się z prośbą do Wójta, czy jest w stanie odpowiedzieć na pytanie, które nurtuje Radnych, a mianowicie, czy Wójt zadba o bezpieczeństwo mieszkańców i będzie prowadzić merytoryczne rozmowy z Powiatem, aby te pieniądze zostały wydatkowane, w ten sposób, żeby mieszkańcy mogli poruszać się po poboczu, a jeżeli Powiat nie będzie chciał na to przystać, czy wówczas Wójt nie podpisze tej umowy, aby nie wydatkować pieniędzy Gminy na coś, co nie będzie służyło bezpieczeństwu mieszkańców.

Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że po dyskusjach na komisjach z Radnymi, zwrócił się z zapytaniem do Starosty Stargardzkiego, a następnie odczytał odpowiedź jaką otrzymał z Powiatu, a mianowicie, że w uzupełnieniu do wcześniejszego pisma dotyczącego realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwą „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard - Sowno wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am - przejście przez miejscowość Sowno”, na wniosek Gminy Stargard zakres prac obejmujący przestawienie ogrodzeń zostanie rozszerzony o dostosowanie po jednej stronie jezdni pobocza do możliwości poruszania się po nim pieszych, jednocześnie w piśmie została zawarta informacja, że rozszerzenie zadania wiąże się ze wzrostem kosztów realizacji całości zadania, gdzie szacunkowy koszt nowego zakresu zadania to kwota 900 tys. zł. Wójt odnosząc się do partycypacji w kosztach zadania z Powiatem, powiedział, że jest to pierwszy etap inwestycji drogowej i w opinii Wójta, to zadanie w Sownie powinno zostać zrealizowane, ze względu na bezpieczeństwo dzieci i mieszkańców poruszających się tą drogą. Wójt wyjaśnił, że przesunięcie ogrodzeń, umożliwi bezpieczne poruszanie się tą drogą.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że zapoznał się z pismem Starosty Stargardzkiego odnośnie podniesienia wartości inwestycji do 900 tys. zł i wyjaśnił, że osobiście uważa, że ta inwestycja w Sownie poprzez utwardzenie poboczy jest na chwilę obecną zbędną inwestycją, ponieważ jeżeli w przyszłości droga ma zostać zmodernizowana i przebudowywana, to wydanie w chwili obecnej środków z budżetu Gminy na utwardzenie poboczy jest ekonomicznie nieuzasadnione. Kontynuując Przewodniczący Rady Gminy dodał, że jeżeli chodzi o przeznaczenie środków w wysokości 350 tys. zł w ramach pomocy Powiatowi Stargardzkiemu na realizację etapu inwestycji na drodze w Sownie, polegającym na przesunięciu ogrodzeń i wyniesieniu granic ewidencyjnych, w opinii Przewodniczącego Rady jest zasadne i taka decyzja o przeznaczeniu środków na to zadanie została podjęta w momencie uchwalania budżetu i nie ulega wątpliwości, że ten zakres prac poprawi bezpieczeństwo na odcinku przebiegającym przez miejscowość Sowno, w szczególności na łuku drogi przy wjeździe od strony Stargardu, gdzie w ogóle nie ma pobocza. Przewodniczący Rady Gminy podkreślił, że środki na to zadanie zostały zabezpieczone w budżecie, a w chwili obecnej chodzi o kwestię techniczną polegającą na podpisaniu umowy. Następnie wyjaśnił, że, w związku z polityką prowadzoną przez Powiat, może się okazać, że nie będą powadzone żadne inwestycje drogowe przez Powiat na terenie gminy Stargard, jeśli Gmina nie będzie partycypować w kosztach inwestycji.

Radny Józef Tracz powiedział, w odniesieniu do wypowiedzi Przewodniczącego, że podjęcie tej uchwały, to nie jest tylko formalność, pomimo, że te pieniądze są zaplanowane w budżecie, to nie znaczy, że jest zgoda na ich wydatkowanie. Następnie powiedział, żeby spojrzeć na ten problem ogólnie, ponieważ dużo miejscowości na terenie gminy ma ten sam problem związany z tym, że ma drogi powiatowe, a Powiat nie chce się na chwilę obecną zmierzyć z tymi inwestycjami. Radny powiedział, że fatalny stan drogi powiatowej jest choćby w Trzebiatowie, następnie dodał, że podobny problem, jak w Sownie związany z brakiem pobocza jest w Kiczarowie. Radny kontynuując wypowiedź dodał, że prosi Wójta o zmierzenie się z Powiatem w zakresie rozmów na temat realizacji przez nich zadań, które są ich zadaniem własnym, ponieważ w opinii Radnego partycypacja w kosztach nie musi wynosić 50/50, jak to jest praktykowane. W związku z powyższym zapytał, dlaczego gmina nie prowadzi rozmów z Powiatem pod tym kątem i dlaczego zgadza się na wszystkie propozycje.

Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że budżet to nie tylko Sowno, to także inne inwestycje, które zostały umieszczone w budżecie. Następnie dodała, że zarówno ona, ale też Radna Agnieszka Lenda składały wnioski do projektu budżetu o ściągnięcie środków z tego zadania, jednak te wnioski nie przeszły. Kontynuując wypowiedź dodała, iż ma nadzieje, że Wójt przyjedzie do Grzędzic, które błagają o naprawę dróg, a także o dokończenie inwestycji drogowej, a Gmina informuje, że nie ma środków i dofinansowuje zadanie Powiatu. Następnie zwróciła się z pytaniem, czy Gmina wystąpiła do Powiatu z zapytaniem, czy występowali o dofinansowania na zadania w zakresie dróg?

Radny Janusz Łojko zabierając głos odnośnie przekazywania środków dla Powiatu, powiedział, że chciałby podzielić się informacją, na temat niedokończonego chodnika w Klępinie, gdzie Gmina wybudowała chodnik, ale żeby łączył się z przystankiem zabrakło 52 m, w związku z tym, że ten odcinek znajduje się przy drodze powiatowej. Radny wyjaśnił, że Powiat wystąpił do Gminy o dofinansowanie tego zadania, jednak spotkało się to z oporem, pomimo, że kwota nie byłaby znacząca. Radny dodał, że do chwili obecnej nie ma fragmentu tego chodnika. W związku z powyższym zwrócił się do Radnych, że nie może być tak, iż Gmina zaciąga kredyty, żeby przekazywać, czy pożyczać pieniądze innym jednostkom bez odsetek, a następne dodał, czy na tym polega gospodarność pieniędzmi?

Radna Agnieszka Lenda zabierając głos powiedziała, że w jej opinii patrząc na inwestycję w Sownie i to co proponuje Powiat, nie widać w tym wpływu na poprawę bezpieczeństwa, lecz tylko i wyłącznie interes Powiatu. Następnie dodała, że mowa jest o przebudowie tej drogi w przyszłości. Radna podkreśliła, że droga w Sownie była przebudowywana, więc dlaczego granice nieruchomości nie zostały wówczas uporządkowane, a Gmina ma teraz dokładać do stawiania nowych ogrodzeń, bo o tym jest mowa w piśmie z Powiatu. Wobec powyższego Radna powiedziała, że nie widzi potrzeby, żeby Gmina dokładała do tego zadania, szczególnie w sytuacji, kiedy ma własne ogromne potrzeby, jeżeli chodzi o drogi gminne.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 32 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 2 głosami „za”, przy 9 głosach „przeciw” i 3 głosach „wstrzymującym się”, nie podjęła uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Umowy o udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Stargardzkiemu na zrealizowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Przebudowa i budowa drogi nr 1709Z Stargard - Sowno wraz z budową ścieżki rowerowej i chodników. Etap Am - przejście przez miejscowość Sowno”, kopia Projektu ww. uchwały stanowi załącznik nr 33 do niniejszego protokołu.

AD 19. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN BUDŻETU GMINY NA 2020 R.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r., a następnie poinformował, że ww. uchwała była opiniowana na posiedzeniach komisji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowisk i opinii poszczególnych komisji.

Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Paweł Żmuda poinformował, że komisja 1 głosem „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się” zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Komisji Socjalno - Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że komisja 3 głosami „za” przy 2 głosach „przeciw” zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że komisja 4 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” i 1 głosie „przeciw” zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że komisja 2 głosami „za” przy 1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się” zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Radna Agnieszka Bieniek zabierając głos powiedziała, że zwróciła uwagę na dział 801 rozdział 80101 §6050 wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych - zmiana dokumentacji projektowej dla rozbudowy szkoły podstawowej w Strachocinie za 50 tys. zł. Radna wyjaśniła, że wcześniej został wykonany projekt dotyczący rozbudowy Szkoły Podstawowej w Strachocinie za ponad 100 tys., natomiast sama rozbudowa miałaby opiewać na kwotę około 18 mln zł, a w chwili obecnej w związku z tym, że szkoła nie jest rozbudowywana, a ceny rynkowe z roku na rok wzrastają, w związku z powyższym obecnie rozbudowa wyniosłaby zapewne ponad 20 mln. Następnie Radna powiedziała, że obecnie pojawia się kolejny wydatek na zmianę istniejącego projektu. Kontynuując zapytała, co będzie okrojone z istniejącego projektu, gdzie na komisji zostało powiedziane, że w projekcie przewidziane zostały, m.in. okrągłe okna w sali gimnastycznej. Następnie podkreśliła, że Radni nie mieli przedstawionej wizualizacji projektu Szkoły w Strachocinie, ponadto zapytała, gdzie był nadzór nad projektem, który w opinii Radnej jest rozdmuchany. Radna zwracając się do Wójta zapytała, gdzie był nadzór Gminy nad projektem na potrzeby szkoły, do której uczęszcza 130 uczniów? Po czym powiedziała, że uzyskała odpowiedź od Wójta, że nie miał na to wpływu, ponieważ w tamtym czasie był Zastępcą Wójta, a to główny Wójt podejmował decyzję w tej sprawie. W związku z powyższym Radna zapytała, że skoro to główny Wójt podejmował decyzję, a Zastępca Wójta nie miał nic w tym względzie do powiedzenia, to na jakiej podstawie są zarzuty wobec byłego Zastępcy Wójta odnośnie sprawy z ZGDO.

Radny Paweł Żmuda w odniesieniu do wypowiedzi Radnej Agnieszki Bieniek powiedział, że również uważa, iż projekt na szkołę w Strachocinie powstał bez żadnego nadzoru ze strony Gminy, bez względu na to, czy Gminę będzie stać na realizację projektu. W opinii Radnego można było zamówić skromniejszy projekt. Następnie Radny powiedział, że chciałby odnieść się do innych pozycji w tej uchwale, a mianowicie do kwestii przeznaczenia pieniędzy, których fizycznie nie ma i nie wiadomo, czy w ogóle wpłyną do budżetu, tj. planowanych wpływów z dofinansowania drogi w Grzędzicach, dofinansowania z termomodernizacji Szkoły w Sownie, czy miejsc rekreacyjno-sportowych w Ulikowie, gdzie w opinii Radnego na tę chwilę są to wirtualne pieniądze, które zwiększają wydatki na rozbudowę świetlicy w Tychowie. Ponadto zauważył, że do przetargu na drugi etap świetlicy w Tychowie złożone zostały cztery oferty, z których najtańsza wynosiła 2,1 mln zł, natomiast jak dodał Radny przetarg ten został unieważniony, ponieważ na ten cel były środki w wysokości 347 tys. zł. Radny powiedział również, że w chwili obecnej Wójt proponuje zmianę do budżetu, żeby znaleźć pieniądze na dokończenie świetlicy w Tychowie i zapewne wówczas nastąpi rozpisanie drugiego przetargu. Kontynuując powiedział, że na komisjach Radni dowiedzieli się, że ta inwestycja nie będzie realizowana w całości, a mianowicie bez zaplecza sportowego. Radny wyraził swoją opinię i powiedział, że te zmiany w budżecie nie powinny się znaleźć, ponieważ w tej chwili są inne ważniejsze potrzeby niż inwestycja w Tychowie.

Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że temat świetlicy w Tychowie trwa od czterech lat. W ubiegłym roku Komisja Rewizyjna obecnej kadencji kontrolowała tę inwestycję. W chwili obecnej ograniczane są koszty, aby dokończyć świetlicę i oddać budynek do użytku, a następnie można wrócić do tematu i wówczas dokończyć całość.

Radna Monika Nikołajew odnosząc się do świetlicy w Tychowie i zaplanowanych w projekcie uchwały w sprawie zmian budżetu, środków na tę inwestycję, powiedziała, że chciałaby złożyć wniosek o poprawkę do ww. uchwały o zmniejszenie wydatków w pozycji dotyczącej dokończenia inwestycji w Tychowie. Radna dodała, że ma wrażenie, iż w Gminie jest tendencja do tworzenia rozdmuchanych projektów, w związku z powyższym Radna wyjaśniła, że nie zgadza się, aby w tym projekcie uchwały znalazła się świetlica w Tychowie. Następnie powiedziała, że Radni poprzedniej kadencji czują się oszukani, ponieważ świetlica w Tychowie miała kosztować 1,2 mln zł.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że na podstawie §52 ust. 1, 2 i 3 Statutu Gminy Stargard, oczekuje, że wniosek o poprawkę do uchwały w sprawie zmian budżetu zostanie złożony na piśmie.

Radna Monika Nikołajew zwróciła się do Przewodniczącego Rady z prośbą o pięć minut przerwy.

Radna Aleksandra Kotschendoff zabierając głos powiedziała, że projekt na świetlicę w Tychowie od początku opiewał na 3 mln zł, a do tej pory na tę inwestycję zostało wydane 1,2 mln zł, w związku z powyższym brakuje 2 mln zł na dokończenie. Kontynuując powiedziała, że nie rozumie dlaczego Radni nie chcą dokończyć tej inwestycji, która rozpoczęła się trzy lata temu. Następnie dodała, że jeżeli inwestycja zostanie zdjęta z budżetu i nie zostanie dokończona, mieszkańcy złożą zawiadomienie do Prokuratury o niegospodarność Wójta i Rady Gminy.

Radna Agnieszka Lenda powiedziała, że zgadza się z opinią Radnej Aleksandry Kotschendoff, ponieważ im dłużej ta inwestycja będzie stała nieskończona, gdzie w chwili obecnej jest to stan surowy, będzie ulegała zniszczeniu. Radna podkreśliła, że nie ma zamiaru uczestniczyć w marnotrawstwie tej inwestycji, która zdaniem Radnej powinna być dokończona. Następnie dodała, że przy tej inwestycji wątpliwości mogą rodzić się w kwestii kosztów, ponadto Radna powiedziała, że dopiero na Komisji w tym tygodniu pojawiła się informacja, iż nie będzie wykonane zaplecze sportowe, a cały czas były zapewnienia o cięciu kosztów w zakresie użytych materiałów. Radna dodała, że należy tę inwestycję dokończyć. Następnie dodała, że można ewentualnie przesunąć w czasie, żeby Radni mogli zapoznać się szczegółowo z informacjami na temat dokończenia drugiego etapu. Kontynuując wypowiedź Radna odniosła się do środków na zmianę projektu szkoły w Strachocinie i powiedziała, że szkoła ta jest w złym stanie i wymaga remontu oraz rozbudowy, natomiast żeby wystąpić o wsparcie, czy środki zewnętrzne, musi być przygotowany projekt, a ten projekt, który jest w chwili obecnej jest nie do przyjęcia i niemożliwy do zrealizowania.

Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że zastanawia fakt, że od 2015 roku wpisana była do WPF właściwa rozbudowa szkoły w Grzędzicach, a w tym samym czasie powstał projekt na murowaną świetlicę w Tychowie, w związku z tym Radna zapytała, dlaczego świetlica w Tychowie nie powstała w wersji kontenerowej? Następnie dodała, że skoro Radni mówiąc o rozdmuchanych projektach, twierdzą, że czują się oszukani, to w związku z tym, dlaczego nie zgłoszą tego do Prokuratury? Ponadto Radna zapytała, dlaczego projekt szkoły w Strachocinie nie zostanie zmieniony na wersję modułową?

Radny Remigiusz Zakrzewski zabierając głos w sprawie inwestycji w Tychowie, powiedział, że czuje się oszukany, ponieważ przez cały czas była mowa o świetlicy w Tychowie wraz z zapleczem sportowym. Radny wyjaśnił, że klub sportowy nie ma swojej siedziby, a w chwili obecnej dotarła informacja, że inwestycja w Tychowie zostanie okrojona o zaplecze sportowe. Ponadto Radny dodał, że mówiono o tym, że miał być okrojony kosztorys. Radny wyraził swoją opinię i powiedział, że w ten sposób się nie postępuje ukrywając pewne fakty.

Radna Aleksandra Kotschendoff powiedziała, że cały czas były zapewnienia, iż świetlica będzie wykonana w całości.

Radny Józef Tracz powiedział, że nie był za budową świetlicy w Tychowie, ale w chwili obecnej uważa, że musi zostać ona dokończona. Radny powiedział, że odkładanie dokończenia inwestycji w czasie powoduje, że koszty rosną, ponieważ ceny materiałów i usług idą w górę, a odpowiedzialność za niedokończoną inwestycję spoczywa na Gminie oraz Radzie Gminy.

Radny Remigiusz Zakrzewski (ad vocem) powiedział, że dokończenie budynku bez zaplecza sportowego, również jest niegospodarnością, dlatego Radny dodał, że może warto zaczekać z całą inwestycją około roku, żeby znaleźć na ten cel środki, a następnie dokończyć inwestycję w całości.

Radny Paweł Żmuda odnośnie wprowadzenia Radnych w błąd, powiedział, że na Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu nie było mowy o tym, że część sportowa nie będzie wykonana, natomiast następnego dnia na komisji, Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji Beata Wilk powiedziała, że nie zostanie wykonana część sportowa ze względu na cięcie kosztów. Kontynuując dodał, że Radni przez cały czas byli przekonywani o cięciu kosztów w zakresie użytych materiałów wysokiej klasy, które zawarte są w projekcie. Następnie wyrażając swoją opinię powiedział, że Radni nie zostali w porę poinformowani o tym, że ta inwestycja nie będzie obejmować zaplecza sportowego, a jak podkreślił zaplecze sportowe stanowi 35% całości inwestycji.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wyrażając swoją opinię, powiedział, że tę inwestycję należy skończyć. Kontynuując powiedział, że w ubiegłym roku zostały zabezpieczone środki, jednak inwestycja nie rozpoczęła się, a w związku z tym, że nie zostały przeniesione środki z ubiegłego roku i włożone do budżetu, została kwota 347 tys. zł, a z tą kwotą nie udało by się rozstrzygnąć przetargu. Następnie dodał, że propozycja jest taka, aby w chwili obecnej zdjąć środki na dokończenie świetlicy, żeby Radni mogli się dowiedzieć, co faktycznie zostanie zrobione, ponieważ nie było informacji, że inwestycja będzie dokończona bez zaplecza sportowego. Przewodniczący Rady Gminy podkreślił, że nie chciałby sytuacji, żeby został rozstrzygnięty przetarg, a na otwarciu świetlicy okaże się, że brakuje istotnych elementów. Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że prosi, aby Wójt zajął w tej kwestii stanowisko, ponieważ Radni nie mają wiedzy, co będzie robione w ramach tej inwestycji.

Wójt Gminy Jerzy Makowski zabierając głos powiedział, że od ubiegłego roku trwa dyskusja na temat ograniczenia kosztów, jeżeli chodzi o inwestycję w Tychowie. Wójt dodał, że jeżeli Radni podejmą decyzję, aby dokończyć inwestycję w pełnym zakresie, wówczas Wójt wskaże środki, a Rada zadecyduje. Wójt powiedział, że chciałby tę inwestycję dokończyć. Kontynuując wypowiedź Wójt odniósł się do tematu szkoły w Strachocinie i powiedział, że budynek jest w złym stanie, poza tym nie ma sali gimnastycznej, a jest to budynek z możliwością rozbudowy ze względu na przyległy teren. Następnie Wójt powiedział, że jeżeli Rada zadecyduje o zdjęciu w tym momencie poprawką środków na inwestycję w Tychowie, po to, aby następnie zwiększyć środki do całej kwoty, aby wykonać inwestycję w całości, to jest również za taką decyzją.

Skarbnik Gminy Bernadeta Opasińska powiedziała, że kwota, która jest obecnie w zmianie do budżetu na świetlicę w Tychowie, uchwalona została w ubiegłym roku. Kwota, która jest zwiększana teraz, to niewykonane wydatki z ubiegłego roku. Następnie Skarbnik odniosła się do wypowiedzi Radnego Pawła Żmudy i określenia dochodów jako wirtualnych pieniędzy, wyjaśniła, że tak naprawdę cały budżet tak wygląda, zarówno dochody z dotacji, czy podatków.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zwracając się do Skarbnik Gminy, zapytał, co stanie się w momencie, kiedy te planowane środki, m.in. z termomodernizacji Szkoły w Sownie, czy z drogi w Grzędzicach nie wpłyną do budżetu? Ponadto Przewodniczący Rady zapytał, skąd Skarbnik wzięłaby środki, gdyby została podpisana umowa na drugi etap świetlicy w Tychowie?

Skarbnik Gminy Bernadeta Opasińska odpowiedziała, że wówczas nie wykonuje się innych wydatków.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że gdyby ta umowa została podpisana w ubiegłym roku, wówczas zabrakłoby 900 tys. zł. Następnie Przewodniczący Rady zapytał, kiedy wpłyną środki z termomodernizacji szkoły w Sownie, inwestycji budowy miejsc sportowo-rekreacyjnych w Ulikowie i inwestycji drogowej w Grzędzicach? Kontynuując Przewodniczący powiedział, że w związku z powyższym proponuje, aby w chwili obecnej się wstrzymać ze względu na to, że nie ma wszystkich środków na inwestycję w Tychowie i wrócić do tematu, dopiero w momencie, kiedy będą wolne środki, wówczas rozpisać przetarg, w innym przypadku będzie cały czas ryzyko, że środków zabraknie. Przewodniczący dodał, że Radni byli przekonywani przez Wójta oraz pracownika merytorycznego, który nadzoruje inwestycję, że będzie cięcie kosztów w zakresie użytych materiałów i zagospodarowanie terenu, a nie cięcie inwestycji. Przewodniczący podkreślił, że Radni są za tym, aby dokończyć tę inwestycję, jednak dodał, że oczekuje rzetelnej informacji, czy będzie cięcie wartości użytych materiałów, czy cięcie inwestycji, jeżeli chodzi o świetlicę w Tychowie. Następnie powiedział, że Radni nie mają w tej chwili wiedzy, w jakim zakresie będzie dokończona inwestycja w Tychowie, po czym dodał, że Rada oczekuje rzetelnych informacji na ten temat, a następnie poprosił o zdjęcie tej pozycji z projektu uchwały autopoprawką i wstrzymanie się do marca.

Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że jeżeli odbędzie się komisja wspólna Rady wówczas zostanie przedstawiony projekt uchwały i jeżeli wola jest taka, aby inwestycja była realizowana w całości, tj. świetlica i zaplecze sportowe, wówczas tak będzie przygotowany projekt uchwały. Ponadto na komisjach w marcu będzie wiadomo, jakie będą możliwości finansowe i wówczas Radni podejmą decyzję, jaki zakres inwestycji ma zostać zrobiony.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 12.59 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 13.46 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

Radna Aleksandra Kotschendoff zabierając głos powiedziała, że odnosząc się do wypowiedzi Radnego Pawła Żmudy chciałaby sprostować, że projekt oprócz niewykonania szatni zawiera również zmiany, polegające na zmianie zastosowania materiałów zawartych w projekcie.

Radna Agnieszka Lenda zapytała, jakie zagrożenie dla realizacji budżetu niesie za sobą podjęcie tej uchwały? Następnie zapytała, jaki jest cel, żeby zdjąć w tej chwili wnioskiem tę pozycję dotyczącą inwestycji w Tychowie, skoro Radni są zgodni, żeby realizować inwestycję?

Radny Remigiusz Zakrzewski (ad vocem) powiedział, że jeżeli zostanie podjęta ta uchwała, wówczas prace ruszą, a za jakiś zostanie ogłoszony przetarg na dokończenie inwestycji o zaplecze sportowe.

Radny Józef Tracz (ad vocem) powiedział, że prosi Wójta o odpowiedź na pytanie, co się wydarzy, jeżeli ta uchwała zostanie podjęta oraz czy zostanie ogłoszony przetarg?

Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że na komisjach w marcu zostanie określony zakres prac jeżeli chodzi o inwestycję w Tychowie i dopiero, gdy będą zabezpieczone środki finansowe zostanie podjęta decyzja o przetargu.

Radna Monika Nikołajew zabierając głos powiedziała, że w Witkowie Drugim nie ma w ogóle świetlicy, natomiast jest możliwość kupienia budynku, gdzie byłaby możliwość stworzenia świetlicy i przedszkola. Radna dodała, że zakup tego budynku, to wydatek w wysokości około 700 tys. zł.

Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że jest skłonna poprzeć dokończenie świetlicy w Tychowie, jeżeli byłby przedstawiony projekt przeznaczenia budynku pod przedszkole, które mogłoby tam powstać. Jednak, jak podkreśliła Radna, w tym momencie okazuje się, że imprezy wiejskie są ważniejsze niż bezpieczeństwo ludzi na drogach. Następnie Radna poinformowała, że złożyła wniosek o wprowadzenie poprawek do projektu uchwały na ręce Przewodniczącego Rady.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że zostały złożone trzy wnioski.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał wniosek Radnej Agnieszki Bieniek dotyczący wprowadzenia poprawek do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r. w celu ściągnięcia z uchwały środków z §6050 dział 801, rozdział 80101 oraz §6050 dział 921, rozdział 92109 z przeznaczeniem na inwestycje na dogach gminnych, m.in. chodniki w Grzędzicach, a następnie poddał ww. wniosek pod głosowanie.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 1 głosem „za”, przy 10 głosach „przeciw” i 3 głosach „wstrzymującym się”, odrzuciła ww. wniosek, który stanowi załącznik nr 34 do niniejszego protokołu.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad przedmiotowym wnioskiem stanowi załącznik nr 35 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący odczytał wniosek złożony przez Radną Monikę Nikołajew dotyczący poprawki do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu o zdjęcie pozycji wydatków na zadaniu „Rozbudowa świetlicy w Tychowie” i tym samym zmniejszeniu deficytu budżetu, a następnie poddał przedmiotowy wniosek pod głosowanie.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 6 głosami „za”, przy 3 głosach „przeciw” i 4 głosach „wstrzymującym się”, przyjęła ww. wniosek, który stanowi załącznik nr 36 do niniejszego protokołu. W głosowaniu nie wzięła udziału Radna Agnieszka Bieniek.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad przedmiotowym wnioskiem stanowi załącznik nr 37 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 13.55 zarządził przerwę. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 14.04 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

Po przerwie wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r. pod głosowanie, zaznaczając, że jest to projekt uchwały wraz z poprawką.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 38 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 8 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 5 głosach „wstrzymującymi się”, podjęła uchwałę Nr XV/152/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie zmian budżetu gminy na 2020 r., która stanowi załącznik nr 39 do niniejszego protokołu.

AD 20. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA ZMIANY WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ GMINY STARGARD NA LATA 2020-2031

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał wniosek do projektu uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2019-2031, złożony przez Radną Monikę Nikołajew, dotyczący urealnienia uchwały w spawie wieloletniej prognozy finansowej w zakresie zmian wprowadzonych do projektu uchwały w sprawie zmian do budżetu, a następnie poddał przedmiotowy wniosek pod głosowanie.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 8 głosami „za”, przy 2 głosach „przeciw” i 4 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła ww. wniosek, który stanowi załącznik nr 40 do niniejszego protokołu.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad przedmiotowym wnioskiem stanowi załącznik nr 41 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał powyższy projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2019-2031. Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2019-2031, zaznaczając, że jest to projekt uchwały wraz z poprawką.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 42 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 14 radnych obecnych na sali podczas głosowania, 10 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XV/153/20 Rady Gminy Stargard z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Stargard na lata 2019-2031, która stanowi załącznik nr 43 do niniejszego protokołu.

AD 21. OCENA REALIZACJI ZADAŃ W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA ORAZ WYWOZU ODPADÓW KOMUNALNYCH

Przewodniczący Rady Sebastian Janiak, poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie stanowiska Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu odnośnie ww. informacji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, na posiedzeniu w dniu 24 lutego 2020 r., po zapoznaniu się z Oceną realizacji zadań w zakresie ochrony środowiska oraz wywozu odpadów komunalnych z terenu gminy, wyrażając stanowisko, informację przyjęła.

AD 22. INFORMACJA WÓJTA GMINY O ZGŁASZANYCH ŻĄDANIACH I WYDANYCH DECYZJACH W 2019 ROKU ZWIĄZANYCH ZE ZMIANĄ WARTOŚCI NIERUCHOMOŚCI W SKUTEK UCHWALENIA PLANU MIEJSCOWEGO LUB JEGO ZMIANY

Przewodniczący Rady Sebastian Janiak, poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu odnośnie ww. informacji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu, na posiedzeniu w dniu 24 lutego 2020 r., po zapoznaniu się z Informacją Wójta Gminy o zgłaszanych żądaniach i wydanych decyzjach w 2019 roku związanych ze zmianą wartości nieruchomości w skutek uchwalenia planu miejscowego lub jego zmiany, wyrażając opinię, informację przyjęła.

AD 23. OCENA FUNKCJONOWANIA ŚWIETLIC WIEJSKICH, PRZEDSZKOLI ORAZ KLUBÓW SPORTOWYCH NA TERENIE GMINY

Przewodniczący Rady Sebastian Janiak, poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie stanowiska Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie ww. informacji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno-Porządkowa i Oświaty, na posiedzeniu w dniu 25 lutego 2020 r., po zapoznaniu się z Oceną funkcjonowania świetlic wiejskich, przedszkoli oraz klubów sportowych na terenie gminy, wyrażając stanowisko, informację przyjęła.

AD 24. OCENA DZIAŁALNOŚCI GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ ZA 2019 ROK

Przewodniczący Rady Sebastian Janiak, poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie ww. informacji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno-Porządkowa i Oświaty, na posiedzeniu w dniu 25 lutego 2020 r., po zapoznaniu się z Oceną działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2019 rok, wyrażając opinię, informację przyjęła.

AD 25. OCENA REALIZACJI UCHWAŁ RADY GMINY ZA 2019 ROK

Przewodniczący Rady Sebastian Janiak, poprosił Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej Agnieszkę Lendę o przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej odnośnie ww. informacji.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Agnieszka Lenda poinformowała, że Komisja Rewizyjna, na posiedzeniu w dniu 24 lutego 2020 r., po zapoznaniu się z Oceną realizacji uchwał Rady Gminy za 2019 rok, wyrażając opinię, informację przyjęła.

AD 26. SPRAWOZDANIE ZA 2019 R. Z WYSOKOŚCI ŚREDNICH WYNAGRODZEŃ NAUCZYCIELI NA POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH AWANSU ZAWODOWEGO W SZKOŁACH PROWADZONYCH PRZEZ GMINĘ STARGARD

Przewodniczący Rady Sebastian Janiak, poprosił Zastępcę Wójta Gminy Dorotę Mazur o przedstawienie ww. sprawozdania.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur przedstawiła Sprawozdanie za 2019 r. z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Stargard. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 44 do protokołu.

AD 27. INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI WÓJTA W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM

Wójt Gminy Jerzy Makowski poinformował, że radni otrzymali pisemną informację na temat działalności w okresie międzysesyjnym, a następnie ją przedstawił. Ponadto Wójt poinformował, w jakich spotkaniach uczestniczył w tym czasie.

Zastępca Wójta Dorota Mazur powiedziała, że wzięła udział, promując tym samym gminę, w XX-stej Wystawie Gołębi Rasowych, Drobiu Ozdobnego i Królików, którą Wójt Gminy Stargard objął patronatem honorowym. Jest to jedna z największych wystaw w Polsce i największa w Województwie Zachodniopomorskim. W wystawie wzięli udział hodowcy z całej Polski m.in. ze Szczecińskiego, Stargardzkiego, Gorzowskiego, Zielonogórskiego i Poznańskiego Związku Hodowców. Podczas wystawy zobaczyć można było zobaczyć gołębie rasowe, drób ozdobny oraz króliki.

Informacja Wójta nt. działalności w okresie międzysesyjnym stanowi załącznik nr 45 do niniejszego protokołu.

AD 28. INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że uczestniczył razem z Sekretarz Gminy oraz pracownikami biura rady w szkoleniu na temat zmian statutu. Ponadto Przewodniczący Rady brał udział w spotkaniu z Posłem na Sejm RP Michałem Jachem w sprawie rozbudowy Szkoły Podstawowej w Strachocinie. Następnie powiedział, że prowadzone są rozmowy na temat naprawy kładki w Rogowie, gdzie gmina ma dokonać zakupu materiału, a Wojsko Polskie ma wykonać kładkę. Przewodniczący powiedział, że w  okresie międzysesyjnym wpłynęło rozstrzygnięcie nadzorcze dotyczące uchwały w sprawie przekazania skargi według właściwości. Ponadto Przewodniczący dodał, że uczestniczył w spotkaniu z dyrektorem oraz wicedyrektorem Szkoły Podstawowej w Grzędzicach.

AD 29. ODPOWIEDZI NA INTERPELACJE RADNYCH

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że odpowiedzi na interpelacje opublikowane są w BIP Urzędu Gminy Stargard.

AD 30. WOLNE WNIOSKI I ZAPYTANIA

Radny Janusz Łojko zabierając głos zapytał, czy system gospodarowania odpadami przez Gminę zadziałał, ponieważ Radny ma obawy, że deklaracje złożone przez mieszkańców nie do końca zawierają prawidłowe informacje.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur odpowiadając wyjaśniła, że w tej chwili mija drugi miesiąc odkąd Gmina samodzielnie zajmuje się gospodarką odpadami i stan na 24 lutego br. odnośnie wprowadzonych deklaracji wynosi 3866 deklaracji a średnia ilość mieszkańców wynikających z deklaracji wynosi 2,8. Następnie Zastępca Wójta powiedziała, że w ślad za złożonymi deklaracjami wysłane zostały do mieszkańców numery kont. Kontynuując przedstawiła statystykę wpłat za odpady i oczekiwania w tym zakresie, jednak jak wyjaśniła Pani Wójt w chwili obecnej trwa weryfikacja deklaracji na podstawie danych z ewidencji ludności. Ponadto wysłane zostały zawiadomienia o konieczności złożenia deklaracji, a także zawiadomienia w zakresie płatności.

Radny Janusz Łojko odnosząc się do wydatków na zakup programu i komputerów powiedział, że wydatki w tym zakresie były poniesione w ubiegłym roku, natomiast do obsługi gospodarki odpadami miały być zatrudnione trzy osoby, a obecnie jest mowa, że zatrudnionych zostało więcej osób.

Sekretarz Gminy Jadwiga Michalska wyjaśniła, że gospodarką odpadami w Referacie Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa zajmują się dwie osoby oraz w Referacie Finansowym również dwie osoby do księgowości w zakresie płatności za odpady i windykacji należności.

Radny Janusz Łojko (ad vocem) odnosząc się do wypowiedzi Zastępcy Wójta Doroty Mazur w zakresie deficytu w opłatach za odpady, zapytał skąd Gmina weźmie środki na pokrycie tego deficytu?

Zastępca Wójta Dorota Mazur wyjaśniła, że w związku z występującym deficytem w opłatach na tę chwilę prowadzona jest weryfikacja deklaracji pod katem ilości osób zdeklarowanych. Ponadto będą prowadzone kontrole w terenie celem sprawdzenia, czy dana nieruchomość ma złożoną deklarację.

Radny Grzegorz Stępień powiedział, że plantatorzy zgłaszają problem z zagospodarowaniem odpadów tj. folie, czy węże, których nie można oddać w ramach wywozu odpadów wielkogabarytowych.

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur odpowiedziała, że folia jest odpadem przemysłowym i kwestia zagospodarowania tego odpadu leży po stronie rolnika, jednak Gmina zajęła się tym tematem i na stronie internetowej Gminy znajduje się informacja o adresach punktów zbierania odpadów folii, sznurka oraz opon, ponadto taka informacja została rozesłana do Sołectw.

Radny Grzegorz Stępień (ad vocem) zwrócił się z pytaniem, czy kontrole nieruchomości pod kątem złożenia deklaracji będą przeprowadzali sołtysi?

Zastępca Wójta Gminy Dorota Mazur odpowiedziała, że kontrole będą przeprowadzali pracownicy urzędu, jednak Pani Wójt dodała, że w tym zakresie liczy też na wsparcie sołtysów.

Radna Agnieszka Bieniek zabierając głos, zapytała, dlaczego została podana do publicznej wiadomości informacja odnośnie obowiązku zakupu pojemników na odpady BIO, gdzie w związku z tą informacją mieszkańcy zakupili te pojemniki, a chwili obecnej okazuje się, że odpady mają być gromadzone w workach. Radna dodała, że otrzymała w tej kwestii odpowiedź z urzędu, że pojemniki mogą służyć tylko jako ochrona worków, a w dniu odbioru odpadów worki muszą być wystawione przed posesją. W związku z powyższym Radna poprosiła o wyjaśnienie procedury wywozu odpadów. Radna zwróciła uwagę na problem związany z porozrywanymi workami z odpadami BIO, które czasem leżą przez weekend.

Radna Monika Nikołajew zapytała, czy w tym roku planowany jest wywóz odpadów wielkogabarytowych?

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że wpłynęło pismo nauczycieli ze Szkoły Podstawowej w Grzędzicach do wiadomości Radnych Gminy Stargard, dotyczące stanowiska nauczycieli odnośnie niezadowolenia z działań Radnej Agnieszki Bieniek. Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał przedmiotowe pismo.

AD 31. USTALENIE TERMINU NASTĘPNEJ SESJI

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zaproponował termin zwołania XVI sesji Rady Gminy Stargard na dzień 27 marca 2020 r. na godz. 10.00 oraz terminy posiedzeń komisji:

  • posiedzenie Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu na dzień 23 marca 2020 r., o godz. 8.30,
  • posiedzenie Komisji Rewizyjnej na dzień na dzień 23 marca 2020 r., o godz. 12.00,
  • posiedzenie Komisji Socjalno - Porządkowej i Oświaty na dzień 24 marca 2020 r., o godz. 8.30,
  • posiedzenie Komisji Skarg Wniosków i Petycji na dzień 24 marca 2020 r., o godz. 12.00.

AD 32. ZAMKNIĘCIE OBRAD SESJI

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec wyczerpania porządku obrad podziękował wszystkim za udział i o godzinie 14.49 zamknął obrady XV sesji Rady Gminy Stargard.

Przewodniczący Rady Gminy
Sebastian Janiak

Protokołowała: Aleksandra Przybyszewska

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Ewa Misztela 02-03-2020 14:18
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Aleksandra Kowal 02-03-2020
Ostatnia aktualizacja: Aleksandra Kowal 31-03-2020 11:03