256 Nr XXXIV/256/06 z dnia 27 stycznia 2006 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
UCHWAŁA NR XXXIV/06
RADY GMINY STARGARD SZCZECIŃSKI
z dnia 27 stycznia 2006 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1086, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568; z 2004r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167,poz.1759; z 2005r. Nr 172,poz.1441, Nr 175,poz.1457) i art. 4' ust. 2 i ust.5 ustawy z dnia 26 października 1998 r.. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U.z 2002r Nr 147, poz. 1231,. Nr 167, poz.1372; z 2003 r. Nr 80, poz.719, Nr 122, poz.1143; z 2004 r. Nr 29, poz.257, Nr 99, poz.1001, Nr 152, poz.1597, Nr 273, poz.2703; z 2005 r . Nr 23, poz.186, Nr132, poz.1110, Nr 155, poz.1298, Nr 179, poz. 1485) Rada Gminy Stargard Szczeciński uchwala, co następuje:
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Diagnoza problemów alkoholowych:
Na terenie gminy znajduje się 60 punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Ze złożonych oświadczeń przez podmioty prowadzące sprzedaż alkoholu wynika, że w 2003 roku na terenie gminy sprzedano napojów alkoholowych o różnych stężeniach na kwotę 100 444,68 złotych, natomiast w 2004 roku na 95 022,32 złote. Mimo, że spożycie alkoholu spada, to nadal notuje się coraz większą liczbę osób, które w związku z nadużywaniem alkoholu szkodzą sobie i stanowią zagrożenie dla innych.
W ewidencji Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wpisanych jest 114 osób z problemem alkoholowym. W liczbie tej jest 11 kobiet. W wielu rodzinach stosowana jest przemoc, tak fizyczna jak i psychiczna. Rodziny te wymagają specjalisty-cznej pomocy terapeutycznej.
Nasilenie zjawiska patologii znajduje potwierdzenie w informacjach przekazanych z Policji, która w ubiegłym roku ujawniła następujące przypadki naruszenia prawa i porządku publicznego przez osoby będące pod wpływem alkoholu:
wypadki drogowe - 2,
wykroczenia popełniane przez nietrzeźwych :
-prowadzących pojazdy mechaniczne - 2,
- pieszych - 3,
- naruszenie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - 16,
przestępstwa dokonane przez osoby nietrzeźwe - 18,
interwencje domowe spowodowane przez nietrzeźwych.
Dlatego też ważne jest wspieranie działań zmierzających do tworzenia świetlic socjoterapeutycznych oraz współpracy z podmiotami w zakresie świadczenia usług terapii uzależnień i współuzależnień.
§ 2.1. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanym dalej „Gminnym Programem” stanowi podstawę do realizacji zadań i priorytetów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
2. Gminny Program obejmuje do realizacji zadania własne gminy w zakresie:
1) podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożycia,
2) inicjowania i wspierania działań mających na celu zmianę obyczajów w zakresie ich spożycia,
3) podejmowania działań na rzecz trzeźwości w miejscu pracy,
4) przeciwdziałania powstawaniu i usuwania następstw uzależnień,
5) wspieranie w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy,
6) pomocy dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem,
7) przeciwdziałanie uzależnieniom poprzez wspieranie działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i zapobiegawczej,
8) udzielanie rodzinom , w których występują problemy uzależnień pomocy psychospołecznej i prawnej.
§ 3. Realizacja zadań gminy określona w Gminnym Programie winna doprowadzić do zmniejszenia występowania przypadków uzależnień, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży oraz pomoc osobom uzależnionym.
§ 4.1.Gminny Program jest finansowany z dochodów uzyskanych za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz dochodów z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych o których mowa w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2. Zakres realizowanych zadań zależy od możliwości finansowych gminy.
Rozdział II
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
§ 5. Prowadzenie działań związanych ze zwiększeniem pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu w szczególności obejmuje:
1) dofinansowanie do zajęć terapeutycznych dla pacjentów uzależnionych,
2) dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych dla pracowników podnoszących kwalifikacje w zakresie pracy z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi oraz ofiarami przemocy w rodzinie alkoholowej,
3) wspieranie środowisk samopomocy,
4) zakup i dystrybucja materiałów informatycznych,
5) opłacanie kosztów przejazdów, związanych z uczestnictwem w terapii uzależnienia od alkoholu, prowadzonej w ośrodku ambulatoryjnym.
Rozdział III
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
§ 6. Pomoc rodzinom, w których występują problemy alkoholowe obejmuje w szczególności:
1) interwencję wobec przemocy w rodzinie,
2) ułatwianie osobom uzależnionym dostępu do profesjonalnych placówek leczenia odwykowego,
3) wspólnie z ośrodkiem pomocy społecznej umożliwienie ofiarom przemocy w rodzinie korzystania z miejsc noclegowych, i dziennego pobytu w domach pomocy społecznej, którymi dysponują: Ognisko św. Brata Alberta w Stargardzie Szczecińskim, Dom Schronienia dla Matki z Dzieckiem w Poczerninie,
4) stworzenie warunków umożliwiających ścisłą współpracę pracowników takich służb jak: policja, pomoc społeczna, pedagodzy szkolni, służba zdrowia, zmierzających do ochrony przed przemocą w rodzinie,
5) opiekę środowiskową prowadzoną przez pracowników socjalnych,
6) organizowanie spotkań rodzin z terapeutami, psychologami, duszpasterstwem trzeźwości,
Rozdział IV
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii wśród dzieci i młodzieży.
§ 7. Profilaktyczna działalność informacyjna i edukacyjna w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii wśród dzieci i młodzieży związanych ze zwiększeniem pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych w szczególności obejmuje:
1) wdrażanie profesjonalnych programów profilaktycznych i edukacyjnych w szkołach, uczenie umiejętności służących zdrowiu i trzeźwemu życiu,
2) ograniczenie możliwości zakupu i spożycia alkoholu przez niepełnoletnich.
3) ograniczenie możliwości działań promujących picie alkoholu przez młodzież(ograniczenie możliwości reklamy papierosów na terenie szkoły i w jej pobliżu),
4) uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów wskazujących na „picie szkodliwe”, a także na rozwijanie się procesów uzależnienia. Pedagodzy szkolni, nauczyciele, lekarze pierwszego kontaktu i przedstawiciele społeczności lokalnych prowadzić będą prelekcje i pogadanki traktujące o tych problemach,
5) wprowadzanie do podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej (a także do instytucji związanych z edukacją i kształceniem zawodowym) metod wczesnego diagnozowania zagrożeń zdrowotnych związanych z piciem, używaniem narkotyków i paleniem oraz interwencji uczących abstynencji lub kontrolowaniu picia, abstynencji nikotynowej i innych używek,
6) organizowanie wspólnie ze szkołami oraz świetlicami socjoterapeutycznymi zajęć pozalekcyjnych, w szczególności rekreacyjno - sportowych, kółek zainteresowań mających na celu wypełnienie młodzieży wolnego czasu po lekcjach i odciągniecie ich tym samym od możliwości spożywania alkoholu i zażywania narkotyków stających się substytutem rozrywki i jedyną formą spędzenia wolnego czasu.
7) prowadzenie świetlic socjoterapeutycznych i środowiskowych dla dzieci i młodzieży:
a) racjonalizacja czasu pracy świetlic,
b) zatrudnienie osób prowadzących zajęcia,
c) kierowanie na konsultacje psychologiczne w konkretnych i uzasadnionych przypadkach,
d) doposażenie świetlic w pomoce i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć w tym
e) zakup artykułów papierniczych, czasopism profilaktycznych, edukacyjnych, strojów,
f) modernizacja i remont pomieszczeń z przeznaczeniem na świetlice socjoterapeutyczne,
g) prowadzenie dożywiania w postaci drożdżówki, jogurtu, herbaty i ciastek,
h) organizowanie zbiorowych wyjść do kina, teatru, na imprezy kulturalne,
8) organizacja letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży,
9) krzewienie zdrowia i trzeźwości wśród dzieci i młodzieży poprzez wychowywanie w duchu sportowym,
10) współfinansowanie zakupu nagród dla dzieci i młodzieży, biorących udział w lokalnych imprezach rozrywkowo - sportowych, konkursach i zawodach promujących zdrowy styl życia.
Rozdział V
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
§ 8. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych . obejmuje w szczególności:
1) dofinansowanie kosztów funkcjonowania klubu abstynenta,
2) finansowanie lub dofinansowanie zakupu materiałów i sprzętu niezbędnego do realizacji programu realizowanego przez organizacje pozarządowe w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Rozdział VI
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
§ 9. Kontrola przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą poprzez:
1) przestrzeganie zakazu reklamy napojów alkoholowych i przeciwdziałanie ukrytym formom promocji alkoholu,
2) przestrzeganie zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym.
Rozdział VII
Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów
Integracji społecznej.
§ 10.Pomoc w tworzeniu i działalności Klubów Inicjatyw Zatrudnienia.
Rozdział VIII
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§ 11.1.Ustala się wynagrodzenie członka Komisji z wyjątkiem przewodniczącego i sekretarza, w wysokości po 123 zł. za:
1) udział w każdym posiedzeniu komisji,
2) przeprowadzenia wywiadu środowiskowego,
3) udział w kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi.
2.Przewodniczącemu komisji przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 362 zł.
3.Sekretarzowi komisji przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 247 zł.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 12.1. Realizatorami Gminnego Programu są:
1) Rada Gmina Stargard Szczeciński,
2) Wójt Gminy Stargard Szczeciński,
3) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ,
4) Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
5) Placówki oświatowe z terenu gminy
2. W realizacji Gminnego Programu współpracuje się w szczególności z:
1) Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Stargardzie Szczecińskim,
2) Komendą Powiatową Policji w Stargardzie Szczecińskim
3) organizacjami pozarządowymi
4) kościołem i związkami wyznaniowymi.
5) Pełnomocnikiem Urzędu Marszałkowskiego do Spraw Profilaktyki i Problemów Alkoholowych, organizacjami trzeźwościowymi oraz innymi, służącymi rozwiązywaniu problemów uzależnień:
a) udział w naradach i szkoleniach,
b) konsultacje i monitoring,
c) wspólna realizacja wybranych programów profilaktycznych i przeciwdziałania przemocy.
§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, za wyjątkiem zadania określonego w § 7 pkt. 7 lit.f , który powierza się do wykonania Wójtowi Gminy.
§ 14. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Wojciechowski
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Robert Lange | 15-02-2006 10:31 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 15-02-2006 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 15-02-2006 10:31 |