171 Nr XXIII/171/04 z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005 rok
Uchwała Nr XXIII/171/04
Rady Gminy Stargard Szczeciński
z dnia 30 grudnia 2004 roku
w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005 rok.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z dnia 2002 roku Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1086, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203) oraz art. 4 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§2. Traci moc uchwała Nr XII/107/03 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 10 grudnia 2003 roku w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2004.
§3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Stargard Szczeciński.
§4. Uchwala wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 roku
Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Wojciechowski
Załącznik do uchwały Nr XXIII/171/04
Rady Gminy Stargard Szczeciński
z dnia 30 grudnia 2004 roku
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2005
Przyjmując do realizacji zadania, nałożone przez ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi określa się cele i zasady ich realizacji jako kierunkowe dla działań w 2005 roku.
Cele programu
Realizacja niniejszego programu winna doprowadzić do zmniejszenia ilości spożycia alkoholu, zwłaszcza przez młodzież i dzieci, pomoc osobom uzależnionym, w tym przede wszystkim pomoc prawna.
Profilaktyka
Wdrażanie profesjonalnych programów profilaktycznych i edukacyjnych w szkołach, uczenie umiejętności służących zdrowiu i trzeźwemu życiu.
Ograniczenie możliwości zakupu i spożycie alkoholu przez niepełnoletnich.
Ograniczenie możliwości działań promujących picie alkoholu przez młodzież (ograniczenie możliwości reklamy i papierosów na terenie szkoły i w jej pobliżu)
Uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów wskazujących na „picie szkodliwe”, a także na rozwijanie się procesu uzależniania. Pedagodzy szkolni, nauczyciele, lekarze pierwszego kontaktu i przedstawiciele społeczności lokalnych prowadzić będą prelekcje i pogadanki traktujące o tych problemach.
Uczenie osobistych umiejętności kontrolowania rozmiarów i wzorów picia, m.in. współpracy z przedstawicielami Kościoła podczas uroczystości komunijnych, weselnych, chrzcinach.
Wprowadzanie do podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej (a także do instytucji związanych z edukacją i kształceniem zawodowym) metod wczesnego diagnozowania zagrożeń zdrowotnych związanych z piciem, używaniem narkotyków i paleniem oraz interwencji uczących abstynencji lub kontrolowania picia, abstynencji nikotynowej i innych używek.
Organizacja, wspólnie ze szkołami oraz świetlicami socjoterapeutycznymi zajęć pozalekcyjnych, w szczególności sportowych, rekreacyjnych, kółek zainteresowań mających na celu zajęcie młodzieży wolnego czasu po lekcjach i odciąganie ich tym samym od możliwości spożycia alkoholu, którego picie staje się substytutem rozrywki i jedyną formą spędzania czasu. W tej formie zagospodarowanie wolnego czasu dla dzieci i młodzieży poprzez zorganizowanie formy działalności z jednej strony odciąganie młodzieży i dzieci od alkoholu i narkotyków, a z drugiej strony stworzy alternatywę wolnego czasu tym, którzy młodego wieku są zagrożeni alkoholizmem, bądź innymi używkami.
Współpraca z Pełnomocnikiem Urzędu Marszałkowskiego do spraw Profilaktyki Problemów Alkoholowych oraz organizacjami trzeźwościowymi:
1) udział w naradach i szkoleniach,
2) konsultacje i monitoringi,
3) wspólna realizacja wybranych programów profilaktycznych i przeciwdziałania przemocy.
Prowadzenie świetlic socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży:
1) racjonalizacja czasu pracy świetlic,
2) zatrudnienie osób prowadzących zajęcia,
3) kierowanie na konsultacje psychologiczne w konkretnych i uzasadnionych przypadkach,
4) doposażenie świetlic w pomoce i sprzęt niezbędne do prowadzenia zajęć, w tym zakup artykułów papierniczych, czasopism profilaktycznych, edukacyjnych, strojów
5) modernizacja i remont pomieszczeń z przeznaczeniem na świetlice socjoterapeutyczne,
6) prowadzenie wyrywkowych kontroli dotyczących funkcjonowania świetlic,
7) prowadzenie dożywiania w postaci drożdżówki i jogurtu, herbaty, ciastek,
8) organizowanie zbiorowych wyjść do kina, teatru, na imprezy kulturalne.
Organizacja letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży połączonego z programem socjoteraputycznym.
Krzewienie zdrowia i trzeźwości wśród dzieci i młodzieży poprzez wychowanie w duchu sportowym, a w szczególności współorganizowanie i współfinansowanie turnieju sprawnościowego szkół gminnych, organizowanego w szkole podstawowej w Grzędzicach.
Współfinansowanie zakupu nagród dla dzieci i młodzieży, biorących udział w lokalnych imprezach rozrywkowo-sportowych, konkursach i zawodach, promujących zdrowy styl życia.
Działalność Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Podejmowanie czynności koniecznych do orzeczenia wobec osoby uzależnionej od alkoholu, obowiązku poddania leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego:
1) przeprowadzanie rozmów z wnioskodawcami i uczestnikami postępowania,
2) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
Udział członków komisji w organizowanych szkoleniach.
Opłacanie kosztów powołania biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.
Kierowanie wniosków do sądu o zastosowanie leczenia.
Przeprowadzanie kontroli sprzedaży napojów alkoholowych.
Opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Zmniejszenie ilości nowych przypadków uzależnień alkoholowych.
W celu wsparcia potrzeb rodziny i jej funkcjonowania niezbędne jest wczesne diagnozowanie i w miarę możliwości szybka pomoc w trudnych sytuacjach patologicznych w tych rodzinach, w których występuje problem alkoholowy.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i innych osób fizycznych, które służą pomocą w rozwiązywaniu lokalnych problemów alkoholowych oraz problemów narkomani.
Współpraca z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi poprzez ośrodek pomocy społecznej, komisję, poradnię leczenia uzależnień, klub abstynenta, policję, ośrodek terapii uzależnień.
Zmniejszenie ilości i stopnia dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia rodzinnego. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinach, w których występuje problem alkoholowy.
Interwencja wobec przemocy w rodzinie.
Ułatwianie osobom uzależnionym dostępu do profesjonalnych placówek lecznictwa odwykowego.
Wspólne z ośrodkiem pomocy społecznej, umożliwienie ofiarom przemocy w rodzinie skorzystania z miejsc noclegowych i dziennego pobytu w Domach Pomocy Społecznej, którymi dysponują Ognisko św. Brata Alberta w Stargardzie Szczecińskim, Dom Schronienia dla Matki z Dzieckiem w Poczerninie.
Stworzenie warunków umożliwiających ścisłą współpracę pracowników takich służb jak policja, pomoc społeczna, pedagodzy szkolni, służba zdrowia, zmierzająca do ochrony przed przemocą w rodzinie.
Opieka środowiskowa prowadzona przez pracowników socjalnych.
Pomoc prawna dla rodzin z problemem alkoholowym.
Organizowanie spotkań rodzin z terapeutami, psychologami, duszpasterstwem trzeźwości.
Opłacanie kosztów przejazdów, związanych z uczestnictwem w terapii uzależnienia od alkoholu, prowadzonej w ośrodku ambulatoryjnym znajdującym się poza miejscem zamieszkania osoby skierowanej na leczenie w toku postępowania, określonym w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, o ile zostaną wyczerpane inne możliwości (dochody własne, pomoc społeczna).
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Ustala się wynagrodzenie członka Komisji, z wyjątkiem przewodniczącego i sekretarza, w wysokości po 123,00 zł , za:
1) udział w każdym posiedzeniu komisji,
2) przeprowadzenia wywiadu środowiskowego,
3) udział w kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi.
Przewodniczącemu komisji przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 362,00 zł
Sekretarzowi komisji przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 247,00 zł
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Robert Lange | 09-02-2005 23:27 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 09-02-2005 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 09-02-2005 23:27 |