262 Nr XXXVI/262/06 z dnia 31 marca 2006 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stargard Szczeciński
Uchwała Nr XXXVI/262/06
Rady Gminy Stargard Szczeciński
z dnia 31 marca 2006r.
w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie
Gminy Stargard Szczeciński
Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), art. 11 ust. 1, 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002, z 2004 r. Nr 69, poz. 625, Nr 92, poz. 880, Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 33, poz. 289) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz.1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz.1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128) uchwala się:
Regulamin utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Stargard Szczeciński
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stargard Szczeciński.
§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.),
nieruchomościach - należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, części powierzchni ziemi stanowiące odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków,
właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,
odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach,
odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpad komunalny, którego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych,
odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady ulegające biodegradacji w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach,
odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy o odpadach,
odbiorcach odpadów - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi wydane przez Wójta Gminy Stargard Szczeciński ważne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie:
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza,
zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1762 z późn. zm.) i zalicza się do nich:
koniowate - zwierzęta gatunków: koń lub osioł,
bydło - zwierzęta gatunków: bydło domowe oraz bawoły,
jeleniowate - zwierzęta gatunków: jeleń lub daniel utrzymywane w warunkach fermowych, w celu pozyskania mięsa i skór,
drób - ptaki gatunków: kura, kaczka, gęś, indyk, przepiórka, perlica oraz utrzymywany w warunkach fermowych struś,
świnie,
owce,
kozy,
pszczoły,
zwierzęta futerkowe - lisa pospolitego, lisa polarnego, norkę, tchórza, jenota, nutrię, szynszyla i królika - hodowanych w celu produkcji surowca dla przemysłu futrzarskiego, mięsnego i włókienniczego,
gołębie,
zwierzętach innych niż gospodarskie - należy przez to rozumieć pozostałe inne nie wymienione zwierzęta pozostające pod opieką człowieka,
zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe, lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką zwierzęta dotąd pozostawały,
zwierzęta wolno żyjące (dzikie) - należy przez to rozumieć zwierzęta nie udomowione żyjące w warunkach niezależnych od człowieka.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości
§ 3. 1. Ustala się następujące zasady i standardy utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości:
na terenach nieruchomości należy:
usuwać odpady i zanieczyszczenia z powierzchni poprzez zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie itp. oraz utrzymywać teren w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym we wszystkie dni tygodnia (w tym także w soboty, niedziele i święta),
gromadzić odpady wyłącznie w miejscach gromadzenia odpadów (altany śmietnikowe, wyodrębnione pomieszczenia w budynku, utwardzone place), a w przypadku braku możliwości zlokalizowania miejsca gromadzenia odpadów na nieruchomości - na innej nieruchomości za zgodą jej właściciela,
wydzielić ze strumienia powstających odpadów: odpady niebezpieczne, odpady wielkogabarytowe i odpady z remontu,
gromadzić odpady w pojemnikach do tego przeznaczonych, wskazanych w rozdziale 6 niniejszego regulaminu,
zorganizować odbiór odpadów poprzez zawarcie z odbiorcami odpadów umów zapewniających:
odbiór odpadów w ilościach i z częstotliwością wskazaną w rozdziałach 6 i 7 niniejszego regulaminu,
odbiór odpadów zmieszanych z zapewnieniem segregacji przez podmiot je odbierający lub odbiór odpadów zebranych selektywnie pozwalający na składowanie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w ilościach umożliwiających uzyskanie poziomów odpadów wskazanych w rozdziale 8 niniejszego regulaminu,
odbiór odpadów, w tym wydzielonych odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów z remontów z miejsc gromadzenia odpadów na terenie nieruchomości, w zbiorczym punkcie odbioru odpadów lub w miejscu utworzonym i wskazanym przez odbiorcę odpadów,
stałą kontrolę stanu technicznego i sanitarnego, konserwację i naprawę urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów, oczyszczanie i dezynfekowanie w miarę potrzeby, lecz co najmniej jeden raz w okresie od 1 listopada do 31 marca, a w okresie od 1 kwietnia do 31 października nie rzadziej niż w odstępie jednego miesiąca,
zamykać pojemniki i nie dopuszczać do ich przepełnienia ponad możliwość zamykania, szczególnie przy gromadzeniu odpadów zawierających resztki pokarmowe lub inne substancje podatne na rozkład biologiczny,
nie rozpraszać zgromadzonych odpadów poza miejsce gromadzenia,
oczyszczać i dezynfekować miejsca przeznaczone do gromadzenia odpadów,
nie umieszczać w pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych: śniegu, lodu oraz gorącego żużla i popiołu, a także odpadów niebezpiecznych lub odpadów innych niż komunalne,
zapewnić niezwłoczne zebranie, transport i unieszkodliwienie zwłok zwierzęcych lub ich części poprzez zawarcie stosownej umowy z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w tym zakresie,
zapewnić niezwłoczne zebranie, transport i unieszkodliwienie odpadów powstałych w wyniku wypadku lub zdarzenia losowego poprzez zawarcie stosownej umowy z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w tym zakresie, o ile odrębne przepisy nie regulują tego inaczej.
2) każda nieruchomość na terenie gminy, w obrębie której znajduje się kanalizacja sanitarna, a odległość obiektu położonego na tej nieruchomości nie przekracza 100 m od kolektora sanitarnego powinna być przyłączona do tej kanalizacji na warunkach podanych przez administratora sieci,
3) na terenach nieruchomości należy pielęgnować i utrzymywać estetyczny wygląd terenów zielonych, ogrodów, kwietników, klombów oraz terenów nieutwardzonych, w szczególności przez:
pokrywanie terenów nieutwardzonych roślinnością,
usuwanie chwastów i roślin uciążliwych dla otoczenia,
koszenie trawników i przycinanie nadmiernie rozrastających się drzew i krzewów,
usuwanie przed zimą zeschniętych części roślin,
kompostowanie odpadów roślinnych, a w przypadku braku takiej możliwości, selektywne oddawanie do kompostowania, unieszkodliwiania lub odzysku w ramach umowy zawartej między właścicielem nieruchomości a odbiorcą odpadów,
usuwanie drzew i krzewów, które zagrażają bezpieczeństwu ludzi, mienia lub ruchu drogowego (po uzyskaniu zezwolenia odpowiednich organów administracji państwowej i samorządowej),
z terenu nieruchomości należy usuwać zbędne przedmioty, wraki pojazdów i sprzętów domowych, dokonywać rozbiórki nie nadających się do remontu obiektów budowlanych, niezwłocznie uprzątać z miejsc wystawionych na widok publiczny dostarczonych materiałów budowlanych, paliw stałych, towarów i innych rzeczy, utrudniających korzystanie z drogi, dojazdów, dojść i przejść lub szpecących otoczenie,
na terenie nieruchomości należy dbać o stan techniczny i estetykę poprzez:
naprawę usterek, uzupełnianie ubytków elementów elewacji budynków i budowli, zapobieganie oszpecaniu elewacji budynków i budowli oraz usuwanie oszpeceń, odnawianie obiektów małej architektury i urządzeń budowlanych związanych z obiektami budowlanymi,
utrzymywanie w dobrym stanie technicznym i estetycznym, zharmonizowanie w stylu
i kolorystyce z otoczeniem ogrodzeń, urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów, placów postojowych i innych urządzeń budowlanych,niezwłoczne usuwanie (z zachowaniem estetyki) wystawionych na widok publiczny napisów lub wizerunków o znaczeniu obscenicznym, wulgarnym lub w inny sposób obrażających dobre obyczaje.
2. Ustala się dodatkowe zasady i standardy utrzymania czystości i porządku na terenach następujących nieruchomości:
nieruchomości niezabudowane należy utrzymywać w stanie wolnym od zachwaszczenia,
na terenach budowy należy:
zapewnić właściwe ogrodzenie i zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych, przy zachowaniu wymogu nieoszpecania otoczenia i utrzymywania go we właściwym stanie technicznym i estetycznym,
zabezpieczyć tereny przyległe, a w szczególności drogi, dojazdy, dojścia i chodniki przed zanieczyszczaniem ziemią, błotem, materiałami budowlanymi lub innymi substancjami używanymi na budowie oraz niezwłocznie usuwać przypadkowe zanieczyszczenia,
chronić przed zniszczeniem i pielęgnować zieleń znajdującą się na terenie budowy
i na terenach przyległych,
sklepy spożywcze, lokale gastronomiczne, kioski, uliczne punkty szybkiej konsumpcji itp. należy wyposażyć w ogólnodostępne kosze lub pojemniki na odpady,
nieruchomości, na terenie których powstają także odpady inne niż komunalne tj. z działalności gospodarczej, odpady medyczne i weterynaryjne - podlegają one obowiązkowi oddzielnego gromadzenia, odbioru i unieszkodliwiania według zasad i wymagań określonych ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.),
tereny, na których organizowane są zgromadzenia, imprezy masowe i festyny należy wyposażyć w urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych w ilości dostosowanej do liczby osób uczestniczących, a po zakończeniu zgromadzenia lub imprezy należy niezwłocznie uporządkować teren i zapewnić odbiór odpadów,
nieruchomości, na których przeprowadzany jest remont należy:
wyposażyć w specjalistyczny pojemnik lub kontener i zapewnić ich odbiór - w przypadku dużych remontów wymagających pozwolenia na budowę lub zgłoszenia w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego lub, gdy w wyniku remontu powstaje ponad 1 Mg odpadów,
zapewnić odbiór odpadów z remontu w ramach umowy o odbiór odpadów komunalnych z terenu nieruchomości - w pozostałych przypadkach,
na terenach ogrodów działkowych należy:
odpady roślinne kompostować lub przekazać do kompostowania, unieszkodliwiania lub odzysku,
gromadzić pozostałe odpady z zapewnieniem miejsc gromadzenia odpadów co najmniej przy każdej bramie wyjściowej z ogrodów,
8) zespoły garaży należy wyposażyć w pojemniki do gromadzenia odpadów, utrzymywać w czystości i porządku dojścia i dojazdy do garaży oraz tereny przyległe.
§ 4. 1. Zabrania się umieszczania odpadów w miejscach do tego nie przeznaczonych:
tworzenia tak zwanych „dzikich wysypisk”,
w urządzeniach do gromadzenia odpadów na innej nieruchomości bez uzyskania zgody jej właściciela.
2. Zabrania się spalania odpadów:
na powierzchni nieruchomości oraz w instalacjach grzewczych z wyjątkiem:
spalania odpadów z drewna nie zawierających substancji niebezpiecznych,
spalania części roślin nie nadających się do kompostowania,
palenia ognisk w celach rekreacyjnych pod nadzorem osoby dorosłej i z zachowaniem bezpieczeństwa przeciw pożarowego,
w urządzeniach i miejscach do gromadzenia odpadów.
3. Zabrania się mieszania odpadów niebezpiecznych i odpadów z remontów z odpadami komunalnymi.
§ 5. Dopuszcza się mycie i naprawę pojazdów samochodowych poza myjniami
i warsztatami naprawczymi w przypadku spełnienia następujących warunków:
mycie lub naprawa pojazdu odbywa się na własnej nieruchomości lub na innej nieruchomości po uzyskaniu zgody jej właściciela,
mycie lub naprawa pojazdu odbywa się na utwardzonej nawierzchni, wyposażonej w urządzenie do zbierania i oczyszczania ścieków, przyłączone do sieci kanalizacji sanitarnej w sposób określony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
zapewnione są: zbieranie, gromadzenie i odbieranie powstających w wyniku tej działalności odpadów z nieruchomości w sposób określony w przepisach ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niniejszego regulaminu.
Rozdział 3
Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania
czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 6. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania terenu nieruchomości w czystości i porządku zgodnie z ustawą oraz zasadami i standardami określonymi w rozdziale 2 niniejszego regulaminu.
2. Wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości, o których mowa w ust. 1:
na terenach ogrodów działkowych - należy do zarządcy ogrodów działkowych lub do niezrzeszonych użytkowników ogrodów działkowych,
na terenach zajętych pod zgromadzenia, imprezy masowe lub festyny - należy do organizatora,
na nieruchomościach, na których prowadzony jest remont - należy do właściciela nieruchomości i wykonawcy robót.
3. Właściciele nieruchomości mogą powierzyć wykonywanie obowiązków określonych
w niniejszym regulaminie odbiorcom odpadów lub innym przedsiębiorcom prowadzącym działalność w tym zakresie.
Rozdział 4
Obowiązki odbiorców odpadów w zakresie
utrzymania czystości i porządku
§ 7. 1. Odbiorcy odpadów zobowiązani są do świadczenia usług w sposób pozwalający na wypełnienie przez właścicieli nieruchomości obowiązków wskazanych w niniejszym regulaminie poprzez:
odbiór odpadów, zarówno zmieszanych jak i selektywnie zebranych,
odbiór odpadów, w tym wydzielonych odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów z remontów z miejsc gromadzenia odpadów na terenie nieruchomości lub w zbiorczym punkcie odbioru odpadów utworzonym i wskazanym przez przedsiębiorcę,
odbiór odpadów w ilościach i z częstotliwością wskazaną w rozdziałach 6 i 7 niniejszego regulaminu,
składowanie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w proporcjach umożliwiających uzyskanie poziomów odpadów wskazanych w rozdziale 8 niniejszego regulaminu poprzez odbiór odpadów zmieszanych z zapewnieniem segregacji przez podmiot je odbierający lub odbiór odpadów zebranych selektywnie,
kierowanie niesegregowanych odpadów komunalnych, które nie mogą być poddane odzyskowi, na składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Łęczycy, Dolicach i Dalsze gmina Myślibórz po uprzednim zawarciu stosownej umowy z zarządzającym składowiskiem,
kierowanie wszystkich frakcji odpadów komunalnych oraz odpadów ulegających biodegradacji pochodzenia przemysłowego wraz z osadami ściekowymi do regionalnej instalacji mechaniczno-biologicznego unieszkodliwiania odpadów w Łęczycy od dnia jej funkcjonowania, po uprzednim zawarciu umowy z zarządzającym instalacją,
stałą kontrolę stanu technicznego i sanitarnego, konserwację i naprawę urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów, oczyszczanie i dezynfekowanie w miarę potrzeby, lecz co najmniej jeden raz w okresie od 1 listopada do 31 marca, a w okresie
od 1 kwietnia do 31 października nie rzadziej niż w odstępie jednego miesiąca.
Odbieranie odpadów komunalnych z nieruchomości należy wykonywać z dozwolonych pojemników bezpośrednio do zamkniętego nadwozia pojazdu specjalistycznego (śmieciarki) lub wraz z zamkniętym pojemnikiem w sposób zapobiegający rozpraszaniu tych odpadów w trakcie odbioru i transportu. Rozproszone odpady podczas odbioru i transportu niezwłocznie winien uprzątnąć odbiorca odpadów.
Przeniesienie odpowiedzialności za odpady z właściciela nieruchomości na odbiorcę odpadów następuje w momencie załadowania ich do pojazdu odbiorcy, chyba że umowa o odbiór odpadów stanowi inaczej.
Rozdział 5
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku
na terenach przeznaczonych do użytku publicznego
§ 8. 1. Na części nieruchomości służącej do użytku publicznego należy uprzątać błoto, śnieg, lód oraz inne zanieczyszczenia z częstotliwością zapewniającą utrzymanie nieruchomości w czystości i porządku we wszystkie dni tygodnia (w tym także w soboty, niedziele i święta).
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż swojej nieruchomości na całej szerokości chodnika od granicy nieruchomości do krawędzi jezdni, niezależnie od rodzaju jego nawierzchni (płytki betonowe, kostka brukowa, nawierzchnia gruntowa, trawnik itp.).
W okresie zimowym, na części nieruchomości służącej do użytku publicznego należy likwidować śliskość niezwłocznie po każdych opadach śniegu lub zalodzeniu.
Śnieg i lód pochodzący z oczyszczania chodników należy gromadzić w pryzmy obok jezdni lub na skraju chodnika od strony jezdni z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji lub innych urządzeń odwadniających.
Śnieg i lód pochodzące z oczyszczania przystanków komunikacyjnych należy gromadzić w pryzmy przy jezdni poza terenem przystanku w sposób nie utrudniający zatrzymywania pojazdów oraz wsiadania i wysiadania pasażerów.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości znajdujących się nad terenami służącymi do użytku publicznego.
Liście i rośliny zgromadzone w wyniku oczyszczania pasa drogowego należy gromadzić do worków zawiązanych i złożonych do odbioru przy jezdni.
Na części nieruchomości służącej do użytku publicznego o dużym natężeniu ruchu pieszego oraz na przystankach komunikacyjnych, należy zlokalizować kosze uliczne do gromadzenia drobnych odpadów. Na chodnikach i przystankach kosze uliczne ustawia zarządca drogi. Urządzenia te służą do gromadzenia drobnych odpadów powstałych na tych nieruchomościach. Zabrania się umieszczania w nich odpadów z gospodarstw domowych, odpadów z lokali użytkowych oraz odpadów niebezpiecznych i odpadów o dużych gabarytach.
Przystanki komunikacyjne należy wyposażyć w niepalne kosze lub pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych, w wiaty przystankowe i ławki, utrzymać te urządzenia w dobrym stanie sanitarnym i estetycznym oraz na bieżąco usuwać usterki.
Plakaty, ogłoszenia itp. można umieścić na obiektach po uzyskaniu zgody właściciela obiektu z zapewnieniem przez właściciela obiektu estetycznego wyglądu oraz stałego utrzymania czystości i porządku.
Osoby zobowiązane do utrzymania czystości i porządku na terenach publicznych mogą powierzyć wykonywanie swoich obowiązków odbiorcom odpadów lub innym przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie oczyszczania.
Rozdział 6
Rodzaje i minimalne pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 9. 1. Do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych należy stosować:
pojemniki stalowe lub z tworzyw sztucznych na odpady zmieszane o minimalnej pojemności 110 dm3,
kontenery stalowe o minimalnej pojemności 3 m3,
worki foliowe o minimalnej pojemności 40 dm3 - jako uzupełnienie pojemnika,
kosze uliczne ze stali, z tworzyw sztucznych niepalnych, betonowe - o minimalnej pojemności 40 dm3.
2. Do gromadzenia odpadów komunalnych selektywnie zbieranych należy stosować:
pojemniki siatkowe, stalowe lub z tworzyw sztucznych o minimalnej pojemności 1 m3,
worki o minimalnej pojemności 40 dm3,
kompostowniki do gromadzenia odpadów z pielęgnacji zieleni,
kontenery stalowe na odpady remontowe o minimalnej pojemności 3 m3,
wyznaczone na nieruchomości miejsca o utwardzonej powierzchni, przeznaczone do gromadzenia wielkogabarytowych odpadów komunalnych (meble, materace, sprzęty kuchenne, sanitarne, elektronika użytkowa itp.),
kontenery stalowe do gruzu lub wyznaczone na nieruchomości miejsca o utwardzonej powierzchni przeznaczone do gromadzenia odpadów remontowych o masie do 1 Mg,
7) zamykane pojemniki z workami foliowymi do gromadzenia odpadów niebezpiecznych.
3. Ustala się minimalne normatywne ilości stałych odpadów komunalnych wytwarzanych przez statystycznego mieszkańca Gminy Stargard Szczeciński w ciągu tygodnia:
dla budynków mieszkalnych 15 dm3 jednak co najmniej jeden pojemnik 110 dm3 na każdą nieruchomość,
dla szkół, przedszkoli, żłobków 3 dm3 na każdą z osób przebywających na terenie szkoły, przedszkola, żłobka,
dla szpitali, koszar, internatów, hoteli, pensjonatów 20 dm3 na każde łóżko,
dla lokali i punktów handlowych lub usługowych 50 dm3 na każdego zatrudnionego pracownika, jednak nie mniej niż jeden pojemnik 110 dm3,
dla lokali gastronomicznych 20 dm3 na każde miejsce konsumpcyjne,
dla ulicznych punktów konsumpcyjnych - co najmniej jeden pojemnik 110 dm3,
dla ogrodów działkowych 20 dm3 na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października i 3 dm3 poza tym okresem,
dla zespołów garaży wolnostojących - co najmniej jeden pojemnik 110 dm3 na 10 garaży.
4. Pojemniki oraz kontenery do gromadzenia odpadów powinny być wykonane zgodnie z Polskimi Normami oraz oznaczone zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 października 2005 roku w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami opakowaniowymi (Dz. U. Nr 219 poz. 1858), oraz powinny zapewniać gwarancje bezpieczeństwa dla obsługi podczas opróżniania i dla osób gromadzących odpady.
Rozdział 7
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 10. 1. Odpady komunalne z nieruchomości należy odbierać z częstotliwością zapewniającą nieprzepełnianie pojemników oraz niedopuszczenie do rozkładu zgromadzonych odpadów.
2. Odpady komunalne zmieszane z terenu nieruchomości o zabudowie mieszkalnej należy odbierać z częstotliwością nie mniejszą niż jeden raz w tygodniu, a z pozostałych terenów
z częstotliwością nie mniejszą niż jeden raz na dwa tygodnie.
3. W przypadku powstania na nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych w ilości większej niż ustalone w § 9, umowa na dodatkowy odbiór odpadów może przewidywać indywidualne zgłoszenie właściciela nieruchomości.
4. Odpady komunalne selektywnie zbierane należy odbierać z częstotliwością nie mniejszą niż:
odpady ulegające biodegradacji - jeden raz w tygodniu,
szkło, papier, tworzywa sztuczne - jeden raz w miesiącu,
odpady wielkogabarytowe - na zgłoszenie,
odpady remontowe - na zgłoszenie, niezwłocznie po zapełnieniu kontenera, lecz nie rzadziej niż w odstępach trzech tygodni.
5. Usuwanie nieczystości ciekłych z nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe winno odbywać się w odstępach czasu zależnych od ilości wytwarzanych nieczystości ciekłych i pojemności zbiorników, przy zachowaniu ciągłości użytkowania i nieprzepełniania zagrażającemu zanieczyszczeniem środowiska. Ilości odbieranych nieczystości ciekłych winny wynosić co najmniej 80 % ilości pobieranej wody.
6. Usuwanie pryzm śniegu i lodu powstałych z oczyszczania chodników i przystanków komunikacyjnych odbywa się w miarę potrzeby.
7. Po zakończeniu zgromadzenia lub imprezy masowej należy niezwłocznie uporządkować teren, a zgromadzone odpady usunąć.
Rozdział 8
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów.
§ 11. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
do dnia 31 grudnia 2010 r. - do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
do dnia 31 grudnia 2013 r. - do nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
do dnia 31 grudnia 2020 r. - do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r., będą to następujące ilości:
115 kg / osobę / rok w roku 2010,
76 kg / osobę / rok w roku 2013,
53 kg / osobę / rok w roku 2020.
Obowiązek ten zrealizują odbiorcy odpadów, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od mieszkańców nieruchomości.
Rozdział 9
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 12. 1. Osoby utrzymujące na obszarze gminy zwierzęta domowe są zobowiązane do:
opiekowania się nimi,
zachowania środków ostrożności, a mianowicie:
niepozostawiania zwierzęcia bez nadzoru osób dorosłych, utrzymywanie zwierzęcia
w pomieszczeniach zamkniętych lub na ogrodzonych nieruchomościach,
zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się na zewnątrz,
na terenie ogólnodostępnym prowadzenie psa na smyczy, a rasy psów uznanych
za agresywne, oraz inne psy - wykazujące cechy agresywności lub swoim wyglądem
i zachowaniem mogące stwarzać zagrożenie dla ludzi przebywających w otoczeniu - muszą mieć dodatkowo założony kaganiec,
3) uiszczania podatku od posiadania psa,
ponoszenia kosztów transportu psa do schroniska dla bezdomnych zwierząt, kosztów zużytych materiałów weterynaryjnych oraz innych kosztów związanych ze złapaniem psa, na podstawie faktury wystawionej przez firmę, z którą Gmina Stargard Szczeciński zawarła umowę na wyłapywanie bezdomnych psów z terenu Gminy Stargard Szczeciński, w przypadku gdy pies pozostając bez opieki zostanie złapany i umieszczony w schronisku, a jego właściciel zostanie ustalony,
ponoszenia kosztów utrzymania psa w schronisku dla bezdomnych zwierząt do czasu jego odebrania, w przypadku gdy pies pozostając bez opieki zostanie złapany i umieszczony
w schronisku, a jego właściciel zostanie ustalony,corocznego obowiązkowego ochronnego szczepienia psa przeciw wściekliźnie zgodnie
z art. 56 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 625 z późn. zm.),dbałości o to, aby jego zwierzę nie zakłócało spokoju mieszkańcom znajdującym się
w bezpośrednim sąsiedztwie, zwłaszcza w godzinach od 22.00 do 6.00,przekazania zwłok zwierzęcia do unieszkodliwienia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie,
pokrycia kosztów transportu, magazynowania i przekazania do unieszkodliwienia zwłok zwierzęcia, w przypadku gdy zwłoki zwierzęcia zostaną oddane do unieszkodliwienia na zlecenie gminy, a jego właściciel zostanie ustalony,
dla psów rasy uznanej za agresywną:
do posiadania zezwolenia Wójta Gminy na jego utrzymanie,
b) do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przez psa.
2. Zwierzęta domowe a w szczególności psy i koty powinny być utrzymywane tak aby:
nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi,
nie stanowiły uciążliwości dla osób trzecich,
nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
nie zakłócały ciszy domowej, szczególnie w porze nocnej przez wycie, szczekanie albo inne głośne zachowanie.
2. Psa w wieku powyżej trzech miesięcy należy poddać obowiązkowemu szczepieniu przeciw wściekliźnie, zaś wydane zaświadczenie szczepienia okazywać na żądanie osób uprawnionych.
3. Właściciel nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, zobowiązany jest zabezpieczyć nieruchomość w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jego granice oraz umieścić w widocznym miejscu tabliczkę ostrzegawczą z napisem „Uwaga! Zły pies” lub tabliczkę z rysunkiem psa.
4. Właściciele psów zobowiązani są zabezpieczyć zwierzę poprzez używanie smyczy i kagańca. Obowiązek używania kagańca dotyczy również psów w miejscach przeznaczonych na wybiegi.
5. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do uprzątnięcia zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności: klatki schodowe, chodniki, ulice, place, parki.
6. zabrania się wprowadzania zwierząt domowych do:
a) pomieszczeń wydzielonych dla zabawy dzieci, a w szczególności piaskownic,
b) pomieszczeń użyteczności publicznej,
c) obiektów sportowych.
§ 13. 1. Zgłoszenia o bezdomnych zwierzętach przyjmuje Referat Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa Urzędu Gminy Stargard Szczeciński.
Bezdomne zwierzęta (psy, koty, z wyjątkiem kotów wolno żyjących - dzikich)
z terenu Gminy Stargard Szczeciński przyjmuje się i przetrzymuje w schronisku dla bezdomnych zwierząt w Stargardzie Szczecińskim zlokalizowanym w Kiczarowie 29.Schronisko dla bezdomnych zwierząt w Stargardzie Szczecińskim zapewnia opiekę bezdomnym psom, ustala właściciela psa lub poszukuje mu nowego opiekuna.
Schronisko dla bezdomnych zwierząt jest własnością Miasta Stargard Szczeciński, a prowadzi je podmiot wyłoniony na podstawie konkursu ofert zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
Wyłapywaniem i transportem bezdomnych zwierząt zajmuje się Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Stargardzie Szczecińskim na podstawie umowy podpisanej z Gminą Stargard Szczeciński.
Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce, Zarząd Okręgu w Szczecinie, Oddział w Stargardzie Szczecińskim z siedzibą w Stargardzie Szczecińskim w Kiczarowie 29 może przejąć wyłapywanie i transport bezdomnych zwierząt po podpisaniu stosownej umowy
z Gminą Stargard Szczeciński.Zwłoki zwierząt domowych mogą być przyjmowane przez Schronisko dla bezdomnych zwierząt w Stargardzie Szczecińskim, zlokalizowane w Kiczarowie 29, za odpłatnością uiszczoną przez ich właściciela.
Rozdział 10
Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 14. 1. Utrzywywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jako takie.
Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów, zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, hotele, strefy przemysłowe, ogrody działkowe.
Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207 poz. 2016 z późn. zm.);
wszelkie uciążliwości hodowli dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.
Odstępstwa od zakazów wymienionych w ust. 1- 4 dopuszczalne są tylko w wypadku, gdy utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest podstawowym źródłem utrzymania rodziny, a na chów wyrażą zgodę sąsiedzi będący stronami postępowania w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego oraz wójt.
prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są przestrzegać zapisów Rozdziału 2 niniejszego Regulaminu, a ponadto:
przestrzegać przepisów sanitarno - epidemiologicznych,
gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków,
składować obornik w odległości co najmniej 10 m od linii rozgraniczającej drogi publicznej, na terenie płaskim, tak aby odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości,
przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wiosną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony,
pszczoły winny być trzymane w ulach, ustawionych w odległości nie mniejszej niż
10 m od granic sąsiada, a 30 m od dróg i domów mieszkalnych.
Rozdział 11
Zasady wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania
§ 15. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby.
Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, do publicznej wiadomości poprzez zarządzenie.
W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.
Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
Rozdział 12
Kontrola wypełniania obowiązków określonych w regulaminie
§ 16. 1. Organem kontroli wypełniania obowiązków są upoważnione osoby działające w imieniu Wójta Gminy Stargard Szczeciński.
Właściciele nieruchomości mają obowiązek umożliwić przeprowadzenie kontroli,
o której mowa w ust. 1, poprzez udostępnienie dokumentów oraz umożliwienie wejścia
na teren nieruchomości.Nieprzestrzeganie zasad zawartych w regulaminie podlega karze, o której mowa
w art. 10 ust. 2a ustawy.W przypadku gdy właściciel nie wypełni obowiązku określonego w art. 6 ust. 1 ustawy, przeprowadza się postępowanie, o którym mowa w art. 6 ust. 6 - 12 ustawy.
Rozdział 13
Przepisy końcowe
§ 17. Traci moc uchwała Nr XXX/211/97 Rady Gminy w Stargardzie Szczecińskim z dnia 21 sierpnia 1997 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stargard Szczeciński,
§ 18. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Wojciechowski
2
- 11 -
2
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Robert Lange | 19-04-2006 21:50 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 19-04-2006 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 19-04-2006 21:50 |