Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Stargard

107 Nr XIII/107/03 z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2004 r.


Uchwała Nr XIII/107/03

Rady Gminy Stargard Szczeciński

z dnia 30 grudnia 2003 r.

w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2004 r.

Na podstawie art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372; z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 r. w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr XXXIX/275/98 Rady Gminy w Stargardzie Szczecińskim z dnia 19 czerwca 1998 r. w sprawie wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Stargardzie Szczecińskim.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem l stycznia 2004 r.

Załącznik Nr l do uchwały Nr XIII/ xm/107/03 Rady Gminy Stargard Szczeciński z dnia 30 grudnia 2003 r

Gminny Program

Profilaktyki i Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych

na rok 2004

Przyjmując do realizacji zadania nałożone przez ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi określa się następujące cele i zasady ich realizacji jako kierunkowe dla działań Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwaną dalej „Komisją".

Cele programu

Realizacja niniejszego programu winna doprowadzić przede wszystkim do zmniejszenia ilości spożycia alkoholu, zwłaszcza przez młodzież i dzieci, pomoc osobom uzależnionym oraz udzielenie pomocy, w tym prawnej rodzinom, w których występują problemy alkoholowe.

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (art. 4 ust. l ) nakłada na gminę obowiązek realizowania - jako zadania własnego gminy - następujących przedsięwzięć:

1) zwiększenie "dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,

2) udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychologicznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą,

3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci, uczestniczących w zajęciach socjoterapeutycznych.

Zadania programu; I.

PROFILAKTYKA

1. Wdrażanie profesjonalnych programów profilaktycznych i edukacyjnych w szkołach, uczenie umiejętności służących zdrowiu i trzeźwemu życiu.

2. Ograniczenie możliwości zakupu i spożycia alkoholu przez niepełnoletnich - kampanie edukacyjne.

3. Ograniczenie możliwości działań promujących picie alkoholu przez młodzież (ograniczenie możliwości reklamy produktów alkoholowych i papierosów na terenie szkoły i w jej pobliżu).

4. Uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów wskazujących na „picie szkodliwe", a także na rozwijanie się procesu uzależniania. Pedagodzy szkolni, nauczyciele, lekarze pierwszego kontaktu i przedstawiciele społeczności lokalnych, prowadzić będą prelekcje i pogadanki traktujące o tych problemach.

5. Uczenie osobistych umiejętności kontrolowania rozmiarów i wzorów picia, m.in. we współpracy z przedstawicielami Kościoła podczas uroczystości komunijnych, weselnych, chrzcinach.

6. Wprowadzenie do podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej ( a także do instytucji związanych z edukacją i kształceniem zawodowym) metod wczesnego diagnozowania zagrożeń zdrowotnych związanych z piciem, używaniem narkotyków i paleniem oraz interwencji, uczących abstynencji lub kontrolowania picia abstynencji nikotynowej i innych używek.

7. Organizacja, wspólnie ze szkołami oraz świetlicami środowiskowymi zajęć pozalekcyjnych, w szczególności sportowych, rekreacyjnych, kółek zainteresowań mających na celu zajęcie młodzieży wolnego czasu po lekcjach i odciągnięcie ich tym samym od możliwości spożywania alkoholu, którego picie staje się substytutem rozrywki i jedyną formą spędzania czasu. W tej formie zagospodarowanie wolnego czasu dla dzieci i młodzieży poprzez zorganizowane formy działalności z jednej strony odciąganie młodzieży i dzieci od alkoholu i narkotyków, a z drugiej strony stworzy alternatywę wolnego czasu tym, którzy mimo młodego wieku są zagrożeni alkoholizmem, bądź innymi używkami.

8. Zorganizowanie w Gimnazjum Gminnym imprezy antyalkoholowej,

9. Współpraca z Pełnomocnikiem Urzędu Marszałkowskiego do spraw Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz organizacjami trzeźwościowymi:

a) udział w naradach i szkoleniach,

b) konsultacje i monitoringi,

c) wspólna realizacja wybranych programów profilaktycznych i przeciwdziałania przemocy.

10.Kontynuowanie działań o charakterze socjalno - bytowym poprzez:

  1. współpracę z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie poprawy warunków bytowych osób uzależnionych i ich rodzin, będących w trudnej sytuacji materialnej,

  2. b) podejmowanie działań na zasadzie motywacji do podjęcia lub kontynuowania terapii odwykowej

II. DZIAŁALNOŚĆ GMINNEJ KOMISJI

ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

1. Podejmowanie czynności koniecznych do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu, obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,

a) przeprowadzanie rozmów z wnioskodawcami i uczestnikami postępowania,

b) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.

2. Udział członków komisji w organizowanych szkoleniach.

3. Opłacanie kosztów powołania biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.

4. Kierowanie wniosków do sądu o zastosowanie leczenia.

5. Organizacja wypoczynku letniego dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym.

6. Zakup nagród i upominków dla dzieci i młodzieży oraz rodziców biorących udział w organizowanych lokalnych imprezach rozrywkowo -sportowych, konkursach i zawodach.

7. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń, osób fizycznych, które służą pomocą w rozwiązywaniu lokalnych problemów alkoholowych oraz problemów narkomanii.

8. Krzewienie zdrowia i trzeźwości wśród dzieci i młodzieży poprzez wychowanie w duchu sportowym, w szczególności:

a) współorganizowanie i współfinansowanie turnieju sprawnościowego szkół gminy Stargard, organizowanego w szkole podstawowej w Grzędzicach,

b) zorganizowanie festynu sportowego pod hasłem „ Jak bawić się i żyć bez alkoholu".

9. Świetlice socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemami alkoholowym:

a) racjonalizacja czasu pracy świetlic,

b) zatrudnianie (umowy - zlecenia) osób prowadzących zajęcia z dziećmi,

c) kierowanie na konsultacje psychologiczne w konkretnych i uzasadnionych przypadkach,

d) doposażenie świetlic w pomoce i sprzęt niezbędny do realizacji zajęć socjoterapeutycznych, w tym zakup tablic, mebli, artykułów papierniczych, sprzętu audio - video, czasopism profilaktycznych, edukacyjnych, młodzieżowych,

e) modernizacja i remonty pomieszczeń z przeznaczeniem na świetlice socjoterapeutyczne,

f) podwyższanie kwalifikacji wychowawców świetlic poprzez kierowanie na specjalistyczne szkolenia,

g) przeprowadzanie wyrywkowych kontroli dotyczących

funkcjonowania świetlic socjoterapeutycznych, h) prowadzenie dożywiania w ramach w ramach świetlic, w postaci

drożdżówki i jogurtu, herbaty, ciastek, i) organizowanie wyjść zbiorowych do kina, teatru, na imprezy

kulturalne.

III. ZMINIEJSZENIE ILOŚCI NOWYCH PRZYPADKÓW UZALEŻNIEŃ ALKOHOLOWYCH

1. W celu wsparcia potrzeb rodziny i jej funkcjonowania niezbędne jest wczesne diagnozowanie i w miarę możliwości szybka pomoc w trudnych sytuacjach. Pomoc ta ma zapobiec powstawaniu i pogłębianiu sytuacji patologicznych w tych rodzinach, w których występuje problem alkoholowy.

2. Współpraca z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi poprzez: Ośrodek Pomocy Społecznej, Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Poradnię Leczenia Uzależnień, Klub Abstynenta, Policję, Ośrodek Terapii Uzależnień.

IV. ZMNIEJSZENIE ILOŚCI I STOPNIA DOLEGLIWOŚCI ALKOHOLOWYCH ZABURZEŃ ŻYCIA RODZINNEGO. PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINACH, W KTÓRYCIŁWYSTĘPUJE PROBLEM ALKOHOLOWY

1. Interwencja wobec pomocy w rodzinie.

2. Ułatwienie osobom uzależnionym dostępu do profesjonalnych placówek lecznictwa odwykowego.

3. Organizowanie i przeprowadzanie szkoleń dla pracowników pierwszego kontaktu w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

4. Wspólnie z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, umożliwianie ofiarom przemocy w rodzinie skorzystania z miejsc noclegowych i dziennego pobytu w Domach Pomocy Społecznej, którymi dysponują Ognisko św. Brata Alberta w Stargardzie Szczecińskim, Dom Schronienia dla Matki z Dzieckiem w Poczerninie.

5. Stwarzanie warunków umożliwiających ścisłą współpracę

pracowników takich służb jak policja, pomoc społeczna, pedagodzy szkolni, służba zdrowia, zmierzająca do ochrony przed przemocą w rodzinie.

6. Opieka środowiskowa prowadzona przez pracowników socjalnych.

7. Pomoc prawna dla rodzin z problemem alkoholowym.

8. Organizowanie spotkań rodzin z terapeutami, psychologami, duszpasterstwem trzeźwości.

9. Opłacanie kosztów przejazdów związanych z uczestnictwem w terapii uzależnienia od alkoholu, prowadzonej w ośrodku ambulatoryjnym znajdującym się poza miejscem zamieszkania osoby skierowanej na leczenie w toku postępowania określonym w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, o ile zostaną wyczerpane inne możliwości (dochody własne, pomoc społeczna).

V. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW KOMISJI.

1. Ustala się wynagrodzenie członka Komisji, zwanego dalej „Komisją", z wyjątkiem przewodniczącego i sekretarza, w wysokości stanowiącej 15 % minimalnego miesięcznego wynagrodzenia pracownika określonego w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U z 2002 r. Nr 200, póz. 1679) zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy, za:

1) udział w każdym posiedzeniu komisji,

2) przeprowadzenie wywiadu środowiskowego,

3) udział w kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi.

2. Przewodniczącemu komisji przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 44 % minimalnego wynagrodzenia pracownika, o którym mowa w pkt l.

3. Sekretarzowi komisji przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 30 % minimalnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt. l.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Robert Lange 06-08-2004 09:09
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 06-08-2004
Ostatnia aktualizacja: - 06-08-2004 09:09