Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Stargard

OCENA REALIZACJI ZADAŃ W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA ORAZ WYWOZU ODPADÓW KOMUNALNYCH Z TERENU GMINY STARGARD SZCZECIŃSKI za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014r.

 

Stargard Szczeciński dnia, 13.02.2015 r.

OCENA REALIZACJI ZADAŃ W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA ORAZ WYWOZU ODPADÓW KOMUNALNYCH

Z TERENU GMINY STARGARD SZCZECIŃSKI

za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014r.

Na terenie gminy Stargard Szczeciński wywozem odpadów stałych - komunalnych zajmuje się firma „Remondis” Szczecin, wyłoniona w drodze przetargu przez Związek Gmin Dolnej Odry z s.w Chojnie. Odbiorem odpadów segregowanych zajmuje się firma Eko-Myśl. Na mocy podjętej uchwały Nr XXIV/216/13 z dnia 31 stycznia 2013r gmina wyraziła wolę przystąpienia do Związku Gmin Dolnej Odry.

Art.3 ust.2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r tj. z dnia 13 września 2013 r. daje możliwość przekazania wykonywania zadań gmin w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminach związkowi międzygminnemu.

W celu wdrożenia systemu związanego z odbiorem, transportem, sortowaniem, składowaniem odpadów podjęto niezbędne uchwały dotyczące realizacji nałożonych na gminę obowiązków:

  1. Uchwała Nr XXXVIII/330/14 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stargard Szczeciński.

  2. Uchwała Nr XXIII/205/12 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty.

  3. Uchwała Nr XXIII/206/12 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczaniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  4. Uchwała Nr XXIII/208/12 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  5. Uchwała Nr XXVIII/253/13 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości.

Zgodnie z art.6m ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który stanowi że właściciele poszczególnych nieruchomości na terenie gminy zobowiązani są do składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz dokonywanie zmian do złożonych deklaracji w ciągu 14 dni od zaistnienia tych zmian na nieruchomości. Deklaracje przyjmowane są w urzędzie i na bieżąco przesyłane do Związku Gmin Dolnej Odry.

Stawki za odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, reguluje podjęta uchwała j.w;

Opłata za gospodarowanie odpadami od każdej osoby zamieszkującej nieruchomość w roku 2014 wynosiła 15,00 zł. Jeżeli odpady zbierane są w sposób selektywny stawka wynosiła 9,00 zł.

W przypadku, gdy w gospodarstwie domowym zamieszkuje więcej niż 5 osób ustalono stawki opłat:

75 zł miesięcznie za gospodarowanie odpadami komunalnymi zmieszanymi.

45 zł miesięcznie za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi selektywnie.

Odpady na terenie gminy odbierane są z częstotliwością co dwa tygodnie, zgodnie z harmonogramem opublikowanym na stronie gminy.

Do dnia 31 grudnia 2014r. do Związku Gmin Dolnej Odry wpłynęło 3389 deklaracji. Według wykazu nieruchomości zamieszkałych przesłanych przez gminę Stargard Szczec. Istnieją nieruchomości, których właściciele nie złożyli deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Związek Gmin Dolnej Odry wysłał wezwania do tych właścicieli celem złożenia deklaracji;

  • w roku 2013-310 wezwań,

  • w roku 2014 -322 wezwania (ponownie do osób jak w roku 2013)

W sumie, w ciągu tych dwóch lat na wezwania odpowiedziało i złożyło deklaracje 148 osób.

Wykaz miejscowości pod względem braku złożonych deklaracji zawiera załącznik nr 1.

W roku 2014 z terenu gminy wywieziono 2239,35 Mg odpadów zmieszanych.

Nieczystości stałe zmieszane odbierane przez firmę Remondis, trafiają na instalację w Szczecinie, gdzie są sortowane, część podlega odzyskowi, reszta trafia na składowisko w miejscowości Dalsze, gmina Myślibórz.

Na terenie gminy prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów: stłuczki szklanej, odpadów opakowaniowych, makulatury oraz resztek organicznych. Na terenach w zabudowie wielolokalowej odpady segregowane są w pojemnikach przystosowanych do ich odbioru oraz w workach - przy zabudowie jednorodzinnej.

Firma Eko-Myśl, na bieżąco dostarcza worki foliowe zgodne z pojemnością i wzorem określonym w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stargard Szczeciński. Ilości ustawionych pojemników do recyklingu:

Do gromadzenia odpadów opakowaniowych o pojemności 2,5 m3 - 31 szt.

Do gromadzenia stłuczki szklanej o pojemności 2,5 m3 - 32 szt.

Do gromadzenia makulatury o pojemności 1,1 m3 - 29 szt.

Zebrano także odpady biodegradowalne w ilości 9,75Mg, które dostarczono na instalację w Szczecinie, gdzie były sortowane.

W roku 2014 zebrano i przekazano do odzysku 288,78 Mg odpadów segregowanych w tym:

  • zmieszane odpady opakowaniowe - 107,05 Mg, (w roku 2013 - 54,28 Mg)

  • opakowania ze szkła - 128,65 Mg, (w roku 2013 - 142,25 Mg) ,

  • papier oraz opakowania z papieru - 53,08 Mg, (w roku 2013 - 12,42 Mg)

Wiosną i jesienią 2014r na terenie gminy firma Remondis przeprowadziła zbiórkę odpadów wielkogabarytowych oraz sprzętu AGD i elektroniki, których zebrano ogółem 74,77 Mg .

  • w tym sprzętu AGD i elektroniki w ilości 24,84 Mg.

W ramach dbałości o czystość i estetykę na terenie gminy, podpisana jest umowa pomiędzy gminą Stargard Szczeciński a firmą „Remondis” w zakresie odbioru odpadów stałych komunalnych z terenów użyteczności publicznej: przystanki autobusowe, cmentarze, ośrodki zdrowia, świetlice, remizy strażackie, boiska, szatnie sportowe, place zabaw, tereny nad jeziorem Miedwie (związane z odpoczynkiem i rekreacją) .

Wydatki poniesione przez gminę za usługę wywozu odpadów zmieszanych w roku 2014 :

  • przystanki - 21 558 zł.

  • cmentarze - 2 206 zł

  • remizy strażackie - 1 443 zł

  • ośrodki zdrowia - 1 377 zł

  • place zabaw - 4 911 zł

  • świetlice - 32 560 zł

  • boiska, szatnie sportowe, plaże - 23 925 zł

Ogółem wydatki : 87 980 zł

Ponadto na koszt gminy porządkowane są także tereny zanieczyszczone przez nieznanych sprawców tzw. „dzikie wysypiska śmieci”. Właścicielami terenów zanieczyszczonych są głównie: Agencja Nieruchomości Rolnych, Nadleśnictwa (grunty w zasobach Skarbu Państwa), gmina Stargard Szczeciński i osoby fizyczne. Każdego roku gmina porządkuje zanieczyszczone tereny, grodzi je i oznacza tablicami informacyjnymi. Coraz częściej w akcjach porządkowania terenów zwłaszcza objętych ochroną (tereny Natura 2000) biorą udział Stowarzyszenia, grupy ekologiczne zachęcając do tego młodzież i dzieci. Częste są przypadki zgłoszeń zanieczyszczania lasów, pasów drogowych, rowów czy nieużytków. Przypadki zanieczyszczenia terenów gminnych są zgłaszane Straży Gminnej, w przypadku braku ustalenia sprawców na koszt gminy te tereny są porządkowane.

W roku 2014 wydatkowano na ten cel 32 341 zł. Porządkowano tereny w miejscowościach: Krąpiel,Strachocin, Skalin,Małkocin.

Dużym problemem zgłaszanym przez mieszkańców jest gruz (zwłaszcza po rozbiórce lub remontach na nieruchomościach).Od czasu przejęcia wywozu nieczystości stałych przez firmę „Remondis” inne firmy (istniejące prawo na to nie zezwala) nie przyjmują zleceń w tym zakresie.

Zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku w gminie, koszty związane ze zleceniem wywozu ponosi osoba fizyczna lub przedsiębiorca. Gmina nie finansuje odbioru i zagospodarowania gruzu. Koszt za odbiór 1 tony gruzu np.w workach BIG-BAG wynosi 190 zł + VAT , firma dodatkowo dolicza 200 zł za transport.

W roku 2014 gmina ogłosiła nabór wniosków/deklaracji właścicieli nieruchomości pokrytych eternitem. Koszt zarówno demontażu pokryć dachowych zawierających azbest oraz odbiór i transport zdemontowanego eternitu został w 100 % sfinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; kwota refundacji wyniosła 29 658 zł .

W zakresie gospodarki ściekowej:

Według dokumentów będących w zasobach urzędu zaewidencjonowano 779 zbiorników bezodpływowych. Na terenie gminy, szamba (zbiorniki bezodpływowe) opróżniane są na zlecenia indywidualne, właścicieli nieruchomości przez firmy posiadające zezwolenia w tym zakresie.

Wykaz firm wpisanych do działalności regulowanej, świadczących usługi w zakresie wywozu nieczystości płynnych (przydomowe oczyszczalnie ścieków) zawiera załącznik nr 3).

Załącznik nr 1 dot. liczby osób w poszczególnych miejscowościach z terenu gminy, które nie złożyły deklaracji; liczby te są zmienne i aktualizowane każdego miesiąca (informacja pozyskana ze ZGDO).

Załącznik nr 2 dot. ilości pojemników do segregacji odpadów (PET,papier,szkło) na terenie gminy Stargard Szczeciński (informacja pozyskana ze ZGDO).

Załącznik nr 3 dot. Wykaz przedsiębiorców posiadających zezwolenie na świadczenie usługi w zakresie wywozu ścieków komunalnych
*(źródło:rejestr ZGDO)

Załącznik nr 4 dot. wykazu zaewidencjonowanych przydomowych oczyszczalni ścieków .

Załącznik nr 5. dot.wykazu miejscowości z podaniem ilości złożonych deklaracji w sprawie demontażu, transportu i składowania eternitu *(źródło:dok.gmina)

Opracowanie: Dorota Mazur

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Robert Lange 19-02-2015 20:52
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Dorota Mazur 19-02-2015
Ostatnia aktualizacja: Robert Lange 21-02-2015 21:03