REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM
R E G U L A M I N O R G A N I Z A C Y J N Y
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM
§ 1. Regulamin organizacyjny określa strukturę organizacyjną Ośrodka Pomocy Społecznej w Stargardzie Szczecińskim, podział kompetencji, zadania komórek, uprawnienia i obowiązki oraz inne zagadnienia związane z wewnętrzną organizacją.
§ 2. Ośrodek Pomocy Społecznej w Stargardzie Szczecińskim zwany dalej "Ośrodkiem" działa na podstawie:
1. Uchwały Nr XIV/48/90 Gminnej Rady Narodowej w Stargardzie Szczecińskim z dnia 24 kwietnia 1990 w sprawie powołania Ośrodka Pomocy Społecznej w Stargardzie Szczecińskim i uchwały Nr XXX/159/93 w sprawie ustanowienia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Stargardzie Szczecińskim.
2. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej /jednolity tekst Dz.U. z 2004r. Nr 64, poz. 593 z późniejszymi zmianami/.
3. Ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych / Dz.U. Nr 71, poz. 734 z późniejszymi zmianami /.
4. Ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych /jednolity tekst Dz.U. z 2003r. Nr 228, poz.2255 z późniejszymi zmianami /.
5. Ustawy z dnia 22 marca 1990r.o pracownikach samorządowych / jednolity tekst Dz.U. Nr 21, poz.124 z późniejszymi zmianami /.
6. Uchwały Nr XXXV/237/98 Rady Gminy w Stargardzie Szczecińskim z dnia 02 lutego 1998r. w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Stargardzie Szczecińskim do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.
7. Innych przepisów dotyczących państwowych jednostek administracyjnych
i jednostek budżetowych.
§ 3. 1. Ośrodek jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną, realizującą zadania w zakresie pomocy społecznej.
Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zadania zlecone przez organy administracji rządowej ogólnej w zakresie pomocy społecznej.
§4. Do zadań realizowanych przez Ośrodek należy w szczególności:
Stymulowanie i koordynowanie procesów działalności gminy w zakresie pomocy społecznej,
Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań gminy wynikających z przepisów prawa dotyczących pomocy społecznej,
Współdziałanie z organami samorządu, instytucjami, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi. Współdziałanie z właściwymi organami rządowej administracji ogólnej,
Rozpatrywanie skarg i interwencji klientów Ośrodka ,
Przygotowanie okresowych ocen, analiz oraz informacji z zakresu pomocy społecznej,
Prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
Prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie świadczeń rodzinnych.
Pomoc społeczna polega w szczególności na:
1) przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń,
2) pracy socjalnej,
3) prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej,
4) analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
5) realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,
6) rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
§5. Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu:
ubóstwa,
sieroctwa,
bezdomności,
bezrobocia,
niepełnosprawności,
długotrwałej lub ciężkiej choroby,
przemocy w rodzinie,
potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,
braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze,
trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy,
trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
alkoholizmu lub narkomanii,
zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej,
klęski żywiołowej lub ekologicznej.
§ 6. Pracownicy Ośrodka mają obowiązek:
wykonywać pracę sumiennie, rzetelnie, efektywnie i stosować się do poleceń przełożonych,
przestrzegać ustalonego czasu pracy, przestrzegać regulaminu pracy, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy a także przepisów przeciwpożarowych,
przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
podnosić swoje kwalifikacje zawodowe i doskonalić umiejętności pracy,
przestrzegać obowiązującego w pomieszczeniach ośrodka zakazu palenia wyrobów tytoniowych,
dbać o dobro Ośrodka i jego mienie,
przestrzegać w Ośrodku zasad współżycia społecznego,
dbać o czystość i porządek wokół swego stanowiska pracy,
należycie zabezpieczyć urządzenia, pieczęci i pomieszczenia pracy w okresie przerw w wykonywaniu pracy i po zakończeniu pracy,
zachować trzeźwość na terenie Ośrodka.
§7. W skład Ośrodka wchodzą:
pracownik do spraw kadr,
sekcja diagnostyczna,
sekcja świadczeń,
sekcja świadczeń rodzinnych,
sekcja dodatków mieszkaniowych,
sekcja finansowo-księgowa,
sekcja usług opiekuńczych.
§8. Ośrodkiem kieruje kierownik, który reprezentuje Ośrodek na zewnątrz i jest za niego odpowiedzialny.
§9. Do zadań kierownika należy:
Organizowanie pracy Ośrodka i nadzór nad spełnianiem obowiązków przez pracowników Ośrodka,
Zapewnianie zgodności załatwianych spraw z przepisami prawa i interesem gminy,
Realizacja uchwał Rady Gminy,
Wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu pomocy społecznej,
Opracowywanie sprawozdań, analiz i informacji ,
Prowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawach skarg i wniosków,
Analiza i ocena realizacji planu potrzeb oraz skuteczności świadczeń pomocy społecznej,
Pracownik ds. kadr:
Pracownik zatrudniony na w/w stanowisku podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
Do zakresu prac związanych z w/w stanowiskiem należy w szczególności:
prowadzenie spraw osobowych i akt pracowników Ośrodka,
prowadzenie planu urlopów i czuwanie nad jego realizacją,
przekazywanie do sekcji finansowo-księgowej informacji o zmianach w zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
wykonywanie czynności wynikających z Kodeksu Pracy.
Do zadań sekcji diagnostycznej należy:
Rozpoznanie potrzeb środowiskowych i wnioskowanie właściwych form pomocy na podstawie przeprowadzonych wywiadów środowiskowych,
Sporządzanie wymaganej dokumentacji u osób ubiegających się
o umieszczenie w stacjonarnych domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia,Analizowanie sytuacji i potrzeb oraz ustalanie indywidualnych planów pomocy na rzecz osób i rodzin przy wykorzystaniu ich możliwości, możliwości otoczenia, organizacji oraz instytucji,
Pracę socjalną z jednostką, rodziną, środowiskiem zmierzającą do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy,
Kompletowanie i prowadzenie dokumentacji wymaganej do przyznawania świadczeń z pomocy społecznej,
Prawidłowe i terminowe realizowanie zadań określonych dla danego stanowiska pracy a wynikające z zakresu obowiązków,
Współdziałanie z służbą zdrowia, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
Współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,
Do zadań sekcji świadczeń należy:
Staranne i terminowe opracowywanie decyzji administracyjnych w oparciu o zatwierdzony przez kierownika plan pomocy i danych zawartych w wywiadzie środowiskowym,
Prowadzenie rejestrów wydanych decyzji w rozbiciu na poszczególne rodzaje świadczeń,
Przy sporządzaniu decyzji należy współpracować z pracownikiem socjalnym, który sporządził wywiad środowiskowy,
Przygotowywanie listy wypłat, przekazów pocztowych i przelewów;
Obsługa programu komputerowego w zakresie zaplanowanych świadczeń;
Przygotowywanie sprawozdań;
Prowadzenie postępowania w zakresie opłacania składek na ubezpieczenie społeczne dla osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej:
Do zadań sekcji dodatków mieszkaniowych należy:
Prowadzenie dokumentacji w sprawie zasiłków mieszkaniowych, przyjmowanie i opracowywanie wniosków o dodatki mieszkaniowe,
Sporządzanie decyzji administracyjnych o przyznaniu lub odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego,
Sporządzanie list wypłat przyznanych decyzją dodatków mieszkaniowych.
Do zadań sekcji świadczeń rodzinnych należy:
Prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego,
Prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie zasiłku zasiłku pielęgnacyjnego i świadczenia pielęgnacyjnego,
Staranne i terminowe opracowywanie decyzji administracyjnych o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczeń rodzinnych,
Prowadzenie rejestrów wydanych decyzji w rozbiciu na poszczególne rodzaje świadczeń;
Przygotowywanie listy wypłat, przekazów pocztowych i przelewów,
Obsługa programu komputerowego w zakresie zaplanowanych świadczeń,
Przygotowywanie sprawozdań,
Prowadzenie postępowania w zakresie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za osoby otrzymujące niektóre świadczenia na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych.
Do zadań sekcji finansowo-księgowej należy:
Sekcją finansowo - księgową kieruje Główny Księgowy Ośrodka.
Zadania w zakresie spraw budżetowych i księgowości:
prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami,
analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu i środków poza budżetowych, oraz innych będących w dyspozycji Osrodka,
dokonywanie kontroli wewnętrznej dokumentów finansowych,
opracowywanie sprawozdań finansowych,
obliczanie wynagrodzeń i potrąceń z płac pracowników,
obliczanie comiesięcznych raportów imiennych i deklaracji rozliczeniowych z ZUS -em i Urzędem Skarbowym,
prowadzenie obsługi kasy zgodnie z instrukcją dotyczącą gospodarki kasowej w Ośrodku,
zbieranie informacji dotyczących planowania budżetu na rok następny oraz przygotowanie projektu budżetu,
Do zadań sekcji Usług Opiekuńczych należy:
Świadczenie usług opiekuńczych w domu osoby, która ma przyznane świadczenie w formie usług opiekuńczych, poprzez wykonywanie czynności:
pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych,
opiekę higieniczną,
pielęgnację,
zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
§10. Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową i rozlicza się z budżetem gminy na zasadach ustalonych dla jednostek budżetowych.
§11. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące.
§12. Dokonywanie zmian w Regulaminie odbywa się w trybie jego postanowienia.
1
8
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Robert Lange | 09-09-2004 16:01 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 09-09-2004 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 09-09-2004 16:01 |