Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Stargard

- Protokół nr XXVII/21

Protokół nr XXVII/21
z obrad XXVII Sesji Rady Gminy Stargard
z dnia 21 maja 2021 r. w trybie zdalnym

AD 1. OTWARCIE OBRAD XXVII SESJI RADY GMINY STARGARD
Obrady XXVII Sesji Rady Gminy Stargard prowadził Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak, który dokonał otwarcia obrad XXVII Sesji Rady Gminy Stargard w dniu 21 maja 2021 roku o godz. 10.07 i poinformował, że XXVII Sesja Rady Gminy Stargard odbywa się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (zdalny tryb obradowania).
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak wyjaśnił, że podstawą prawną zdalnego trybu obradowania jest art. 15zzx ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, a następnie poinformował Radnych o kwestiach organizacyjnych w trakcie obrad sesji, tj. m.in. o sposobie głosowania, sprawdzeniu obecności oraz chęci zabrania głosu.

AD 2. STWIERDZENIE QUORUM
Na podstawie listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał listę obecności, Radni po kolei zgłaszając się, potwierdzali swoją obecność. Po odczytaniu listy obecności, Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak przywitał wszystkich uczestników obrad sesji, Radnych, Wójta Gminy Stargard Jerzego Makowskiego, Zastępcę Wójta Gminy Dorotę Mazur, Skarbnik Gminy Bernadetę Kubicką, Sekretarz Gminy Jadwigę Michalską, kierowników Referatów i jednostek organizacyjnych Gminy Stargard, Radcę Prawnego Kamilę Szymańską, Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji w Stargardzie nadkom. Artura Grendę oraz Kierownika III Rewiru Dzielnicowych asp. szt. Jarosława Kowalczuka, a także wszystkich, którzy oglądają transmisję obrad Sesji.

AD 3. ZATWIERDZENIE PORZĄDKU OBRAD
Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak wyjaśnił, że Radni przed Sesją, w terminie określonym w §23 Statutu Gminy Stargard, otrzymali porządek obrad XXVII Sesji Rady Gminy Stargard wraz z uchwałami i wszystkimi materiałami na sesję.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak odczytał porządek obrad XXVII Sesji Rady Gminy Stargard, który przedstawiał się następująco:
1.    Otwarcie obrad XXVII Sesji Rady Gminy Stargard.
2.    Stwierdzenie quorum.
3.    Zatwierdzenie porządku obrad.
4.    Przyjęcie protokołu Nr XXVI/21 z obrad XXVI Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 28 kwietnia 2021 r.
5.    Interpelacje radnych.
6.    Analiza stanu porządku publicznego – Stanowisko Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty.
7.    Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach.
8.    Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu przyznawania stypendiów Wójta Gminy Stargard dla uzdolnionych dzieci i młodzieży.
9.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy.
10.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy.
11.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2021 r.
12.    Analiza realizacji budżetu gminy za I kwartał 2021 roku – Opinia Komisji Rewizyjnej.
13.    Ocena zasobów pomocy społecznej w gminie Stargard za rok 2020.
14.    Sprawozdanie Wójta Gminy Stargard z realizacji „Rocznego Programu Współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2020 r.”
15.    Informacja nt. działalności wójta w okresie międzysesyjnym.
16.    Informacja nt. działalności przewodniczącego rady gminy w okresie międzysesyjnym.
17.    Odpowiedzi na interpelacje radnych zgłoszone na poprzedniej sesji.
18.    Wolne wnioski i zapytania.
19.    Ustalenie terminu następnej sesji.
20.    Zamknięcie obrad sesji.

Przewodniczący Rady Gminy Stargard Sebastian Janiak zapytał, czy są wnioski do porządku obrad?

Wobec braku wniosków do zmiany porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod głosowanie porządek obrad XXVII Sesji Rady Gminy Stargard.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad zatwierdzeniem porządku obrad, stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, zatwierdziła porządek obrad XXVII Sesji Rady Gminy Stargard i według tego porządku obrad obradowała podczas XXVII Sesji Rady Gminy Stargard.

AD 4. PRZYJĘCIE PROTOKOŁU NR XXVI/21 Z OBRAD SESJI RADY GMINY STARGARD, KTÓRA ODBYŁA SIĘ W DNIU 28 KWIETNIA 2021 R.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że Protokół nr XXVI/21 z obrad XXVI Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 28 kwietnia 2021r. został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Stargard, ponadto była możliwość zapoznania się z protokołem w Biurze Rady. Przewodniczący poinformował, że uwag do protokołu nie zgłoszono, w związku z tym zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu Nr XXVI/21 z obrad Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 28 kwietnia r. bez odczytywania.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad przyjęciem protokołu Nr XXVI/21 z obrad XXVI/21 Sesji Rady Gminy Stargard, która odbyła się w dniu 28 kwietnia 2021 r., stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się”, przyjęła protokół z obrad XXVI Sesji Rady Gminy z dnia 28 kwietnia 2021 r.

AD 5. INTERPELACJE RADNYCH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał Radnych, czy ktoś zgłasza interpelacje? Interpelacji nie zgłoszono.

AD 6. ANALIZA STANU PORZĄDKU PUBLICZNEGO
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty odnośnie Analizy stanu porządku publicznego.

Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno-Porządkowa i Oświaty na posiedzeniu w dniu 18 maja 2021 r., zapoznała się z Analizą stanu porządku publicznego, Komisja wyrażając swoje stanowisko powyższą informację przyjęła.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak przywitał ponownie uczestniczących zdalnie w obradach Sesji, Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji w Stargardzie nadkom. Artura Grendę oraz Kierownika Rewiru III Dzielnicowych asp.szt. Jarosława Kowalczuka, którym udzielił głosu celem przedstawienia Analizy stanu porządku publicznego.

Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Stargardzie nadkom. Artur Grenda powiedział, że Analiza stanu porządku publicznego na terenie gminy została szeroko omówiona na posiedzeniu Komisji. Ponadto powiedział, że ubiegły rok był szczególnym okresem w związku z pandemią, odbywały się kontrole kwarantanny i izolacji, gdzie w tym zakresie bardzo dużo czynności zostało wykonanych  przez policjantów Rewiru III Dzielnicowych. Następnie Zastępca Komendanta przedstawił Informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Stargard w 2020 r. do tematu Analiza stanu porządku publicznego, której kopia stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu. Zastępca Komendanta podsumowując przedstawianie Analizy stanu porządku publicznego podziękował w imieniu Komendanta Powiatowego Policji insp. Roberta Nowaka, Przewodniczącemu, Radzie Gminy i Wójtowi za dotychczasowe wsparcie finansowe, a następnie powiedział, że w związku z tym wsparciem w poprzednich latach udało się zakupić pojazdy, które na co dzień są używane przez policjantów Rewiru III Dzielnicowych i poprosił o dalsze zrozumienie potrzeb, żeby zadbać wspólnie o bezpieczeństwo.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji?

Radny Janusz Łojko odnośnie wykroczeń z tytułu przekroczenia prędkości, powiedział, aby wysyłać częściej patrole Policji do miejscowości przyległych do miasta Stargard, gdzie w miejscowościach wiejskich jest niebezpiecznie w związku z przekraczaniem prędkości i niestosowaniem się do ograniczeń prędkości przez kierowców. Następnie poprosił, aby wyjaśnić mieszkańcom, gdzie poszukać i jak działa Krajowa Mapa Zagrożeń, żeby mieszkańcy mogli zgłaszać zagrożenia?
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak powiedział, że poprosi Wójta o umieszczenie informacji o aplikacji Krajowej Mapy Zagrożeń na stronie internetowej Gminy. Następnie Przewodniczący powiedział, że funkcjonariusze Policji mówią o potrzebie zakupu przenośnego zestawu oświetleniowego akumulatorowego do różnego typu zdarzeń.
Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Stargardzie nadkom. Artur Grenda wyjaśnił, że czynione są starania, aby zakupić oświetlenie przenośne.

Wobec wyczerpania głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Analizę do wiadomości. Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak podziękował Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Stargardzie nadkom. Arturowi Grenda oraz Kierownikowi III Rewiru Dzielnicowych asp.szt. Jarosławowi Kowalczukowi za przygotowanie i przedstawienie Analizy stanu porządku publicznego oraz za udział w obradach sesji, którzy o godzinie 10.36 opuścili obrady sesji.

AD 7. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE OKREŚLENIA WZORU WNIOSKU O PRZYZNANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO ORAZ WZORU DEKLARACJI O DOCHODACH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach, a następnie poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno-Porządkowa i Oświaty 5 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVII/245/21 z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach, która stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

AD 8. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA REGULAMINU PRZYZNAWANIA STYPENDIÓW WÓJTA GMINY STARGARD DLA UZDOLNIONYCH DZIECI I MŁODZIEŻY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu przyznawania stypendiów Wójta Gminy Stargard dla uzdolnionych dzieci i młodzieży i poinformował o Zarządzeniu Wójta Gminy Stargard Nr 114/21 z dnia 17 maja 2021 r. w sprawie autopoprawki do projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu przyznawania stypendiów Wójta Gminy Stargard dla uzdolnionych dzieci i młodzieży, którego kopia stanowi załącznik nr 7, a następnie poprosił Przewodniczącą Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodnicząca Komisji Socjalno-Porządkowej i Oświaty Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Socjalno-Porządkowa i Oświaty pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały wraz  z autopoprawką.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały wraz z autopoprawką pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVII/246/21 z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu przyznawania stypendiów Wójta Gminy Stargard dla uzdolnionych dzieci i młodzieży, która stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

AD 9. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA ZAWARCIE KOLEJNEJ UMOWY DZIERŻAWY NIERUCHOMOŚCI STANOWIĄCEJ WŁASNOŚĆ GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, a następnie poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVII/247/21 z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, która stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

AD 10. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA ZAWARCIE KOLEJNEJ UMOWY DZIERŻAWY NIERUCHOMOŚCI STANOWIĄCEJ WŁASNOŚĆ GMINY
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, a następnie poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 14 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się” (1 osoba niegłosująca), podjęła uchwałę Nr XXVII/248/21 z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy, która stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

AD 11. PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN BUDŻETU GMINY NA 2021 R.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak odczytał tytuł powyższego projektu uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2021 r., a następnie poprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józefa Tracza o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu Józef Tracz poinformował, że Komisja Gospodarki Mienia Komunalnego i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poddał pod dyskusję ww. projekt uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wykaz z wynikiem imiennego głosowania nad projektem powyższej uchwały stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

Rada Gminy Stargard w obecności 15 radnych uczestniczących w obradach sesji podczas głosowania, 15 głosami „za”, przy 0 głosach „przeciw” i 0 głosów „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVII/249/21 z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie w sprawie zmian budżetu gminy na 2021 r., która stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak o godzinie 10.46 zarządził przerwę w obradach sesji. Natomiast po przerwie, która trwała do godziny 11.03 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji i sprawdził obecność, gdzie na stan 15 radnych uczestniczących w obradach XXVVII Sesji, po przerwie obecnych było 15 radnych, co stanowiło quorum do prowadzenia prawomocnych obrad. W trakcie sprawdzania obecności, nieobecny był Wiceprzewodniczący Rady Mateusz Jarosz, który po chwili dołączył do obrad sesji.

AD 12. ANALIZA REALIZACJI BUDŻETU GMINY NA 2021 R. ZA I KWARTAŁ 2021 ROKU

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej Monikę Nikołajew o przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej odnośnie Analizy realizacji budżetu gminy za I kwartał 2021 roku.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Monika Nikołajew poinformowała, że Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 19 maja 2021 r., zapoznała się z Analizą realizacji budżetu gminy za I kwartał 2021 roku, Komisja wyrażając swoją opinię powyższą informację przyjęła.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji?

Wobec braku głosów w dyskusji i braku uwag Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.

AD 13. OCENA ZASOBÓW POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE STARGARD ZA ROK 2020.
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił uczestniczącą zdalnie Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Panią Annę Ładniak o przedstawienie Oceny zasobów pomocy społecznej w gminie Stargard za rok 2020.

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Anna Ładniak przedstawiła Ocenę zasobów pomocy społecznej w gminie Stargard za rok 2020, która stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
Radny Paweł Żmuda odniósł się do podjętej uchwały w sprawie określenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego i zapytał, jaki jest minimalny dochód od członka rodziny, od którego będzie można ubiegać się o przyznanie przez GOPS dodatku mieszkaniowego i w jakiej wysokości może być przydzielony dodatek mieszkaniowy? Radny powiedział, że na Komisji Gospodarki Mienia Komunalnego nie uzyskał takiej informacji.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Anna Ładniak powiedziała, że trudno jest  odpowiedzieć, ponieważ każdy zasiłek jest inny i jest uzależniony zarówno od wydatków, jakie ponosi dana osoba, a także od wielkości lokalu. Ponadto Pani Kierownik dodała, że w gminie Stargard jest bardzo niska stawka za czynsz, która wynosi 2,95 zł. Następnie Pani Kierownik wyjaśniła, co brane jest pod uwagę przeliczając dodatek mieszkaniowy i jeżeli ktoś wynajmuje lokal od osoby prywatnej, to trzeba przyjąć stawkę, tak jak jest w gminie, czyli 2,95 zł plus wydatki. W związku z tym Pani Kierownik powiedziała, że każdy dodatek będzie inny, więc trudno określić wysokość tego zasiłku. Kontynuując powiedziała, że dochód na członka rodziny brany jest w tej chwili od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, które wynosi 5 167, 47 zł i w przy wieloosobowym gospodarstwie jest brane 30 % tej kwoty pod uwagę, natomiast przy jednoosobowym 40 %, a do tej pory było od najniższej krajowej emerytury, gdzie przy wieloosobowym było 125 % kwoty, natomiast przy jednoosobowym 150 %.
Radny Paweł Żmuda powiedział, że  trudno by było stwierdzić, ile dodatek może wynosić, gdyż trzeba by było znać całe dochody gospodarstwa domowego, następnie podzielić przez członków rodziny, ponieważ tak jest sformułowana deklaracja, że trzeba zbadać dochody całego gospodarstwa, natomiast stwierdził, że uważa iż jeśli chodzi o minimum, jakie trzeba mieć na członka rodziny, to Gmina powinna wiedzieć od jakiej kwoty dochodu ten dodatek powinien się należeć, gdyż to nie jest kwestia uznaniowa, tylko powinno być określone kwotowo od jakiego dochodu na członka rodziny można w ogóle starać się o złożenie wniosku o przyznanie dodatku, tj. jaki dochód na członka rodziny upoważnia mieszkańca gminy do złożenia takiego wniosku.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Anna Ładniak wyjaśniła, że dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie, średni miesięczny dochód o jego przyznanie, przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie jednoosobowym 40%, w gospodarstwie wieloosobowym 30% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
Radny Paweł Żmuda nawiązując do wypowiedzi Kierownik powiedział, że w związku z tym wiadomo, ile może wynieść dochód tylko trzeba wiedzieć, ile wynosi przeciętnie wynagrodzenie w gospodarce narodowej, gdzie od tej kwoty brane jest 30% lub 40% i wtedy można określić od jakiej kwoty przysługuje prawo ubiegania się o przyznanie zasiłku. Radny dodał, że to liczby przemawiają do mieszkańców, a nie procenty.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec wyczerpania głosów w dyskusji i braku uwag stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Ocenę do wiadomości.

AD 14. SPRAWOZDANIE WÓJTA GMINY STARGARD Z REALIZACJI „ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY STARGARD Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO W 2020 R.”
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poprosił Zastępcę Wójta Gminy Dorotę Mazur o przedstawienie Sprawozdania Wójta Gminy Stargard z realizacji „Rocznego Programu Współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2020 r.”
Zastępca Wójta Dorota Mazur przedstawiła Sprawozdanie Wójta Gminy Stargard z realizacji „Rocznego Programu Współpracy Gminy Stargard z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2020 r.”, które stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższego Sprawozdania.
Wobec braku głosów w dyskusji i braku uwag Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższe Sprawozdanie do wiadomości.

AD 15. INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI WÓJTA W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM
Wójt Gminy Jerzy Makowski przedstawił informację nt. działalności Wójta w okresie międzysesyjnym. Ponadto Wójt poinformował w jakich spotkaniach i uroczystościach uczestniczył w ostatnim czasie.
Informacja Wójta nt. działalności w okresie międzysesyjnym wraz z informacją dotyczącą wydanych zarządzeń Wójta Gminy od 16.04.2021, stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zapytał, czy są uwagi i pytania do powyższej Informacji?

Wobec braku głosów w dyskusji i braku uwag Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak stwierdził, że Rada Gminy przyjęła powyższą Informację do wiadomości.

AD 16. INFORMACJA NT. DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY W OKRESIE MIĘDZYSESYJNYM
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zabierając głos powiedział, że do Biura Rady wpłynęło kilka informacji, a następnie zapoznał Radnych z dwoma pismami z Regionalnej Izby Obrachunkowej, a mianowicie z pismem dotyczącym uchwały RIO w sprawie wydania opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Stargard za 2020 rok wraz z informacją o stanie mienia, gdzie jest pozytywna opinia oraz pismem w sprawie wstępnego zbadania uchwały Nr XXVI/241/21 Rady Gminy Stargard z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie przyjęcia regulaminu dotyczącego zasad i trybu udzielania dotacji celowych z budżetu gminy Stargard na pokrycie kosztów związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie gminy Stargard, gdzie Kolegium wszczęło postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności wskazanej uchwały w części lub całości. Ponadto Przewodniczący powiedział, że Radni mogą zapoznać się z korespondencją w Biurze Rady.

AD 17. ODPOWIEDZI NA INTERPELACJE RADNYCH
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak poinformował, że na poprzedniej sesji interpelacja została złożona przez Radną Aleksandrę Kotschendoff, a następnie powiedział, iż odpowiedź na interpelację złożoną na poprzedniej sesji przez Radną Aleksandrę Kotschendoff jest umieszczona na stronie BIP Gminy Stargard.

AD 18. WOLNE WNIOSKI I ZAPYTANIA
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak otworzył dyskusję w powyższym punkcie porządku obrad.
Radny Grzegorz Stępień powiedział, że w ostatnim czasie w internecie, pojawiły się różne opinie na temat lokalizacji Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości Tychowo, w związku z tym, zapytał dlaczego akurat ta miejscowość? Następnie zapytał, czy jeżeli PSZOK powstanie w jakimkolwiek miejscu, to czy w opinii Pani Wójt, będzie taki widok, jak na zdjęciach, które są w sieci, a mianowicie chodzi o zdjęcia z miejscowości Dolice, czy też PSZOK będzie sprawnie funkcjonował, tak jak jest w Stargardzie czy Szczecinie?
Zastępca Wójta Dorota Mazur odpowiadając na pytanie Radnego, powiedziała, że od dłuższego czasu trwa temat PSZOK-u, w którym Radni również uczestniczą, ponadto Pani Wójt wyjaśniła, że w ubiegłym roku były zabezpieczone środki w wysokości 100 tys. zł na budowę PSZOK-u, które zostały ostatecznie przeznaczone na inny cel, w tym roku również te środki zostały zabezpieczone. Następnie Pani Wójt powiedziała, że Radni byli pytani w tym zakresie, ponadto były proponowane komisje, żeby w ich skład weszli Radni. Kontynuując Pani Wójt powiedziała, że Radni wiedzą jakimi terenami dysponuje Gmina i znają możliwości lokalizacyjne w zakresie budowy PSZOK, gdyż otrzymali zbiór nieruchomości, gdzie ewentualnie można PSZOK wybudować. Pani Wójt wyjaśniła, że taki obiekt musi spełniać reżimy sanitarne, a jego lokalizacja musi być w odpowiednich odległościach. Ponadto dodała, że było sporo propozycji odnośnie lokalizacji PSZOK, m.in. teren między Lubowem a Klępinem, jednak z uwagi na brak infrastruktury ta lokalizacja nie doszła do skutku, następnie powiedziała, że również były protesty ze strony mieszkańców Grzędzic, iż nie chcą takiego obiektu, następnym punktem była lokalizacja w Tychowie, gdzie również były protesty mieszkańców. Zastępca Wójta wyjaśniła, że w chwili obecnej wskazane zostało miejsce, które spełnia kryteria, reżimy sanitarne, jest to miejsce oddalone od miejscowości i położone bezpiecznie od ujęć wody tj. 200 m, ponadto taki punkt będzie miał wszelkie zabezpieczenia. Następnie Pani Wójt odniosła się do punktu w Dolicach i wyjaśniła, że jest tam PSZOK, z którego gmina Stargard korzysta, ponieważ naszą gminę obsługuje firma składująca odpady w miejscowości Dolice. Kontynuując Pani Wójt wyjaśniła, że w Dolicach jest to punkt przeładunkowy, a w tej chwili są tam składowane odpady wielkogabarytowe, które będą rozwożone do bezpośrednich odbiorców. Ponadto Pani Wójt powiedziała, że z naszej gminy zostało również odebrane bardzo dużo odpadów wielkogabarytowych, więc należy dać czas, żeby firma mogła odpady przekazać, tam gdzie będą przetworzone lub zutylizowane. Zastępca Wójta odniosła się do PSZOK-u, który znajduje się na terenie miasta Stargard i powiedziała, że przejeżdżając tamtędy można zobaczyć, w jaki sposób można gromadzić odpady nikomu nie przeszkadzając. Kontynuując Pani Wójt wyjaśniła, że na Gminie od lat ciąży obowiązek ustawowy, żeby PSZOK powstał. Pani Wójt powiedziała, że na ten moment została wskazana lokalizacja, która będzie właściwa, jednak okazało się, że też już jest opór mieszkańców. Następnie powiedziała, że ogłoszone zostało zapytanie ofertowe, które dotyczy przygotowania oferty na projekt na zagospodarowanie tego terenu. Następnie w trakcie wypowiedzi Pani Wójt dodała, m.in., że jest podnoszone, iż na tym terenie są wydane decyzje o warunkach zabudowy, jednak Pani Wójt wyjaśniła, że po stronie, gdzie planowany jest PSZOK, nie ma wydanych decyzji o warunkach zabudowy. Pani Wójt dodała, że jeśli chodzi o tamtą lokalizację, to tam zachodzi strefa oddziaływania wiatraków. Podsumowując Pani Wójt powiedziała, że do końca miesiąca określony jest termin na składanie ofert na dokumentację, ponadto powiedziała, że wówczas okaże się czy wpłyną oferty i czy wystarczy środków zaplanowanych na ten cel. Ponadto dodała, że zapewne każdy punkt, który będzie wskazany, będzie budził emocje, w opinii Pani Wójt niepotrzebnie mieszkańcy innych miejscowości są w sposób niewłaściwy informowani, ponieważ zdjęcia publikowane w przestrzeni publicznej wprowadzają w błąd. Pani Wójt odniosła się do odejścia Gminy z ZGDO, gdzie Gmina obecnie jest na własnym rozrachunku i powiedziała, że budowa oraz zarządzanie PSZOK również w ten sposób powinno się odbywać.
Radna Aleksandra Kotschendoff zwróciła się z pytaniem do Zastępcy Wójta Doroty Mazur, a mianowicie czy uważa że lokalizacja PSZOK-u 117 m od budynków mieszkalnych i 200 m od ujęcia wody, które zaopatruje w wodę cztery miejscowości, to jest daleko? W opinii Radnej to nie jest daleko i może dojść do skażenia. Kontynuując wyjaśniła, że zdjęcia, które opublikowała w internecie nie są zakłamaniem, gdyż zdaniem Radnej tak właśnie wyglądają PSZOK-i. Podsumowując powiedziała, że ma nadzieje iż Gmina znajdzie inną lokalizację.
Zastępca Wójta Dorota Mazur wyjaśniła, że wymagane odległości od zabudowań oraz odległości od ujęcia wody reguluje prawo. Kontynuując powiedziała, że to, co jest publikowane w przestrzeni publicznej jest bardzo krzywdzące w stosunku do obiektów, które sobie doskonale radzą i mają porządek na swoim terenie. Następnie wyjaśniła, że jeżeli chodzi o PSZOK, to będą tam kontenery, pojemniki hermetycznie zamykane, a odpady będą zabierane sukcesywnie. Ponadto teren będzie utwardzony, a wody będą odprowadzane do studzienki, a następnie będą sukcesywnie odbierane. Pani Wójt dodała, że nie widzi zagrożenia, ponadto powiedziała, że warto pojechać na obiekt przy ul. Bogusława IV, żeby zobaczyć jak miasto dobrze poradziło sobie z PSZOKiem.
Radna Agnieszka Bieniek powiedziała, że rozumie Radną Aleksandrę Kotschendoff, jak i mieszkańców jej miejscowości, a następnie wyrażając swoją opinię powiedziała, że nie widziała śmietnika, który nie śmierdzi, a po drugie widząc, w jaki sposób Gmina naprawia drogi, to Radna ma prawo się obawiać, jak PSZOK będzie funkcjonował w jej miejscowości.
Wójt Gminy Jerzy Makowski powiedział, że w dniu wczorajszym był na składowisku w Dolicach. Następnie Wójt wyjaśnił, że jest to miejsce składowania i przeładunku wszystkich gabarytów i odpadów selektywnych, gdzie następnie te odpady są wywożone w odpowiednie miejsca, ponieważ w Dolicach jest to miejsce składowania i przeładunku, a dodatkowo jest traktowane jako PSZOK, ponieważ Gmina Dolice udostępniła to miejsce dla ZGDO.
Radny Janusz Łojko odniósł się do informacji w sprawie budowy PSZOK i podał przykład dużej oczyszczalni ścieków zlokalizowanej niedaleko Stargardu. Następnie powiedział, że jeżdżąc po terenie gminy rowerem można zobaczyć, co się dzieje wokół  gminy, a mianowicie jak powstają dzikie wysypiska, ponieważ ludzie wyrzucają po rowach różne rzeczy i wokół miejscowości robi się spore śmietnisko, w związku z tym Radny powiedział, że to najwyższa pora, żeby zbudować PSZOK. Następnie dodał, że mieszkańcy mówią, że nie opłaca się wywozić odpadów do Dolic. Radny podał przykłady, w których miejscach na terenie gminy są nielegalne wysypiska śmieci. Podsumowując powiedział, że powstanie PSZOK będzie z korzyścią dla mieszkańców oraz dla czystości lasów i wielu innych miejsc.
Radna Aleksandra Kotschendoff zwracając się do Radnego Janusza Łojko powiedziała, że PSZOK jest potrzebny i mieszkańcy Tychowa nie protestują przeciwko PSZOK-owi, tylko chodzi o to, żeby był wybudowany daleko od zabudowań, tj. 1,5 km. Następnie dodała, że rozmawiała z Wójtem, gdzie powiedział do Radnej, że wybudowanie PSZOK-u w takiej odległości to będą koszty, Radna powiedziała, że na wybudowanie PSZOKu są projekty unijne, które mogą te koszty zabezpieczyć, ponadto w opinii Radnej należy wziąć pod uwagę mieszkańców.
Wójt Gminy Jerzy Makowski w odniesieniu do wypowiedzi Radnej, powiedział, że są to koszty, natomiast Gmina nie posiada takich działek, gdzie jest 2 km odległości, natomiast Wójt dodał, że te działki, które Gmina posiada znajdują się w bezpiecznej odległości od zabudowań. Wójt wyjaśnił, że  trzeba zrozumieć, iż PSZOK musi spełniać wszystkie wymogi, dlatego też zlecono opracowanie dokumentacji. Podsumowując powiedział, że PSZOK musi zostać postawiony z zachowaniem reżimu i wszelkich rygorów.
Zastępca Wójta Dorota Mazur zabierając głos powiedziała, że ma do przekazania informacje, a mianowicie pierwsza sprawa, chodzi o Bębnikąt-Sułkowo, gdzie w tej sprawie jest informacja z KOWR-u, że w dniu wczorajszym złożono oferty na wybór firmy na usuwanie drzew i gałęzi, ponadto jest deklaracja, że w ciągu dwóch tygodni zagrożenie w tym miejscu będzie usunięte. Kolejna sprawa, o której poinformowała Pani Wójt, a mianowicie, iż firma Dino przesłała projekt umowy darowizny odnośnie przekazania środków finansowych na remont odcinka jezdni przy sklepie Dino w Pęzinie.
Radny Maciej Lipka odniósł się do kwestii bezpieczeństwa na odcinku drogi powiatowej między Stargardem a Żarowem i powiedział, że w ostatnim czasie na tym odcinku doszło do szeregu kolizji pojazdów, jak i kolizji samochodów ze zwierzętami. Radny wyjaśnił, że chodzi o bezpieczeństwo publiczne, bezpieczeństwo mieszkańców i osób, które korzystają z tej drogi, a temat był niejednokrotnie poruszany. Następnie odniósł się do opinii KPP Stargard, w tej sprawie. Radny wyjaśnił, że zarządcą tej drogi jest Zarząd Dróg Powiatowych, który  odpowiada za organizację ruchu i bezpieczeństwo. Radny powiedział, że chodzi o kwestie zmiany zasięgu strefy terenu zabudowanego, jak również wybudowanie kilku przejść dla pieszych. Kontynuując wyjaśnił, że sprawa trwa już dość długo i było dużo spotkań i rozmów, jednak efektów po stronie Powiatu nie ma żadnych. Radny zwrócił się z apelem do Wójta o zainterweniowanie w Powiecie w kwestii bezpieczeństwa mieszkańców, a także zwrócił się do Radnych Powiatowych, którzy reprezentują ten obszar, żeby tę kwestię poruszyli, gdyż kwestia bezpieczeństwa na tej drodze jest bardzo ważna, a ta sprawa jest po stronie Powiatu. Następnie Radny odniósł się do kwestii oświetlenia i powiedział, że w budżecie sołeckim zaplanowano środki na postawienie kilku lamp w newralgicznych miejscach. Kontynuując Radny poprosił Wójta o interwencję i wsparcie działań mieszkańców, żeby doprowadzić do pojawienia się kilku nowych przejść dla pieszych, żeby Powiat zrealizował to, co obiecał w ubiegłym roku, gdyż efektów nie ma. Następnie zapytał, kiedy pojawią się lampy, gdyż można zaobserwować, że w innych miejscowościach pojawiają się lampy, natomiast tu chodzi o kwestię bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Kolejna sprawa, którą poruszył Radny dotycząca bezpieczeństwa mieszkańców i dzieci z Żarowa oraz Lubowa, którzy dojeżdżają często rowerami do szkoły w Grzędzicach, a mianowicie Radny powiedział o potrzebie ścieżki rowerowej pomiędzy Grzędzicami a Żarowem, żeby traktować to jako działanie priorytetowe. Radny powiedział, że chodzi o spięcie komunikacji pomiędzy ścieżką rowerową Stargard-Żarowo z już istniejącymi odcinkami ścieżek rowerowych w miejscowości Grzędzice przez przejazd kolejowy m.in. do szkoły i dalej do j. Miedwie czy Stargardu i to jest jakby spięcie klamrą istniejącego ruchu komunikacji rowerowej. Radny wyjaśnił, że chodzi o ścieżkę rowerową i tzw. ciąg pieszo-rowerowy, ponadto Radny powiedział, że na tym odcinku potrzebne są dodatkowe przystanki. Następnie powiedział, że należy pamiętać, iż ta droga jest w fatalnym stanie. Radny zwrócił się z apelem do Wójta i Radnych, jeżeli pojawią się środki z jakichkolwiek funduszy, żeby zamknąć klamrą ten odcinek drogowy Grzędzice-Żarowo. Następnie powiedział, że prosi o informację, kiedy można się spodziewać interwencji w sprawie postawienia lamp.
Wójt Gminy Jerzy Makowski odpowiedział, że lampy są w trakcie załatwiania. Wójt wyjaśnił, że informował na Komisji iż w zakresie oświetlenia został załatwiony temat pięciu miejscowości i w związku z tym są oszczędności z tego tytułu, więc pozostałe oświetlenia w zależności od tego, na ile wystarczy środków w budżecie będą realizowane. Następnie Wójt powiedział, że kolejny etap, o którym mówi Radny, czyli odcinek Grzędzice – Żarowo jest to droga często uczęszczana i droga o dużej wartości. Kontynuując powiedział, że można skorzystać z dokumentacji, którą posiada Gmina na tę drogę i jeżeli tylko pojawi się możliwość finansowania zewnętrznego, Wójt powiedział, że będzie chciał wnioskować o środki zewnętrzne, za zgodą Rady. Wójt dodał, że ten odcinek rozbudowuje się w związku z tym w opinii Wójta zarówno przystanki, jak i ścieżka są potrzebne, gdzie dzieci jak i starsi dojeżdżają rowerami, a szczególnie widać teraz to niebezpieczeństwo przy zamkniętym przejeździe kolejowym w Grzędzicach.
Radny Maciej Lipka (ad vocem) podziękował za informację i powiedział, że liczy iż uda się w miarę szybko załatwić te kwestie bezpieczeństwa, bo to jest najważniejsze, ponieważ pamiętać należy, że szczególnie w okresie wakacyjnym po ścieżkach, przejściach dla pieszych, po tej drodze Żarowo-Grzędzice przewija się tysiące ludzi. Następnie powiedział o drodze za remizą w Żarowie, która w ostatnim czasie została przebudowana i wyremontowana i mieszkańcy mają swoje uwagi w stosunku do tej drogi. W trakcie wypowiedzi Radny wyjaśnił, że jest to droga z płyt betonowych, gdzie zostało wykonane 1/3 długości tego odcinka i temat jest dalej otwarty. Radny powiedział, że chciałby podziękować za ten odcinek drogi, następnie dodał, że należy pamiętać o kwestii bezpieczeństwa, ponieważ droga jest stokowa i samochody potrafią się tam rozpędzić, więc należy zadbać o bezpieczeństwo na tym odcinku, tj. znaki, progi zwalniające, lustro, czy spowalniacze ruchu. Ponadto powiedział, że prosi o podjęcie działań, żeby ten odcinek jeszcze o kolejne 100 m wydłużyć jako kolejny etap, następnie dodał, że składa wniosek i prosi o to, żeby taka pozycja pojawiła się w przyszłorocznym budżecie, żeby tę drogę przedłużyć, ponieważ ten odcinek, który został zrobiony nie zamyka całości problemu.

Wobec wyczerpania dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak zamknął dyskusję w tym punkcie porządku obrad.

AD 19. USTALENIE TERMINU NASTĘPNEJ SESJI
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak ustalił termin zwołania XXVIII Sesji Rady Gminy Stargard na dzień 24 czerwca 2021 r. o godz. 12.00. Następnie Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że Przewodniczący poszczególnych Komisji ustalą terminy posiedzeń Komisji Rady Gminy Stargard. Ponadto Przewodniczący powiedział również o wstępnym terminie sesji we wrześniu.

AD 20. ZAMKNIĘCIE OBRAD SESJI
Przewodniczący Rady Gminy Sebastian Janiak wobec wyczerpania porządku obrad podziękował wszystkim za udział i o godzinie 12.10 zamknął obrady XXVII Sesji Rady Gminy Stargard.

Przewodniczący Rady Gminy

Sebastian Janiak

Protokołowała:
Aleksandra Kowal

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Aleksandra Kowal 24-05-2021 10:10
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Aleksandra Kowal 24-05-2021
Ostatnia aktualizacja: Aleksandra Kowal 24-05-2021 10:10